Ηλεκτρισμός

Ξεκινά εντός του μήνα στη Βουλγαρία η κατασκευή της ηλ. διασύνδεσης Maritsa - Νέα Σάντα

Ξεκινά εντός του μήνα στη Βουλγαρία η κατασκευή της ηλ. διασύνδεσης Maritsa - Νέα Σάντα
Ορίζοντας ολοκλήρωσης των τμημάτων του έργου και στις δύο χώρες είναι τα τέλη του 2022, ώστε να ενισχυθεί η διακίνηση ηλεκτρικής ενέργειας και με δεύτερη γραμμή μεταφοράς
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει από αυτό τον μήνα η δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας μέσω της γραμμής Maritsa-Νέα Σάντα, με την έναρξη κατασκευής του βουλγαρικού τμήματος του έργου από τον Διαχειριστή (ESO-EAD) του συστήματος μεταφοράς της όμορης χώρας.

Όπως έγραψε χθες (10/3) το Worldenergynews, για την έναρξη κατασκευής η βουλγαρική πλευρά είχε προγραμματίσει τελετή εγκαινίων την Πέμπτη (12/03), στην οποία θα παρίστατο ο υφυπουργός Ενέργειας, Γ. Θωμάς. Ωστόσο, η τελετή αναβλήθηκε από τους φορείς της γειτονικής χώρας, λόγω του κορωνοϊού.

Το έργο υλοποιείται από τους Διαχειριστές των συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας των δύο χωρών, ΑΔΜΗΕ και ESO-EAD, ενώ αφορά την κατασκευή μίας νέας εναέριας γραμμής μεταφοράς εναλλασσομένου ρεύματος 400kV, μήκους 151 χιλιομέτρων περίπου, η οποία θα συνδέει το ΚΥΤ Νέας Σάντας στο Κιλκίς με τον υποσταθμό Maritsa East 1 στη Βουλγαρία.

Επί βουλγαρικού εδάφους τα 121 από τα 151 χλμ. της γραμμής μεταφοράς

Το ελληνικό σκέλος της υποδομής θα είναι 30 χλμ. περίπου, με το εκτιμώμενο κόστος του να κινείται στα 10 εκατ. ευρώ. Τα 121 χλμ. της γραμμής θα εκτείνονται στη βουλγαρική επικράτεια, το κόστος των οποίων θα ανέλθει στα 47,3 εκατ., με τον ESO-EAD να έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση 28,6 εκατ. ευρώ από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF).

Ο δρόμος για την υλοποίηση του βουλγαρικού τμήματος άνοιξε στα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου, όταν υπογράφηκε η σύμβαση για την επίβλεψη κατασκευής του και εκδόθηκε η άδεια κατασκευής (construction permit) από το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Δημοσίων Έργων της όμορης χώρας. Ένα μήνα νωρίτερα, είχε γίνει η επιλογή του αναδόχου.

Το συγκεκριμένο σκέλος ξεκινά να κατασκευάζεται νωρίτερα, καθώς είναι και το μεγαλύτερο. Προβλέπεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2022, σε συγχρονισμό με το ελληνικό τμήμα το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο τον Οκτώβριο του ίδιου χρόνου.

Τον Απρίλιο του 2021 το πέρας του διαγωνισμού για το ελληνικό τμήμα

Όσον αφορά το ελληνικό τμήμα, ο ΑΔΜΗΕ θα «τρέξει» τον διαγωνισμό για την επιλογή αναδόχου στο χρονικό διάστημα από τον επόμενο Οκτώβριο, μέχρι τον Απρίλιο του 2021. Η σύμβαση κατασκευής της γραμμής θα υπογραφεί αμέσως μετά με τον ανάδοχο που θα προκύψει από τη διαδικασία, ενώ θα έχει διάρκεια 18 μήνες.

Η διασύνδεση περιλαμβάνεται στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ε.Ε., καθώς θα ενισχύσει το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς στην περιοχή. Όσον αφορά τη χώρα μας, θα επιδράσει θετικά στο διασυνοριακό εμπόριο ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ θα επιτρέψει την ασφαλή διείσδυση νέων έργων ΑΠΕ στη Θράκη και την Ανατολική Μακεδονία.

Η γραμμή προβλέπεται να αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα στο σύνορο των δύο χωρών σε 800 MW για την κατεύθυνση από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία και σε 1350 MW για την κατεύθυνση από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, το έργο θα συμβάλει στην ασφαλή διακίνηση των αυξανομένων ροών της ισχύος στην κατεύθυνση Βορράς-Νότος της Βαλκανικής χερσονήσου, συμβάλλοντας έτσι στην ολοκλήρωση των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας της Ευρώπης και της Τουρκίας.

Ενίσχυση των ΑΠΕ σε Ανατολική Μακεδονία και Θράκη

Η αναβάθμιση της διασύνδεσης με τη Βουλγαρία, και επομένως του διασυνοριακού εμπορίου ρεύματος, θα ενισχύσει τη ρευστότητα του ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει το καλοκαίρι. Επίσης, έρχεται λίγους μόλις μήνες πριν από τη σύζευξη της ελληνικής αγοράς με τη βουλγαρική, η οποία προγραμματίζεται για το τέλος της χρονιάς.

Παράλληλα, θα αυξήσει τον ηλεκτρικό «χώρο» για νέες ΑΠΕ στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη, δύο περιοχές όπου λόγω των ευνοϊκών ανέμων και των περιβαλλοντικών συνθηκών, παρουσιάζουν αυξανόμενο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη μεγάλων μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ (κυρίως αιολικών).


Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr


www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης