Με επιστολή του ο γενικός διευθυντής της DG Energy Κλάους Μπόρχαρτ αναφέρει πως φορείς όπως η εταιρία Αριάδνη δεν είναι επιλέξιμοι από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό
Την αναζήτηση συμβιβαστικής λύσης μεταξύ του ΑΜΔΗΕ, του Eurasia Interconnector και της Κομισιόν για την υπόθεση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής θα επιδιώξει ο υφυπουργός Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς, ο οποίος έχει ξεκινήσει ήδη επαφές με τις Βρυξέλλες για τη συγκεκριμένη υπόθεση.
Η ελληνική κυβέρνηση, όπως έχουν ξεκαθαρίσει τόσο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, επιθυμεί την προώθηση του ευρύτερου έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, όμως προκρίνει την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης για τη διασφάλιση της οποίας είναι αναγκαίο να κατασκευαστεί η διασύνδεση Αττική – Κρήτη χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση.
Η θέση αυτή της ελληνικής πλευράς έχει διατυπωθεί προς την κυπριακή κυβέρνηση αλλά και τους εκπροσώπους της εταιρίας Eurasia Interconnector, ενώ έχει καταστεί απολύτως σαφής και εν τοις πράγμασι, αφού μέχρι στιγμής η νέα ελληνική κυβέρνηση επέλεξε να μην προχωρήσει σε διοικητικές αλλαγές στην ηγεσία του ΑΔΜΗΕ, ενώ άφησε να ολοκληρωθεί εντός των προθεσμιών που είχαν τεθεί πριν τις εκλογές, ο πρώτος από τους δυο διαγωνισμούς που αφορά την προμήθεια των καλωδίων για τη διασύνδεση Κρήτη - Αττική.
Ο δεύτερος διαγωνισμός που αφορά τους σταθμούς μετατροπής του ρεύματος ολοκληρώνεται με την υποβολή προσφορών στις 30 Αυγούστου.
Εμμένει η Κομισιόν
Παρόλα αυτά, όπως προκύπτει τόσο από τις επαφές που είχε ο κ. Χατζηδάκης στην Κύπρο με τους εκπροσώπους της Eurasia Interconnector, όσο και από πρόσφατη επιστολή προς το υπουργείο Ενέργειας του γενικού διευθυντή της DG Energy Κλάους Μπόρχαρτ, το πρόβλημα σε επίπεδο Βρυξελλών παραμένει.
Ο κ. Μπόρχαρτ στην επιστολή του επαναλαμβάνει ότι φορείς όπως η Αριάδνη (θυγατρική του ΑΔΜΗΕ που προωθεί τη διασύνδεση Κρήτη - Αττική) δεν είναι επιλέξιμοι από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό και δεν μπορούν να διεκδικήσουν τη λειτουργία τους κάτω από το καθεστώς των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) και προσθέτει πως η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν δίνει το δικαίωμα στη ΡΑΕ να αλλάξει τον προτιμητέο φορέα του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος.
Καλεί την ελληνική πλευρά να εφαρμόσει τον Οδικό Χάρτη του έργου που έχει καταρτίσει η Κομισιόν και σημειώνει πως ο Χάρτης αυτός θα επέτρεπε στην εταιρία Αριάδνη Interconnection να αποτελέσει το ειδικό όχημα για το Κρήτη - Αττική ως τμήμα του ευρύτερου έργου, δηλαδή του διευρωπαϊκού project Ελλάδα - Κύπρος - Ισραήλ.
Η αντιπαράθεση των εμπλεκομένων πλευρών φαίνεται ότι εντοπίζεται στις προδιαγραφές του έργου οι οποίες όμως στο τμήμα Κρήτη - Αττική είναι μάλλον απίθανο να αλλάξουν δεδομένου ότι όπως προαναφέρθηκε έχουν ήδη προκηρυχθεί οι διαγωνισμοί και στον πρώτο έχουν υποβληθεί προσφορές την ιταλική Prysmian τη γαλλική Nexans την ΝKT που συνεργάζεται με τα Ελληνικά Καλώδια και την Elettra.
Μια αλλαγή προδιαγραφών είναι προφανές ότι θα οδηγούσε είτε σε ακύρωση του διαγωνισμού είτε σε νομικές εμπλοκές και καθυστερήσεις που σε καμία περίπτωση δεν επιθυμεί η ελληνική πλευρά.
Ως εκ τούτου ο κ. Θωμάς καλείται να βρει μια χρυσή τομή, ώστε να πάψει η αντιπαράθεση τόσο με την Κομισιόν όσο και με την κυπριακή εταιρία αλλά και να προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική.
www.worldenergynews.gr