Στόχος της εταιρείας είναι, μέχρι το 2025, οι συσκευασίες της στην Ελλάδα να προέρχονται κατά 35% από ανακυκλωμένα υλικά, σημειώνει στη συνέντευξή της στο Worldenergynews η κ. Σίσσυ Ηλιοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας, Εταιρικών Υποθέσεων και Βιώσιμης Ανάπτυξης της Coca-Cola για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα.
Τις δράσεις και τον στόχο του προγράμματος Zero Waste Beaches που πραγματοποιήθηκε σε επιλεγμένους ελληνικούς προορισμούς περιγράφει στη συνέντευξή της στο Worldenergynews η κ. Σίσσυ Ηλιοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας, Εταιρικών Υποθέσεων και Βιώσιμης Ανάπτυξης της Coca-Cola για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα.
Το πρόγραμμα «έτρεξε» φέτος το καλοκαίρι με ιδιαίτερη επιτυχία σε 9 δημοφιλείς παραλίες, σε συνέχεια του προγράμματος Zero Waste Future, το οποίο ξεκίνησε πριν από έναν περίπου χρόνο στη Θεσσαλονίκη και γνώρισε πολύ μεγάλη ανταπόκριση από την τοπική κοινωνία.
Έτσι, σύμφωνα με την κ. Ηλιοπούλου, από τον Σεπτέμβριο η εταιρεία σκοπεύει να διευρύνει το Zero Waste Future σε ακόμη περισσότερους τομείς, όπως στα σχολεία αλλά και σε σημαντικά events όπως είναι ο Μαραθώνιος Αθήνας, ο Αυθεντικός. «Παράλληλα, επόμενοι σταθμοί αποτελούν οι χώροι εστίασης, τα ξενοδοχεία, τα πανεπιστήμια και πολλοί άλλοι, στους οποίους θα παρέμβουμε πραγματοποιώντας ακόμα περισσότερες δράσεις και συνεργασίες με στόχο να αποκτήσουν προοπτική μηδενικών απορριμμάτων», προσθέτει.
Όπως συμπληρώνει, οι πρωτοβουλίες αυτές πηγάζουν από τη όραμα της Coca-Cola για έναν πλανήτη χωρίς απορρίμματα, αλλά και από την πεποίθηση πως όσο περισσότερο αναπτύσσεται ως εταιρεία, τόσο μεγαλύτερη γίνεται και η ευθύνη της απέναντι στους καταναλωτές, αλλά και στις τοπικές κοινωνίες όπου δραστηριοποιείται. Κάτι που αποτυπώνεται ανάγλυφα στο μότο της καμπάνιας της #ΝEVERSETTLE: «Δεν αρκεί να φτιάχνουμε αναψυκτικά. Χρειάζεται να κάνουμε τη διαφορά».
Το ίδιο μότο απηχεί επίσης τη δέσμευση που έχει αναλάβει παγκοσμίως η εταιρεία, μέχρι το 2030, να παράγει συσκευασίες με τουλάχιστον 50% ανακυκλωμένα υλικά. Μάλιστα, στο πλαίσιο του ελληνικού οδικού χάρτη για βιώσιμες συσκευασίες, όπως αποκαλύπτει η κ. Ηλιοπούλου, έχει επιταχυνθεί η έρευνα για την αντικατάσταση των συσκευασιών PET από rPET, ενώ σύντομα θα παρουσιασθούν τα πρώτα αποτελέσματα.
Συνέντευξη στον Κώστα Δεληγιάννη
deligkos@worldenergynews.gr
Η Coca-Cola έχει θέσει ως στόχο να αφήσει σε παγκόσμιο επίπεδο το «αποτύπωμά» της στην αειφορία, συμβάλλοντας στην ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης και την εκπαίδευσή της στην κυκλική οικονομία, για έναν πλανήτη χωρίς απορρίμματα. Ποιες ιδιαιτερότητες και προκλήσεις πιστεύετε πως έχει στην Ελλάδα αυτή η δέσμευση που έχει αναλάβει η εταιρεία;
Το ζήτημα των απορριμμάτων στην Ελλάδα είναι κομβικής σημασίας, καθώς σημειώνεται μεγάλη κατανάλωση πλαστικών μιας χρήσης, με αποτέλεσμα πολλές από τις πλαστικές συσκευασίες να καταλήγουν στις παραλίες μας. Συγκεκριμένα, υπολογίζεται πως κάθε χρόνο χρησιμοποιούνται 4,3 δισ. πλαστικές σακούλες, 2 δισ. πλαστικά μπουκάλια για νερό και αναψυκτικά και 300 εκατ. πλαστικά ποτήρια μιας χρήσης για καφέ, ενώ περίπου 40 τόνοι πλαστικού καταλήγουν στο φυσικό περιβάλλον κάθε μέρα!
Για όλους τους παραπάνω λόγους, το 2018 στο Νταβός, ο CEO μας, James Quincey ανακοίνωσε τη δέσμευσή μας σε έναν φιλόδοξο αλλά εφικτό στόχο: Να δουλέψουμε όλοι μαζί για Έναν Κόσμο Χωρίς Απορρίμματα και να δημιουργήσουμε ένα κοινό μέλλον χωρίς αυτά. Η δέσμευσή μας αυτή συνδέεται με την πίστη μας στην κυκλική οικονομία, στη σύγχρονη δηλαδή αντίληψη γύρω από την ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση υλικών και τις ευκαιρίες που δημιουργούνται από αυτή. Εφαρμόζουμε τις αρχές της στην παραγωγή των προϊόντων μας, αλλά και εκπαιδεύουμε το ευρύ κοινό για να υιοθετήσει τις πρακτικές της.
Στο πλαίσιο, λοιπόν, αυτού του οράματος, σχεδιάσαμε και υλοποιούμε το πρόγραμμα Zero Waste Future, το οποίο στηρίζεται σε τρεις πυλώνες: την παρέμβαση, την εκπαίδευση και την αλλαγή συμπεριφοράς των πολιτών απέναντι σε ζητήματα ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας. Ήδη, μέσα στον πρώτο χρόνο υλοποίησής του, το πρόγραμμα κατάφερε την ενημέρωση 100.000 πολιτών, τη συλλογή 90 τόνων πλαστικού και την έκθεση 1,1 εκατομμυρίων ανθρώπων στο μήνυμά του.
Tο πρόγραμμα Zero Waste Beaches αποτέλεσε το επόμενο βήμα του Zero Waste Future, το οποίο ξεκίνησε πριν από έναν περίπου χρόνο στη Θεσσαλονίκη. Ποια ήταν η ανταπόκριση του κοινού στη συμπρωτεύουσα;
Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης έδειξαν εξαιρετική ανταπόκριση σε όλες τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματός μας Zero Waste Future. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πρόγραμμα «Ανακυκλώνω στην Παραλία», που ήταν το πρώτο πρόγραμμα για «on the go» συλλογή και ανακύκλωση τεσσάρων διαφορετικών υλικών που εφαρμόσαμε πέρσι το καλοκαίρι στη νέα παραλία της Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του Zero Waste Future, και το οποίο συνδυάσαμε με παράλληλες δράσεις ενημέρωσης κι ευαισθητοποίησης. Σε αυτή τη δράση ο κόσμος έδειξε θερμή ανταπόκριση. Σε μόλις 12 εβδομάδες συλλέχθηκαν 225 τόνοι υλικών και το ποσοστό συμμετοχής του κόσμου ανέβηκε στο 80%, στο τέλος του προγράμματος, από 15% που ήταν στην αρχή.
Αντίστοιχη ανταπόκριση είχε και η ανοιχτή πρόσκληση που κάναμε στους κατοίκους της Θεσσαλονίκης με σκοπό να συμμετάσχουν στη δράση «Print Your City» - μία δράση ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης πλαστικών απορριμμάτων με τη χρήση της τεχνολογίας και συγκεκριμένα, της τρισδιάστατης εκτύπωσης, μέσα από την οποία τα πλαστικά απορρίμματα μετατρέπονται σε χρηστικά αντικείμενα και έπιπλα για τις γειτονιές της πόλης τους. Με το πρόγραμμα αυτό, 3.000 Θεσσαλονικείς, μέσα σε μόλις 3 εβδομάδες, επισκέφτηκαν την ειδικά σχεδιασμένη διαδικτυακή πλατφόρμα www.printyourcitycoca-cola.gr, σχεδίασαν το έπιπλο της επιλογής τους και στη συνέχεια επέλεξαν το πάρκο ΧΑΝΘ για την τοποθέτηση των 3D printed επίπλων. Σημαντικό στοιχείο είναι πως ο κόσμος, όχι απλώς συμμετείχε στη δράση, αλλά ανακύκλωνε στο σωστό ρεύμα του κάδου ανακύκλωσης.
Τέλος, σχεδιάσαμε και δημιουργήσαμε ένα πρωτοποριακό κέντρο κυκλικής οικονομίας και ανακύκλωσης, το Zero Waste Lab, το οποίο μέσα στους 6 μήνες λειτουργίας του επισκέφτηκαν συνολικά 9.000 πολίτες, 6.000 εκ των οποίων ήταν μαθητές, ενώ πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις κι από 113 σχολεία. Η δημιουργία του κέντρου είχε στόχο την αλλαγή συμπεριφοράς των πολιτών, που αποτελεί κι έναν από τους τρεις πυλώνες – και ίσως τον πιο σημαντικό – του προγράμματος Zero Waste Future.
Για ποιον λόγο εκτιμήσατε πως χρειάζεται ένα πρόγραμμα όπως το Zero Waste Beaches, ειδικά για την ανακύκλωση και την πρόληψη των απορριμμάτων στις παραλίες;
Οι παραλίες αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα σε σχέση με τα απορρίμματα, τόσο σε παγκόσμιο, όσο και σε τοπικό επίπεδο. Υπολογίζεται πως ποσότητα πλαστικού, ίση με τη χωρητικότητα ενός φορτηγού, αφήνεται κάθε λεπτό στις θάλασσές μας. Σε τοπικό επίπεδο, οι ελληνικές παραλίες αποτελούν τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας μας, αφού κάθε χρόνο πλήθος τουριστών τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό ταξιδεύουν για να τις επισκεφτούν. Εντούτοις, αντιμετωπίζουν μεγάλο θέμα με τα απορρίμματα.
Έτσι, αυτό το καλοκαίρι αποφασίσαμε να αναλάβουμε δράση, διευρύνοντας το πρόγραμμα μας «Zero Waste Future» στις παραλίες μαζί με τους στρατηγικούς μας συνεργάτες, την Οικολογική Εταιρία Ανακύκλωσης και την Ελληνική Εταιρία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης. Στο πλαίσιο του προγράμματος, επιλέξαμε 9 δημοφιλείς παραλίες, στις οποίες τοποθετήσαμε κάδους 4 ρευμάτων με ξεχωριστό ρεύμα για τα πλαστικά, και προχωρήσαμε σε δράσεις ενημέρωσης και εκπαίδευσης τόσο των επισκεπτών, όσο και του προσωπικού και των ιδιοκτητών 27 παραλιακών επιχειρήσεων.
Ο στόχος του προγράμματος «Zero Waste Beaches» ήταν να παρέμβουμε στις παραλίες μας, με σκοπό να τις κάνουμε ακόμα ομορφότερες, να εκπαιδεύσουμε το προσωπικό γύρω από τα θέματα ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας και έτσι κάθε σημείο να γίνει σημείο με προοπτική μηδενικών απορριμμάτων.
Mε ποια κριτήρια έγινε η επιλογή των εννιά παραλιών, στις οποίες «έτρεξε» το πρόγραμμα «Zero Waste Beaches»; Όπως και το Zero Waste Future, περιελάμβανε πρωτοποριακές ενέργειες που βάζουν το κοινό να «δει» με διαφορετικό τρόπο την ανακύκλωση;
Όπως και η Θεσσαλονίκη, από την οποία ξεκινήσαμε να υλοποιούμε το πρόγραμμα «Zero Waste Future», έτσι και οι υπόλοιπες περιοχές που περιλαμβάνονταν στο πρόγραμμα «Zero Waste Beaches» επιλέχθηκαν με κριτήρια την δραστηριοποίησή τους γύρω από θέματα ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας, αλλά και την συνεργατικότητά τους.
Το πρόγραμμα «Zero Waste Beaches» πραγματοποιήθηκε φέτος το καλοκαίρι στις παραλίες της Αγίας Μαρίνας στα Χανιά, των Λουτρών και του Αγίου Δημητρίου στην Κύθνο, της Έλλης στη Ρόδο, του Μακρύ Γιαλού, της Σκάλας και του Μύρτου στην Κεφαλλονιά, της Γλυφάδας στην Αττική και στη Νέα Παραλία στη Θεσσαλονίκη. Στο πλαίσιο του προγράμματος περιλαμβάνονταν πρωτοποριακές δράσεις όπως τοποθέτηση κάδων 4 ρευμάτων ανακύκλωσης με ξεχωριστό ρεύμα για τα πλαστικά μπουκάλια που προωθεί τη διαλογή στην πηγή, οργανωμένους καθαρισμούς παραλιών καθώς και πρόγραμμα εκπαίδευσης και ενημέρωσης σε 27 παραλιακές επιχειρήσεις για το προσωπικό και για τους επισκέπτες γύρω από τα θέματα της ανακύκλωσης και της κυκλικής οικονομίας.
Ακόμη, αξιοποιώντας τις δυνατότητες τεχνολογίας αιχμής όπως εκείνη της τεχνητής νοημοσύνης, μέσα από το messenger της Coca-Cola δίνουμε τη δυνατότητα στους καταναλωτές να επιλέξουν το 3D εκτυπωμένο χρηστικό αντικείμενο από 100% ανακυκλωμένο πλαστικό που θα ήθελαν να προσφέρουν σε μία από τις επιλεγμένες παραλίες, κάνοντάς τους συμμέτοχους στην πρωτότυπη και ανατρεπτική για τα ελληνικά δεδομένα ενέργεια! Οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να διαλέξουν ανάμεσα σε ξαπλώστρα, αποδυτήριο και διάδρομο για την παραλία που εξασφαλίζει την πρόσβαση και σε ΑΜΕΑ, αλλά και το χρώμα της προτίμησής τους.
Τι να περιμένουμε μετά το πρόγραμμα «Zero Waste Beaches»;
Σε συνέχεια της επιτυχημένης υλοποίησης και της θερμής ανταπόκρισης των πολιτών στο πρόγραμμα «Zero Waste Future», επιχειρούμε να διευρύνουμε το πεδίο εφαρμογής του και σε άλλους τομείς της καθημερινότητας που πλήττονται από το ζήτημα των απορριμμάτων. Έτσι, αποφασίσαμε να επεκτείνουμε το πρόγραμμα στις παραλίες, στις οποίες φέτος το καλοκαίρι εφαρμόσαμε πρωτοποριακές δράσεις ενημέρωσης κι εκπαίδευσης γύρω από θέματα ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας αλλά και δράσεις παρέμβασης και καθαρισμού.
Η Coca-Cola είναι αναμφισβήτητα μία από τις πιο σημαντικές εταιρίες παγκοσμίως. Πιστεύετε ότι αυτό δίνει άλλη εμβέλεια στον ρόλο του «πρεσβευτή» της κυκλικής οικονομίας, που έχει αναλάβει;
Είμαστε μία εταιρεία που δραστηριοποιείται εδώ και 133 χρόνια στον κόσμο και φέτος κλείσαμε 50 χρόνια και στην Ελλάδα. Σήμερα, διαθέτουμε περισσότερα από 500 brands, προσφέρουμε περίπου 4.300 αναψυκτικά και δροσίζουμε εκατομμύρια καταναλωτές σε περισσότερες από 200 χώρες στον κόσμο. Είμαστε περήφανοι γι’ αυτό! Γνωρίζουμε, όμως, επίσης, ότι όσο αναπτυσσόμαστε και προσφέρουμε περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές, τόσο μεγαλύτερη γίνεται και η ευθύνη μας απέναντί τους αλλά και στις τοπικές κοινωνίες όπου δραστηριοποιούμαστε.
Πλέον οι καταναλωτές είναι περισσότερο από ποτέ ευαισθητοποιημένοι και ενημερωμένοι και απαιτούν δράσεις κι όχι υποσχέσεις. Ζητούν συνεχώς περισσότερα από τις επιχειρήσεις, όπως το να αναλάβουν το μερίδιο ευθύνης που τους αναλογεί. Γι’ αυτό και εμείς με οδηγό την καινοτομία, αναζητούμε συνεχώς νέους δρόμους, λειτουργούμε με υπευθυνότητα και σεβασμό στον άνθρωπο και το περιβάλλον.
Όπως χαρακτηριστικά λέμε και στη #ΝEVERSETTLE καμπάνια μας: «Δεν αρκεί να φτιάχνουμε αναψυκτικά. Χρειάζεται να κάνουμε τη διαφορά».
Από την άλλη πλευρά, το προσωπικό στοίχημα της εταιρείας είναι μέχρι το 2030 να ανακυκλώνει το ισοδύναμο του 100% των συσκευασιών που διαθέτει στην αγορά. Πόσο εύκολο είναι να το πετύχει;
Στην Coca-Cola φιλοδοξούμε να κάνουμε τη διαφορά και να αποτελέσουμε μέρος της λύσης στο σημαντικό ζήτημα των απορριμμάτων, πρωτοπορώντας στον τομέα της χρήσης νέων, σύγχρονων συσκευασιών, προσαρμοσμένων στις νέες οδηγίες για την προστασία του πλανήτη μας. Στο πλαίσιο αυτό, εργαζόμαστε ώστε όλες οι συσκευασίες μας να είναι 100% ανακυκλώσιμες, να μεγιστοποιήσουμε τη χρήση ανακυκλώσιμων και ανανεώσιμων υλικών, να ελαχιστοποιήσουμε τη χρήση πρωτογενών υλικών, στοχεύοντας να παράξουμε συσκευασίες με τουλάχιστον 50% ανακυκλωμένα υλικά, μέχρι το 2030. Με άλλα λόγια, κανένα από τα μπουκάλια μας δε θα έχει μόνο μία ζωή, αλλά πολλές, ώστε να επαναχρησιμοποιείται ξανά και ξανά.
Για να το πετύχουμε αυτό, εργαζόμαστε μεθοδικά μαζί με τον εμφιαλωτή μας Coca-Cola 3E ώστε να παράξουμε σύγχρονες συσκευασίες rPET και στην Ελλάδα, ενώ ανακοινώσαμε τον δικό μας, ελληνικό οδικό χάρτη για βιώσιμες συσκευασίες και την αποτελεσματική διαχείρισή τους (συλλογή, επανάχρηση), που ανταποκρίνεται πλήρως στο παγκόσμιο πλαίσιο δράσεων για «Έναν Κόσμο Χωρίς Απορρίμματα». Μέχρι στιγμής έχουμε 20% ποσοστό αντικατάστασης των συσκευασιών μας και ο φιλόδοξος στόχος μας για την Ελλάδα είναι να αγγίξουμε το 35% μέχρι το 2025. Γι’ αυτό έχουμε επιταχύνει την έρευνα για την αντικατάσταση των συσκευασιών PET από rPET και σύντομα θα παρουσιάσουμε τα πρώτα αποτελέσματα.
www.worldenergynews.gr
Το πρόγραμμα «έτρεξε» φέτος το καλοκαίρι με ιδιαίτερη επιτυχία σε 9 δημοφιλείς παραλίες, σε συνέχεια του προγράμματος Zero Waste Future, το οποίο ξεκίνησε πριν από έναν περίπου χρόνο στη Θεσσαλονίκη και γνώρισε πολύ μεγάλη ανταπόκριση από την τοπική κοινωνία.
Έτσι, σύμφωνα με την κ. Ηλιοπούλου, από τον Σεπτέμβριο η εταιρεία σκοπεύει να διευρύνει το Zero Waste Future σε ακόμη περισσότερους τομείς, όπως στα σχολεία αλλά και σε σημαντικά events όπως είναι ο Μαραθώνιος Αθήνας, ο Αυθεντικός. «Παράλληλα, επόμενοι σταθμοί αποτελούν οι χώροι εστίασης, τα ξενοδοχεία, τα πανεπιστήμια και πολλοί άλλοι, στους οποίους θα παρέμβουμε πραγματοποιώντας ακόμα περισσότερες δράσεις και συνεργασίες με στόχο να αποκτήσουν προοπτική μηδενικών απορριμμάτων», προσθέτει.
Όπως συμπληρώνει, οι πρωτοβουλίες αυτές πηγάζουν από τη όραμα της Coca-Cola για έναν πλανήτη χωρίς απορρίμματα, αλλά και από την πεποίθηση πως όσο περισσότερο αναπτύσσεται ως εταιρεία, τόσο μεγαλύτερη γίνεται και η ευθύνη της απέναντι στους καταναλωτές, αλλά και στις τοπικές κοινωνίες όπου δραστηριοποιείται. Κάτι που αποτυπώνεται ανάγλυφα στο μότο της καμπάνιας της #ΝEVERSETTLE: «Δεν αρκεί να φτιάχνουμε αναψυκτικά. Χρειάζεται να κάνουμε τη διαφορά».
Το ίδιο μότο απηχεί επίσης τη δέσμευση που έχει αναλάβει παγκοσμίως η εταιρεία, μέχρι το 2030, να παράγει συσκευασίες με τουλάχιστον 50% ανακυκλωμένα υλικά. Μάλιστα, στο πλαίσιο του ελληνικού οδικού χάρτη για βιώσιμες συσκευασίες, όπως αποκαλύπτει η κ. Ηλιοπούλου, έχει επιταχυνθεί η έρευνα για την αντικατάσταση των συσκευασιών PET από rPET, ενώ σύντομα θα παρουσιασθούν τα πρώτα αποτελέσματα.
Συνέντευξη στον Κώστα Δεληγιάννη
deligkos@worldenergynews.gr
Η Coca-Cola έχει θέσει ως στόχο να αφήσει σε παγκόσμιο επίπεδο το «αποτύπωμά» της στην αειφορία, συμβάλλοντας στην ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης και την εκπαίδευσή της στην κυκλική οικονομία, για έναν πλανήτη χωρίς απορρίμματα. Ποιες ιδιαιτερότητες και προκλήσεις πιστεύετε πως έχει στην Ελλάδα αυτή η δέσμευση που έχει αναλάβει η εταιρεία;
Το ζήτημα των απορριμμάτων στην Ελλάδα είναι κομβικής σημασίας, καθώς σημειώνεται μεγάλη κατανάλωση πλαστικών μιας χρήσης, με αποτέλεσμα πολλές από τις πλαστικές συσκευασίες να καταλήγουν στις παραλίες μας. Συγκεκριμένα, υπολογίζεται πως κάθε χρόνο χρησιμοποιούνται 4,3 δισ. πλαστικές σακούλες, 2 δισ. πλαστικά μπουκάλια για νερό και αναψυκτικά και 300 εκατ. πλαστικά ποτήρια μιας χρήσης για καφέ, ενώ περίπου 40 τόνοι πλαστικού καταλήγουν στο φυσικό περιβάλλον κάθε μέρα!
Για όλους τους παραπάνω λόγους, το 2018 στο Νταβός, ο CEO μας, James Quincey ανακοίνωσε τη δέσμευσή μας σε έναν φιλόδοξο αλλά εφικτό στόχο: Να δουλέψουμε όλοι μαζί για Έναν Κόσμο Χωρίς Απορρίμματα και να δημιουργήσουμε ένα κοινό μέλλον χωρίς αυτά. Η δέσμευσή μας αυτή συνδέεται με την πίστη μας στην κυκλική οικονομία, στη σύγχρονη δηλαδή αντίληψη γύρω από την ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση υλικών και τις ευκαιρίες που δημιουργούνται από αυτή. Εφαρμόζουμε τις αρχές της στην παραγωγή των προϊόντων μας, αλλά και εκπαιδεύουμε το ευρύ κοινό για να υιοθετήσει τις πρακτικές της.
Στο πλαίσιο, λοιπόν, αυτού του οράματος, σχεδιάσαμε και υλοποιούμε το πρόγραμμα Zero Waste Future, το οποίο στηρίζεται σε τρεις πυλώνες: την παρέμβαση, την εκπαίδευση και την αλλαγή συμπεριφοράς των πολιτών απέναντι σε ζητήματα ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας. Ήδη, μέσα στον πρώτο χρόνο υλοποίησής του, το πρόγραμμα κατάφερε την ενημέρωση 100.000 πολιτών, τη συλλογή 90 τόνων πλαστικού και την έκθεση 1,1 εκατομμυρίων ανθρώπων στο μήνυμά του.
Tο πρόγραμμα Zero Waste Beaches αποτέλεσε το επόμενο βήμα του Zero Waste Future, το οποίο ξεκίνησε πριν από έναν περίπου χρόνο στη Θεσσαλονίκη. Ποια ήταν η ανταπόκριση του κοινού στη συμπρωτεύουσα;
Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης έδειξαν εξαιρετική ανταπόκριση σε όλες τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματός μας Zero Waste Future. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πρόγραμμα «Ανακυκλώνω στην Παραλία», που ήταν το πρώτο πρόγραμμα για «on the go» συλλογή και ανακύκλωση τεσσάρων διαφορετικών υλικών που εφαρμόσαμε πέρσι το καλοκαίρι στη νέα παραλία της Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του Zero Waste Future, και το οποίο συνδυάσαμε με παράλληλες δράσεις ενημέρωσης κι ευαισθητοποίησης. Σε αυτή τη δράση ο κόσμος έδειξε θερμή ανταπόκριση. Σε μόλις 12 εβδομάδες συλλέχθηκαν 225 τόνοι υλικών και το ποσοστό συμμετοχής του κόσμου ανέβηκε στο 80%, στο τέλος του προγράμματος, από 15% που ήταν στην αρχή.
Αντίστοιχη ανταπόκριση είχε και η ανοιχτή πρόσκληση που κάναμε στους κατοίκους της Θεσσαλονίκης με σκοπό να συμμετάσχουν στη δράση «Print Your City» - μία δράση ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης πλαστικών απορριμμάτων με τη χρήση της τεχνολογίας και συγκεκριμένα, της τρισδιάστατης εκτύπωσης, μέσα από την οποία τα πλαστικά απορρίμματα μετατρέπονται σε χρηστικά αντικείμενα και έπιπλα για τις γειτονιές της πόλης τους. Με το πρόγραμμα αυτό, 3.000 Θεσσαλονικείς, μέσα σε μόλις 3 εβδομάδες, επισκέφτηκαν την ειδικά σχεδιασμένη διαδικτυακή πλατφόρμα www.printyourcitycoca-cola.gr, σχεδίασαν το έπιπλο της επιλογής τους και στη συνέχεια επέλεξαν το πάρκο ΧΑΝΘ για την τοποθέτηση των 3D printed επίπλων. Σημαντικό στοιχείο είναι πως ο κόσμος, όχι απλώς συμμετείχε στη δράση, αλλά ανακύκλωνε στο σωστό ρεύμα του κάδου ανακύκλωσης.
Τέλος, σχεδιάσαμε και δημιουργήσαμε ένα πρωτοποριακό κέντρο κυκλικής οικονομίας και ανακύκλωσης, το Zero Waste Lab, το οποίο μέσα στους 6 μήνες λειτουργίας του επισκέφτηκαν συνολικά 9.000 πολίτες, 6.000 εκ των οποίων ήταν μαθητές, ενώ πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις κι από 113 σχολεία. Η δημιουργία του κέντρου είχε στόχο την αλλαγή συμπεριφοράς των πολιτών, που αποτελεί κι έναν από τους τρεις πυλώνες – και ίσως τον πιο σημαντικό – του προγράμματος Zero Waste Future.
Για ποιον λόγο εκτιμήσατε πως χρειάζεται ένα πρόγραμμα όπως το Zero Waste Beaches, ειδικά για την ανακύκλωση και την πρόληψη των απορριμμάτων στις παραλίες;
Οι παραλίες αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα σε σχέση με τα απορρίμματα, τόσο σε παγκόσμιο, όσο και σε τοπικό επίπεδο. Υπολογίζεται πως ποσότητα πλαστικού, ίση με τη χωρητικότητα ενός φορτηγού, αφήνεται κάθε λεπτό στις θάλασσές μας. Σε τοπικό επίπεδο, οι ελληνικές παραλίες αποτελούν τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας μας, αφού κάθε χρόνο πλήθος τουριστών τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό ταξιδεύουν για να τις επισκεφτούν. Εντούτοις, αντιμετωπίζουν μεγάλο θέμα με τα απορρίμματα.
Έτσι, αυτό το καλοκαίρι αποφασίσαμε να αναλάβουμε δράση, διευρύνοντας το πρόγραμμα μας «Zero Waste Future» στις παραλίες μαζί με τους στρατηγικούς μας συνεργάτες, την Οικολογική Εταιρία Ανακύκλωσης και την Ελληνική Εταιρία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης. Στο πλαίσιο του προγράμματος, επιλέξαμε 9 δημοφιλείς παραλίες, στις οποίες τοποθετήσαμε κάδους 4 ρευμάτων με ξεχωριστό ρεύμα για τα πλαστικά, και προχωρήσαμε σε δράσεις ενημέρωσης και εκπαίδευσης τόσο των επισκεπτών, όσο και του προσωπικού και των ιδιοκτητών 27 παραλιακών επιχειρήσεων.
Ο στόχος του προγράμματος «Zero Waste Beaches» ήταν να παρέμβουμε στις παραλίες μας, με σκοπό να τις κάνουμε ακόμα ομορφότερες, να εκπαιδεύσουμε το προσωπικό γύρω από τα θέματα ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας και έτσι κάθε σημείο να γίνει σημείο με προοπτική μηδενικών απορριμμάτων.
Mε ποια κριτήρια έγινε η επιλογή των εννιά παραλιών, στις οποίες «έτρεξε» το πρόγραμμα «Zero Waste Beaches»; Όπως και το Zero Waste Future, περιελάμβανε πρωτοποριακές ενέργειες που βάζουν το κοινό να «δει» με διαφορετικό τρόπο την ανακύκλωση;
Όπως και η Θεσσαλονίκη, από την οποία ξεκινήσαμε να υλοποιούμε το πρόγραμμα «Zero Waste Future», έτσι και οι υπόλοιπες περιοχές που περιλαμβάνονταν στο πρόγραμμα «Zero Waste Beaches» επιλέχθηκαν με κριτήρια την δραστηριοποίησή τους γύρω από θέματα ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας, αλλά και την συνεργατικότητά τους.
Το πρόγραμμα «Zero Waste Beaches» πραγματοποιήθηκε φέτος το καλοκαίρι στις παραλίες της Αγίας Μαρίνας στα Χανιά, των Λουτρών και του Αγίου Δημητρίου στην Κύθνο, της Έλλης στη Ρόδο, του Μακρύ Γιαλού, της Σκάλας και του Μύρτου στην Κεφαλλονιά, της Γλυφάδας στην Αττική και στη Νέα Παραλία στη Θεσσαλονίκη. Στο πλαίσιο του προγράμματος περιλαμβάνονταν πρωτοποριακές δράσεις όπως τοποθέτηση κάδων 4 ρευμάτων ανακύκλωσης με ξεχωριστό ρεύμα για τα πλαστικά μπουκάλια που προωθεί τη διαλογή στην πηγή, οργανωμένους καθαρισμούς παραλιών καθώς και πρόγραμμα εκπαίδευσης και ενημέρωσης σε 27 παραλιακές επιχειρήσεις για το προσωπικό και για τους επισκέπτες γύρω από τα θέματα της ανακύκλωσης και της κυκλικής οικονομίας.
Ακόμη, αξιοποιώντας τις δυνατότητες τεχνολογίας αιχμής όπως εκείνη της τεχνητής νοημοσύνης, μέσα από το messenger της Coca-Cola δίνουμε τη δυνατότητα στους καταναλωτές να επιλέξουν το 3D εκτυπωμένο χρηστικό αντικείμενο από 100% ανακυκλωμένο πλαστικό που θα ήθελαν να προσφέρουν σε μία από τις επιλεγμένες παραλίες, κάνοντάς τους συμμέτοχους στην πρωτότυπη και ανατρεπτική για τα ελληνικά δεδομένα ενέργεια! Οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να διαλέξουν ανάμεσα σε ξαπλώστρα, αποδυτήριο και διάδρομο για την παραλία που εξασφαλίζει την πρόσβαση και σε ΑΜΕΑ, αλλά και το χρώμα της προτίμησής τους.
Τι να περιμένουμε μετά το πρόγραμμα «Zero Waste Beaches»;
Σε συνέχεια της επιτυχημένης υλοποίησης και της θερμής ανταπόκρισης των πολιτών στο πρόγραμμα «Zero Waste Future», επιχειρούμε να διευρύνουμε το πεδίο εφαρμογής του και σε άλλους τομείς της καθημερινότητας που πλήττονται από το ζήτημα των απορριμμάτων. Έτσι, αποφασίσαμε να επεκτείνουμε το πρόγραμμα στις παραλίες, στις οποίες φέτος το καλοκαίρι εφαρμόσαμε πρωτοποριακές δράσεις ενημέρωσης κι εκπαίδευσης γύρω από θέματα ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας αλλά και δράσεις παρέμβασης και καθαρισμού.
Έπειτα, από τον Σεπτέμβρη σκοπεύουμε να διευρύνουμε το πρόγραμμα Zero Waste Future σε ακόμη περισσότερους τομείς, όπως στα σχολεία αλλά και σε σημαντικά events όπως είναι ο Μαραθώνιος Αθήνας, ο Αυθεντικός. Τέλος, επόμενοι σταθμοί αποτελούν οι χώροι εστίασης, τα ξενοδοχεία, τα πανεπιστήμια και πολλοί άλλοι, στους οποίους θα παρέμβουμε πραγματοποιώντας ακόμα περισσότερες δράσεις και συνεργασίες με στόχο να αποκτήσουν προοπτική μηδενικών απορριμμάτων.
Η Coca-Cola είναι αναμφισβήτητα μία από τις πιο σημαντικές εταιρίες παγκοσμίως. Πιστεύετε ότι αυτό δίνει άλλη εμβέλεια στον ρόλο του «πρεσβευτή» της κυκλικής οικονομίας, που έχει αναλάβει;
Είμαστε μία εταιρεία που δραστηριοποιείται εδώ και 133 χρόνια στον κόσμο και φέτος κλείσαμε 50 χρόνια και στην Ελλάδα. Σήμερα, διαθέτουμε περισσότερα από 500 brands, προσφέρουμε περίπου 4.300 αναψυκτικά και δροσίζουμε εκατομμύρια καταναλωτές σε περισσότερες από 200 χώρες στον κόσμο. Είμαστε περήφανοι γι’ αυτό! Γνωρίζουμε, όμως, επίσης, ότι όσο αναπτυσσόμαστε και προσφέρουμε περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές, τόσο μεγαλύτερη γίνεται και η ευθύνη μας απέναντί τους αλλά και στις τοπικές κοινωνίες όπου δραστηριοποιούμαστε.
Πλέον οι καταναλωτές είναι περισσότερο από ποτέ ευαισθητοποιημένοι και ενημερωμένοι και απαιτούν δράσεις κι όχι υποσχέσεις. Ζητούν συνεχώς περισσότερα από τις επιχειρήσεις, όπως το να αναλάβουν το μερίδιο ευθύνης που τους αναλογεί. Γι’ αυτό και εμείς με οδηγό την καινοτομία, αναζητούμε συνεχώς νέους δρόμους, λειτουργούμε με υπευθυνότητα και σεβασμό στον άνθρωπο και το περιβάλλον.
Όπως χαρακτηριστικά λέμε και στη #ΝEVERSETTLE καμπάνια μας: «Δεν αρκεί να φτιάχνουμε αναψυκτικά. Χρειάζεται να κάνουμε τη διαφορά».
Από την άλλη πλευρά, το προσωπικό στοίχημα της εταιρείας είναι μέχρι το 2030 να ανακυκλώνει το ισοδύναμο του 100% των συσκευασιών που διαθέτει στην αγορά. Πόσο εύκολο είναι να το πετύχει;
Στην Coca-Cola φιλοδοξούμε να κάνουμε τη διαφορά και να αποτελέσουμε μέρος της λύσης στο σημαντικό ζήτημα των απορριμμάτων, πρωτοπορώντας στον τομέα της χρήσης νέων, σύγχρονων συσκευασιών, προσαρμοσμένων στις νέες οδηγίες για την προστασία του πλανήτη μας. Στο πλαίσιο αυτό, εργαζόμαστε ώστε όλες οι συσκευασίες μας να είναι 100% ανακυκλώσιμες, να μεγιστοποιήσουμε τη χρήση ανακυκλώσιμων και ανανεώσιμων υλικών, να ελαχιστοποιήσουμε τη χρήση πρωτογενών υλικών, στοχεύοντας να παράξουμε συσκευασίες με τουλάχιστον 50% ανακυκλωμένα υλικά, μέχρι το 2030. Με άλλα λόγια, κανένα από τα μπουκάλια μας δε θα έχει μόνο μία ζωή, αλλά πολλές, ώστε να επαναχρησιμοποιείται ξανά και ξανά.
Για να το πετύχουμε αυτό, εργαζόμαστε μεθοδικά μαζί με τον εμφιαλωτή μας Coca-Cola 3E ώστε να παράξουμε σύγχρονες συσκευασίες rPET και στην Ελλάδα, ενώ ανακοινώσαμε τον δικό μας, ελληνικό οδικό χάρτη για βιώσιμες συσκευασίες και την αποτελεσματική διαχείρισή τους (συλλογή, επανάχρηση), που ανταποκρίνεται πλήρως στο παγκόσμιο πλαίσιο δράσεων για «Έναν Κόσμο Χωρίς Απορρίμματα». Μέχρι στιγμής έχουμε 20% ποσοστό αντικατάστασης των συσκευασιών μας και ο φιλόδοξος στόχος μας για την Ελλάδα είναι να αγγίξουμε το 35% μέχρι το 2025. Γι’ αυτό έχουμε επιταχύνει την έρευνα για την αντικατάσταση των συσκευασιών PET από rPET και σύντομα θα παρουσιάσουμε τα πρώτα αποτελέσματα.
www.worldenergynews.gr