Προσπαθεί να αποτρέψει τους επενδυτές από να σπεύδουν να δεσμεύουν χώρο και στη συνέχεια αν χρειαστεί να το ακυρώσουν προκαλώντας προβλήματα εφοδιασμού της αγοράς
Με την παρέμβαση αυτή επιχειρεί να αποτρέψει τους επενδυτές από την πρακτική του να σπεύδουν να δεσμεύουν χώρο και στη συνέχεια αν χρειαστεί να το ακυρώσουν προκαλώντας προβλήματα εφοδιασμού της αγοράς όχι μόνο της εγχώριας αλλά και των Βαλκανίων που προμηθεύονται αέριο από τη Ρεβυθούσα.
Πως θα υπολογίζονται οι χρεώσεις
Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις του Κώδικα που ενέκρινε με απόφασή της η Ολομέλεια της ΡΑΕ στις 13 Οκτωβρίου , οι χρεώσεις σε περίπτωση ακύρωσης εκφόρτωσης από 1/1/2023 θα υπολογίζονται βάσει της εκτιμώμενης αξίας του φορτίου και της μέσης τιμής φυσικού αερίου στο ΤΤF του προηγούμενου μήνα , το γινόμενο των οποίων θα σταθμίζεται με διαφορετικούς συντελεστές ανάλογα με τη χρονική απόκλιση της ακύρωσης από την προγραμματισμένη άφιξη.
Ο συντελεστής αυτός είναι 1% εφόσον η εκφόρτωση ακυρωθεί έως την ημέρα που προηγείται της προθεσμίας αποστολής του αρχικού μηνιαίου προγράμματος LNG, 2%, εφόσον η εκφόρτωση ακυρωθεί μετά την προθεσμία αποστολής του αρχικού μηνιαίου προγράμματος φορτίου και έως την 6η μέρα πριν την προγραμματισμένη ημέρα εκφόρτωσης και 10% εφόσον η εκφόρτωση ακυρωθεί από την 5η ημέρα πριν την προγραμματισμένη ημέρα εκφόρτωσης έως και εκείνη την ημέρα. Για τη χειμερινή περίοδο μάλιστα, από 1ης Ιανουαρίου έως 31 Μαρτίου 2023 και από την 1η Νοεμβρίου έως την 31η Μαρτιου 2021 τα αντίστοιχα ποσοστά ανεβαίνουν σε 5%, 10% και 20%.
Ο υφιστάμενος Κώδικας προέβλεπε την καταβολή χαμηλών ποσών της τάξης των 20 , 60 και 150 χιλιάδων ευρώ αντίστοιχα για τις τρεις περιπτώσεις ακύρωσης.
Αίτηση τροποποίησης
Με την ίδια απόφαση η ΡΑΕ αναθεωρεί το τέλος αίτησης τροποποίησης τελικού μηνιαίου προγράμματος LNG στα 200.000 ευρώ εφόσον αυτή υποβάλλεται έως και 6 ημέρες πριν την προγραμματισμένη εκφόρτωση και στα 500.000 ευρώ εφόσον υποβληθεί πέντε ημέρες πριν και μέχρι την ημέρα εκφόρτωσης.
Τυχόν συμπεριφορά μη ακύρωσης προγραμματισμένης εκφόρτωσης για την οποία ο χρήστης γνωρίζει ότι δεν θα πραγματοποιηθεί, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, συνιστά αλλοίωση του υγιούς ανταγωνισμού και υπό τις παρούσες συνθήκες εν δυνάμει διακινδύνευση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας και της ευρύτερης περιοχής.
Όπως, σημειώνει στην απόφασή της, η πολύ μεγάλη αύξηση των τιμών προμήθειας φυσικού αερίου της τελευταίας περιόδου καθιστά τα ποσά που προβλέπει ο υφιστάμενος Κώδικας, άνευ ουσιαστικής αξίας για τους Χρήστες ΥΦΑ, καθιστώντας τους αδιάφορους ως προς την ακύρωση προγραμματισμένου φορτίου για το οποίο είτε αποφάσισαν να μην προμηθευτούν είτε ενημερώθηκαν ότι δεν θα καταπλεύσει. Κατά συνέπεια ενδέχεται να μην αξιοποιηθούν χρονοθυρίδες ΥΦΑ καθώς οι Χρήστες που τις έχουν δεσμεύσει δεν προχωρούν εγκαίρως στην ακύρωση της προγραμματισμένης εκφόρτωσης, ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος σε άλλους ενδιαφερόμενους Χρήστες να προχωρήσουν στις κατάλληλες ενέργειες για την εξασφάλιση φορτίων ΥΦΑ.
www.worldenergynews.gr