Ο κ. Χατζηδάκης και ο Υφυπουργός Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς, συζήτησαν με τους Βουλγάρους ομολόγους τους μια σειρά από διμερή θέματα
Υπεγράφη σήμερα στη Σόφια η Διακυβερνητική Συμφωνία για τον Διασυνδετικό Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη και την Βουλγάρα ομόλογό του κ. Temenuzhka Petkova.
Κατά την τελετή υπογραφής της συμφωνίας, ο υπουργός ΠΕΝ Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε τα εξής: «Είμαι προσωπικά συνδεδεμένος με τον αγωγό φυσικού αερίου IGB που θα συνδέει σύντομα την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, καθώς ξεκίνησα το έργο το 2009, όταν ήμουν και πάλι υπουργός αρμόδιος για την Ενέργεια. Μας πήρε 10 χρόνια να φτάσουμε στις υπογραφές, αλλά χαίρομαι που με τη δική μου πάλι συμβολή το τελευταίο τρίμηνο όλα τα εμπόδια που είχαν απομείνει ξεπεράστηκαν και περνάμε σήμερα από τη θεωρία στην πράξη. Ο IGB ενισχύει τη γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας και στηρίζει την ενεργειακή ασφάλεια στην περιοχή»
Η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας Temenuzhka Petkova δήλωσε μεταξύ άλλων: «Το έργο αυτό αποτελεί ορόσημο ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή στρατηγική της χώρας και την ασφάλεια εφοδιασμού μας με φυσικό αέριο. Η υλοποίηση του αγωγού είναι πλέον μη αναστρέψιμη».
Εν συνεχεία, παρουσία των δυο Υπουργών ακολούθησε η υπογραφή σειράς συμφωνιών, όπως:
Η αναθεωρημένη Συμφωνία Μετόχων μεταξύ των εταιρειών της κοινοπραξίας ICGB που έχει την ευθύνη κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού, δηλαδή της βουλγαρικής BEΗ (που έχει ποσοστό 50%) και της κοινοπραξίας IGI Poseidon που έχει το υπόλοιπο 50%, κατανεμημένο ισομερώς μεταξύ της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) και της ιταλικής Edison
Η επέκταση του μετοχικού κεφαλαίου της ICGB
Η σύμβαση δανειοδότησης του έργου από την ΕTΕπ (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), ύψους 110 εκατ. ευρώ
Η συμφωνία διαμετακόμισης αερίου με την Bulgartransgaz (βουλγαρικός ΔΕΣΦΑ)
Άλλα θέματα διμερούς συνεργασίας στον τομέα της ενέργειας
Επιπλέον, ο κ. Χατζηδάκης και ο Υφυπουργός Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς, συζήτησαν με τους Βουλγάρους ομολόγους τους μια σειρά από διμερή θέματα.
Μεταξύ αυτών ήταν :
Ο συντονισμός των αποφάσεων για το σταθμό FSRU στην Αλεξανδρούπολη
Η πρόοδος της διασυνοριακής ηλεκτρικής διασύνδεσης Νέα Σάντα-Μαρίτσα
Η διερεύνηση των προοπτικών για στενότερη συνεργασία μεταξύ του Ελληνικού και του Βουλγαρικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Θωμάς και ο πρόεδρος του Χρηματιστηρίου Ενέργειας κ. Αθανάσιος Σαββάκης είχαν επιμέρους συνάντηση με τους Προέδρους του Βουλγαρικού Χρηματιστηρίου Αξιών, καθώς και του Χρηματιστηρίου Ενέργειας της γειτονικής χώρας.
Κατά την τελετή υπογραφής της συμφωνίας, ο υπουργός ΠΕΝ Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε τα εξής: «Είμαι προσωπικά συνδεδεμένος με τον αγωγό φυσικού αερίου IGB που θα συνδέει σύντομα την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, καθώς ξεκίνησα το έργο το 2009, όταν ήμουν και πάλι υπουργός αρμόδιος για την Ενέργεια. Μας πήρε 10 χρόνια να φτάσουμε στις υπογραφές, αλλά χαίρομαι που με τη δική μου πάλι συμβολή το τελευταίο τρίμηνο όλα τα εμπόδια που είχαν απομείνει ξεπεράστηκαν και περνάμε σήμερα από τη θεωρία στην πράξη. Ο IGB ενισχύει τη γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας και στηρίζει την ενεργειακή ασφάλεια στην περιοχή»
Η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας Temenuzhka Petkova δήλωσε μεταξύ άλλων: «Το έργο αυτό αποτελεί ορόσημο ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή στρατηγική της χώρας και την ασφάλεια εφοδιασμού μας με φυσικό αέριο. Η υλοποίηση του αγωγού είναι πλέον μη αναστρέψιμη».
Εν συνεχεία, παρουσία των δυο Υπουργών ακολούθησε η υπογραφή σειράς συμφωνιών, όπως:
Η αναθεωρημένη Συμφωνία Μετόχων μεταξύ των εταιρειών της κοινοπραξίας ICGB που έχει την ευθύνη κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού, δηλαδή της βουλγαρικής BEΗ (που έχει ποσοστό 50%) και της κοινοπραξίας IGI Poseidon που έχει το υπόλοιπο 50%, κατανεμημένο ισομερώς μεταξύ της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) και της ιταλικής Edison
Η επέκταση του μετοχικού κεφαλαίου της ICGB
Η σύμβαση δανειοδότησης του έργου από την ΕTΕπ (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), ύψους 110 εκατ. ευρώ
Η συμφωνία διαμετακόμισης αερίου με την Bulgartransgaz (βουλγαρικός ΔΕΣΦΑ)
Υπογραφή του δανείου 110 εκατ. ευρώ της ΕΤΕπ για τον αγωγό IGB
Την χορήγηση δανείου ύψους 110 εκατομμυρίων ευρώ αποφάσισε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB) για την κατασκευή του αγωγού IGB, μήκους 182 χιλιομέτρων που θα συνδέσει την Βουλγαρία με την Ελλάδα, πετυχαίνοντας να βάλει τέρμα στην απόλυτη εξάρτηση της γειτονικής χώρας στο ρωσικό αέριο.
Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), το σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου Τrans Αdriatic Pipeline (TAP) καθώς και το σύστημα μεταφοράς της Βουλγαρίας.
Θα ξεκινά από την Κομοτηνή θα καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα στην όμορη χώρα, ενώ αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2020, με αρχική δυναμικότητα 3 δισ. κυβικών μέτρων η οποία στο μέλλον θα μπορεί να αυξηθεί.
Μέσω του ΤΑΡ, θα εφοδιάζει τη Βουλγαρία με καύσιμο από το κοίτασμα Ζαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν.
Παράλληλα, αποτελεί μέρος του λεγόμενου «Κάθετου Διαδρόμου», ώστε σε συνδυασμό με τον υπό ωρίμανση διασυνδετήριο αγωγό Σερβίας-Βουλγαρίας και την υφιστάμενη διασύνδεση Βουλγαρίας- Ρουμανίας, θα δώσει πρόσβαση στις χώρες αυτές στην παγκόσμια αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Κι αυτό γιατί, μέσω της διασύνδεσης του IGB με το ελληνικό σύστημα μεταφοράς, ο τερματικός σταθμός του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα και το μελλοντικό πλωτό τέρμιναλ της Αλεξανδρούπολης θα μετατραπούν σε «πύλες εισόδου» LNG και για τις εν λόγω αγορές.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα ενισχύσει τη θέση της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου στην ευρύτερη περιοχή. Επίσης, ελληνικό «χρώμα» έχει και υλοποίηση του έργου, η προμήθεια των σωλήνων θα γίνει από τη Σωληνουργεία Κορίνθου, ενώ η κατασκευή από την ΑΒΑΞ.
Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), το σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου Τrans Αdriatic Pipeline (TAP) καθώς και το σύστημα μεταφοράς της Βουλγαρίας.
Θα ξεκινά από την Κομοτηνή θα καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα στην όμορη χώρα, ενώ αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2020, με αρχική δυναμικότητα 3 δισ. κυβικών μέτρων η οποία στο μέλλον θα μπορεί να αυξηθεί.
Μέσω του ΤΑΡ, θα εφοδιάζει τη Βουλγαρία με καύσιμο από το κοίτασμα Ζαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν.
Παράλληλα, αποτελεί μέρος του λεγόμενου «Κάθετου Διαδρόμου», ώστε σε συνδυασμό με τον υπό ωρίμανση διασυνδετήριο αγωγό Σερβίας-Βουλγαρίας και την υφιστάμενη διασύνδεση Βουλγαρίας- Ρουμανίας, θα δώσει πρόσβαση στις χώρες αυτές στην παγκόσμια αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Κι αυτό γιατί, μέσω της διασύνδεσης του IGB με το ελληνικό σύστημα μεταφοράς, ο τερματικός σταθμός του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα και το μελλοντικό πλωτό τέρμιναλ της Αλεξανδρούπολης θα μετατραπούν σε «πύλες εισόδου» LNG και για τις εν λόγω αγορές.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα ενισχύσει τη θέση της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου στην ευρύτερη περιοχή. Επίσης, ελληνικό «χρώμα» έχει και υλοποίηση του έργου, η προμήθεια των σωλήνων θα γίνει από τη Σωληνουργεία Κορίνθου, ενώ η κατασκευή από την ΑΒΑΞ.
Άλλα θέματα διμερούς συνεργασίας στον τομέα της ενέργειας
Επιπλέον, ο κ. Χατζηδάκης και ο Υφυπουργός Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς, συζήτησαν με τους Βουλγάρους ομολόγους τους μια σειρά από διμερή θέματα.
Μεταξύ αυτών ήταν :
Ο συντονισμός των αποφάσεων για το σταθμό FSRU στην Αλεξανδρούπολη
Η πρόοδος της διασυνοριακής ηλεκτρικής διασύνδεσης Νέα Σάντα-Μαρίτσα
Η διερεύνηση των προοπτικών για στενότερη συνεργασία μεταξύ του Ελληνικού και του Βουλγαρικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Θωμάς και ο πρόεδρος του Χρηματιστηρίου Ενέργειας κ. Αθανάσιος Σαββάκης είχαν επιμέρους συνάντηση με τους Προέδρους του Βουλγαρικού Χρηματιστηρίου Αξιών, καθώς και του Χρηματιστηρίου Ενέργειας της γειτονικής χώρας.
www.worldenergynews.gr