Φυσικό Αέριο

Χορήγηση Άδειας διαχείρισης ΑΣΦΑ στην TAP AG για το ελληνικό τμήμα του Διαδριατικού Αγωγού φυσικού αερίου

Χορήγηση Άδειας διαχείρισης ΑΣΦΑ στην TAP AG για το ελληνικό τμήμα του Διαδριατικού Αγωγού φυσικού αερίου
Η άδεια από τη ΡΑΕ έχει διάρκεια 50 ετών και αποτελεί ένα ακόμη βήμα για την έναρξη εμπορικής λειτουργίας του έργου
Τη χορήγηση Άδειας Διαχείρισης Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) διάρκειας 50 ετών, στην εταιρία TAP AG για το τμήμα του αγωγού φυσικού αερίου TAP που διέρχεται από την Ελλάδα, ενέκρινε η ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Με την απόφαση της ΡΑΕ γίνεται ένα ακόμη βήμα προς την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του αγωγού που προβλέπεται για το τελευταίο τρίμηνο του 2020. Πρόβλεψη, που με βάση τα σημερινά δεδομένα θα επιβεβαιωθεί παρά τις δυσκολίες που προέκυψαν λόγω του lockdown που επέβαλε η πανδημία.

Άλλωστε η έγκριση της άδειας ΑΣΦΑ από τη ΡΑΕ ήρθε σχεδόν παράλληλα με την τελευταία φάση της δοκιμαστικής λειτουργίας του έργου, καθώς πριν από λίγες ημέρες εισήχθη φυσικό αέριο στο τρίτο και τελευταίο κομμάτι της ελληνικής όδευσης του αγωγού (συνολικού μήκους 550 χλμ), από τις Σέρρες έως την Ιεροπηγή Καστοριάς και τα ελληνο-αλβανικά σύνορα.

Αέριο και στο αλβανικό τμήμα

Μάλιστα για πρώτη φορά δέχθηκε αέριο και το αλβανικό τμήμα του αγωγού – για 4 χλμ., από τα σύνορα με την Ελλάδα έως τον μετρητικό σταθμό στη Βίγλιστα. Στη συνέχεια τη σκυτάλη θα πάρει η Αλβανία για να πραγματοποιήσει αντίστοιχες δοκιμές στο δικό της τμήμα του TAP, συνολικού μήκους 215 χλμ.

Υπενθυμίζεται ότι η δοκιμαστική λειτουργία του ΤΑΡ είχε ξεκινήσει στις 25 Νοεμβρίου 2019, με την άφιξη του πρώτου αερίου από τον αγωγό ΤΑΝΑΡ στον ελληνικό σταθμό συμπίεσης στους Κήπους του Έβρου.

Όπως είναι γνωστό ο αγωγός TAP συνολικού μήκους περίπου 878 χλμ., συνδέεται με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα και διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Νότια Ιταλία.

Συνολικό μήκος 879 χιλιομέτρων

Όπως αναφέρεται στην απόφαση της ΡΑΕ ο αγωγός TAP είναι ένα σύστημα αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου, συνολικού μήκους 879 χιλιομέτρων, από τις περιοχές κοιτασμάτων της Κασπίας (κοίτασμα Shah DenizII, Αζερμπαϊτζάν) προς τη νοτιοανατολική και δυτική Ευρώπη.

Ο αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο στη Νότια Ιταλία (περιοχή Puglia) μέσω Ελλάδας και Αλβανίας, διασχίζοντας την Αδριατική θάλασσα.

Το τμήμα του αγωγού που διέρχεται από την Ελλάδα και για το οποίο χορηγείται η Άδεια Διαχείρισης ΑΣΦΑ ξεκινάει από την περιοχή των Κήπων κοντά στα ελληνοτουρκικά σύνορα, διασχίζει τους νομούς Έβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Καβάλας, Σερρών, Θεσσαλονίκης, Πέλλας, Ημαθίας, Κοζάνης και Καστοριάς και καταλήγει στα σύνορα της Ελλάδας με την Αλβανία, νοτιοδυτικά της Ιεροπηγής.

Τρία σημεία διασύνδεσης με το ΕΣΦΑ

Επί ελληνικού εδάφους προβλέπεται ένα σημείο διασύνδεσης με τον αγωγό Interconnector Greece-Bulgaria (IGB) στην περιοχή της Κομοτηνής και ένα σημείο διασύνδεσης αυτού με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), στην περιοχή της Νέας Μεσημβρίας.

Προβλέπονται, επίσης, τρία σημεία σύνδεσης με το ΕΣΦΑ σε περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας.

Ο αγωγός έχει μήκος 543 χλμ. ονομαστικής διαμέτρου 48’’, πίεσης σχεδιασμού 95 barg και θα είναι υπόγειος σε όλο το μήκος του.

Ειδικότερα, το ελληνικό τμήμα του αγωγού αποτελείται από δύο τμήματα:
(α) Το ανατολικό τμήμα, μήκους περίπου 360 χλμ, που ξεκινά από τα Ελληνοτουρκικά σύνορα και με δυτική κατεύθυνση εκτείνεται έως τη Νέα Μεσημβρία. Στο τμήμα αυτό και για μια απόσταση περίπου 300 χλμ ο αγωγός βαίνει παράλληλα με τον αγωγό του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ).
(β) Το δυτικό τμήμα μήκους περίπου 180 χλμ, που θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία και με δυτική κατεύθυνση εκτείνεται έως τα Ελληνοαλβανικά σύνορα, κοντά στην Ιεροπηγή.

Οι λοιπές υποδομές του αγωγού στην Ελλάδα περιλαμβάνουν περί τα 22 βαλβιδοστάσια κατά μήκος της όδευσης και έναν ή δύο σταθμούς συμπίεσης ανάλογα με την δυναμικότητα του συστήματος.

Αρχική δυναμικότητα 10 bcm

Για την αρχική φάση των 10 δις κ.μ. φυσικού αερίου /έτος προβλέπεται ένας σταθμός συμπίεσης στην ευρύτερη περιοχή των Κήπων (GCS00).
Για την περίπτωση των 20 δις κ.μ. φυσικού αερίου/έτος θα χρειασθεί ένας επιπλέον σταθμός συμπίεσης στην ευρύτερη περιοχή των Σερρών (GCS01).

Σύμφωνα πάντα με την απόφαση της ΡΑΕ ο κάτοχος της Άδειας Διαχειριστής του ΑΣΦΑ, λειτουργεί, συντηρεί, διαχειρίζεται, εκμεταλλεύεται και αναπτύσσει το ΑΣΦΑ προκειμένου αυτό να είναι οικονομικά αποδοτικό, τεχνικά άρτιο και ολοκληρωμένο, ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάγκες των χρηστών σε φυσικό αέριο, κατά τρόπο ασφαλή, επαρκή, αξιόπιστο και οικονομικά αποδοτικό.

Ο κάτοχος της Άδειας αυτής, Διαχειριστής του ΑΣΦΑ παρέχει στους χρήστες του ΑΣΦΑ Υπηρεσίες Μεταφοράς Φυσικού Αερίου κατά τους ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις της Απόφασης Εξαίρεσης και του Κώδικα Διαχείρισης του αγωγού TAP, κατά τον πλέον οικονομικό, διαφανή και άμεσο τρόπο, χωρίς διακρίσεις μεταξύ των Χρηστών.

Υπενθυμίζεται ότι μέτοχοι της εταιρίας TAP AG που έλαβε και την άδεια διαχείρισης ΑΣΦΑ είναι οι εξής: AzTAP GmbH (20%) BP Pipelines TAP Limited (20%), SNAM S.p.A. (20%) Fluxys Europe BVBA/SPRL (19%), Enagás International S.L.U. (16%) και Axpo Solutions A.G. (5%).

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης