Σε σχέση με τα οχήματα που χρησιμοποιούν βενζίνη ή πετρέλαιο, ένας κινητήρας με καύσιμο το φυσικό αέριο επιτυγχάνει εξοικονόμηση άνω του 50% ή του 30% αντίστοιχα
«Λύνει» το χειρόφρενο, αλλά και τα χέρια του οδηγού που λόγω κρίσης - ακόμη και για την παραμικρή διαδρομή - σκέφτεται δυο φορές πριν βάλει το κλειδί στη μηχανή του αυτοκινήτου του.
Το φυσικό αέριο είναι το πλέον οικονομικό καύσιμο κίνησης και μάλιστα με σημαντική διαφορά σε σύγκριση με τη βενζίνη και το πετρέλαιο, ιδίως το τελευταίο διάστημα που οι τιμές των υγρών καυσίμων έχουν πάρει την… ανηφόρα.
Ένα όχημα με κινητήρα φυσικού αερίου, σύμφωνα με σχετικές μετρήσεις, επιτυγχάνει εξοικονόμηση άνω του 50% σε σύγκριση με ένα αυτοκίνητο που κινείται με βενζίνη και σε ποσοστό που υπερβαίνει το 30% σε σχέση με ένα πετρελαιοκίνητο όχημα.
Εδώ θα πρέπει να διευκρινιστεί πως ένα κιλό φυσικού αερίου κίνησης CNG (το συγκεκριμένο καύσιμο μετριέται σε κιλά και όχι σε λίτρα όπως η βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης) είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρο βενζίνης, 1,3 λίτρο πετρελαίου και περίπου 2 λίτρα υγραερίου.
Με δεδομένο ότι σήμερα η τιμή του κιλού CNG διαμορφώνεται στο 0,869 ευρώ, ένας οδηγός για την εξασφάλιση της αντίστοιχης ενέργειας μέσω βενζίνης θα έπρεπε να πληρώσει 2,4 ευρώ, ενώ με τη χρήση πετρελαίου 1,7 ευρώ.
Έτσι, για μια διαδρομή περίπου 100 χιλιομέτρων, ένα όχημα φυσικού αερίου θα καταναλώσει καύσιμο αξίας περίπου 4 ευρώ, ενώ αν χρησιμοποιούσε βενζίνη το κόστος θα ξεπερνούσε τα 10 ευρώ και στην περίπτωση του πετρελαίου τα 7 ευρώ.
Επομένως, η αντικατάσταση ή η μετατροπή ενός συμβατικού οχήματος σε αυτοκίνητο φυσικού αερίου προβάλει ως η καλύτερη λύση στο πρόβλημα της οικονομικής οδήγησης.
Πόσο δε μάλλον που χάρη στις χαμηλές εκπομπές ρύπων τα εν λόγω οχήματα απαλλάσσονται από την καταβολή τελών κυκλοφορίας.
Ο εφοδιασμός των οχημάτων με φυσικό αέριο γίνεται σε ειδικά πρατήρια καυσίμων με την επωνυμία "fisikon", ο αριθμός των οποίων αυξάνεται σταδιακά.
Σήμερα λειτουργούν πέντε πρατήρια φυσικού αερίου κίνησης στο λεκανοπέδιο της Αττικής, δύο στη Θεσσαλονίκη, καθώς και από ένα σε Βόλο, Λάρισα και Λαμία.
Στα σχέδια της ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου), στην οποία ανήκουν τα εν λόγω πρατήρια, είναι η δημιουργία νέων σημείων εφοδιασμού με φυσικό αέριο κίνησης τόσο μέσα σε πόλεις όσο και κατά μήκος των εθνικών οδικών αξόνων.
Περιβαλλοντική προστασία και ασφάλεια στην οδήγηση
Η λειτουργία του κινητήρα ενός αυτοκινήτου με φυσικό αέριο δεν έχει θετικές επιπτώσεις μόνο στη… τσέπη του οδηγού, αλλά και στο περιβάλλον.
Και αυτό διότι παράγει κατά 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες και κατά 35% λιγότερο από αυτούς με καύση πετρελαίου.
Επιπλέον, σε σύγκριση με τους κινητήρες βενζίνης, ένα όχημα με καύσιμο φυσικό αέριο επιτυγχάνει 95% μείωση στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, 80% μείωση στις εκπομπές υδρογονανθράκων και 30% μείωση στα οξείδια του αζώτου.
Παράλληλα, το φυσικό αέριο δεν περιέχει θείο, σωματίδια, ίχνη μετάλλων και τοξικά πρόσθετα μολύβδου ή βενζολίου που είναι ιδιαίτερα καρκινογόνα.
Εκτός από την περιβαλλοντική διάσταση, η αεριοκίνηση έχει να επιδείξει πλεονεκτήματα και στον τομέα της ασφάλειας.
Το κύκλωμα τροφοδοσίας καυσίμου με φυσικό αέριο είναι κλεισμένο αεροστεγώς (χωρίς αέρα στο εσωτερικό) με αποτέλεσμα να μην υπάρχει περίπτωση αυτόματης ανάφλεξης, σε αντίθεση με τις δεξαμενές υγρών καυσίμων όπου υφίσταται το ενδεχόμενο αυτό.
Οι δεξαμενές καυσίμου στα αυτοκίνητα φυσικού αερίου, εξαιτίας των υλικών κατασκευής και της θέσης τους στο εσωτερικό του οχήματος, έχουν πολύ μικρότερο κίνδυνο να πάθουν βλάβη σε περίπτωση σύγκρουσης σε σχέση με το ρεζερβουάρ της βενζίνης.
Σε περίπτωση δε που υπάρχει διαρροή δεν τίθεται θέμα ανησυχίας, καθώς το φυσικό αέριο είναι ελαφρύτερο από τον αέρα και συνεπώς διαφεύγει προς τα επάνω, διαστέλλεται και ταυτόχρονα διαλύεται στην ατμόσφαιρα.
Σταχυολογώντας λοιπόν τα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου ως καύσιμο αυτοκίνησης θα λέγαμε ότι πρόκειται για ένα προϊόν που είναι:
• Φθηνό, αφού εξασφαλίζει μεγάλη οικονομία στο κόστος της κίνησης ανά χιλιόμετρο. Η εξοικονόμηση μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και το 50%.
• Καθαρό, καθώς είναι αδύνατον να νοθευτεί δεδομένου ότι η παροχή του γίνεται υπό πίεση με ειδικούς αγωγούς απ’ ευθείας από το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου σε ειδικό εξοπλισμό στα πρατήρια
• Ποιοτικό, μιας και υπόκειται σε συνεχείς ελέγχους. Η σύσταση και οι φυσικοχημικές ιδιότητες του φυσικού αερίου κίνησης στην Ελλάδα ανταποκρίνονται στο μέγιστο βαθμό σε όλες τις προδιαγραφές που ισχύουν σε χώρες της Ε.Ε. και τη Βόρειου Αμερική
• Ασφαλές, αφού είναι ελαφρύτερο από τον αέρα, δεν είναι τοξικό και διαχέεται γρήγορα. Θεωρείται από τα ασφαλέστερα καύσιμα κίνησης που χρησιμοποιούνται σήμερα στις μεταφορές. Επιπλέον, έχει υψηλότερη θερμοκρασία ανάφλεξης συγκριτικά με τη βενζίνη και το πετρέλαιο, κάτι που μειώνει τις πιθανότητες τυχαίας ανάφλεξης
• Αθόρυβο, καθώς η καύση του είναι κατά 50% πιο αθόρυβη σε σχέση με τους κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου
• Φιλικό προς το περιβάλλον, μιας και είναι το πλέον καθαρό εναλλακτικό καύσιμο, εκπέμποντας ως 30% λιγότερα αέρια του θερμοκηπίου σε σχέση με τα προϊόντα βενζίνης και πετρελαίου
Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, πως το φυσικό αέριο της αυτοκίνησης έχει υψηλότερο αριθμό οκτανίων σε σχέση με τη βενζίνη (130 έναντι 90), γεγονός που επιτυγχάνει την καύση χωρίς να απαιτείται αυτοανάφλεξη.
Επιπλέον, το λάδι του κινητήρα «μολύνεται» λιγότερο στην περίπτωση χρήσης φυσικού αερίου, με αποτέλεσμα η αλλαγή λαδιών να μην είναι απαραίτητο να γίνεται με την ίδια συχνότητα που επιβάλλεται στην περίπτωση ενός κινητήρα βενζίνης.
Καθώς δεν υπάρχουν ιζήματα, τα μπουζί διατηρούνται καθαρά, ενώ δεν υπάρχουν διαβρώσεις στους κυλίνδρους και τα μεταλλικά μέρη του κινητήρα.
Παράλληλα, ο κινητήρας παρουσιάζει μεγάλη ροπή στις επιταχύνσεις, χωρίς αστοχίες ακόμα και σε χαμηλές ταχύτητες.
Οι δε ταχύτητες που μπορούν να «πιάσουν» τα οχήματα φυσικού αερίου είναι παρόμοιες με τις υψηλές ταχύτητες των οχημάτων που χρησιμοποιούν ως καύσιμο τη βενζίνη.
Από 1.300 ευρώ η δαπάνη για τη μετατροπή του κινητήρα
Σήμερα όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν επιβατικά αυτοκίνητα με κινητήρα διπλού καυσίμου (φυσικό αέριο και βενζίνη), το κόστος αγοράς των οποίων δεν διαφέρει σημαντικά σε σχέση με τα οχήματα που έχουν μόνο βενζινοκινητήρα ή πετρελαιοκινητήρα.
Ωστόσο, δεν είναι απαραίτητη η απόκτηση νέου αυτοκινήτου προκειμένου ο ενδιαφερόμενος να απολαύσει τα πλεονεκτήματα της αεριοκίνησης, καθώς η μετατροπή ενός συμβατικού οχήματος σε ΙΧ φυσικού αερίου είναι πλέον μια απλή διαδικασία.
Το πρώτο που θα πρέπει να πράξει ο οδηγός είναι να απευθυνθεί σε ένα από τα πιστοποιημένα συνεργεία για να ενημερωθεί καταρχήν για όλα τα θέματα που σχετίζονται με τη μετατροπή των βενζινοκίνητων ή πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε οχήματα που να μπορούν να κινούνται παράλληλα και με καύση φυσικού αερίου.
Εκτός από το κόστος της μετατροπής, καλό είναι να λάβει γνώση για τα διαθέσιμα συστήματα μετατροπής, την εγγύηση και τη συντήρησή τους, αλλά και για τις διαδικασίες ΚΤΕΟ του αυτοκινήτου του μετά τη μετατροπή.
Σημειώνεται πως σήμερα υπάρχουν στην αγορά περισσότερα από 180 κιτ μετατροπών συμβατικών οχημάτων σε διπλού καυσίμου και για το λόγο αυτό ο ενδιαφερόμενος οδηγός πρέπει να εξετάσει πολύ καλά ποιο προϊόν ταιριάζει στην περίπτωσή του πριν κάνει επιλογή συστήματος.
Ειδικά όσον αφορά στο κόστος, επισημαίνεται πως για τη μετατροπή ενός συμβατικού τετρακύλινδρου κινητήρα σε κινητήρα διπλού καυσίμου απαιτείται δαπάνη της τάξεως των 1.300 ευρώ τουλάχιστον.
Το εν λόγω κόστος αναφέρεται σε κάποια αρκετά αξιόπιστη λύση μετατροπής, ενώ η απόσβεσή του γίνεται σχετικά γρήγορα (ενδεχομένως ακόμη και εντός ενός έτους) μέσω της εξοικονόμησης που επιτυγχάνεται στα καύσιμα.
Επισημαίνεται πως τα οχήματα μετά την μετατροπή του κινητήρα τους μπορούν να αλλάξουν καύσιμο απλά με το πάτημα ενός κουμπιού, καθώς και ότι με αυτό τον τρόπο διπλασιάζεται ουσιαστικά η αυτονομία του αυτοκινήτου.
www.worldenergynews.gr
Το φυσικό αέριο είναι το πλέον οικονομικό καύσιμο κίνησης και μάλιστα με σημαντική διαφορά σε σύγκριση με τη βενζίνη και το πετρέλαιο, ιδίως το τελευταίο διάστημα που οι τιμές των υγρών καυσίμων έχουν πάρει την… ανηφόρα.
Ένα όχημα με κινητήρα φυσικού αερίου, σύμφωνα με σχετικές μετρήσεις, επιτυγχάνει εξοικονόμηση άνω του 50% σε σύγκριση με ένα αυτοκίνητο που κινείται με βενζίνη και σε ποσοστό που υπερβαίνει το 30% σε σχέση με ένα πετρελαιοκίνητο όχημα.
Εδώ θα πρέπει να διευκρινιστεί πως ένα κιλό φυσικού αερίου κίνησης CNG (το συγκεκριμένο καύσιμο μετριέται σε κιλά και όχι σε λίτρα όπως η βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης) είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρο βενζίνης, 1,3 λίτρο πετρελαίου και περίπου 2 λίτρα υγραερίου.
Με δεδομένο ότι σήμερα η τιμή του κιλού CNG διαμορφώνεται στο 0,869 ευρώ, ένας οδηγός για την εξασφάλιση της αντίστοιχης ενέργειας μέσω βενζίνης θα έπρεπε να πληρώσει 2,4 ευρώ, ενώ με τη χρήση πετρελαίου 1,7 ευρώ.
Έτσι, για μια διαδρομή περίπου 100 χιλιομέτρων, ένα όχημα φυσικού αερίου θα καταναλώσει καύσιμο αξίας περίπου 4 ευρώ, ενώ αν χρησιμοποιούσε βενζίνη το κόστος θα ξεπερνούσε τα 10 ευρώ και στην περίπτωση του πετρελαίου τα 7 ευρώ.
Επομένως, η αντικατάσταση ή η μετατροπή ενός συμβατικού οχήματος σε αυτοκίνητο φυσικού αερίου προβάλει ως η καλύτερη λύση στο πρόβλημα της οικονομικής οδήγησης.
Πόσο δε μάλλον που χάρη στις χαμηλές εκπομπές ρύπων τα εν λόγω οχήματα απαλλάσσονται από την καταβολή τελών κυκλοφορίας.
Ο εφοδιασμός των οχημάτων με φυσικό αέριο γίνεται σε ειδικά πρατήρια καυσίμων με την επωνυμία "fisikon", ο αριθμός των οποίων αυξάνεται σταδιακά.
Σήμερα λειτουργούν πέντε πρατήρια φυσικού αερίου κίνησης στο λεκανοπέδιο της Αττικής, δύο στη Θεσσαλονίκη, καθώς και από ένα σε Βόλο, Λάρισα και Λαμία.
Στα σχέδια της ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου), στην οποία ανήκουν τα εν λόγω πρατήρια, είναι η δημιουργία νέων σημείων εφοδιασμού με φυσικό αέριο κίνησης τόσο μέσα σε πόλεις όσο και κατά μήκος των εθνικών οδικών αξόνων.
Περιβαλλοντική προστασία και ασφάλεια στην οδήγηση
Η λειτουργία του κινητήρα ενός αυτοκινήτου με φυσικό αέριο δεν έχει θετικές επιπτώσεις μόνο στη… τσέπη του οδηγού, αλλά και στο περιβάλλον.
Και αυτό διότι παράγει κατά 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες και κατά 35% λιγότερο από αυτούς με καύση πετρελαίου.
Επιπλέον, σε σύγκριση με τους κινητήρες βενζίνης, ένα όχημα με καύσιμο φυσικό αέριο επιτυγχάνει 95% μείωση στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, 80% μείωση στις εκπομπές υδρογονανθράκων και 30% μείωση στα οξείδια του αζώτου.
Παράλληλα, το φυσικό αέριο δεν περιέχει θείο, σωματίδια, ίχνη μετάλλων και τοξικά πρόσθετα μολύβδου ή βενζολίου που είναι ιδιαίτερα καρκινογόνα.
Εκτός από την περιβαλλοντική διάσταση, η αεριοκίνηση έχει να επιδείξει πλεονεκτήματα και στον τομέα της ασφάλειας.
Το κύκλωμα τροφοδοσίας καυσίμου με φυσικό αέριο είναι κλεισμένο αεροστεγώς (χωρίς αέρα στο εσωτερικό) με αποτέλεσμα να μην υπάρχει περίπτωση αυτόματης ανάφλεξης, σε αντίθεση με τις δεξαμενές υγρών καυσίμων όπου υφίσταται το ενδεχόμενο αυτό.
Οι δεξαμενές καυσίμου στα αυτοκίνητα φυσικού αερίου, εξαιτίας των υλικών κατασκευής και της θέσης τους στο εσωτερικό του οχήματος, έχουν πολύ μικρότερο κίνδυνο να πάθουν βλάβη σε περίπτωση σύγκρουσης σε σχέση με το ρεζερβουάρ της βενζίνης.
Σε περίπτωση δε που υπάρχει διαρροή δεν τίθεται θέμα ανησυχίας, καθώς το φυσικό αέριο είναι ελαφρύτερο από τον αέρα και συνεπώς διαφεύγει προς τα επάνω, διαστέλλεται και ταυτόχρονα διαλύεται στην ατμόσφαιρα.
Σταχυολογώντας λοιπόν τα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου ως καύσιμο αυτοκίνησης θα λέγαμε ότι πρόκειται για ένα προϊόν που είναι:
• Φθηνό, αφού εξασφαλίζει μεγάλη οικονομία στο κόστος της κίνησης ανά χιλιόμετρο. Η εξοικονόμηση μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και το 50%.
• Καθαρό, καθώς είναι αδύνατον να νοθευτεί δεδομένου ότι η παροχή του γίνεται υπό πίεση με ειδικούς αγωγούς απ’ ευθείας από το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου σε ειδικό εξοπλισμό στα πρατήρια
• Ποιοτικό, μιας και υπόκειται σε συνεχείς ελέγχους. Η σύσταση και οι φυσικοχημικές ιδιότητες του φυσικού αερίου κίνησης στην Ελλάδα ανταποκρίνονται στο μέγιστο βαθμό σε όλες τις προδιαγραφές που ισχύουν σε χώρες της Ε.Ε. και τη Βόρειου Αμερική
• Ασφαλές, αφού είναι ελαφρύτερο από τον αέρα, δεν είναι τοξικό και διαχέεται γρήγορα. Θεωρείται από τα ασφαλέστερα καύσιμα κίνησης που χρησιμοποιούνται σήμερα στις μεταφορές. Επιπλέον, έχει υψηλότερη θερμοκρασία ανάφλεξης συγκριτικά με τη βενζίνη και το πετρέλαιο, κάτι που μειώνει τις πιθανότητες τυχαίας ανάφλεξης
• Αθόρυβο, καθώς η καύση του είναι κατά 50% πιο αθόρυβη σε σχέση με τους κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου
• Φιλικό προς το περιβάλλον, μιας και είναι το πλέον καθαρό εναλλακτικό καύσιμο, εκπέμποντας ως 30% λιγότερα αέρια του θερμοκηπίου σε σχέση με τα προϊόντα βενζίνης και πετρελαίου
Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, πως το φυσικό αέριο της αυτοκίνησης έχει υψηλότερο αριθμό οκτανίων σε σχέση με τη βενζίνη (130 έναντι 90), γεγονός που επιτυγχάνει την καύση χωρίς να απαιτείται αυτοανάφλεξη.
Επιπλέον, το λάδι του κινητήρα «μολύνεται» λιγότερο στην περίπτωση χρήσης φυσικού αερίου, με αποτέλεσμα η αλλαγή λαδιών να μην είναι απαραίτητο να γίνεται με την ίδια συχνότητα που επιβάλλεται στην περίπτωση ενός κινητήρα βενζίνης.
Καθώς δεν υπάρχουν ιζήματα, τα μπουζί διατηρούνται καθαρά, ενώ δεν υπάρχουν διαβρώσεις στους κυλίνδρους και τα μεταλλικά μέρη του κινητήρα.
Παράλληλα, ο κινητήρας παρουσιάζει μεγάλη ροπή στις επιταχύνσεις, χωρίς αστοχίες ακόμα και σε χαμηλές ταχύτητες.
Οι δε ταχύτητες που μπορούν να «πιάσουν» τα οχήματα φυσικού αερίου είναι παρόμοιες με τις υψηλές ταχύτητες των οχημάτων που χρησιμοποιούν ως καύσιμο τη βενζίνη.
Από 1.300 ευρώ η δαπάνη για τη μετατροπή του κινητήρα
Σήμερα όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν επιβατικά αυτοκίνητα με κινητήρα διπλού καυσίμου (φυσικό αέριο και βενζίνη), το κόστος αγοράς των οποίων δεν διαφέρει σημαντικά σε σχέση με τα οχήματα που έχουν μόνο βενζινοκινητήρα ή πετρελαιοκινητήρα.
Ωστόσο, δεν είναι απαραίτητη η απόκτηση νέου αυτοκινήτου προκειμένου ο ενδιαφερόμενος να απολαύσει τα πλεονεκτήματα της αεριοκίνησης, καθώς η μετατροπή ενός συμβατικού οχήματος σε ΙΧ φυσικού αερίου είναι πλέον μια απλή διαδικασία.
Το πρώτο που θα πρέπει να πράξει ο οδηγός είναι να απευθυνθεί σε ένα από τα πιστοποιημένα συνεργεία για να ενημερωθεί καταρχήν για όλα τα θέματα που σχετίζονται με τη μετατροπή των βενζινοκίνητων ή πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε οχήματα που να μπορούν να κινούνται παράλληλα και με καύση φυσικού αερίου.
Εκτός από το κόστος της μετατροπής, καλό είναι να λάβει γνώση για τα διαθέσιμα συστήματα μετατροπής, την εγγύηση και τη συντήρησή τους, αλλά και για τις διαδικασίες ΚΤΕΟ του αυτοκινήτου του μετά τη μετατροπή.
Σημειώνεται πως σήμερα υπάρχουν στην αγορά περισσότερα από 180 κιτ μετατροπών συμβατικών οχημάτων σε διπλού καυσίμου και για το λόγο αυτό ο ενδιαφερόμενος οδηγός πρέπει να εξετάσει πολύ καλά ποιο προϊόν ταιριάζει στην περίπτωσή του πριν κάνει επιλογή συστήματος.
Ειδικά όσον αφορά στο κόστος, επισημαίνεται πως για τη μετατροπή ενός συμβατικού τετρακύλινδρου κινητήρα σε κινητήρα διπλού καυσίμου απαιτείται δαπάνη της τάξεως των 1.300 ευρώ τουλάχιστον.
Το εν λόγω κόστος αναφέρεται σε κάποια αρκετά αξιόπιστη λύση μετατροπής, ενώ η απόσβεσή του γίνεται σχετικά γρήγορα (ενδεχομένως ακόμη και εντός ενός έτους) μέσω της εξοικονόμησης που επιτυγχάνεται στα καύσιμα.
Επισημαίνεται πως τα οχήματα μετά την μετατροπή του κινητήρα τους μπορούν να αλλάξουν καύσιμο απλά με το πάτημα ενός κουμπιού, καθώς και ότι με αυτό τον τρόπο διπλασιάζεται ουσιαστικά η αυτονομία του αυτοκινήτου.
www.worldenergynews.gr