Η Ευρώπη πρέπει να εξισορροπήσει προσεκτικά τα συστήματα φυσικού αερίου και LNG και να αποφύγει την ανατροπή της κλίμακας από την αξιοπιστία στον πλεονασμό, παρατηρούν αναλυτές στο CNBC
Μάλιστα, όπως ανέφερε η Ana Maria Jaller-Makarewicz, ενεργειακή αναλύτρια της IEEFA Europe, «αυτό είναι το πιο ακριβό και περιττό "ασφαλιστήριο συμβόλαιο" στον κόσμο».
Ο αγώνας της Ευρώπης
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δεσμευτεί να απογαλακτιστεί από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα έως το 2027 ως απάντηση στην ευρείας κλίμακας εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, με πολλά κράτη μέλη να ακολουθούν ταχύτατα σχέδια να φέρουν εναλλακτικές πηγές φυσικού αερίου από χώρες όπως οι ΗΠΑ και το Κατάρ.
Αρκετές χώρες της Ευρώπης, μεταξύ αυτών η Γερμανία, η Ιταλία, η Ελλάδα, η Ολλανδία και η Γαλλία, έχουν ανακοινώσει νέα έργα LNG ή την επέκταση των υπαρχόντων δομών ως απάντηση στο κλείσιμο των ρωσικών αγωγών φυσικού αερίου, προκειμένου να υπάρξει κάλυψη των μελλοντικών ενεργειακών αναγκών, ωστόσο, η υπερδραστηριότητα αυτή θέτει τις ευρωπαϊκές χώρες σε κίνδυνο να σπαταλήσουν κολοσσιαία χρηματικά ποσά και, σύμφωνα με την έκθεση της δεξαμενής σκέψης IEEFA, θα μπορούσε να ξεπεράσει μαζικά τη ζήτηση τα επόμενα χρόνια.
Η ταχεία δημιουργία υποδομών υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη βρίσκεται σε δρόμο για να υπερβεί κατά πολύ τη ζήτηση μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με νέα έρευνα, με περισσότερα από τα μισά από τα προγραμματισμένα περιουσιακά στοιχεία LNG της περιοχής να κινδυνεύουν να μείνουν σε αδράνεια.
Η χωρητικότητα του τερματικού σταθμού LNG της ηπείρου πρόκειται να ξεπεράσει τα 400 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) έως το 2030, δήλωσε η IEEFA, σύμφωνα με τα τρέχοντα σχέδια ανάπτυξης υποδομών, που θα είναι υψηλότερο από τα 270 bcm που ήταν στο τέλος του περασμένου έτους.
Σημειώνεται πως η IEEFA συμπεριέλαβε στην ανάλυσή της το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Νορβηγία και την Τουρκία.
Αντίθετα, η ζήτηση για LNG σε όλη την Ευρώπη προβλέπεται να κυμαίνεται μεταξύ 150 bcm, σύμφωνα με την IEEFA, και 190 bcm, σύμφωνα με την S&P Global Commodity Insights.
Κίνδυνος λανθανόντων περιουσιακών στοιχείων και περιβαλλοντικές ανησυχίες
Η IEEFA είπε ότι η αναντιστοιχία μεταξύ της μελλοντικής ζήτησης LNG της Ευρώπης και των εγκαταστάσεων εισαγωγής θα μπορούσε να οδηγήσει σε 200 bcm έως 250 bcm αχρησιμοποίητης χωρητικότητας έως το 2030 — που ισοδυναμεί περίπου με το ήμισυ της συνολικής ζήτησης φυσικού αερίου της ΕΕ το 2021, που ήταν 413 bcm.
«Η Ευρώπη πρέπει να εξισορροπήσει προσεκτικά τα συστήματα φυσικού αερίου και LNG και να αποφύγει την ανατροπή της κλίμακας από την αξιοπιστία σε πλεονασμό.
Η ενίσχυση της υποδομής LNG της Ευρώπης δεν θα αυξήσει απαραίτητα την αξιοπιστία – υπάρχει απτός κίνδυνος να λανθάνουν τα περιουσιακά στοιχεία», δήλωσε η Ana Maria Jaller-Makarewicz.
Ο υψηλότερος κίνδυνος λανθάνουσας περιουσίας παρατηρήθηκε στην Ισπανία (50 bcm), την Τουρκία (44 bcm) και το Ηνωμένο Βασίλειο (40 bcm), ενώ η IEEFA δήλωσε ότι αναμένει ποσοστό χρησιμοποίησης 36% των τερματικών LNG της Ευρώπης μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Το μεγάλο στοίχημα χωρητικότητας LNG της ΕΕ έχει επίσης πυροδοτήσει περιβαλλοντικές ανησυχίες, σχετικά με έρευνα που δημοσιεύτηκε στα τέλη του περασμένου έτους από το Global Energy Monitor να προειδοποιεί ότι τα σχέδια διπλασιασμού της χωρητικότητας τερματικών εισαγωγών LNG του μπλοκ απειλούν να εκτροχιάσουν τους κλιματικούς στόχους, ενώ παράλληλα κάνουν ελάχιστα για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.
Οι αναλυτές της GEM σημείωσαν τότε ότι τα περισσότερα από τα συμβόλαια LNG που εξασφάλιζαν οι αγοραστές της ΕΕ ήταν προγραμματισμένο να ξεκινήσουν από το 2026 και να συνεχιστούν για 15 έως 20 χρόνια.
www.worldenergynews.gr