Σύμφωνα με δηλώσεις του αντιπροέδρου της SOCAR, πριν τον Δεκέμβριο αναμένεται να αρχίσει να ρέει το πρώτο αέριο προς την Ιταλία
Έως το τέλος του 2020 αναμένεται η έναρξη της πλήρους λειτουργίας του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου (SGC), οποίος θα μεταφέρει αέριο από την Κασπία στην Ευρώπη.
Ο Νότιος Διάδρομος Αερίου είναι μια αλυσίδα αγωγών συνδέει που ξεκινάει από το Αζερμπαϊτζάν και μέσω Τουρκίας, Ελλάδας και Αλβανίας καταλήγει στην Ιταλία. Πρόκειται για ένα έργο συνολικής αξίας άνω των 40 δις δολ που υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και βρίσκεται στο τελικό στάδιο της κατασκευής του.
Κύρια πηγή εφοδιασμού του Νότιου Διαδρόμου είναι το πεδίο Shah Deniz, του Αζερμπαϊτζάν στην Κασπία Θάλασσα και το όλο έργο αποτελείται από τρεις αγωγούς συνολικού μήκους περίπου 4.000 χιλιομέτρων: Τον αγωγό του Νοτίου Καυκάσου (SCP) που συνδέει το Αζερμπαϊτζάν με τη Γεωργία, τον αγωγό Trans-Anatolian (TANAP) στην Τουρκία και τον αγωγό Trans-Adriatic (TAP) στην Ελλάδα την Αλβανία και την Ιταλία.
Εκκρεμούν 8 χλμ. στην Ιταλία
Σύμφωνα με δηλώσεις στο Euractiv του Vitaly Baylarbayov, αντιπροέδρου της κρατικής εταιρία αερίου του Αζερμπαϊτζάν, SOCAR, πριν το τέλος του 2020 αναμένεται να αρχίσει να ρέει το πρώτο αέριο προς την Ιταλία. όπως προβλέπει το 25ετές συμβόλαιο προμήθειας.
Ο κ. Baylarbayov δήλωσε επίσης ότι τα επίγεια έργα έχουν ολοκληρωθεί κατά 100% στο Αζερμπαϊτζάν και τη Γεωργία, όπως και ο αγωγός TANAP στην Τουρκία που εγκαινιάστηκε στις 30 Νοεμβρίου. Εξάλλου 16 πηγάδια έχουν διανοιχτεί στο πεδίο του Shah Deniz και είναι πλέον έτοιμα για λειτουργία.
Μάλιστα 8 από τα πηγάδια αυτά παράγουν ήδη το αέριο που παραδίδεται στην Γεωργία και την Τουρκία. Τα υπόλοιπα θα τεθούν σταδιακά σε λειτουργία με την πλήρη δυναμικότητα τους μόλις ολοκληρωθεί η κατασκευή του αγωγού στην Ιταλία, όπου απομένουν 8 χλμ αγωγού να κατασκευαστούν .
Αυτά τα τελευταία 8 χιλιόμετρα στην ιταλική επικράτεια είναι το πιο ευαίσθητο τμήμα του αγωγού. καθώς οι κάτοικοι αντιδρούν φοβούμενοι τις επιπτώσεις στον τουρισμό. Σύμφωνα με τον Baylarbayov, έχει ολοκληρωθεί μια σήραγγα που επιτρέπει στον αγωγό να αποφύγει την παραλία του San Foca και η συντηρητική πρόβλεψη για την έναρξη λειτουργίας του είναι το τέλος του 2020.
2 bcm για την Ελλάδα
Σχετικά με τον όγκο του αερίου που αναμένεται σε κάθε τμήμα του αγωγού, ο Baylarbayov δήλωσε ότι η Τουρκία δέχεται ήδη αέριο από την 1η Ιουλίου 2018. Έλαβε περίπου 2 bcm το 2018, περίπου 4 bcm το 2019 και το 2020 οι προμήθειες θα φθάσουν τα 6 bcm, πέραν των 6 bcm που προμηθεύεται ήδη η Τουρκία από την πρώτη φάση ανάπτυξης του Shah Deniz.
Επιπλέον, έχουν διατεθεί 2 bcm για την Ελλάδα και τη Βουλγαρία. Οι ποσότητες θα παραδοθούν μόλις τεθεί σε λειτουργία ο ΤΑΡ και ολοκληρωθεί η διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας, μέχρι το τέλος του 2020. Για την Ιταλία, προορίζονται 8 bcm.
Ερωτηθείς εάν η Ιταλία χρειάζεται περισσότερα, απάντησε: «Καταλαβαίνουμε ότι η Ιταλία θα χρειαστεί περισσότερο αέριο τα επόμενα 10 χρόνια, πολύ περισσότερο από ό, τι έχουν τώρα. Από αυτή την άποψη, η χωρητικότητα του Νότιου Διαδρόμου και του σκέλους του που είναι ο TAP επαρκεί για να καλύψει τις ενδεχόμενες ανάγκες».
Πρόσθεσε ότι ο TAP ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2019 το market test που βρίσκεται σε εξέλιξη και το οποίο αναμένεται να παράσχει την ακριβή απάντηση στην ερώτηση που τίθεται: Πόση δυναμικότητα επιθυμούν διάφοροι παραγωγοί φυσικού αερίου και πότε;
Με το market test θα συγκεντρωθούν αυτές οι πληροφορίες και ο TAP θα δηλώσει ποια είναι τα σενάρια μελλοντικής ανάπτυξης. «Υπό την αυστηρή καθοδήγηση των ευρωπαϊκών κανόνων, ο TAP θα αποφασίσει τι και πώς θα εφαρμοστεί», δήλωσε ο διευθυντής της SOCAR.
www.worldenergynews.gr