Ηλεκτρισμός

Σχέδιο προώθησης ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων στην Κύπρο

Σχέδιο προώθησης ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων στην Κύπρο
Oι ρυθμοί αύξησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κύπρο, είναι αργοί αλλά αυξάνονται συνεχώς, χωρίς βέβαια να ακολουθούν σε καμιά περίπτωση αυτούς των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών
Σε εξέλιξη βρίσκεται κίνηση για να υποβληθεί κοινό σχέδιο από τα Υπουργεία Μεταφορών και Ενέργειας για διπλή χορηγία που θα συνδράμει στην προώθηση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. 
Το κοινό σχέδιο θα προβλέπει από την μια ελκυστική επιχορήγηση για απόσυρση παλιού και ρυπογόνου οχήματος με αντικατάστασή του με ηλεκτρικό ή και υβριδικό αυτοκίνητο από την μια αλλά και επιχορήγηση εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σε σπίτια με εγκατάσταση φόρτισης ηλεκτρικού ή υβριδικού αυτοκινήτου.
Η διπλή επιχορήγηση, θα κάνει πιο προσιτή την τιμή του ηλεκτρικού ή υβριδικού αυτοκινήτου, αλλά ταυτόχρονα θα εξασφαλίσει και το δωρεάν καύσιμο για την κίνηση του αυτοκινήτου αυτού για πολλά χρόνια, αφού ο ηλεκτρισμός θα προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Επίσης, οι επιχορηγήσεις θα μειώσουν αισθητά και την επένδυση για την εγκατάσταση των φωτοβολταϊκών και του συστήματος φόρτισης.
Η εξέταση της δυνατότητας υποβολής κοινού σχεδίου από τα δύο Υπουργεία είναι και η αιτία που δεν θα περιληφθεί σχέδιο απόσυρσης στο νέο νομικό πλαίσιο που αναμένεται να ψηφιστεί την Παρασκευή από την Βουλή για τα νέα τέλη κυκλοφορίας και κατάργηση του φόρου κατανάλωσης.
Πρόκειται ουσιαστικά για εισήγηση που υποβλήθηκε από τον «Φ» τον περασμένο Ιανουάριο, για να συνεννοηθούν τα δύο Υπουργεία, που ετοίμαζαν ξεχωριστές προτάσεις, το ένα για απόσυρση ρυπογόνων οχημάτων στο πλαίσιο των νέων τελών κυκλοφορίας και το δεύτερο για μείωση των ρύπων από τις μεταφορές. Να σημειωθεί ότι η χρήση ηλεκτρικού οχήματος θεωρείται ότι έχει μηδενικούς ρύπους μόνο αν φορτίζεται από ηλεκτρισμό που παράχθηκε από ΑΠΕ.
Να σημειωθεί ότι, την τελευταία δεκαετία – δηλαδή τους τελευταίους 120 μήνες, η Κύπρος κατάφερε να αυξήσει το ποσοστό ΑΠΕ στα καύσιμα των μεταφορών από το μηδέν στο 2,5%, ενώ για να καλύψει τον στόχο της σ’ αυτό το τομέα, θα πρέπει στους επόμενους 20 μήνες να καλύψει το υπόλοιπο απαιτούμενο 7,5%. Κάτι που προφανώς δεν θα πετύχει, γι’ αυτό και θα υπάρξουν επιβαρύνσεις στις μεταφορές λόγω ποινών για τους επιπλέον ρύπους.
Ωστόσο, τέτοιες κινήσεις με κίνητρα που θα οδηγήσουν έστω και μερικές εκατοντάδες ιδιοκτήτες οχημάτων, να θέσουν εκτός κυκλοφορίας οχήματα με ψηλές τιμές ρύπων, ενώ την θέση τους θα πάρουν οχήματα με μηδενικούς ρύπους, συμβάλλουν σε σημαντικό βαθμό στην μείωση των ρύπων στις μεταφορές. 
Να σημειωθεί ότι οι ρυθμοί αύξησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κύπρο, είναι αργοί αλλά αυξάνονται συνεχώς, χωρίς βέβαια να ακολουθούν σε καμιά περίπτωση αυτούς των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών.  
Συγκεκριμένα, τα εγγεγραμμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους της Κύπρου είναι μόλις 400, δηλαδή περίπου το 0,05% του στόλου οχημάτων. Δεδομένου ότι πριν τρεις μήνες ήταν 349, σημαίνει αύξηση κατά περίπου 16-17 ηλεκτρικά οχήματα τον μήνα.  
Στην Νορβηγία το ίδιο ποσοστό έχει πλησιάσει το 50%, ενώ ένα στα τρία καινούρια αυτοκίνητα που πωλούνται αυτή την στιγμή στην Σκανδιναβική χώρα, είναι ηλεκτρικό και το μερίδιο τους συνεχώς αυξάνεται. Εκεί, η κυβέρνηση απάλλαξε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τους περισσότερους φόρους, περιλαμβανομένων και των τελών κυκλοφορίας, η στάθμευση είναι παντού δωρεάν για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δημιουργήθηκε εκτεταμένο δίκτυο σταθμών φόρτισης.
Στην Ολλανδία, ήδη υπάρχει απόφαση όπως όλα τα αυτοκίνητα που θα εγγράφονται θα είναι μετά το 2030 μηδενικών ρύπων, δηλαδή ηλεκτροκίνητα. 
Στην Κύπρο, κάπως πιο αισιόδοξοι είναι οι αριθμοί με τα υβριδικά αυτοκίνητα, που έφτασαν στις 6.630, δηλαδή στο 0,7% του στόχου αυτοκινήτων της Κύπρου.

Με ρυθμούς χελώνας η υγραεριοκίνηση
Προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι ενώ ο ρυθμός αύξησης των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων είναι πολύ χαμηλός, ακόμα χαμηλότεροι είναι οι ρυθμοί αύξησης των αυτοκινήτων που τοποθετούν συσκευές υγραερίου.
Συγκεκριμένα, τα αυτοκίνητα που έχουν εγκαταστήσει τέτοιες εγκεκριμένες συσκευές και θεωρούνται πλέον νόμιμα ως αυτοκίνητα βενζίνης/υγραερίου, μόλις που έφτασαν στα 614, ενώ πριν τρεις μήνες ήταν 589, δηλαδή αυξήθηκαν κατά 25 (το 0,07%) των εγγεγραμμένων οχημάτων.
Η τάση στην υγραεριοκίνηση είναι η προσθήκη περίπου 10-12 αυτοκινήτων κάθε μήνα, που σημαίνει ρυθμός που δεν θα κάνει την διαφορά στην μείωση των ρύπων, ενώ και η απουσία κάποιων κινήτρων πέραν της χαμηλής φορολογίας στο καύσιμο δεν βοηθά. Να σημειωθεί ότι τα οχήματα με υγραεριοκίνηση δεν έχουν και κανένα φορολογικό όφελος, όπως η μείωση τελών κυκλοφορίας. Τέτοιο κίνητρο δεν προβλέπεται ούτε στο πλαίσιο νέων τελών που αναμένεται να ψηφίσει την Παρασκευή η Βουλή.
Συγκριτικά αξίζει να αναφερθεί ότι, ο μέσος όρος διείσδυσης οχημάτων με υγραέριο στην Ευρώπη (κυρίως τεχνολογίες LPG για ιδιωτικά και CNG για εμπορικά και φορτηγά) ξεπερνούν το 25% του συνόλου, ενώ στην Κύπρο το ποσοστό είναι περίπου 0,5%. Ο αριθμός των οχημάτων με καύσιμο το υγραέριο ή το φυσικό αέριο, προβλέπεται ότι θα δεκαπλασιαστεί στην ΕΕ την επόμενη δεκαετία. 
Ένας από τους παράγοντες που αυξάνουν σημαντικά τα ποσοστά χρήσης καθαρού καυσίμου, όπως το υγραέριο, είναι η χρήση του στα μέσα μαζικής μεταφοράς σε άλλες χώρες. Εκμεταλλεύονται και ευρωπαϊκά προγράμματα και χρηματοδοτήσεις -κυρίως από την ΕΤΕπ- για τις απαραίτητες επενδύσεις και επιτυγχάνουν τον στόχο.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης