Ενέργεια

Οι ζυμώσεις της Ιαπωνίας για την πρώτη εγκατάσταση εισαγωγής υδρογόνου - Προκλήσεις και ευκαιρίες

Οι ζυμώσεις της Ιαπωνίας για την πρώτη εγκατάσταση εισαγωγής υδρογόνου - Προκλήσεις και ευκαιρίες
Η απεξάρτηση από τον άνθρακα στο ενεργειακό της σύστημα είναι μια πολύ σημαντική πρόκληση

H Ιαπωνία είναι ήδη γνωστή για τα τεχνολογικά της επιτεύγματα αλλά και την αξιοσημείωτη απουσία σημαντικών φυσικών πόρων που είναι απαραίτητοι για την τροφοδότηση βιομηχανικών διεργασιών. Για τον λόγο αυτό άλλωστε έχει μια εξαιρετικά υψηλή εξάρτηση από τις εισαγωγές που είναι ασυνήθιστο για μια μεγάλη οικονομία.

Η απεξάρτηση από τον άνθρακα στο ενεργειακό της σύστημα είναι μια πολύ σημαντική πρόκληση και πιθανώς να διευρυνθεί ο βαθμός εξάρτησής της ακόμη και στην εποχή των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ωστόσο, η υψηλή τεχνολογική ανάπτυξη της χώρας προσφέρει ευκαιρίες σε εταιρείες που μπορούν να αναπτύξουν καινοτόμες λύσεις.

Οι ευκαιρίες

Ενδεικτικά τα παραδείγματα δύο ιαπωνικών εταιρειών που εργάζονται σε μια αλυσίδα εφοδιασμού με βάση το υδρογόνο για να αντικαταστήσουν τα ορυκτά καύσιμα. Ειδικότερα, τον προσεχή Μάρτιο, ο τερματικός σταθμός εισαγωγής του Kobe θα λάβει την πρώτη αποστολή υδρογόνου. Η Kawasaki Heavy Industries και ο προμηθευτής ενέργειας Iwatani εργάζονται σε μια εγκατάσταση που είναι η πρώτη του είδους της. Σύμφωνα με τον Motohiko Nishimura, επικεφαλής του κέντρου ανάπτυξης έργων υδρογόνου της Kawasaki, «το υδρογόνο είναι απαραίτητο για την Ιαπωνία να επιτύχει το στόχο μηδενικών εκπομπών. Η ανανεώσιμη ενέργεια από μόνη της δεν αρκεί για να καλύψει τις μεγάλες ενεργειακές ανάγκες του έθνους».

tery

Η σημασία του υδρογόνου

Η ευέλικτη εφαρμογή του υδρογόνου είναι σημαντική για το ρόλο του καυσίμου στα μελλοντικά ενεργειακά συστήματα. Ιδιαίτερα οι δύσκολοι τομείς όπως οι βιομηχανικές διεργασίες και οι βαριές μεταφορές βασίζονται στην ευρεία διαθεσιμότητα υδρογόνου και στην ανάπτυξη σχετικών τεχνολογιών. Οι γεωγραφικές προκλήσεις απαιτούν εισαγωγές. Οι εγκαταστάσεις εκφόρτωσης και αποθήκευσης βρίσκονται υπό κατασκευή στο Kobe Japan και θα ολοκληρωθούν εντός μηνών. Επιπλέον, η Kawasaki ανέπτυξε το πρώτο πλοίο μεταφοράς υδρογόνου στον κόσμο. Ολόκληρο το έργο έχει κοστίσει περίπου 83,5 εκατομμύρια ευρώ.

Η Αυστραλία

Οι ιαπωνικές εταιρείες έχουν αναπτύξει συνεργασίες στην Αυστραλία για το πρώτο πλοίο υδρογόνου. Ήδη, ο ενεργειακός τομέας της Αυστραλίας είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας άνθρακα και LNG. Ωστόσο, το «πράσινο» υδρογόνο, κατασκευασμένο από ΑΠΕ, δεν μπορεί ακόμη να ανταγωνιστεί εναλλακτικές λύσεις χωρίς βαριές επιδοτήσεις. Αυτό θα αλλάξει στο εγγύς μέλλον καθώς οι ηλεκτρολύτες γίνονται φθηνότεροι και η «πράσινη» ηλεκτρική ενέργεια είναι πιο άφθονη.

Η Αυστραλία είναι ελκυστική καθώς διαθέτει ένα ευνοϊκό επιχειρηματικό κλίμα, εξαιρετικές συνθήκες για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου και ένα σταθερό πολιτικό σύστημα που το καθιστά ιδανικό υποψήφιο για ιαπωνικές εταιρείες.

Το μέλλον του τομέα υδρογόνου της Ιαπωνίας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το επίπεδο κατανάλωσης. Αναμένεται ότι τα επόμενα 30 χρόνια η ζήτηση για τον ενεργειακό μεταφορέα θα αυξηθεί ουσιαστικά ώστε να απολυμανθεί πλήρως πριν από το 2050.

Συγκριτικά, η μετάβαση προς το υγροποιημένο φυσικό αέριο χρειάστηκε περίπου 50 χρόνια στην Ιαπωνία με σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές εισαγωγής και εγκαταστάσεις παραγωγής. Σύμφωνα με τον Jochen Eickholt, μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου της Siemens Energy AG της Γερμανίας, «δεν θα χρειαστούν δεκαετίες για να αναπτυχθεί η βιομηχανία υδρογόνου, αλλά ούτε θα συμβεί σε μια νύχτα».

Τέλος, μάλιστα ο τομέας της τεχνολογίας στην Ιαπωνία έχει το πλεονέκτημα των πρώτων επενδύσεων σε τεχνολογίες που σχετίζονται με υδρογόνο. Η Toyota, για παράδειγμα, παράγει τα οχήματα Mirai που τροφοδοτούνται από μια κυψέλη καυσίμου υδρογόνου.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης