Τι αναφέρει το έγγραφο πολιτικής με τίτλο: “Save gas for a safe winter” (Εξοικονομήστε φυσικό αέριο για έναν ασφαλή χειμώνα) που πρόκειται να δημοσιευθεί την Τετάρτη 20/7
Τους τελευταίους μήνες, οι προμήθειες φυσικού αερίου από τη Ρωσία μειώθηκαν σε μια «σκόπιμη προσπάθεια να χρησιμοποιηθεί η ενέργεια ως πολιτικό όπλο», οδηγώντας τις τιμές της ενέργειας υψηλότερα και εγείροντας ανησυχίες για το εάν η Ευρώπη θα έχει αρκετό εφοδιασμό για να περάσει τον επόμενο χειμώνα.
Ήδη, ο εφοδιασμός στις χώρες της Βαλτικής, την Πολωνία, τη Βουλγαρία και τη Φινλανδία έχει σταματήσει. Ο εφοδιασμός προς τη Γερμανία, τη Δανία, την Ολλανδία και την Ιταλία μειώθηκε και οι ροές μέσω του Nord Stream 1, της μεγαλύτερης οδού εισαγωγής προς την ΕΕ, μειώθηκαν κατά 60% πριν προχωρήσει στην προγραμματισμένη συντήρηση.
«Δεν υπάρχει λόγος να πιστεύουμε ότι αυτό το μοτίβο θα αλλάξει. Μάλλον, ορισμένες ενδείξεις συμπεριλαμβανομένης της τελευταίας απόφασης για περαιτέρω μείωση της προσφοράς στην Ιταλία, δείχνουν μια πιθανή επιδείνωση των προοπτικών για την προμήθεια φυσικού αερίου», αναφέρει η Επιτροπή σε ένα νέο έγγραφο πολιτικής, το οποίο είδε η EURACTIV.
Εξοικονόμηση
Το πολιτικής, που πρόκειται να δημοσιευθεί την Τετάρτη (20 Ιουλίου), έχει έναν τίτλο: «Εξοικονομήστε φυσικό αέριο για έναν ασφαλή χειμώνα».
Ενώ η ΕΕ υπέβαλε σχέδια τον Μάιο για τη σταδιακή κατάργηση των ρωσικών ορυκτών καυσίμων και την ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού της, η πλήρης ενεργειακή ανεξαρτησία από τη Μόσχα δεν είχε προγραμματισθεί μέχρι το 2027 στην καλύτερη περίπτωση. Τώρα η ΕΕ πρέπει να προετοιμαστεί για τον «μεγάλο κίνδυνο» της πλήρους διακοπής των προμηθειών ρωσικού φυσικού αερίου φέτος, προειδοποιεί η Επιτροπή.
Ο κανονισμός της ΕΕ για την ασφάλεια του εφοδιασμού με φυσικό αέριο που εγκρίθηκε το 2017 ορίζει τρία εθνικά επίπεδα κρίσης: “Early Warning”, “Alert” και “Emergency”.
Η ΕΕ βρίσκεται επί του παρόντος σε στάδιο έγκαιρης προειδοποίησης, αλλά στις 20 Ιουλίου, θα περάσει σε στάδιο συναγερμού, αναφέρει το έγγραφο. Αυτό σημαίνει ότι «υπάρχουν συγκεκριμένες, σοβαρές και αξιόπιστες πληροφορίες ότι μπορεί να συμβεί ένα γεγονός που ενδέχεται να οδηγήσει σε σημαντική επιδείνωση της κατάστασης του εφοδιασμού με φυσικό αέριο και είναι πιθανό να οδηγήσει στην ενεργοποίηση του επιπέδου έκτακτης ανάγκης σε πολλά κράτη μέλη».
Αυτή η κατάσταση απαιτεί μέσα που μειώνουν τη ζήτηση φυσικού αερίου, αυξημένη καθημερινή παρακολούθηση και ενημέρωση, μέτρα για τη βιομηχανία για μείωση της ζήτησης, μετάβαση από φυσικό αέριο σε άλλα καύσιμα και υποχρέωση των δημόσιων κτιρίων να περιορίσουν τη θέρμανση στους 19°C και την ψύξη στους 25°C εκτός εάν αυτό δεν είναι τεχνικά εφικτό.
Μείωσης της ζήτησης
Σύμφωνα με το σχέδιο εγγράφου πολιτικής, το σύστημα φυσικού αερίου της ΕΕ έχει «αντισταθμίσει περισσότερο» τα 25 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) μειωμένων εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου, με 35 bcm επιπλέον υγροποιημένου φυσικού αερίου και φυσικού αερίου να εισάγονται από αλλού.
Ωστόσο, σύμφωνα με προσομοιώσεις από τους ευρωπαϊκούς φορείς εκμετάλλευσης συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου (ENTSOG), μια πλήρης διακοπή του ρωσικού εφοδιασμού με φυσικό αέριο θα έχει «πιθανότατα ως αποτέλεσμα» η ΕΕ να υπολείπεται του στόχου αποθήκευσης 80%, πιθανώς «έως και 65% έως 71%», που οδηγεί σε ένα κενό 20 bcm κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Αυτό σημαίνει ότι για αρκετές χώρες της ΕΕ θα είναι δύσκολη η αναπλήρωση των προμηθειών για το επόμενο έτος.
Για να προβλεφθεί αυτό, το προτεινόμενο «σχέδιο μείωσης της ζήτησης» της Επιτροπής εξετάζει τη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου από προστατευόμενες ομάδες, όπως καταναλωτές και βασικές υπηρεσίες, καθώς και απροστάτευτες ομάδες όπως η βιομηχανία. Εξετάζει επίσης πιο ακραία μέτρα περιορισμού εάν η κατάσταση γίνει κρίσιμη.
«Η συντονισμένη δράση τώρα θα είναι πιο αποδοτική από πλευράς κόστους και λιγότερο ενοχλητική για την καθημερινή μας ζωή και την οικονομία από την αυθόρμητη δράση αργότερα όταν τα αποθέματα φυσικού αερίου μπορεί να εξαντληθούν», αναφέρεται στο προσχέδιο που διέρρευσε.
Οι «προστατευμένοι» καταναλωτές προτρέπονται να συνεισφέρουν και αυτοί.
Σύμφωνα με τον κανονισμό για την ασφάλεια του εφοδιασμού με φυσικό αέριο του 2017, οι ευάλωτοι καταναλωτές που «δεν έχουν τα μέσα να εξασφαλίσουν τον δικό τους εφοδιασμό» προστατεύονται βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ. Αυτός ο ορισμός καλύπτει τα ιδιωτικά νοικοκυριά, τις βασικές κοινωνικές υπηρεσίες και τις μικρές επιχειρήσεις.
Μηχανισμός αλληλεγγύης
Ο κανονισμός εισήγαγε επίσης έναν μηχανισμό αλληλεγγύης σύμφωνα με τον οποίο οι χώρες της ΕΕ «πρέπει να βοηθούν η μία την άλλη για να εγγυώνται πάντα τον εφοδιασμό με φυσικό αέριο στους πιο ευάλωτους καταναλωτές» ακόμη και σε σοβαρές καταστάσεις εφοδιασμού με φυσικό αέριο.
Ωστόσο, ενώ οι πολίτες προστατεύονται, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιγράφει μέτρα εξοικονόμησης αερίου που μπορούν να ληφθούν για να αποφευχθούν περικοπές σε άλλους τομείς.
Αυτό περιλαμβάνει «μεγάλη εξοικονόμηση» στη θέρμανση με τη χρήση εκστρατειών εξοικονόμησης αερίου που απευθύνονται σε νοικοκυριά, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των θερμοστατών κατά 1°C και της επιβολής μειωμένης θέρμανσης δημόσιων κτιρίων, γραφείων και εμπορικών κτιρίων στους 19°C.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί επίσης τις χώρες της ΕΕ να εξετάσουν το ενδεχόμενο αλλαγής του καυσίμου που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από το φυσικό αέριο, συμπεριλαμβανομένου του άνθρακα και της πυρηνικής ενέργειας.
Με κείμενο που φαινομενικά στοχεύει τη Γερμανία, καλεί τις χώρες της ΕΕ να αναβάλουν τα σχέδιά τους σταδιακής κατάργησης των πυρηνικών υλικών όπου είναι τεχνικά εφικτό, λέγοντας ότι αυτές οι εθνικές αποφάσεις «πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τον αντίκτυπο στην ασφάλεια του εφοδιασμού σε άλλα κράτη μέλη».
Τέλος παραδέχεται ότι η προσωρινή μετάβαση από το φυσικό αέριο στον άνθρακα «μπορεί να αυξήσει τις εκπομπές» και ότι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας παραμένουν η κορυφαία προτεραιότητα
www.worldenergynews.gr