Φοροαπαλλαγές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα οχήματα υδρογόνου, αλλά και μείωση του ΦΠΑ σε ενεργειακά αποδοτικά συστήματα θέρμανσης, όπως οι αντλίες θερμότητας, στη μόνωση κτιρίων, καθώς και στις συσκευές και τα προϊόντα υψηλής ενεργειακής κλάσης συνιστά η Κομισιόν στις χώρες- μέλη, στο πλαίσιο της επικαιροποίησης της πολιτικής της για την ενεργειακή εξοικονόμηση.
Η έκθεση της Επιτροπής αναφέρει πως τα κράτη μέλη μπορούν να εξετάσουν φορολογικά μέτρα για την υποστήριξη των στόχων του πακέτου REPowerEU, που παρουσίασε η Κομισιόν, παρέχοντας κίνητρα για εξοικονόμηση ενέργειας και μείωση της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων.
Τα πρόσθετα φορολογικά μέτρα μπορούν να περιλαμβάνουν μειώσεις και απαλλαγές από τη φορολόγηση των οχημάτων τόσο για την αγορά όσο και για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και των οχημάτων υδρογόνου, φορολογικές εκπτώσεις που συνδέονται με την εξοικονόμηση ενεργειακών πόρων κλπ
Η εξοικονόμηση ενέργειας θεωρείται ο ταχύτερος και φθηνότερος τρόπος αντιμετώπισης της τρέχουσας ενεργειακής κρίσης και γι΄ αυτό το λόγο προτείνεται η αύξηση στο 13% από 9% του δεσμευτικού στόχου για την ενεργειακή αποτελεσματικότητα στο πλαίσιο του πακέτου Fit for 55.
Σε ειδικό έγγραφο που συνόδευσε τις ανακοινώσεις η Επιτροπή περιγράφει αναλυτικά τρόπους αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών, που μπορούν να περιορίσουν την κατανάλωση φυσικού αερίου και πετρελαίου κατά 5%.
Μάλιστα ενθαρρύνει τα κράτη- μέλη να προχωρήσουν σε επικοινωνιακές καμπάνιες για την εξοικονόμηση ενέργειας από τις βιομηχανίες και τα νοικοκυριά. Το Βέλγιο και η Ιταλία αναφέρονται από την Κομισιόν ως παραδείγματα χωρών που έχουν προχωρήσει σε τέτοια μέτρα και συστήνει στα κράτη- μέλη να κάνουν κάτι ανάλογο.
Η Ιταλία έχει ανακοινώσει αυστηρότερα όρια στη θερμοκρασία των κλιματιστικών με στόχο να μειωθεί η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Πιο συγκεκριμένα, τα κλιματιστικά, σε κτίρια της δημόσιας διοίκησης, δεν θα μπορούν να ρυθμίζονται σε θερμοκρασία χαμηλότερη των 25 βαθμών το καλοκαίρι. Όσο για τον χειμώνα, η θέρμανση δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τους 21 βαθμούς.
Στο Βέλγιο βρίσκεται σε εξέλιξη ενημερωτική καμπάνια που καλεί τους καταναλωτές να κάνουν έξυπνη χρήση της ενέργειας ώστε να μειώσουν την κατανάλωση και να μειώσουν την εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Υδρογόνο: η ελληνική προετοιμασία
Η Ελλάδα αν και έχει σχεδιάσει ένα από τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά progect υδρογόνου, το περίφημο White Dragon, το οποίο διεκδικεί και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση συμμετέχοντας στην λίστα των Σημαντικών Εργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) , μαζί με 22 ακόμη μικρότερης εμβέλειας έργα ελληνικού ενδιαφέροντος, δεν διαθέτει θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξή τους. Η Ειδική Επιτροπή που συστήθηκε πριν από ένα χρόνο για την κατάρτιση του θεσμικού πλαισίου έχει ολοκληρώσει το έργο της και έχει υποβάλει τις προτάσεις στης στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο όμως δεν έχει προχωρήσει μέχρι στιγμής στην κατάρτισή του.
Τα διουλιστήρια προετοιμάζονται σε αυτήν την κατεύθυνση λόγω τεχνογνωσία με φιλόδοξους στόχους από τους δύο μεγάλους εγχώριου ομίλους.
Στο βιομεθάνιο δεν έχει γίνει κενένα βήμα για θεσμικό πλαίσιο, που σημαίνει ότι δεν μπορούν να προχωρήσουν στην πράσινη μετάβαση των δικτύων τους, με υδρογόνο. Για παράδειγμα η ΔΕΔΑ, έχει σχεδιάσει δύο πιλοτικά έργα διανομής βιομεθανίου στις Σέρρες και την Ημαθεία, που περιλαμβάνουν όλη την αλυσίδα, από την παραγωγή, με την αξιοποίηση αγροτικών και κτηνοτροφικών υπολειμμάτων, την έγχυση, την διανομή, την πώληση και την χρήση. Η εταιρία έχει έρθει μάλιστα σε συμφωνία με δύο υφιστάμενες μονάδες παραγωγής βιοαερίου. Χωρίς ωστόσο θεσμικό πλαίσιο, ζήτησε από τη ΡΑΕ προσωρινή άδεια για να μπορέσει να προχωρήσει στην υλοποίησή τους. Απαιτείται ένα ειδικό εθνικό πρόγραμμα βιομεθανίου και ανακατανομή των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης για τη χρηματοδότησή του, είναι η άποψη της αγοράς.
www.worldenergynews.gr