Είναι αναγκαίο να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα των τραπεζών προκειμένου να βελτιωθούν οι συνθήκες χρηματοδότησης και να τονωθεί η ανάπτυξη, ανέφερε ο Regling
(upd) Δεν αλλάζουν οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα για την Ελλάδα.
Αυτό είναι το μήνυμα που έδωσαν οι εκπρόσωποι των θεσμών μιλώντας στο συνέδριο του Economist, στο οποίο επισήμαναν σε κάθε τόνο ότι οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να συνεχιστούν προκειμένου η Ελλάδα να εισέλθει σε έναν κύκλο ισχυρούς και βιώσιμης ανάπτυξης.
Ειδικότερα, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, Κ. Regling, από το βήμα του συνεδρίου του Εconomist ανέφερε ότι είναι καλοδεχούμενη η μεταρρυθμιστική ατζέντα που προωθεί η νέα κυβέρνηση με στόχο την τόνωση της επιχειρηματικότητας και τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος.
Ο επικεφαλής του ESM υπογράμμισε εκ νέου ότι πρέπει να τηρηθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι.
Όπως σημείωσε, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση μόλις εκλέχθηκε και οι λεπτομέρειες πρόκειται να δουν το φως της δημοσιότητας προσεχώς, από τα όσα είναι γνωστά μέχρι σήμερα είναι ενθαρρυντικό ότι τηρούνται οι δεσμεύσεις και το πλαίσιο που έχει συμφωνηθεί.
Oι δηλώσεις Regling για διατήρηση των στόχων που αφορούν τα πρωτογενή πλεονάσματα, επιβεβαιώνουν τις πληροφορίες του bankingnews.gr ότι οι στόχοι για το 2020 δεν είναι δυνατό να αλλάξουν.
Για να συζητηθεί στη συνέχεια η πιθανή μείωση των στόχων, θα πρέπει να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους και να παρουσιαστεί ισχυρό μεταρρυθμιστικό έργο.
Ο Regling πρότεινε ως εναλλακτική για τη διατήρηση των πλεονασμάτων, τη μείωση των φόρων σε συνδυασμό με τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης (δηλαδή τη μείωση του αφορολόγητου).
Ο επικεφαλής του ESM εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συνάντηση που είχε τη Δευτέρα με τον νέο υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα.
«Με διαβεβαίωσε ότι η νέα κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να επιτύχει βιώσιμους ρυθμούς μακροπρόθεσμης ανάπτυξης με ταυτόχρονη τήρηση των δημοσιονομικών στόχων για το 2020.
Αυτό είναι πολλά υποσχόμενο για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας και ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την ελληνική κυβέρνηση για την επίτευξη αυτού του στόχου», τόνισε ο Regling.
Αναφερόμενος στην τρίτη μεταμνημονιακή έκθεση που συνέταξε πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε ότι προκύπτει καθυστέρηση στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων, ενώ δεν διασφαλίζεται η συνέπεια μεταξύ υλοποιηθέντων μέτρων και δεσμεύσεων της χώρας.
Κάποιες από τις αποφάσεις που ελήφθησαν είναι πιθανό να επιδράσουν αρνητικά στην ανάπτυξη και να υπονομεύσουν τις προηγούμενους μεταρυθμίσεις, όπως οι αυξήσεις των δαπανών, τόνισε.
Για να διασφαλιστεί η ανάπτυξη και η βιωσιμότητα του χρέους είναι σημαντικό να παραμείνει η χώρα σε μεταρρυθμιστική τροχιά και μετά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων, προόσθεσε.
Η πρώτη προτεραιότητα της χώρας πρέπει να είναι η ανάπτυξη παράλληλα με την τήρηση των δεσμεύσεων και τη διασφάλιση της κοινωνικής δικαιοσύνης.
Προς την κατεύθυνση των αναπτυξιακών μέτρων, ο επικεφαλής του ESM προτείνει τις εξής κατευθύνσεις:
Διατήρηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων
Δεν πρέπει να αναιρεθούν μεταρρυθμίσεις που έχουν ήδη υλοποιηθεί στο πλαίσιο των προγραμμάτων, όπως στην αγορά εργασίας.
Τυχόν αυξήσεις στον κατώτατο μισθό, για παράδειγμα, θα πρέπει να εναρμονίζονται με τις εξελίξεις σε επίπεδο παραγωγικότητα προκειμένου να διαφυλαχθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.
Ταυτόχρονα, είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν νέες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις προκειμένου να ενισχυθεί η παραγωγικότητα και η ανταγωνιστικότητα, δεδομένων μάλιστα των ανησυχητικών δημογραφικών προοπτικών της χώρας.
Για να ενισχυθεί η παραγωγικότητα απαιτούνται μέτρα που θα βελτιώσουν το οικονομικό κλίμα και θα εξασφαλίσουν ένα περιβάλλον πιο φιλικό για τις επιχειρήσεις, όπως μέσω της μείωσης του χρόνου αναμονής στα δικαστήρια και της βελτίωσης της δημόσιας διοίκησης.
Συνέχιση των μεταρρυθμίσεων
Είναι απαραίτητη σε συνδυασμό με τη βελτιωμένη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας.
Είναι απαραίτητη η ενίσχυση της κουλτούρας εταιρικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα με στόχο την προσέλκυση ξένων και εγχώριων επενδύσεων.
Θωράκιση του τραπεζικού κλάδου
Είναι αναγκαίο να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα των τραπεζών προκειμένου να βελτιωθούν οι συνθήκες χρηματοδότησης και να τονωθεί η ανάπτυξη.
Η Ελλάδα χρειάζεται έναν σταθερό και κερδοφόρο τραπεζικό κλάδο που θα στηρίξει τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά.
Εξισορρόπηση των δημοσιονομικών πολιτικών
Θα πρέπει να στοχεύουν στην επίσπευση της ανάπτυξης διαφυλάσσοντας ταυτόχρονα τους δημοσιονομικούς στόχους.
Η μείωση των φορολογικών συντελεστών, για παράδειγμα, θα μπορούσε να συνδυαστεί με μείωση του αφορολόγητου.
Επιπλέον, θα πρέπει να εξασφαλιστεί δημοσιονομικός χώρος για παραγωγικές δημόσιες επενδύσεις.
Μέτρα με δημόσιο κοινωνικό χαρακτήρα
Οι κοινωνικές παροχές θα πρέπει να επικεντρωθούν στους λιγότερο ευνοημένους, όπως οι νέοι όπου τα ποσοστά φτώχειας είναι αυξημένα.
EuroWorking Group: Πρώτα οι μεταρρυθμίσεις και μετά οι στόχοι για μικρότερα πλεονάσματα
Σαφές μήνυμα στην Ελλάδα να προχωρήσει τις μεταρρυθμίσεις που έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει έστειλε ο Hans Vijlbrief πρόεδρος του Euroworking Group, τονίζοντας ότι το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για μικρότερα πλεονάσματα θα πρέπει να ακολουθήσει.
"Η σειρά που πρέπει να ακολουθήσει η Ελλάδα είναι μεταρρυθμίσεις, ισχυρή ανάπτυξη και χαμηλοί στόχοι στα πλεονάσματα" υπογράμμισε ο Vijlbrief.
Dolman (ΔΝΤ): Η Ελλάδα να πολεμήσει άμεσα τα συμφέροντα που κυριαρχούν σε κλάδους όπως… ο δικαστικός – Οι 5 κίνδυνοι
Η Ελλάδα να πολεμήσει άμεσα τα συμφέροντα που κυριαρχούν σε κλάδους όπως… ο δικαστικός, ανέφερε ο Peter Dolman, εκπρόσωπος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ο οποίος μιλώντας στο συνέδριο του Economist, δήλωσε την υποστήριξη του ταμείου στη χώρα.
Ο Dolman ήταν πιο αυστηρός σε σχέση με τους συνομιλητές του, περιγράφοντας τις αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας.
Όπως η ελλάδα διέπεται από αδύναμη ανάκαμψη, υψηλή ανεργία, μεγάλο κίνδυνο φτώχειας, υψηλό δημόσιο χρέος και μεγάλο αριθμό κόκκινων δανείων .
Σύμφωνα με τον Dolman θα πρέπει να υπάρξει καλύτερο μείγμα δημοσιονομικής πολιτικής ώστε να τονωθεί η ανάπτυξη και να υπάρχει περισσότερη ευελιξία στην αγορά εργασίας.
Επίσης, κάλεσε την Ελλάδα να ξεπεράσει τα ισχυρά κατοχυρωμένα συμφέροντα που υπάρχουν σε διάφορους κλάδους, όπως ο δικαστικός.
Μάλιστα, ζήτησε μέτρα για να αποκατασταθεί ο τραπεζικός δανεισμός, ενώ ζήτησε ενίσχυση των μεταρρυθμίσεων.
Giamaroli (ESM): Οι μεταρρυθμίσεις θα συγκρατήσουν χαμηλά το κόστος δανεισμού της Ελλάδας
Το σωστό μονοπάτι για να επιστρέψει η Ελλάδα σε βιώσιμη τροχιά και ανάπτυξη είναι οι μεταρρυθμίσεις και η σωστή συνεργασία της κυβέρνησης με τους θεσμούς, ανέφερε ο Nikola Giamaroli, στέλεχος του ESM, ο οποίος μίλησε στο συνέδριο του Economist.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Ελλάδα θα πρέπει τηρήσει τις δεσμεύσεις της για να αποκτήσει πλήρης πρόσβαση στις αγορές, τονίζοντας ότι το προηγούμενο διάστημα σημειώθηκαν κάποια βήματα πίσω ως προς τις δεσμεύσεις.
Η νέα κυβέρνηση πρέπει να κινηθεί με καλή συνεργασία με τους εταίρους, τονίζοντας ότι η υλοποίηση των υπεσχημένων είναι το σωστό μονοπάτι για το χαμηλό κόστος δανεισμού.
Τέλος αναφέρθηκε στο μεγάλο ποσό των κεφαλαίων που διατέθηκαν στην Ελλάδα από τον ESM, ενώ κάλεσε την κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τους εγχώριους και εξωτερικούς κινδύνους.
Costello (Κομισιόν): Δεν αλλάζουν οι στόχοι στα πρωτογενή πλεονάσματα - Οι 3 προϋποθέσεις για την ανάπτυξη στην Ελλάδα
Μετά από 8 χρόνια κρίσης η Ελλάδα βαδίζει στο σωστό δρόμο, αλλά για επιτευχθεί ισχυρή και βιώσιμη ανάπτυξη το κλειδί είναι οι μεταρρυθμίσεις.
Αυτό ανέφερε ο D. Costello, εκπρόσωπος της Κομισιόν στο ελληνικό πρόγραμμα, μιλώντας στο συνέδριο του Economist, ο οποίος κάλεσε και την ελληνική κυβέρνηση να φτιάξει ένα φιλικό περιβάλλον οικονομικής δραστηριότητα, να βελτιώσει την επιχειρηματικότητα και να εκσυγχρονίσει το Δημόσιο.
Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι δεν αλλάζουν οι στόχοι στα πρωτογενή πλεονάσματα.
«Να αλλάξουμε πολιτικά τους στόχους στα πρωτογενή πλεονάσματα είναι πάρα πολύ δύσκολο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Επίσης, ανέφερε ότι η Ελλάδα θα πρέπει να τηρήσει τους στόχους για τις Δημόσιες επενδύσεις χωρίς να υπάρχουν περικοπές στα κονδύλια, κάτι το οποίο γινόταν τα τελευταία χρόνια, ενώ περιέγραψε μερικές από τις μεταρρυθμίσεις που θα πρέπει να δώσει έμφαση η ελληνική κυβέρνηση.
Αυτές είναι το άνοιγμα του ιδιωτικού τομέα, η αγορά ενέργειας και εργασίας, το Κτηματολόγιο και η αντιμετώπιση των «κόκκινων δανείων».
Παρά την καλλιεργηθείσα προσδοκία ότι μπορεί να αλλάξει το πρωτογενές πλεόνασμα από 3,5% να μειωθεί στο 2,5%... δεν υπάρχουν περιθώρια συμβιβασμού.
Πολύ καλά ενημερωμένη πηγή αναφέρει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα έως το 2022 στο 3,5% του ΑΕΠ ή 6,5 δισεκ. ευρώ σε σημερινές τιμές δεν μπορεί να αλλάξει.
Ο βασικός λόγος είναι ότι συνδέεται με την διαχείριση του δημοσίου χρέους, δεν μπορεί στις εκθέσεις βιωσιμότητας DSA το ελληνικό χρέος μετά το 2032 να θεωρείται μη βιώσιμο και ξαφνικά να αλλάξουν οι παράμετροι εξυπηρέτησης του χρέους.
Χρειάζεται μια αλληλουχία κινήσεων για να μειωθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος, όπως να χαρακτηριστεί βιώσιμο το ελληνικό χρέος και μετά το 2032 με έκθεση βιωσιμότητας, θα πρέπει να αναβαθμιστεί η Ελλάδα σε επενδυτική βαθμίδα και θα πρέπει να παρουσιάσει ισχυρό έργο στις ιδιωτικοποιήσεις.
Το 3,5% δεν θα αλλάξει το 2019 και ίσως εξεταστεί μετά το 2020 και εφόσον η Ελλάδα έχει αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα.
Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα θα συνεχίσει και το 2019 αλλά και το 2020 να δεσμεύεται από την ρήτρα του 3,5% για πρωτογενές πλεόνασμα και από το 2021 θα μπορούσε να επανεξεταστεί εφόσον η Ελλάδα είχε δείξει καλά δείγματα γραφής.
Να σημειωθεί ότι η πρώτη απόπειρα μείωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος από 3,5% σε 2,5% πραγματοποιήθηκε τον Μάιο 2019 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ όταν έφερε πρόταση για μείωση πλεονάσματος με δημιουργία ενός μηχανισμού εγγυήσεων 5,5 δισεκ. που θα λειτουργούσε ως δικλείδα ασφαλείας για τους δανειστές.
Η πρόταση είχε απορριφθεί όχι μόνο λόγω της έντασης τότε με την Ιταλία αλλά με βασικό επιχείρημα ότι αποτελεί βασική δέσμευση της Ελλάδος στην συμφωνία κατά την έξοδο της από τα μνημόνια.
Οι ευρωπαίοι δεν είναι θετικοί στις αλλαγές των στόχων της μεταμνημονιακής Ελλάδος, ούτε βεβαίως διάκειται θετικά σε αλλαγές που αφορούν τα 250 δισεκ. δάνεια προς την Ελλάδα και στο χρέος των 357 δισεκ. ευρώ.
Το ζήτημα της μείωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος είναι κεφαλαιώδες για την Ελλάδα για δύο λόγους
1)Χωρίς μείωση πρωτογενούς πλεονάσματος είναι πολύ πιο δύσκολος ο στόχος αύξησης του ΑΕΠ στο 4% που αποτελεί βασική οικονομική στρατηγική της ΝΔ και του Μητσοτάκη του έλληνα πρωθυπουργού.
2)Η μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος είναι ο μόνος ισχυρός καταλύτης που θα μπορούσε να δώσει ώθηση στην χρηματιστηριακή αγορά και να την οδηγήσει π.χ. στις 950 με 1000 μονάδες.
Χωρίς αυτό τον ισχυρό καταλύτη και ούσα ακριβή η ελληνική χρηματιστηριακή αγορά με P/E 18 με 19 και οι τράπεζες 35 τα ανοδικά περιθώρια στις μετοχές είναι ελάχιστα.
Μπορεί να υπάρχουν κάποιες αναλαμπές π.χ. εάν η Ελλάδα βγει στις αγορές με έκδοση 7ετούς π.χ. στο 1,90% ή 1,80% αλλά όλα αυτά είναι προεξοφλημένες ειδήσεις.
Επίσης οι παρεμβάσεις για την μείωση των φορολογικών συντελεστών θα αφορούν την χρήση 2020 και θα καταγραφούν ως όφελος το 2021.
Επίσης η περίπτωση της ΔΕΗ που είναι πιο άμεση, υπάρχει κίνδυνος οι επιλογές να αποδειχθούν εις βάρος της εταιρίας.
Η πώληση π.χ. υδροηλεκτρικών μονάδων είναι λάθος επιλογή όταν μπορούν να αναζητηθούν και άλλες λύσεις.
Δεν μπορεί να πωληθούν υδροηλεκτρικές μονάδες για να ξεφορτωθεί η ΔΕΗ τις λιγνιτικές μονάδες που είναι στα αζήτητα.
Πως θα επιτευχθεί αύξηση του ΑΕΠ στο 4%
Το επόμενο ερώτημα λοιπόν είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δηλώσει ότι στοχεύει σε ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας 4% σε ετήσια βάση.
Είναι εφικτός ο στόχος αυτός;
Για να απαντηθεί το ερώτημα αυτό θα πρέπει να δούμε την σημερινή οικονομική πραγματικότητα στην Ελλάδα
1)Η οικονομική ανάπτυξη είναι αναιμική, όπως φάνηκε και στο α΄ τρίμηνο του 2019.
Υπάρχουν εκτιμήσεις που αναφέρουν ότι σε ετήσια βάση ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα μπορούσε να διαμορφωθεί σε 1,8% για το 2019.
2)Η ανεργία στο 18% παραμένει από τις υψηλότερες στην ευρωζώνη.
3)Οι τράπεζες συνεχίζουν να ακολουθούν εσωστρεφείς πολιτικές καθώς καλούνται να αντιμετωπίσουν την πρόκληση των 80 δισεκ. προβληματικών δανείων.
Ελλείψει κεφαλαίων οι τράπεζες δεν μπορούν να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Eurobank, θα χρειαστεί έως το 2021 εξυγίανση.
4)Τα capital controls έχουν μεν περιοριστεί αλλά συνεχίζουν να υπάρχουν για κάποιες τραπεζικές συναλλαγές.
Τα capital controls θα αρθούν πλήρως τον Σεπτέμβριο του 2019.
5)Ο φορολογικός συντελεστής στην Ελλάδα είναι ο υψηλότερος στην ευρωζώνη για τις επιχειρήσεις στο 29%.
Η πραγματική επιβάρυνση φθάνει το 55% όταν ο μέσος όρος στην ευρωζώνη είναι κάτω από 40%.
Να σημειωθεί ότι ο μέσος όρος στην Ευρώπη ως προς τον φορολογικό συντελεστή επιχειρήσεων είναι στο 22% έναντι 29% της Ελλάδος.
6)Η ενέργεια, η τιμολόγηση και το κόστος ενέργειας αποτελούν σημαντικά προβλήματα για την οικονομία.
7)Οι δημοσιονομικές δεσμεύσεις της Ελλάδος είναι πρωτοφανείς.
Δεν υπάρχει χώρα στην Ευρώπη που να είναι υποχρεωμένη να επιτυγχάνει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% έως το 2022 και 2,2% και για 40 ακόμη χρόνια.
Ήταν μια άκρως επιβαρυντική για την Ελλάδα απόφαση των ευρωπαίων για να εξυπηρετείται το χρέος.
Ο παράγοντας αυτός από μόνος του μπορεί να διαλύσει τις οικονομικές προοπτικές της Ελλάδος.
8)Η ιδιωτική κατανάλωση εμφανίζει σοβαρές ατέλειες, το κέρδος από τις εμπορικές δραστηριότητες είναι σε ιστορικά χαμηλά.
9)Λησμονείται ότι η Ελλάδα συνεχίζει να διαθέτει 357 δισεκ. μη βιώσιμο χρέος το οποίο είναι αδηφάγο και δαπανάει μεγάλο μέρος των εσόδων ακόμη και με τις «λογιστικές» παρεμβάσεις που έχουν υπάρξει για το χρέος.
10)Οι τράπεζες σχεδιάζουν μικρές στοχευμένες κινήσεις για ενίσχυση των κεφαλαίων τους ώστε να καλύψουν ανάγκες όχι για αναπτυξιακούς σκοπούς.
Η βασική αδυναμία των τραπεζών ονομάζεται αδυναμία στην εσωτερική παραγωγή κεφαλαίου ελλείψει προφανώς σοβαρής κερδοφορίας.
11)Η Ελλάδα παραμένει ακόμη εκτός επενδυτικής βαθμίδας και έτσι εξηγείται γιατί δανείζεται με επιτόκια 2,87% στα 10 χρόνια έναντι της Πορτογαλίας στα 0,66%.
Η Ελλάδα θα μπορούσε στο β΄ 6μηνο του 2020 να αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα υπό όρους.
Η Ελλάδα ωστόσο εμφανίζει βελτίωση στο CDS στο ασφάλιστρο έναντι ρίσκου χώρας στις 237 μονάδες με τον συντελεστή χρεοκοπίας να βρίσκεται στο 3,98% και να είναι ο χαμηλότερος που καταγράφεται μετά το PSI+ με το haircut στα ομόλογα.
Η περίπτωση της Πορτογαλίας ωστόσο μας δείχνει ότι ακόμη και με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές στο 21% δεν είναι εξασφαλισμένοι οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης.
Επίσης ακόμη και εάν το αρχικό σχέδιο Τσακαλώτου υπουργού οικονομικών επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να μειωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα από 3,5% στο 2,5% με ένα μηχανισμό παροχής εγγυήσεων....τελικώς εγκριθεί με Κυβέρνηση ΝΔ από την ΕΕ... το 2021…. πάλι η Ελλάδα θα υποχρεούται να διακρατεί 2,5% του ΑΕΠ ή 4,7 δισεκ. σε παρούσες τιμές.
Η Ελλάδα χρειάζεται πλήθος παρεμβάσεων σε όλα τα μέτωπα για να μπορέσει να ξεφύγει από τις παρελθούσες δεσμεύσεις.
Να σημειωθεί ότι ο Τσίπρας αποχώρησε και άφησε ένα απαράδεκτο βάρος 4 δισεκ. μηδενίζοντας τον δημοσιονομικό χώρο και αποκλείοντας άλλες κινήσεις κοινωνικής πολιτικής στο μέλλον.
Μόνο η μείωση των φορολογικών συντελεστών δεν διασφαλίζεται αύξηση του ΑΕΠ στο 4% που αναφέρει ο Μητσοτάκης.
www.worldenergynews.gr
Αυτό είναι το μήνυμα που έδωσαν οι εκπρόσωποι των θεσμών μιλώντας στο συνέδριο του Economist, στο οποίο επισήμαναν σε κάθε τόνο ότι οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να συνεχιστούν προκειμένου η Ελλάδα να εισέλθει σε έναν κύκλο ισχυρούς και βιώσιμης ανάπτυξης.
Ειδικότερα, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, Κ. Regling, από το βήμα του συνεδρίου του Εconomist ανέφερε ότι είναι καλοδεχούμενη η μεταρρυθμιστική ατζέντα που προωθεί η νέα κυβέρνηση με στόχο την τόνωση της επιχειρηματικότητας και τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος.
Ο επικεφαλής του ESM υπογράμμισε εκ νέου ότι πρέπει να τηρηθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι.
Όπως σημείωσε, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση μόλις εκλέχθηκε και οι λεπτομέρειες πρόκειται να δουν το φως της δημοσιότητας προσεχώς, από τα όσα είναι γνωστά μέχρι σήμερα είναι ενθαρρυντικό ότι τηρούνται οι δεσμεύσεις και το πλαίσιο που έχει συμφωνηθεί.
Oι δηλώσεις Regling για διατήρηση των στόχων που αφορούν τα πρωτογενή πλεονάσματα, επιβεβαιώνουν τις πληροφορίες του bankingnews.gr ότι οι στόχοι για το 2020 δεν είναι δυνατό να αλλάξουν.
Για να συζητηθεί στη συνέχεια η πιθανή μείωση των στόχων, θα πρέπει να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους και να παρουσιαστεί ισχυρό μεταρρυθμιστικό έργο.
Ο Regling πρότεινε ως εναλλακτική για τη διατήρηση των πλεονασμάτων, τη μείωση των φόρων σε συνδυασμό με τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης (δηλαδή τη μείωση του αφορολόγητου).
Ο επικεφαλής του ESM εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συνάντηση που είχε τη Δευτέρα με τον νέο υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα.
«Με διαβεβαίωσε ότι η νέα κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να επιτύχει βιώσιμους ρυθμούς μακροπρόθεσμης ανάπτυξης με ταυτόχρονη τήρηση των δημοσιονομικών στόχων για το 2020.
Αυτό είναι πολλά υποσχόμενο για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας και ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την ελληνική κυβέρνηση για την επίτευξη αυτού του στόχου», τόνισε ο Regling.
Αναφερόμενος στην τρίτη μεταμνημονιακή έκθεση που συνέταξε πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε ότι προκύπτει καθυστέρηση στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων, ενώ δεν διασφαλίζεται η συνέπεια μεταξύ υλοποιηθέντων μέτρων και δεσμεύσεων της χώρας.
Κάποιες από τις αποφάσεις που ελήφθησαν είναι πιθανό να επιδράσουν αρνητικά στην ανάπτυξη και να υπονομεύσουν τις προηγούμενους μεταρυθμίσεις, όπως οι αυξήσεις των δαπανών, τόνισε.
Για να διασφαλιστεί η ανάπτυξη και η βιωσιμότητα του χρέους είναι σημαντικό να παραμείνει η χώρα σε μεταρρυθμιστική τροχιά και μετά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων, προόσθεσε.
Η πρώτη προτεραιότητα της χώρας πρέπει να είναι η ανάπτυξη παράλληλα με την τήρηση των δεσμεύσεων και τη διασφάλιση της κοινωνικής δικαιοσύνης.
Προς την κατεύθυνση των αναπτυξιακών μέτρων, ο επικεφαλής του ESM προτείνει τις εξής κατευθύνσεις:
Διατήρηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων
Δεν πρέπει να αναιρεθούν μεταρρυθμίσεις που έχουν ήδη υλοποιηθεί στο πλαίσιο των προγραμμάτων, όπως στην αγορά εργασίας.
Τυχόν αυξήσεις στον κατώτατο μισθό, για παράδειγμα, θα πρέπει να εναρμονίζονται με τις εξελίξεις σε επίπεδο παραγωγικότητα προκειμένου να διαφυλαχθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.
Ταυτόχρονα, είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν νέες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις προκειμένου να ενισχυθεί η παραγωγικότητα και η ανταγωνιστικότητα, δεδομένων μάλιστα των ανησυχητικών δημογραφικών προοπτικών της χώρας.
Για να ενισχυθεί η παραγωγικότητα απαιτούνται μέτρα που θα βελτιώσουν το οικονομικό κλίμα και θα εξασφαλίσουν ένα περιβάλλον πιο φιλικό για τις επιχειρήσεις, όπως μέσω της μείωσης του χρόνου αναμονής στα δικαστήρια και της βελτίωσης της δημόσιας διοίκησης.
Συνέχιση των μεταρρυθμίσεων
Είναι απαραίτητη σε συνδυασμό με τη βελτιωμένη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας.
Είναι απαραίτητη η ενίσχυση της κουλτούρας εταιρικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα με στόχο την προσέλκυση ξένων και εγχώριων επενδύσεων.
Θωράκιση του τραπεζικού κλάδου
Είναι αναγκαίο να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα των τραπεζών προκειμένου να βελτιωθούν οι συνθήκες χρηματοδότησης και να τονωθεί η ανάπτυξη.
Η Ελλάδα χρειάζεται έναν σταθερό και κερδοφόρο τραπεζικό κλάδο που θα στηρίξει τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά.
Εξισορρόπηση των δημοσιονομικών πολιτικών
Θα πρέπει να στοχεύουν στην επίσπευση της ανάπτυξης διαφυλάσσοντας ταυτόχρονα τους δημοσιονομικούς στόχους.
Η μείωση των φορολογικών συντελεστών, για παράδειγμα, θα μπορούσε να συνδυαστεί με μείωση του αφορολόγητου.
Επιπλέον, θα πρέπει να εξασφαλιστεί δημοσιονομικός χώρος για παραγωγικές δημόσιες επενδύσεις.
Μέτρα με δημόσιο κοινωνικό χαρακτήρα
Οι κοινωνικές παροχές θα πρέπει να επικεντρωθούν στους λιγότερο ευνοημένους, όπως οι νέοι όπου τα ποσοστά φτώχειας είναι αυξημένα.
EuroWorking Group: Πρώτα οι μεταρρυθμίσεις και μετά οι στόχοι για μικρότερα πλεονάσματα
Σαφές μήνυμα στην Ελλάδα να προχωρήσει τις μεταρρυθμίσεις που έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει έστειλε ο Hans Vijlbrief πρόεδρος του Euroworking Group, τονίζοντας ότι το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για μικρότερα πλεονάσματα θα πρέπει να ακολουθήσει.
"Η σειρά που πρέπει να ακολουθήσει η Ελλάδα είναι μεταρρυθμίσεις, ισχυρή ανάπτυξη και χαμηλοί στόχοι στα πλεονάσματα" υπογράμμισε ο Vijlbrief.
Dolman (ΔΝΤ): Η Ελλάδα να πολεμήσει άμεσα τα συμφέροντα που κυριαρχούν σε κλάδους όπως… ο δικαστικός – Οι 5 κίνδυνοι
Η Ελλάδα να πολεμήσει άμεσα τα συμφέροντα που κυριαρχούν σε κλάδους όπως… ο δικαστικός, ανέφερε ο Peter Dolman, εκπρόσωπος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ο οποίος μιλώντας στο συνέδριο του Economist, δήλωσε την υποστήριξη του ταμείου στη χώρα.
Ο Dolman ήταν πιο αυστηρός σε σχέση με τους συνομιλητές του, περιγράφοντας τις αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας.
Όπως η ελλάδα διέπεται από αδύναμη ανάκαμψη, υψηλή ανεργία, μεγάλο κίνδυνο φτώχειας, υψηλό δημόσιο χρέος και μεγάλο αριθμό κόκκινων δανείων .
Σύμφωνα με τον Dolman θα πρέπει να υπάρξει καλύτερο μείγμα δημοσιονομικής πολιτικής ώστε να τονωθεί η ανάπτυξη και να υπάρχει περισσότερη ευελιξία στην αγορά εργασίας.
Επίσης, κάλεσε την Ελλάδα να ξεπεράσει τα ισχυρά κατοχυρωμένα συμφέροντα που υπάρχουν σε διάφορους κλάδους, όπως ο δικαστικός.
Μάλιστα, ζήτησε μέτρα για να αποκατασταθεί ο τραπεζικός δανεισμός, ενώ ζήτησε ενίσχυση των μεταρρυθμίσεων.
Giamaroli (ESM): Οι μεταρρυθμίσεις θα συγκρατήσουν χαμηλά το κόστος δανεισμού της Ελλάδας
Το σωστό μονοπάτι για να επιστρέψει η Ελλάδα σε βιώσιμη τροχιά και ανάπτυξη είναι οι μεταρρυθμίσεις και η σωστή συνεργασία της κυβέρνησης με τους θεσμούς, ανέφερε ο Nikola Giamaroli, στέλεχος του ESM, ο οποίος μίλησε στο συνέδριο του Economist.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Ελλάδα θα πρέπει τηρήσει τις δεσμεύσεις της για να αποκτήσει πλήρης πρόσβαση στις αγορές, τονίζοντας ότι το προηγούμενο διάστημα σημειώθηκαν κάποια βήματα πίσω ως προς τις δεσμεύσεις.
Η νέα κυβέρνηση πρέπει να κινηθεί με καλή συνεργασία με τους εταίρους, τονίζοντας ότι η υλοποίηση των υπεσχημένων είναι το σωστό μονοπάτι για το χαμηλό κόστος δανεισμού.
Τέλος αναφέρθηκε στο μεγάλο ποσό των κεφαλαίων που διατέθηκαν στην Ελλάδα από τον ESM, ενώ κάλεσε την κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τους εγχώριους και εξωτερικούς κινδύνους.
Costello (Κομισιόν): Δεν αλλάζουν οι στόχοι στα πρωτογενή πλεονάσματα - Οι 3 προϋποθέσεις για την ανάπτυξη στην Ελλάδα
Μετά από 8 χρόνια κρίσης η Ελλάδα βαδίζει στο σωστό δρόμο, αλλά για επιτευχθεί ισχυρή και βιώσιμη ανάπτυξη το κλειδί είναι οι μεταρρυθμίσεις.
Αυτό ανέφερε ο D. Costello, εκπρόσωπος της Κομισιόν στο ελληνικό πρόγραμμα, μιλώντας στο συνέδριο του Economist, ο οποίος κάλεσε και την ελληνική κυβέρνηση να φτιάξει ένα φιλικό περιβάλλον οικονομικής δραστηριότητα, να βελτιώσει την επιχειρηματικότητα και να εκσυγχρονίσει το Δημόσιο.
Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι δεν αλλάζουν οι στόχοι στα πρωτογενή πλεονάσματα.
«Να αλλάξουμε πολιτικά τους στόχους στα πρωτογενή πλεονάσματα είναι πάρα πολύ δύσκολο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Επίσης, ανέφερε ότι η Ελλάδα θα πρέπει να τηρήσει τους στόχους για τις Δημόσιες επενδύσεις χωρίς να υπάρχουν περικοπές στα κονδύλια, κάτι το οποίο γινόταν τα τελευταία χρόνια, ενώ περιέγραψε μερικές από τις μεταρρυθμίσεις που θα πρέπει να δώσει έμφαση η ελληνική κυβέρνηση.
Αυτές είναι το άνοιγμα του ιδιωτικού τομέα, η αγορά ενέργειας και εργασίας, το Κτηματολόγιο και η αντιμετώπιση των «κόκκινων δανείων».
Παρά την καλλιεργηθείσα προσδοκία ότι μπορεί να αλλάξει το πρωτογενές πλεόνασμα από 3,5% να μειωθεί στο 2,5%... δεν υπάρχουν περιθώρια συμβιβασμού.
Πολύ καλά ενημερωμένη πηγή αναφέρει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα έως το 2022 στο 3,5% του ΑΕΠ ή 6,5 δισεκ. ευρώ σε σημερινές τιμές δεν μπορεί να αλλάξει.
Ο βασικός λόγος είναι ότι συνδέεται με την διαχείριση του δημοσίου χρέους, δεν μπορεί στις εκθέσεις βιωσιμότητας DSA το ελληνικό χρέος μετά το 2032 να θεωρείται μη βιώσιμο και ξαφνικά να αλλάξουν οι παράμετροι εξυπηρέτησης του χρέους.
Χρειάζεται μια αλληλουχία κινήσεων για να μειωθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος, όπως να χαρακτηριστεί βιώσιμο το ελληνικό χρέος και μετά το 2032 με έκθεση βιωσιμότητας, θα πρέπει να αναβαθμιστεί η Ελλάδα σε επενδυτική βαθμίδα και θα πρέπει να παρουσιάσει ισχυρό έργο στις ιδιωτικοποιήσεις.
Το 3,5% δεν θα αλλάξει το 2019 και ίσως εξεταστεί μετά το 2020 και εφόσον η Ελλάδα έχει αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα.
Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα θα συνεχίσει και το 2019 αλλά και το 2020 να δεσμεύεται από την ρήτρα του 3,5% για πρωτογενές πλεόνασμα και από το 2021 θα μπορούσε να επανεξεταστεί εφόσον η Ελλάδα είχε δείξει καλά δείγματα γραφής.
Να σημειωθεί ότι η πρώτη απόπειρα μείωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος από 3,5% σε 2,5% πραγματοποιήθηκε τον Μάιο 2019 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ όταν έφερε πρόταση για μείωση πλεονάσματος με δημιουργία ενός μηχανισμού εγγυήσεων 5,5 δισεκ. που θα λειτουργούσε ως δικλείδα ασφαλείας για τους δανειστές.
Η πρόταση είχε απορριφθεί όχι μόνο λόγω της έντασης τότε με την Ιταλία αλλά με βασικό επιχείρημα ότι αποτελεί βασική δέσμευση της Ελλάδος στην συμφωνία κατά την έξοδο της από τα μνημόνια.
Οι ευρωπαίοι δεν είναι θετικοί στις αλλαγές των στόχων της μεταμνημονιακής Ελλάδος, ούτε βεβαίως διάκειται θετικά σε αλλαγές που αφορούν τα 250 δισεκ. δάνεια προς την Ελλάδα και στο χρέος των 357 δισεκ. ευρώ.
Το ζήτημα της μείωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος είναι κεφαλαιώδες για την Ελλάδα για δύο λόγους
1)Χωρίς μείωση πρωτογενούς πλεονάσματος είναι πολύ πιο δύσκολος ο στόχος αύξησης του ΑΕΠ στο 4% που αποτελεί βασική οικονομική στρατηγική της ΝΔ και του Μητσοτάκη του έλληνα πρωθυπουργού.
2)Η μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος είναι ο μόνος ισχυρός καταλύτης που θα μπορούσε να δώσει ώθηση στην χρηματιστηριακή αγορά και να την οδηγήσει π.χ. στις 950 με 1000 μονάδες.
Χωρίς αυτό τον ισχυρό καταλύτη και ούσα ακριβή η ελληνική χρηματιστηριακή αγορά με P/E 18 με 19 και οι τράπεζες 35 τα ανοδικά περιθώρια στις μετοχές είναι ελάχιστα.
Μπορεί να υπάρχουν κάποιες αναλαμπές π.χ. εάν η Ελλάδα βγει στις αγορές με έκδοση 7ετούς π.χ. στο 1,90% ή 1,80% αλλά όλα αυτά είναι προεξοφλημένες ειδήσεις.
Επίσης οι παρεμβάσεις για την μείωση των φορολογικών συντελεστών θα αφορούν την χρήση 2020 και θα καταγραφούν ως όφελος το 2021.
Επίσης η περίπτωση της ΔΕΗ που είναι πιο άμεση, υπάρχει κίνδυνος οι επιλογές να αποδειχθούν εις βάρος της εταιρίας.
Η πώληση π.χ. υδροηλεκτρικών μονάδων είναι λάθος επιλογή όταν μπορούν να αναζητηθούν και άλλες λύσεις.
Δεν μπορεί να πωληθούν υδροηλεκτρικές μονάδες για να ξεφορτωθεί η ΔΕΗ τις λιγνιτικές μονάδες που είναι στα αζήτητα.
Πως θα επιτευχθεί αύξηση του ΑΕΠ στο 4%
Το επόμενο ερώτημα λοιπόν είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δηλώσει ότι στοχεύει σε ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας 4% σε ετήσια βάση.
Είναι εφικτός ο στόχος αυτός;
Για να απαντηθεί το ερώτημα αυτό θα πρέπει να δούμε την σημερινή οικονομική πραγματικότητα στην Ελλάδα
1)Η οικονομική ανάπτυξη είναι αναιμική, όπως φάνηκε και στο α΄ τρίμηνο του 2019.
Υπάρχουν εκτιμήσεις που αναφέρουν ότι σε ετήσια βάση ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα μπορούσε να διαμορφωθεί σε 1,8% για το 2019.
2)Η ανεργία στο 18% παραμένει από τις υψηλότερες στην ευρωζώνη.
3)Οι τράπεζες συνεχίζουν να ακολουθούν εσωστρεφείς πολιτικές καθώς καλούνται να αντιμετωπίσουν την πρόκληση των 80 δισεκ. προβληματικών δανείων.
Ελλείψει κεφαλαίων οι τράπεζες δεν μπορούν να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Eurobank, θα χρειαστεί έως το 2021 εξυγίανση.
4)Τα capital controls έχουν μεν περιοριστεί αλλά συνεχίζουν να υπάρχουν για κάποιες τραπεζικές συναλλαγές.
Τα capital controls θα αρθούν πλήρως τον Σεπτέμβριο του 2019.
5)Ο φορολογικός συντελεστής στην Ελλάδα είναι ο υψηλότερος στην ευρωζώνη για τις επιχειρήσεις στο 29%.
Η πραγματική επιβάρυνση φθάνει το 55% όταν ο μέσος όρος στην ευρωζώνη είναι κάτω από 40%.
Να σημειωθεί ότι ο μέσος όρος στην Ευρώπη ως προς τον φορολογικό συντελεστή επιχειρήσεων είναι στο 22% έναντι 29% της Ελλάδος.
6)Η ενέργεια, η τιμολόγηση και το κόστος ενέργειας αποτελούν σημαντικά προβλήματα για την οικονομία.
7)Οι δημοσιονομικές δεσμεύσεις της Ελλάδος είναι πρωτοφανείς.
Δεν υπάρχει χώρα στην Ευρώπη που να είναι υποχρεωμένη να επιτυγχάνει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% έως το 2022 και 2,2% και για 40 ακόμη χρόνια.
Ήταν μια άκρως επιβαρυντική για την Ελλάδα απόφαση των ευρωπαίων για να εξυπηρετείται το χρέος.
Ο παράγοντας αυτός από μόνος του μπορεί να διαλύσει τις οικονομικές προοπτικές της Ελλάδος.
8)Η ιδιωτική κατανάλωση εμφανίζει σοβαρές ατέλειες, το κέρδος από τις εμπορικές δραστηριότητες είναι σε ιστορικά χαμηλά.
9)Λησμονείται ότι η Ελλάδα συνεχίζει να διαθέτει 357 δισεκ. μη βιώσιμο χρέος το οποίο είναι αδηφάγο και δαπανάει μεγάλο μέρος των εσόδων ακόμη και με τις «λογιστικές» παρεμβάσεις που έχουν υπάρξει για το χρέος.
10)Οι τράπεζες σχεδιάζουν μικρές στοχευμένες κινήσεις για ενίσχυση των κεφαλαίων τους ώστε να καλύψουν ανάγκες όχι για αναπτυξιακούς σκοπούς.
Η βασική αδυναμία των τραπεζών ονομάζεται αδυναμία στην εσωτερική παραγωγή κεφαλαίου ελλείψει προφανώς σοβαρής κερδοφορίας.
11)Η Ελλάδα παραμένει ακόμη εκτός επενδυτικής βαθμίδας και έτσι εξηγείται γιατί δανείζεται με επιτόκια 2,87% στα 10 χρόνια έναντι της Πορτογαλίας στα 0,66%.
Η Ελλάδα θα μπορούσε στο β΄ 6μηνο του 2020 να αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα υπό όρους.
Η Ελλάδα ωστόσο εμφανίζει βελτίωση στο CDS στο ασφάλιστρο έναντι ρίσκου χώρας στις 237 μονάδες με τον συντελεστή χρεοκοπίας να βρίσκεται στο 3,98% και να είναι ο χαμηλότερος που καταγράφεται μετά το PSI+ με το haircut στα ομόλογα.
Η περίπτωση της Πορτογαλίας ωστόσο μας δείχνει ότι ακόμη και με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές στο 21% δεν είναι εξασφαλισμένοι οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης.
Επίσης ακόμη και εάν το αρχικό σχέδιο Τσακαλώτου υπουργού οικονομικών επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να μειωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα από 3,5% στο 2,5% με ένα μηχανισμό παροχής εγγυήσεων....τελικώς εγκριθεί με Κυβέρνηση ΝΔ από την ΕΕ... το 2021…. πάλι η Ελλάδα θα υποχρεούται να διακρατεί 2,5% του ΑΕΠ ή 4,7 δισεκ. σε παρούσες τιμές.
Η Ελλάδα χρειάζεται πλήθος παρεμβάσεων σε όλα τα μέτωπα για να μπορέσει να ξεφύγει από τις παρελθούσες δεσμεύσεις.
Να σημειωθεί ότι ο Τσίπρας αποχώρησε και άφησε ένα απαράδεκτο βάρος 4 δισεκ. μηδενίζοντας τον δημοσιονομικό χώρο και αποκλείοντας άλλες κινήσεις κοινωνικής πολιτικής στο μέλλον.
Μόνο η μείωση των φορολογικών συντελεστών δεν διασφαλίζεται αύξηση του ΑΕΠ στο 4% που αναφέρει ο Μητσοτάκης.
www.worldenergynews.gr