Στην τελική ευθεία οι περιβαλλοντικές άδειες του αγωγού, ενόψει της διενέργειας του market test
Τις προπαρασκευαστικές διαδικασίες συνεχίζει ο ΔΕΣΦΑ για την υλοποίηση του ελληνικού τμήματος του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας, ενόψει του market test που πρόκειται να πραγματοποιηθεί για τη δέσμευση δυναμικότητας στο έργο.
Έτσι, στην τελική ευθεία βρίσκονται οι περιβαλλοντικές άδειες του ελληνικού τμήματος του αγωγού. Κάτι που σημαίνει πως, στην περίπτωση που το market test όντως καταδείξει την εμπορική βιωσιμότητα της υποδομής, θα μπορούν να ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες για την κατασκευή του ελληνικού σκέλους.
Ο ΔΕΣΦΑ «βλέπει» τον αγωγό ως ένα ακόμη βήμα που θα καταστήσει την Ελλάδα κόμβο διαμετακίνησης φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή. Μάλιστα, σύμφωνα με σχετική αναφορά του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΔΕΣΦΑ, Ν.Μπατιλάνα, χθες στο συνέδριο του Economist, η τάση μετεξέλιξης της χώρα μας σε «πύλη» εισόδου φυσικού αερίου για τα Βαλκάνια έχει ξεκινήσει να διαφαίνεται από το 2019, όταν άρχισαν να δίνουν το «παρών» στο ΕΣΜΦΑ εταιρείες εκτός των ελληνικών συνόρων.
Ο κ. Μπατιλάνα αναφέρθηκε ονομαστικά στον αγωγό Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας, φέρνοντάς τον ως παράδειγμα των πρότζεκτ που αναπτύσσει ο ΔΕΣΦΑ. Όπως πρόσθεσε, παράλληλα με τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου, ο Διαχειριστής προετοιμάζει και το market test.
Στο πλαίσιο των προπαρασκευαστικών βημάτων υλοποίησης του εν λόγω πρότζεκτ περιλαμβάνεται και η χρηματοδοτική του «ωρίμανση», για την οποία όπως έχει γράψει το WorldEnergyNews, ο Διαχειριστής έχει διασφαλίσει από τα τέλη Ιουλίου την έγκριση από την ΕΤΕπ δανείου 25 εκατ. ευρώ.
Βελτίωση χρήσης του ελληνικού συστήματος μεταφοράς
Σύμφωνα με την ΕΤΕπ, ο αγωγός θα βελτιστοποιήσει περαιτέρω τη χρήση του ελληνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου. Επίσης, θα προάγει την ασφάλεια τροφοδοσίας και τον ανταγωνισμό στη γειτονική χώρα, μέσω της διαφοροποίησης των πηγών και οδεύσεων του καυσίμου.
Για το έργο έχει υπογραφεί τον Οκτώβριο 2016 MoU ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και τη ΝER, διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς του όμορου κράτους. Το ελληνικό σκέλος θα αποτελεί από έναν αγωγό 57 χλμ., ο οποίος θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία και θα καταλήγει στο μεθοριακό σταθμό που ανήκει στα διοικητικά όρια της Κοινότητας Ευζώνων. Επίσης, στα πλαίσια του πρότζεκτ θα κατασκευασθεί και μετρητικός σταθμός.
Σύμφωνα με το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2021-2030, η διαβούλευση του οποίου ολοκληρώθηκε από τον ΔΕΣΦΑ στις 4 Αυγούστου, η Τελική Επενδυτική Απόφαση αναμένεται να ληφθεί τον Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους, υπό τον όρο ότι θα υπάρξει ανάληψη κατάλληλης δέσμευσης μεταφοράς φυσικού αερίου. Όπως τονίζει ο ΔΕΣΦΑ, το έργο θα συμβάλει μεταξύ άλλων στην αύξηση του βαθμού χρήσης των ελληνικών υποδομών όπως της Ρεβυθούσας, με στόχο τη μείωση των χρεώσεων του συστήματος μακροπρόθεσμα.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr
Έτσι, στην τελική ευθεία βρίσκονται οι περιβαλλοντικές άδειες του ελληνικού τμήματος του αγωγού. Κάτι που σημαίνει πως, στην περίπτωση που το market test όντως καταδείξει την εμπορική βιωσιμότητα της υποδομής, θα μπορούν να ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες για την κατασκευή του ελληνικού σκέλους.
Ο ΔΕΣΦΑ «βλέπει» τον αγωγό ως ένα ακόμη βήμα που θα καταστήσει την Ελλάδα κόμβο διαμετακίνησης φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή. Μάλιστα, σύμφωνα με σχετική αναφορά του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΔΕΣΦΑ, Ν.Μπατιλάνα, χθες στο συνέδριο του Economist, η τάση μετεξέλιξης της χώρα μας σε «πύλη» εισόδου φυσικού αερίου για τα Βαλκάνια έχει ξεκινήσει να διαφαίνεται από το 2019, όταν άρχισαν να δίνουν το «παρών» στο ΕΣΜΦΑ εταιρείες εκτός των ελληνικών συνόρων.
Ο κ. Μπατιλάνα αναφέρθηκε ονομαστικά στον αγωγό Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας, φέρνοντάς τον ως παράδειγμα των πρότζεκτ που αναπτύσσει ο ΔΕΣΦΑ. Όπως πρόσθεσε, παράλληλα με τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου, ο Διαχειριστής προετοιμάζει και το market test.
Στο πλαίσιο των προπαρασκευαστικών βημάτων υλοποίησης του εν λόγω πρότζεκτ περιλαμβάνεται και η χρηματοδοτική του «ωρίμανση», για την οποία όπως έχει γράψει το WorldEnergyNews, ο Διαχειριστής έχει διασφαλίσει από τα τέλη Ιουλίου την έγκριση από την ΕΤΕπ δανείου 25 εκατ. ευρώ.
Βελτίωση χρήσης του ελληνικού συστήματος μεταφοράς
Σύμφωνα με την ΕΤΕπ, ο αγωγός θα βελτιστοποιήσει περαιτέρω τη χρήση του ελληνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου. Επίσης, θα προάγει την ασφάλεια τροφοδοσίας και τον ανταγωνισμό στη γειτονική χώρα, μέσω της διαφοροποίησης των πηγών και οδεύσεων του καυσίμου.
Για το έργο έχει υπογραφεί τον Οκτώβριο 2016 MoU ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και τη ΝER, διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς του όμορου κράτους. Το ελληνικό σκέλος θα αποτελεί από έναν αγωγό 57 χλμ., ο οποίος θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία και θα καταλήγει στο μεθοριακό σταθμό που ανήκει στα διοικητικά όρια της Κοινότητας Ευζώνων. Επίσης, στα πλαίσια του πρότζεκτ θα κατασκευασθεί και μετρητικός σταθμός.
Σύμφωνα με το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2021-2030, η διαβούλευση του οποίου ολοκληρώθηκε από τον ΔΕΣΦΑ στις 4 Αυγούστου, η Τελική Επενδυτική Απόφαση αναμένεται να ληφθεί τον Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους, υπό τον όρο ότι θα υπάρξει ανάληψη κατάλληλης δέσμευσης μεταφοράς φυσικού αερίου. Όπως τονίζει ο ΔΕΣΦΑ, το έργο θα συμβάλει μεταξύ άλλων στην αύξηση του βαθμού χρήσης των ελληνικών υποδομών όπως της Ρεβυθούσας, με στόχο τη μείωση των χρεώσεων του συστήματος μακροπρόθεσμα.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr