«Άφιξη» της αεριοκίνησης σε Αίγιο, Λάρισα, Ηγουμενίτσα, Κοζάνη, Αλεξανδρούπολη, Σέρρες και Ξάνθη
Τη γεωγραφική επέκταση της χρήσης του συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) ως καυσίμου κίνησης δρομολογεί η ΔΕΠΑ Εμπορίας, με την προσθήκη 13 νέων πρατηρίων με την επωνυμία FISIKON στο δίκτυο σταθμών ανεφοδιασμού οχημάτων που έχει ήδη δημιουργήσει.
Μάλιστα, το πρώτο πρατήριο CNG που περιλαμβάνεται στο εν λόγω σχέδιο, αυτό στα Ιωάννινα (στον σταθμό των ΚΤΕΛ), βρίσκεται σε λειτουργία από το περασμένο καλοκαίρι. Πέρα από το πρώτο βήμα για την «άφιξη» της αεριοκίνησης σε νέες περιοχές στην Ελλάδα, ο εν λόγω σταθμός αποτελεί επίσης και το πρώτο πρατήριο που εγκαθίσταται σε περιοχή εκτός του δικτύου αγωγών φυσικού αερίου.
Όπως και το σημείο ανεφοδιασμού στα Ιωάννινα, έτσι και τα υπόλοιπα 12 πρατήρια που βρίσκονται στα σκαριά θα χρηματοδοτηθούν κατά 50% από ίδια κεφάλαια της εταιρείας και κατά 50% με ευρωπαϊκούς πόρους. Τα κοινοτικά κονδύλια προέρχονται από πρόγραμμα το οποίο υλοποιείται στο πλαίσιο του Trans-European Transport Network (TEN-T).
8 πρατήρια μακριά από το δίκτυο
Το πρόγραμμα προβλέπει τη δημιουργία άλλων επτά σταθμών μακριά από το δίκτυο, στα πρότυπα της υποδομής στα Ιωάννινα. Τα πρατήρια αυτά είναι 2 στον ΣΕΑ Ψαθόπυργου (στο ύψος του Αιγίου και καλύπτοντας και τα δύο ρεύματα), 2 στον ΣΕΑ Ευαγγελισμού (Λάρισα), 1 στην Ηγουμενίτσα, 1 στην Κοζάνη και 1 στην Πάτρα.
Στα τέλη Ιουλίου, ολοκληρώθηκε με επιτυχία η δοκιμαστική λειτουργία των σταθμών στον ΣΕΑ Ψαθόπυργου, ενώ το προσεχές διάστημα αναμένεται η έκδοση της άδειας λειτουργίας, για την επίσημη «πρεμιέρα» τους. Το ίδιο ισχύει και για τα πρατήρια στον ΣΕΑ Ευαγγελισμού, με συνέπεια η έναρξη λειτουργίας και αυτών να αναμένεται άμεσα.
Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή των πρατηρίων Κοζάνης και Ηγουμενίτσας. Επίσης, μέσα σε δύο μήνες θα αρχίσουν οι εργασίες για την υλοποίηση και του πρατηρίου στην Πάτρα.
Ανεφοδιασμός μέσω «εικονικών αγωγών»
Όλα τα πρατήρια τα οποία βρίσκονται εκτός δικτύου διανομής αερίου θα ανεφοδιάζονται μέσω «εικονικών αγωγών», δηλαδή μέσω φορτίων CNG τα οποία θα μεταφέρονται οδικώς. Γι΄ αυτό τον σκοπό, προβλέπεται η προμήθεια της εταιρείας με 16 κινητές συστοιχίες αποθήκευσης αερίου υψηλής πίεσης (trailer).
Μάλιστα, πριν από λίγες ημέρες η ΔΕΠΑ Εμπορίας προκήρυξε διαγωνισμό για την προμήθεια 7 trailer. Ο διαγωνισμός έχει προϋπολογισμό 2,59 εκατομμύρια ευρών, ενώ η προθεσμία υποβολής προσφορών ολοκληρώνεται στις 9 Οκτωβρίου.
Στο πρόγραμμα TEN-T περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή άλλων 5 πρατηρίων σε περιοχές από τις οποίες διέρχονται δίκτυα διανομής, από τα οποία επομένως θα ανεφοδιάζονται με καύσιμο. Από αυτά, 2 πρατήρια θα εγκατασταθούν στον ΣΕΑ Σχηματαρίου, 1 στην Αλεξανδρούπολη, 1 στις Σέρρες και 1 στην Ξάνθη.
Ήδη 14 σταθμοί FISIKON
Συνυπολογίζοντας τον σταθμό στα Ιωάννινα, το δίκτυο FISIKON αριθμεί αυτή τη στιγμή 14 πρατήρια, εκ των οποίων τα 8 είναι τοποθετημένα στην ευρύτερη περιοχή των Αθηνών και 6 βρίσκονται στην υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα. Έτσι, στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν δύο πρατήρια, ένα στην Πυλαία και ένα στη Νέα Μαγνησία, ενώ ένας σταθμός ανεφοδιασμού υπάρχει σε Λαμία, Λάρισα, Βόλο και Ιωάννινα.
Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα της αεριοκίνησης είναι πως το CNG αποτελεί το οικονομικότερο εναλλακτικό καύσιμο. Η τιμή του είναι περίπου 60% χαμηλότερη σε σύγκριση με τη βενζίνη, 30% χαμηλότερη σε σύγκριση με το πετρέλαιο και περίπου 40% χαμηλότερη σε σύγκριση με το υγραέριο (LPG).
Την ίδια στιγμή, τα οχήματα που κινούνται με CNG παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με τη βενζίνη και 35% λιγότερο σε σχέση με αυτά που κινούνται με πετρέλαιο. Επίσης, με την κίνηση με συμπιεσμένο φυσικό αέριο, επιτυγχάνεται 95% μείωση στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, 80% μείωση στις εκπομπές υδρογονανθράκων και 30% μείωση στα οξείδια του αζώτου.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr
Μάλιστα, το πρώτο πρατήριο CNG που περιλαμβάνεται στο εν λόγω σχέδιο, αυτό στα Ιωάννινα (στον σταθμό των ΚΤΕΛ), βρίσκεται σε λειτουργία από το περασμένο καλοκαίρι. Πέρα από το πρώτο βήμα για την «άφιξη» της αεριοκίνησης σε νέες περιοχές στην Ελλάδα, ο εν λόγω σταθμός αποτελεί επίσης και το πρώτο πρατήριο που εγκαθίσταται σε περιοχή εκτός του δικτύου αγωγών φυσικού αερίου.
Όπως και το σημείο ανεφοδιασμού στα Ιωάννινα, έτσι και τα υπόλοιπα 12 πρατήρια που βρίσκονται στα σκαριά θα χρηματοδοτηθούν κατά 50% από ίδια κεφάλαια της εταιρείας και κατά 50% με ευρωπαϊκούς πόρους. Τα κοινοτικά κονδύλια προέρχονται από πρόγραμμα το οποίο υλοποιείται στο πλαίσιο του Trans-European Transport Network (TEN-T).
8 πρατήρια μακριά από το δίκτυο
Το πρόγραμμα προβλέπει τη δημιουργία άλλων επτά σταθμών μακριά από το δίκτυο, στα πρότυπα της υποδομής στα Ιωάννινα. Τα πρατήρια αυτά είναι 2 στον ΣΕΑ Ψαθόπυργου (στο ύψος του Αιγίου και καλύπτοντας και τα δύο ρεύματα), 2 στον ΣΕΑ Ευαγγελισμού (Λάρισα), 1 στην Ηγουμενίτσα, 1 στην Κοζάνη και 1 στην Πάτρα.
Στα τέλη Ιουλίου, ολοκληρώθηκε με επιτυχία η δοκιμαστική λειτουργία των σταθμών στον ΣΕΑ Ψαθόπυργου, ενώ το προσεχές διάστημα αναμένεται η έκδοση της άδειας λειτουργίας, για την επίσημη «πρεμιέρα» τους. Το ίδιο ισχύει και για τα πρατήρια στον ΣΕΑ Ευαγγελισμού, με συνέπεια η έναρξη λειτουργίας και αυτών να αναμένεται άμεσα.
Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή των πρατηρίων Κοζάνης και Ηγουμενίτσας. Επίσης, μέσα σε δύο μήνες θα αρχίσουν οι εργασίες για την υλοποίηση και του πρατηρίου στην Πάτρα.
Ανεφοδιασμός μέσω «εικονικών αγωγών»
Όλα τα πρατήρια τα οποία βρίσκονται εκτός δικτύου διανομής αερίου θα ανεφοδιάζονται μέσω «εικονικών αγωγών», δηλαδή μέσω φορτίων CNG τα οποία θα μεταφέρονται οδικώς. Γι΄ αυτό τον σκοπό, προβλέπεται η προμήθεια της εταιρείας με 16 κινητές συστοιχίες αποθήκευσης αερίου υψηλής πίεσης (trailer).
Μάλιστα, πριν από λίγες ημέρες η ΔΕΠΑ Εμπορίας προκήρυξε διαγωνισμό για την προμήθεια 7 trailer. Ο διαγωνισμός έχει προϋπολογισμό 2,59 εκατομμύρια ευρών, ενώ η προθεσμία υποβολής προσφορών ολοκληρώνεται στις 9 Οκτωβρίου.
Στο πρόγραμμα TEN-T περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή άλλων 5 πρατηρίων σε περιοχές από τις οποίες διέρχονται δίκτυα διανομής, από τα οποία επομένως θα ανεφοδιάζονται με καύσιμο. Από αυτά, 2 πρατήρια θα εγκατασταθούν στον ΣΕΑ Σχηματαρίου, 1 στην Αλεξανδρούπολη, 1 στις Σέρρες και 1 στην Ξάνθη.
Ήδη 14 σταθμοί FISIKON
Συνυπολογίζοντας τον σταθμό στα Ιωάννινα, το δίκτυο FISIKON αριθμεί αυτή τη στιγμή 14 πρατήρια, εκ των οποίων τα 8 είναι τοποθετημένα στην ευρύτερη περιοχή των Αθηνών και 6 βρίσκονται στην υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα. Έτσι, στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν δύο πρατήρια, ένα στην Πυλαία και ένα στη Νέα Μαγνησία, ενώ ένας σταθμός ανεφοδιασμού υπάρχει σε Λαμία, Λάρισα, Βόλο και Ιωάννινα.
Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα της αεριοκίνησης είναι πως το CNG αποτελεί το οικονομικότερο εναλλακτικό καύσιμο. Η τιμή του είναι περίπου 60% χαμηλότερη σε σύγκριση με τη βενζίνη, 30% χαμηλότερη σε σύγκριση με το πετρέλαιο και περίπου 40% χαμηλότερη σε σύγκριση με το υγραέριο (LPG).
Την ίδια στιγμή, τα οχήματα που κινούνται με CNG παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με τη βενζίνη και 35% λιγότερο σε σχέση με αυτά που κινούνται με πετρέλαιο. Επίσης, με την κίνηση με συμπιεσμένο φυσικό αέριο, επιτυγχάνεται 95% μείωση στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, 80% μείωση στις εκπομπές υδρογονανθράκων και 30% μείωση στα οξείδια του αζώτου.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr