Μέχρι σήμερα η ΡΑΕ δεν έχει παρουσιάσει κάποια ολοκληρωμένη πρόταση για τη διασύνδεση των νησιών
Ασαφής παραμένει ο σχεδιασμός για την ενεργειακή αυτονομία των μη διασυνδεδεμένων νησιών παρά τις δεσμεύσεις της χώρας έναντι των πιστωτών και την υποχρέωση της ΡΑΕ να υποδείξει τις βέλτιστες οικονομικά και περιβαλλοντικά λύσεις.
Η ΡΑΕ καλείται εκ του νόμου και των δεσμεύσεων του μνημονίου να εξετάσει βάσει τεχνικοοικονομικής μελέτης το κόστος διασύνδεσης των νησιών και να προτείνει για τα νησιά που δεν είναι οικονομικά βιώσιμη η διασύνδεση, τεχνολογίες ΑΠΕ που θα αντικαταστήσουν τις πετρελαϊκές μονάδες της ΔΕΗ.
Στο πλαίσιο αυτό η ΡΑΕ τον Δεκέμβριο του 2015 προχώρησε στη σύσταση επιτροπής, στην οποία συμμετέχει και εξωτερικός σύμβουλος, για να καταλήξει σε μακροπρόθεσμες λύσεις ηλεκτροδότησης των νησιών.
Βάσει των πορισμάτων της επιτροπής η ΡΑΕ, σύμφωνα με τον νόμο 4414/2016, θα πρέπει να αποφανθεί για το ποια νησιά θα διασυνδεθούν και πώς θα ηλεκτροδοτηθούν τα υπόλοιπα εντός της διετίας 2017 - 2018, ώστε τα έργα να περιληφθούν με δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος που διαχειρίζεται και υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ.
Μέχρι σήμερα ωστόσο η ΡΑΕ δεν έχει παρουσιάσει κάποια ολοκληρωμένη πρόταση για τη διασύνδεση των νησιών, ούτε ενδεδειγμένες λύσεις για την ηλεκτροδότηση των νησιών που δεν μπορούν να διασυνδεθούν στο σύστημα.
Αυτό πέραν των σοβαρών καθυστερήσεων στην αντικατάσταση των ρυπογόνων πετρελαϊκών σταθμών της ΔΕΗ και των επιπτώσεων στους εθνικούς στόχους για την μείωση των ρύπων δεν δίνει ένα ξεκάθαρο σήμα στους επενδυτές για το πως θα κινηθούν αφού πρόκειται ουσιαστικά για νέες επενδυτικές ευκαιρίες.
LNG από ΔΕΠΑ, υβριδικά από τρίτους επενδυτές
Έτσι την ίδια στιγμή για παράδειγμα η ΔΕΠΑ έχει εξαγγείλει επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ για έργα μικρής κλίμακας LNG , εντάσσοντας στον σχεδιασμό της την αντικατάσταση των αυτόνομων πετρελαϊκών σταθμών της ΔΕΗ στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, ενώ άλλοι επενδυτές προσβλέπουν στην εγκατάσταση υβριδικών σταθμών.
Η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας των μη διασυνδεδεμένων νησιών αποτελείται από 32 αυτόνομα συστήματα.
Ορισμένα εξ αυτών αποτελούνται από περισσότερα νησιά (συμπλέγματα νησιών) και η λειτουργία και διαχείριση της αγοράς τους γίνεται από τον ΔΕΔΔΗΕ και συγκεκριμένα από τη Διεύθυνση Διαχείρισης Νήσων.
Η αιχμή της ζήτησης σε KW των 32 αυτόνομων νησιωτικών ηλεκτρικών συστημάτων ποικίλλει.
Δεκαεννέα «μικρά» αυτόνομα συστήματα έχουν αιχμή ζήτησης από 10 MW έως 100 MW.
Τα δύο μεγάλα, η Κρήτη και η Ρόδος, έχουν αιχμή άνω των 100 MW.
Αντίστοιχα, η ζήτηση σε MWh ηλεκτρικής ενέργειας ποικίλλει, επίσης σε μέγεθος, από ορισμένες εκατοντάδες MWh στα μικρότερα νησιά (Αντικύθηρα, Αγαθονήσι κλπ.) έως και ορισμένες TWh στην Κρήτη που είναι το μεγαλύτερο αυτόνομο σύστημα.
Τα πρώτα πορίσματα της επιτροπής της ΡΑΕ δείχνουν ότι μπορούν να διασυνδεθούν οικονομικά και άλλα νησιά των Κυκλάδων –πλην αυτών που υλοποιούνται ήδη– όπως η Σαντορίνη, η Μήλος, πιθανότατα και η Αμοργός, όπως επίσης και τα περισσότερα νησιά της Δωδεκανήσου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΡΑΕ εντός της επόμενης δεκαετίας θα ενσωματωθεί με το ηπειρωτικό σύστημα τουλάχιστον το 80% της διακινούμενης ηλεκτρικής ενέργειας που σήμερα παράγεται στα αυτόνομα νησιωτικά συστήματα.
Τα υπόλοιπα θα εξακολουθήσουν να ηλεκτροδοτούνται αυτόνομα, δεν έχει όμως αποφασιστεί εάν η ηλεκτροδότησή τους θα βασίζεται σε υβριδικά συστήματα ΑΠΕ και αποθήκευσης ή σε καύση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Πρόκειται για 11 μικρά νησιά: Αγαθονήσι, Αγ. Ευστράτιος, Ανάφη, Αντικύθηρα, Αρκοί, Αστυπάλαια, Δονούσα, Ερεικούσα, Μεγίστη, Οθωνοί και Γαύδος.
Η ηλεκτροδότηση των 11 αυτών νησιών αποτελεί ήδη αντικείμενο διεκδίκησης για τους επενδυτές που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά ενέργειας.
Γι’ αυτή την κατηγορία νησιών, η νομοθεσία προβλέπει αφού η ΡΑΕ καταλήξει στην ενδεδειγμένη από άποψη ρύπων και κόστους τεχνολογία να προχωρήσει σε μειοδοτικούς διεθνείς διαγωνισμούς για την ανάθεση των έργων.
www.worldenergynews.gr