Ο στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050 θα έχει «βαθιές γεωπολιτικές επιπτώσεις», συμπεριλαμβανομένης της κατακόρυφης πτώσης των εσόδων σε γειτονικές χώρες οι οποίες εξάγουν πετρέλαιο και φυσικό αέριο όπως η Ρωσία, η Αλγερία και η Λιβύη, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν το Ευρωπαϊκό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο και δύο γνωστά think-tanks.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, στο πλαίσιο της στρατηγικής που έχει υιοθετήσει η ΕΕ για την επίτευξη των κλιματικών στόχων, οι εισαγωγές πετρελαίου στην ΕΕ έως το 2050 θα μειωθούν κατά 79% σε σχέση με τα επίπεδα του 2015 ενώ οι εισαγωγές φυσικού αερίου θα μειωθούν κατά 67%.
Τα κράτη της ΕΕ καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειακών τους αναγκών με εισαγωγές ορυκτών καυσίμων και λαμβάνοντας υπόψιν αυτό το δεδομένο, οι ειδικοί δήλωσαν ότι οι μεγάλες περικοπές σε αυτές τις αγορές θα έβλαπταν τις γειτονικές οικονομίες και θα μπορούσαν να αποσταθεροποιήσουν ορισμένες χώρες οικονομικά και πολιτικά.
«Η ΕΕ πρέπει να εξετάσει τις συνέπειες που έχουν στο εξωτερικό οι εγχώριες αποφάσεις της», ανέφεραν οι ερευνητές, οι οποίοι περιλάμβαναν εμπειρογνώμονες από το Bruegel και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων.
Η μειωμένη κατανάλωση ορυκτών καυσίμων στην Ευρώπη θα μπορούσε με τη σειρά της να μειώσει τις τιμές του πετρελαίου, επηρεάζοντας σημαντικούς παραγωγούς όπως η Σαουδική Αραβία, ακόμη και αν οι εμπορικές τους σχέσεις με την ΕΕ είναι περιορισμένες.
Ο καταμερισμός των κονδυλίων
Οι ερευνητές δήλωσαν ότι η ΕΕ πρέπει να διαθέσει κονδύλια για να βοηθήσει τις γειτονικές χώρες να διαφοροποιήσουν τις οικονομίες που εξαρτώνται από υδρογονάνθρακες. Αυτό δεν θα συμβάλει μόνο στους παγκόσμιους στόχους για το κλίμα, αλλά θα βοηθήσει και τη βιομηχανία της ΕΕ να εισέλθει σε γοργά αναπτυσσόμενες νέες αγορές, ανέφεραν.
Ενώ οι πολιτικές για το κλίμα θα μειώσουν την εξάρτηση της Ευρώπης από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα, οι ερευνητές δήλωσαν ότι οι Βρυξέλλες θα πρέπει να εξετάσουν το πως θα μετριάσουν άλλους κινδύνους όπως η εξάρτηση από τις εισαγωγές πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται σε ηλεκτρικές μπαταρίες οχημάτων.
www.worldenergynews.gr