Ανοίγει ο δρόμος για τον ανεφοδιασμό στον Πειραιά με τη διαδικασία ship to ship πλοίων που «καίνε» LNG, καθώς και η τροφοδοσία αυτόνομων δικτύων μέσω θαλάσσης
Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την κατασκευή και της δεύτερης υποδομής (μετά το truck loading station) για την «έλευση» της εφοδιαστικής αλυσίδας υγροποιημένου φυσικού αερίου μικρής κλίμακας στη χώρα μας, με την προκήρυξη από τον ΔΕΣΦΑ του διαγωνισμού για την κατασκευή της νέας προβλήτας small scale LNG στη Ρεβυθούσα.
Ο διαγωνισμός αφορά συγκεκριμένα τον λεπτομερή σχεδιασμό, προμήθεια και κατασκευή της προβλήτας (ssLNG jetty), ενώ έχει προϋπολογισμό 12,5 εκατ. ευρώ (πλην ΦΠΑ). Η διορία υποβολής προσφορών ολοκληρώνεται στις 30 Νοεμβρίου, όταν θα γίνει και η αποσφράγισή τους. Η διάρκεια της σύμβασης που θα υπογράψει ο ανάδοχος, ο οποίος θα προκύψει από τη διαδικασία, θα είναι 18 μήνες.
Όπως αναφέρεται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, η υποδομή αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί τον Ιούνιο του 2022, ώστε τρεις μήνες αργότερα να ενταχθεί στο σύστημα. Για την κάλυψη της επένδυσης, ο ΔΕΣΦΑ έχει αιτηθεί επιχορήγηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 με ποσοστό 50,42% στο επιλέξιμο κόστος, ενώ ως πηγές χρηματοδότησης είναι πιθανό να αξιοποιήσει ο ΔΕΣΦΑ ίδια κεφάλαια ή να προχωρήσει στη σύναψη δανείου.
Φόρτωση πλοίων 1.000 - 28.000 m3
Το ssLNG jetty θα αποτελέσει εφαρμογή των μελετών που εκπονούνται στο πλαίσιο του προγράμματος POSEIDON MED IΙ, με σκοπό την υιοθέτηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου ναυτιλίας στην Ανατολική Μεσόγειο. Μία προοπτική που θα καταστήσει την Ελλάδα κομβικό σημείο ανεφοδιασμού και διανομής υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Έτσι, η νέα προβλήτα θα πραγματοποιηθεί στο βορειοανατολικό τμήμα της Ρεβυθούσας και θα εξυπηρετεί τη φόρτωση LNG σε πλοία μικρής κλίμακας (1.000 m3 και έως 28.000 m3). Τα μικρότερα πλοία ανεφοδιασμού (bunker vessels) θα τροφοδοτούν άλλα πλοία που κινούνται με LNG (πλοία μεταφοράς φορτίου, μεταφοράς εμπορευματοκιβώτιων, Ro-Pax), στο λιμάνι του Πειραιά κυρίως και ενδεχομένως σε άλλους λιμένες.
Το LNG bunkering προγραμματίζεται να κάνει «πρεμιέρα» στο λιμάνι του Πειραιά νωρίτερα από την ολοκλήρωση της προβλήτας, με την τροφοδοσία πλοίων μικρότερης χωρητικότητας, τα οποία θα ανεφοδιάζονται μέσω βυτιοφόρων. Τα βυτιοφόρα θα ξεκινούν από τον σταθμό φόρτωσης LNG (truck loading station) που βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή στη Ρεβυθούσα, για να αποτελέσει τον πρώτο «πυλώνα» υλοποίησης της εφοδιαστικής αλυσίδας small scale LNG.
Ωστόσο, το ssLNG jetty θα δώσει τη δυνατότητα ανεφοδιασμού και με τη διαδικασία ship to ship, χάρις στην οποία θα μπορούν να υποστηριχθούν μεγαλύτερα σκάφη, όπως κρουαζιερόπλοια. Έτσι, θα ανοίξει τον δρόμο ώστε το λιμάνι του Πειραιά να εξελιχθεί σε μία σταθερή βάση για τη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο.
Θαλάσσιοι «εικονικοί αγωγοί»
Παράλληλα, η προβλήτα θα επιτρέψει τη χρήση πλοίων μεταφοράς και διανομής LNG (feeder vessels), τα οποία θα μπορούν να προμηθεύουν «δορυφορικές» εγκαταστάσεις αποθήκευσης LNG, καθώς και σταθμούς διανομής σε άλλα λιμάνια. Έτσι, για παράδειγμα, θα μπορούν να ανεφοδιάζονται με καύσιμο και τα πλοία που φτάνουν στο λιμάνι της Πάτρας.
Την ίδια στιγμή, η υποστήριξη των feeder vessels ουσιαστικά σημαίνει πως θα γίνει πραγματικότητα και στη χώρα μας η δυνατότητα ανεφοδιασμού και νησιωτικών περιοχών, με θαλάσσιους «εικονικούς αγωγούς» αερίου. Έτσι, το ssLNG jetty δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε να αποκτήσουν και νησιά πρόσβαση στο φυσικό αέριο.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr
Ο διαγωνισμός αφορά συγκεκριμένα τον λεπτομερή σχεδιασμό, προμήθεια και κατασκευή της προβλήτας (ssLNG jetty), ενώ έχει προϋπολογισμό 12,5 εκατ. ευρώ (πλην ΦΠΑ). Η διορία υποβολής προσφορών ολοκληρώνεται στις 30 Νοεμβρίου, όταν θα γίνει και η αποσφράγισή τους. Η διάρκεια της σύμβασης που θα υπογράψει ο ανάδοχος, ο οποίος θα προκύψει από τη διαδικασία, θα είναι 18 μήνες.
Όπως αναφέρεται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, η υποδομή αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί τον Ιούνιο του 2022, ώστε τρεις μήνες αργότερα να ενταχθεί στο σύστημα. Για την κάλυψη της επένδυσης, ο ΔΕΣΦΑ έχει αιτηθεί επιχορήγηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 με ποσοστό 50,42% στο επιλέξιμο κόστος, ενώ ως πηγές χρηματοδότησης είναι πιθανό να αξιοποιήσει ο ΔΕΣΦΑ ίδια κεφάλαια ή να προχωρήσει στη σύναψη δανείου.
Φόρτωση πλοίων 1.000 - 28.000 m3
Το ssLNG jetty θα αποτελέσει εφαρμογή των μελετών που εκπονούνται στο πλαίσιο του προγράμματος POSEIDON MED IΙ, με σκοπό την υιοθέτηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου ναυτιλίας στην Ανατολική Μεσόγειο. Μία προοπτική που θα καταστήσει την Ελλάδα κομβικό σημείο ανεφοδιασμού και διανομής υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Έτσι, η νέα προβλήτα θα πραγματοποιηθεί στο βορειοανατολικό τμήμα της Ρεβυθούσας και θα εξυπηρετεί τη φόρτωση LNG σε πλοία μικρής κλίμακας (1.000 m3 και έως 28.000 m3). Τα μικρότερα πλοία ανεφοδιασμού (bunker vessels) θα τροφοδοτούν άλλα πλοία που κινούνται με LNG (πλοία μεταφοράς φορτίου, μεταφοράς εμπορευματοκιβώτιων, Ro-Pax), στο λιμάνι του Πειραιά κυρίως και ενδεχομένως σε άλλους λιμένες.
Το LNG bunkering προγραμματίζεται να κάνει «πρεμιέρα» στο λιμάνι του Πειραιά νωρίτερα από την ολοκλήρωση της προβλήτας, με την τροφοδοσία πλοίων μικρότερης χωρητικότητας, τα οποία θα ανεφοδιάζονται μέσω βυτιοφόρων. Τα βυτιοφόρα θα ξεκινούν από τον σταθμό φόρτωσης LNG (truck loading station) που βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή στη Ρεβυθούσα, για να αποτελέσει τον πρώτο «πυλώνα» υλοποίησης της εφοδιαστικής αλυσίδας small scale LNG.
Ωστόσο, το ssLNG jetty θα δώσει τη δυνατότητα ανεφοδιασμού και με τη διαδικασία ship to ship, χάρις στην οποία θα μπορούν να υποστηριχθούν μεγαλύτερα σκάφη, όπως κρουαζιερόπλοια. Έτσι, θα ανοίξει τον δρόμο ώστε το λιμάνι του Πειραιά να εξελιχθεί σε μία σταθερή βάση για τη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο.
Θαλάσσιοι «εικονικοί αγωγοί»
Παράλληλα, η προβλήτα θα επιτρέψει τη χρήση πλοίων μεταφοράς και διανομής LNG (feeder vessels), τα οποία θα μπορούν να προμηθεύουν «δορυφορικές» εγκαταστάσεις αποθήκευσης LNG, καθώς και σταθμούς διανομής σε άλλα λιμάνια. Έτσι, για παράδειγμα, θα μπορούν να ανεφοδιάζονται με καύσιμο και τα πλοία που φτάνουν στο λιμάνι της Πάτρας.
Την ίδια στιγμή, η υποστήριξη των feeder vessels ουσιαστικά σημαίνει πως θα γίνει πραγματικότητα και στη χώρα μας η δυνατότητα ανεφοδιασμού και νησιωτικών περιοχών, με θαλάσσιους «εικονικούς αγωγούς» αερίου. Έτσι, το ssLNG jetty δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε να αποκτήσουν και νησιά πρόσβαση στο φυσικό αέριο.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr