Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να εξασφαλίσουν 80 - 90% λιγότερη κατανάλωση ενέργειας χάρη στην υψηλή απόδοση του ηλεκτροκινητήρα τους
Αν και προς το παρόν η χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα μας είναι περιορισμένη, κυρίως λόγω της έλλειψης φορολογικών κινήτρων αλλά και των απαραίτητων υποδομών (όπως π.χ. σταθμών επαναφόρτισης), εντούτοις θεωρείται βέβαιο πως σταδιακά ο αριθμός τους θα αυξηθεί σημαντικά χάρη στα σοβαρά οικονομικά και περιβαλλοντικά πλεονεκτήματά τους.
Και μόνο το γεγονός ότι με μόλις 2 ευρώ κόστος ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να διανύσει άνετα απόσταση 100 χιλιομέτρων τη στιγμή που το πλέον οικονομικό πετρελαιοκίνητο όχημα χρειάζεται σήμερα για την ίδια διαδρομή να «κάψει» καύσιμα αξίας τουλάχιστον 5 ευρώ, είναι αρκετό για να αντιληφθεί ο καθένας ότι το μέλλον της αυτοκίνησης βρίσκεται στην ηλεκτροκίνηση.
Επισημαίνεται πως με τη χρήση ενός ηλεκτρικού οχήματος επιτυγχάνεται κατά 80 - 90% λιγότερη κατανάλωση ενέργειας λόγω της υψηλής απόδοσης του ηλεκτροκινητήρα σε σχέση με τους συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς οι τελευταίοι έχουν μεγάλες θερμικές απώλειες ενέργειας.
Εκτός, όμως, από το ιδιαίτερα χαμηλό κόστος λειτουργίας, τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα απαιτούν μικρότερη δαπάνη όσον αφορά στη συντήρησή τους, ενώ οι μηδενικοί ρύποι και η σχεδόν αθόρυβη λειτουργία τους διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην προσπάθεια για περιορισμό της ηχορύπανσης και των εκπομπών ρύπων στα αστικά κέντρα.
Επιπλέον, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να συμβάλλουν αποφασιστικά στη μείωση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου και άλλων ρύπων όταν φορτίζονται από ηλεκτρική ενέργεια που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, όπως είναι η ηλιακή και η αιολική.
Τέσσερις «οικογένειες» ηλεκτρικών οχημάτων
«Με τον όρο ηλεκτροκίνηση αναφερόμαστε στην χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από το δίκτυο διανομής για την κίνηση οχημάτων παντός τύπου», εξηγεί στο World Energy News ο κ. Γρηγόρης Ζωϊδης του τμήματος Περιβάλλοντος και Μεταφορών του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ).
Ο ίδιος αναφέρει ότι ηλεκτρικά θεωρούνται όλα εκείνα τα οχήματα που φορτίζονται από εξωτερική πηγή μέσω σταθμών φόρτισης και τα οποία διαχωρίζονται σε τέσσερις βασικές κατηγορίες:
• Στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα που διαθέτουν μόνο μπαταρίες (Battery Electric Vehicles)
• Στα οχήματα με μπαταρίες και με βοηθητική μονάδα ισχύος για την αύξηση της αυτονομίας τους (Electric Vehicles with Range Extender)
• Στα υβριδικά οχήματα με δυνατότητα φόρτισης των μπαταριών τους από το ηλεκτρικό δίκτυο (Plug-in Hybrids)
• Στα οχήματα υδρογόνου με κυψέλες καυσίμου (fuel cells), τα οποία όμως δεν αποτελούν προς το παρόν εμπορικά ώριμη τεχνολογία λόγω του μεγάλου τους κόστους
«Τα υβριδικά οχήματα λειτουργούν με μια συνδυαστική διάταξη ενός συμβατικού κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου ή αερίου, έναν ηλεκτροκινητήρα και μπαταριών που αποθηκεύουν ηλεκτρική ενέργεια», διευκρινίζει ο κ. Ζωϊδης και σημειώνει πως υβριδικά οχήματα θεωρούνται τόσο τα ηλεκτρικά οχήματα με Range Extender όσο και τα Plug-in-Hybrids με την διαφορά ότι έχουν την δυνατότητα φόρτισης από εξωτερική πηγή σε σχέση με τα γνωστά «απλά» υβριδικά μοντέλα που κυκλοφορούν τα τελευταία χρόνια στην αγορά.
«Στα μοντέλα αυτά δεν πραγματοποιείται φόρτιση των μπαταριών από εξωτερική πηγή, αλλά από ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται επί του οχήματος μέσω της λειτουργίας του συμβατικού κινητήρα και της μετατροπής της κινητικής ενέργειας του οχήματος σε ηλεκτρική», σημειώνει το στέλεχος του ΚΑΠΕ.
Φθηνή μετακίνηση
Το μεγάλο ατού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ότι έχουν χαμηλό κόστος λειτουργίας.
Κατά μέσο όρο τα οχήματα της συγκεκριμένης τεχνολογίας καταναλώνουν περίπου το ισοδύναμο ενός λίτρου βενζίνης, δηλαδή περίπου 10 kWh ηλεκτρικού ρεύματος, ανά 100 χιλιόμετρα.
Με βάση το μέσο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας από το δίκτυο που ανέρχεται στα 20 λεπτά του ευρώ για την κάθε κιλοβατώρα, υπολογίζεται πως η δαπάνη για να διανύσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο απόσταση 100 χιλιομέτρων δεν ξεπερνά το ποσό των δύο ευρώ.
Φυσικά, η τήρηση των κανόνων οικονομικής οδήγησης και η αποφυγή της λεγόμενης «επιθετικής» οδήγησης συμβάλουν περαιτέρω στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας.
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι μεν οικονομικότερα από τα συμβατικά, όμως σε κάθε περίπτωση υπάρχει σημαντικό περιθώριο για μεγιστοποίηση της εξοικονόμησης ενέργειας κατά τη χρήση τους.
Σχετικά με τη φόρτιση με ηλεκτρικό ρεύμα, επισημαίνεται πως αυτή πραγματοποιείται μέσω σταθμών βραδείας ή ταχείας φόρτισης.
«Η βραδεία φόρτιση των οχημάτων μπορεί να διαρκέσει από 6 έως 8 ώρες και εφαρμόζεται συνήθως για οικιακή φόρτιση των οχημάτων το βράδυ ή όταν αυτά σταθμεύουν για ικανό χρονικό διάστημα. Η ταχεία φόρτιση πραγματοποιείται κυρίως σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης και διαρκεί από 15 λεπτά έως και 3 ώρες ανάλογα με την τεχνολογία και τα χαρακτηριστικά των ταχυφορτιστών», ενημερώνει ο κ. Ζωϊδης.
Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί πως ο κάτοχος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα πρέπει να δίνει ιδιαίτερη προσοχή στην αυστηρή τήρηση των προδιαγραφών επαναφόρτισης των μπαταριών, καθώς έτσι διασφαλίζει την ορθή λειτουργία τους και παράλληλα μεγιστοποιεί τον κύκλο ζωής τους.
Οικονομικό όφελος προκύπτει, όμως, και σε ότι έχει να κάνει με τη συντήρηση.
Η συχνότητα συντήρησης ενός τέτοιου οχήματος δεν διαφέρει σημαντικά από τη συχνότητα συντήρησης των αντίστοιχων συμβατικών, ωστόσο λόγω των απλών κατασκευαστικών χαρακτηριστικών του ηλεκτροκινητήρα ουσιαστικά απαιτείται μηδαμινή συντήρηση και έλεγχος σε σύγκριση με το ποσό που θα πρέπει να δαπανήσει κάποιος για τις αντίστοιχες εργασίες σε ένα συμβατικό κινητήρα.
Τροχοπέδη το κόστος αγοράς και η έλλειψη δικτύου επαναφόρτισης
Όπως είναι φυσικό, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν να επιδείξουν μόνο θετικά στοιχεία.
Το βασικό μειονέκτημά τους έχει να κάνει με την τιμή αγοράς τους που είναι υψηλότερη σε σχέση με τα συμβατικά, κυρίως λόγω του κόστους των μπαταριών και της περιορισμένης αυτονομίας τους.
Για να αποκτήσει κάποιος ένα μικρό ηλεκτρικό όχημα θα πρέπει να διαθέσει περί τις 15.000 έως 20.000 ευρώ, για ένα μικρομεσαίο από 20.000 έως 40.000 ευρώ και για τα μεγάλα πολυτελή οχήματα πολύ περισσότερα χρήματα.
Βέβαια, λόγω του χαμηλού κόστους λειτουργίας, η απόσβεση θα γίνει πιο γρήγορα.
Στα αρνητικά περιλαμβάνεται και η απουσία επαρκούς δικτύου σταθμών επαναφόρτισης, ειδικά στην Ελλάδα.
«Παρόλα αυτά, τα τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί ραγδαία τεχνολογική πρόοδος με αποτέλεσμα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να γίνουν πιο προσιτά προς τον καταναλωτή, να έχουν αυξημένη αυτονομία και μάλιστα ανταγωνιστική προς τα συμβατικά οχήματα και να εγκατασταθεί ο απαιτούμενος αριθμός δημόσιων ή ιδιωτικών σταθμών επαναφόρτισης», σημειώνει το στέλεχος του ΚΑΠΕ.
Έτσι, στις χώρες της Ευρώπης, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για την απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Εκτιμάται , μάλιστα, πως σήμερα κυκλοφορούν περί το ενάμισι εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
«Η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, υπό το πρίσμα της φιλικής προς το περιβάλλον διάστασής τους, σε πολλά κράτη έχει προωθηθεί μέσω σημαντικών επιδοτήσεων στο κόστος αγοράς, φορολογικών κινήτρων και άλλων ευνοϊκών μέτρων, όπως επίσης και με τη δημιουργία υποδομών φόρτισης», τονίζει ο κ. Ζωϊδης.
Στην Ελλάδα το μερίδιο αγοράς τους, κυρίως λόγω της έλλειψης μέτρων επιδότησης, βρίσκεται σήμερα σε σχετικά χαμηλά επίπεδα παρά το γεγονός ότι όλες σχεδόν οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων που χαρακτηρίζονται από υψηλή τεχνολογία και ποιότητα κατασκευής.
www.worldenergynews.gr
Και μόνο το γεγονός ότι με μόλις 2 ευρώ κόστος ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να διανύσει άνετα απόσταση 100 χιλιομέτρων τη στιγμή που το πλέον οικονομικό πετρελαιοκίνητο όχημα χρειάζεται σήμερα για την ίδια διαδρομή να «κάψει» καύσιμα αξίας τουλάχιστον 5 ευρώ, είναι αρκετό για να αντιληφθεί ο καθένας ότι το μέλλον της αυτοκίνησης βρίσκεται στην ηλεκτροκίνηση.
Επισημαίνεται πως με τη χρήση ενός ηλεκτρικού οχήματος επιτυγχάνεται κατά 80 - 90% λιγότερη κατανάλωση ενέργειας λόγω της υψηλής απόδοσης του ηλεκτροκινητήρα σε σχέση με τους συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς οι τελευταίοι έχουν μεγάλες θερμικές απώλειες ενέργειας.
Εκτός, όμως, από το ιδιαίτερα χαμηλό κόστος λειτουργίας, τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα απαιτούν μικρότερη δαπάνη όσον αφορά στη συντήρησή τους, ενώ οι μηδενικοί ρύποι και η σχεδόν αθόρυβη λειτουργία τους διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην προσπάθεια για περιορισμό της ηχορύπανσης και των εκπομπών ρύπων στα αστικά κέντρα.
Επιπλέον, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να συμβάλλουν αποφασιστικά στη μείωση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου και άλλων ρύπων όταν φορτίζονται από ηλεκτρική ενέργεια που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, όπως είναι η ηλιακή και η αιολική.
Τέσσερις «οικογένειες» ηλεκτρικών οχημάτων
«Με τον όρο ηλεκτροκίνηση αναφερόμαστε στην χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από το δίκτυο διανομής για την κίνηση οχημάτων παντός τύπου», εξηγεί στο World Energy News ο κ. Γρηγόρης Ζωϊδης του τμήματος Περιβάλλοντος και Μεταφορών του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ).
Ο ίδιος αναφέρει ότι ηλεκτρικά θεωρούνται όλα εκείνα τα οχήματα που φορτίζονται από εξωτερική πηγή μέσω σταθμών φόρτισης και τα οποία διαχωρίζονται σε τέσσερις βασικές κατηγορίες:
• Στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα που διαθέτουν μόνο μπαταρίες (Battery Electric Vehicles)
• Στα οχήματα με μπαταρίες και με βοηθητική μονάδα ισχύος για την αύξηση της αυτονομίας τους (Electric Vehicles with Range Extender)
• Στα υβριδικά οχήματα με δυνατότητα φόρτισης των μπαταριών τους από το ηλεκτρικό δίκτυο (Plug-in Hybrids)
• Στα οχήματα υδρογόνου με κυψέλες καυσίμου (fuel cells), τα οποία όμως δεν αποτελούν προς το παρόν εμπορικά ώριμη τεχνολογία λόγω του μεγάλου τους κόστους
«Τα υβριδικά οχήματα λειτουργούν με μια συνδυαστική διάταξη ενός συμβατικού κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου ή αερίου, έναν ηλεκτροκινητήρα και μπαταριών που αποθηκεύουν ηλεκτρική ενέργεια», διευκρινίζει ο κ. Ζωϊδης και σημειώνει πως υβριδικά οχήματα θεωρούνται τόσο τα ηλεκτρικά οχήματα με Range Extender όσο και τα Plug-in-Hybrids με την διαφορά ότι έχουν την δυνατότητα φόρτισης από εξωτερική πηγή σε σχέση με τα γνωστά «απλά» υβριδικά μοντέλα που κυκλοφορούν τα τελευταία χρόνια στην αγορά.
«Στα μοντέλα αυτά δεν πραγματοποιείται φόρτιση των μπαταριών από εξωτερική πηγή, αλλά από ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται επί του οχήματος μέσω της λειτουργίας του συμβατικού κινητήρα και της μετατροπής της κινητικής ενέργειας του οχήματος σε ηλεκτρική», σημειώνει το στέλεχος του ΚΑΠΕ.
Φθηνή μετακίνηση
Το μεγάλο ατού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ότι έχουν χαμηλό κόστος λειτουργίας.
Κατά μέσο όρο τα οχήματα της συγκεκριμένης τεχνολογίας καταναλώνουν περίπου το ισοδύναμο ενός λίτρου βενζίνης, δηλαδή περίπου 10 kWh ηλεκτρικού ρεύματος, ανά 100 χιλιόμετρα.
Με βάση το μέσο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας από το δίκτυο που ανέρχεται στα 20 λεπτά του ευρώ για την κάθε κιλοβατώρα, υπολογίζεται πως η δαπάνη για να διανύσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο απόσταση 100 χιλιομέτρων δεν ξεπερνά το ποσό των δύο ευρώ.
Φυσικά, η τήρηση των κανόνων οικονομικής οδήγησης και η αποφυγή της λεγόμενης «επιθετικής» οδήγησης συμβάλουν περαιτέρω στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας.
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι μεν οικονομικότερα από τα συμβατικά, όμως σε κάθε περίπτωση υπάρχει σημαντικό περιθώριο για μεγιστοποίηση της εξοικονόμησης ενέργειας κατά τη χρήση τους.
Σχετικά με τη φόρτιση με ηλεκτρικό ρεύμα, επισημαίνεται πως αυτή πραγματοποιείται μέσω σταθμών βραδείας ή ταχείας φόρτισης.
«Η βραδεία φόρτιση των οχημάτων μπορεί να διαρκέσει από 6 έως 8 ώρες και εφαρμόζεται συνήθως για οικιακή φόρτιση των οχημάτων το βράδυ ή όταν αυτά σταθμεύουν για ικανό χρονικό διάστημα. Η ταχεία φόρτιση πραγματοποιείται κυρίως σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης και διαρκεί από 15 λεπτά έως και 3 ώρες ανάλογα με την τεχνολογία και τα χαρακτηριστικά των ταχυφορτιστών», ενημερώνει ο κ. Ζωϊδης.
Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί πως ο κάτοχος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα πρέπει να δίνει ιδιαίτερη προσοχή στην αυστηρή τήρηση των προδιαγραφών επαναφόρτισης των μπαταριών, καθώς έτσι διασφαλίζει την ορθή λειτουργία τους και παράλληλα μεγιστοποιεί τον κύκλο ζωής τους.
Οικονομικό όφελος προκύπτει, όμως, και σε ότι έχει να κάνει με τη συντήρηση.
Η συχνότητα συντήρησης ενός τέτοιου οχήματος δεν διαφέρει σημαντικά από τη συχνότητα συντήρησης των αντίστοιχων συμβατικών, ωστόσο λόγω των απλών κατασκευαστικών χαρακτηριστικών του ηλεκτροκινητήρα ουσιαστικά απαιτείται μηδαμινή συντήρηση και έλεγχος σε σύγκριση με το ποσό που θα πρέπει να δαπανήσει κάποιος για τις αντίστοιχες εργασίες σε ένα συμβατικό κινητήρα.
Τροχοπέδη το κόστος αγοράς και η έλλειψη δικτύου επαναφόρτισης
Όπως είναι φυσικό, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν να επιδείξουν μόνο θετικά στοιχεία.
Το βασικό μειονέκτημά τους έχει να κάνει με την τιμή αγοράς τους που είναι υψηλότερη σε σχέση με τα συμβατικά, κυρίως λόγω του κόστους των μπαταριών και της περιορισμένης αυτονομίας τους.
Για να αποκτήσει κάποιος ένα μικρό ηλεκτρικό όχημα θα πρέπει να διαθέσει περί τις 15.000 έως 20.000 ευρώ, για ένα μικρομεσαίο από 20.000 έως 40.000 ευρώ και για τα μεγάλα πολυτελή οχήματα πολύ περισσότερα χρήματα.
Βέβαια, λόγω του χαμηλού κόστους λειτουργίας, η απόσβεση θα γίνει πιο γρήγορα.
Στα αρνητικά περιλαμβάνεται και η απουσία επαρκούς δικτύου σταθμών επαναφόρτισης, ειδικά στην Ελλάδα.
«Παρόλα αυτά, τα τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί ραγδαία τεχνολογική πρόοδος με αποτέλεσμα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να γίνουν πιο προσιτά προς τον καταναλωτή, να έχουν αυξημένη αυτονομία και μάλιστα ανταγωνιστική προς τα συμβατικά οχήματα και να εγκατασταθεί ο απαιτούμενος αριθμός δημόσιων ή ιδιωτικών σταθμών επαναφόρτισης», σημειώνει το στέλεχος του ΚΑΠΕ.
Έτσι, στις χώρες της Ευρώπης, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για την απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Εκτιμάται , μάλιστα, πως σήμερα κυκλοφορούν περί το ενάμισι εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
«Η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, υπό το πρίσμα της φιλικής προς το περιβάλλον διάστασής τους, σε πολλά κράτη έχει προωθηθεί μέσω σημαντικών επιδοτήσεων στο κόστος αγοράς, φορολογικών κινήτρων και άλλων ευνοϊκών μέτρων, όπως επίσης και με τη δημιουργία υποδομών φόρτισης», τονίζει ο κ. Ζωϊδης.
Στην Ελλάδα το μερίδιο αγοράς τους, κυρίως λόγω της έλλειψης μέτρων επιδότησης, βρίσκεται σήμερα σε σχετικά χαμηλά επίπεδα παρά το γεγονός ότι όλες σχεδόν οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων που χαρακτηρίζονται από υψηλή τεχνολογία και ποιότητα κατασκευής.
www.worldenergynews.gr