Τελευταία Νέα
Πετρέλαιο

Σε πανικό η παγκόσμια αγορά πετρελαίου λόγω του ιού της Κίνας - Τα σενάρια που εξετάζει ο ΟΠΕΚ

Σε πανικό η παγκόσμια αγορά πετρελαίου λόγω του ιού της Κίνας - Τα σενάρια που εξετάζει ο ΟΠΕΚ

Η Κίνα είναι, μακράν, η μεγαλύτερη αγορά εξαγωγών ακατέργαστου άνθρακα του ΟΠΕΚ +, με τους μεγάλους παραγωγούς του Περσικού Κόλπου ιδιαίτερα ευάλωτους

Αρχίζει να διογκώνεται ο πανικός που διακατέχει τους επενδυτές το τελευταίο χρονικό διάστημα, εξαιτίας της επιδημίας ιογενούς πνευμονίας που προκαλεί ο κορωνοϊός.

Όπως αναμεταδίδει το Bloomberg, οι μεγαλύτεροι παραγωγοί στον κόσμο αντιμετωπίζουν δύο βασικά ερωτήματα που έχουν να κάνουν με τη διάρκεια της επιδημίας και τη διάσταση των οικονομικών επιπτώσεων που θα φέρει.

Χαρακτηριστικά, η στάση και συμπεριφορά των επενδυτών μοιάζει με αυτή ενός αναστατωμένου μυρμηγκιού, που με ξέφρενη βιασύνη πηγαίνει προς όλες τις κατευθύνσεις με εμφανή την έλλειψη συντονισμού. Μάλιστα, την περασμένη εβδομάδα προωθήθηκε πιθανώς από τη Σαουδική Αραβία ο σχεδιασμός περί νωρίτερης συνάντησης των μελών του Οργανισμού.

Τα νέα δεδομένα θα μπορούσαν να αναγκάσουν τον ΟΠΕΚ και τους συμμάχους -που ούτως ή άλλως εξετάζουν το ενδεχόμενο έκτακτης συνεδρίασης για το ενδεχόμενο βαθύτερων μειώσεων στην παραγωγή και να συγκρατήσουν την κατρακύλα των τιμών.

Το Brent υποχωρεί κατά -0,71% στα 56,22 δολ. ανά βαρέλι, την ίδια στιγμή που το αμερικανικό αργό υποχωρεί κατά -0,23% με την τιμή του να διαμορφώνεται στα 51,44 δολ. ανά βαρέλι.

Μία από τις βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο Οργανισμός των χωρών εξαγωγής πετρελαίου και των μεγάλων παραγωγών πετρελαίου είναι ότι δεν έχουν ιδέα πόσο μεγάλο πρόβλημα αντιμετωπίζουν. Σε αυτό το σημείο, οι εκτιμήσεις των επιπτώσεων της επιδημίας στη ζήτηση πετρελαίου ποικίλλουν σημαντικά.

Η S & P Global Platts θεωρεί ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου πέφτει από ένα «σχεδόν καταστροφικό» σημείο 2,6 εκατ. βαρελιών ημερησίως τον Φεβρουάριο και 2 εκατ. βαρελιών τον Μάρτιο στο χειρότερο σενάριο. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι παραγωγοί βρίσκονται σε πανικό.

Η περίπτωση της Κίνας

Η Κίνα είναι, μακράν, η μεγαλύτερη αγορά εξαγωγών ακατέργαστου άνθρακα του ΟΠΕΚ +, με τους μεγάλους παραγωγούς του Περσικού Κόλπου ιδιαίτερα ευάλωτους.  

Τα δεδομένα παρακολούθησης των δεξαμενόπλοιων που συνέταξε το Bloomberg δείχνουν ότι σχεδόν το ένα τέταρτο όλων των αποστολών από την περιοχή πέρυσι πήγε στην Κίνα. Και σε αυτό προστίθενται άλλοι τρεις μεγάλοι «παίκτες» της Ασίας, όπως η Ινδία, η Ιαπωνία και η Ν. Κορέα, με αποτέλεσμα το ποσοστό αυτό να αυξηθεί στα 2/3.

Τέσσερις ασιατικές χώρες πήραν τα δύο τρίτα του αργού που διέρχονται από το Στενό του Ορμούζ το 2019. Μόνο η Κίνα πήρε σχεδόν το ένα τέταρτο. Είναι δύσκολο να υπερεκτιμηθεί η σημασία της Κίνας για παγκόσμια ισορροπία πετρελαίου. Νωρίτερα αυτό το μήνα, οι προβλέψεις του OPEC έδειξαν ότι η πιο πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ένα τέταρτο της συνολικής ζήτησης πετρελαίου παγκοσμίως φέτος. Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας είδε να διαδραματίζει ακόμη μεγαλύτερο ρόλο, με σχεδόν 40% της αυξητικής ζήτησης στην Κίνα. Η λέξη "ιός" δεν εμφανίστηκε σε μηνιαίες εκθέσεις των οργανισμών αυτών.

Ο κορωνοϊός δεν θα επηρεάσει εξίσου όλα τα προϊόντα πετρελαίου. Με τις ταξιδιωτικές απαγορεύσεις και τις εκτεταμένες διακοπές σε καλοκαιρινή περίοδο, τα καύσιμα μεταφοράς θα πληγούν περισσότερο. Η βενζίνη, τα αεριωθούμενα καύσιμα και το φυσικό αέριο / ντίζελ αναμένεται να αντιπροσωπεύουν το 55% της ζήτησης πετρελαίου της Κίνας φέτος και θα καλύψουν σχεδόν το 60% της αύξησης.

Ο κίνδυνος των καυσίμων

Τα καύσιμα των μεταφορών, τα οποία ενδέχεται να πληγούν περισσότερο από τον ιό, αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% της πρόβλεψης της αύξησης της ζήτησης στην κινεζική αγορά φέτος.

Αυτά τα προϊόντα θα πληγούν περισσότερο - και όχι μόνο στην Κίνα. Οι απαγορεύσεις πτήσεων στην Κίνα από πολλές αεροπορικές εταιρείες, όπως η British Airways Plc και η Delta Air Lines Inc., και οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί για τους κινέζους τουρίστες θα επηρεάσουν τη χρήση καυσίμων σε άλλες περιοχές, ιδίως στις κοντινές χώρες που προτιμούν προορισμούς για εκδρομές.

Τα μεγάλα κρατικά κινεζικά εργοστάσια ραφιναρίσματος μπορούν να μειώσουν τα ποσοστά εκτέλεσης κάτω από το 70% για να αντιμετωπίσουν την πτώση της ζήτησης, σύμφωνα με ανακοίνωση του κλάδου JLC, ενώ τα ποσοστά λειτουργίας σε ανεξάρτητα ιδιωτικά διυλιστήρια στην ανατολική επαρχία Shandong της Κίνας ενδέχεται να μειωθούν κάτω από το 50%.

Προμηθευτές της Κίνας

Σχεδόν όλοι οι μεγαλύτεροι προμηθευτές αργού πετρελαίου της Κίνας είναι μέλη του ΟΠΕΚ +, και δεν είναι περίεργο το γεγονός ότι η ομάδα ανησυχεί.

Ακόμη και πριν από την έναρξη του νέου κορωναϊού, οι παραγωγοί swing που απαρτίζουν τον OPEC + αντιμετώπιζαν προβλήματα. Η σκληρά κερδοφόρα συμφωνία παραγωγής που έφτασαν τον Δεκέμβριο απέτυχε να επιφέρει σημαντικές περικοπές στα συνολικά επίπεδα παραγωγής και οι τιμές υποχώρησαν. Η απλή επέκταση των περικοπών δεν θα κάνει τίποτα για να βελτιώσει την επιδεινούμενη ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης και συνεπώς θα χρειαστεί περισσότερος δρόμος.

Τέλος, οι χώρες εκτός ΟΠΕΚ - με επικεφαλής τις Η.Π.Α., τη Νορβηγία, τη Βραζιλία και τον νέο παραγωγό της Γουιάνα, αναμένεται να προσθέσουν δύο παραπάνω βαρέλια για κάθε επιπλέον που καταναλώνεται φέτος σε όλο τον κόσμο, συμπιέζοντας τον ΟΠΕΚ. Η απώλεια μεγάλου μέρους της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα θα συντρίψει την ομάδα παραγωγών κάτω από το βάρος της πτώσης των τιμών του πετρελαίου, εκτός εάν, συλλογικά, μειώσουν περαιτέρω την παραγωγή τους.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης