Προς το παρόν, πάντως, οι διαφορές των δύο πλευρών δείχνουν αγεφύρωτες
Η ηλεκτρική διασύνδεση Αττική - Κρήτη και πιο συγκεκριμένα η εμπλοκή στη συνεργασία του ΑΔΜΗΕ με την κοινοπραξία EuroAsia Interconnector για την κατασκευή της, θα τεθούν επί τάπητος σήμερα (12/6) στη συνάντηση στην Αθήνα εκπροσώπων ελληνικών και ευρωπαϊκών φορέων, με σκοπό να ξεκινήσει να διερευνάται η πιο δόκιμη λύση για την άρση του αδιεξόδου.
Όπως έχει γράψει το World Energy News από την προηγούμενη εβδομάδα, στη συνάντηση θα πάρουν μέρος εκπρόσωποι της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ε.Ε., του Οργανισμού Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER), της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Κύπρου (ΡΑΕΚ), καθώς και του υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος.
Σε αυτήν, τόσο ο ΑΔΜΗΕ όσο και η κοινοπραξία θα παρουσιάσουν την πρόοδο προετοιμασίας των projects που σχεδιάζει καθεμία πλευρά, όπως των μελετών που έχουν εκπονήσει και των χρηματοδοτήσεων που έχουν εξασφαλίσει.
Έτσι, παρόλο που δεν αναμένεται σήμερα να ληφθεί κάποια απόφαση για τον τρόπο με τον οποίο θα υλοποιηθεί τελικά το έργο, θα διαφανεί ο βαθμός ωριμότητας κάθε project, αλλά και ενδεχόμενα σημεία σύγκλισης, τα οποία θα μπορούσαν να επιτρέψουν τελικά τον «συγχρονισμό» τους.
Προς το παρόν, πάντως, οι διαφορές των δύο πλευρών δείχνουν αγεφύρωτες, καθώς τόσο ο Διαχειριστής όσο και η κοινοπραξία έχουν ενημερώσει επίσημα τη ΡΑΕ πως διεκδικούν να επιταχύνουν ανεξάρτητα τα έργα που προγραμματίζουν.
Blame game
Για το «ναυάγιο» των διαπραγματεύσεων και το αίτημα η ηλεκτρική διασύνδεση να επανέλθει στην κυριότητά του, ο ΑΔΜΗΕ επιρρίπτει στην κοινοπραξία αναδίπλωση σε όσα προέβλεπε το Μνημόνιο Συνεργασίας που είχαν από κοινού υπογράψει.
Κι αυτό γιατί, παρά το γεγονός ότι το MoU προέβλεπε πως ο Διαχειριστής θα εκπροσωπείται με 51% στη μετοχική σύνθεση της εταιρεία, στην πορεία η EuroAsia Interconnector ζήτησε να μειωθεί το εν λόγω ποσοστό.
Επιπλέον, η κοινοπραξία δείχνει αρνητική στο να τεθεί ένα εύλογο χρονικό διάστημα υποχρεωτικής διακράτησης των μετοχών της κοινής εταιρείας, τη στιγμή που ο Διαχειριστής θεωρεί πως η σταθερότητα της μετοχικής σύνθεσης της κοινής εταιρείας είναι σημαντική ώστε να διασφαλισθεί και η σταθερότητα υλοποίησης του έργου.
Παράλληλα, ενώ ο ΑΔΜΗΕ πρότεινε ένα ποσό 200 εκατ. ευρώ ως αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της κοινής εταιρείας, εκείνη αντιπρότεινε μόλις 24.000 ευρώ, γεγονός που εγείρει αμφιβολίες για τη δυνατότητα της κοινοπραξίας στη χρηματοδοτική στήριξη του έργου.
Από την άλλη πλευρά, σε επιστολή της στη ΡΑΕ, η EuroAsia Interconnector υποστηρίζει πως ο Διαχειριστής αρνήθηκε τους τελευταίους μήνες τις προσκλήσεις της για συνάντηση, με συνέπεια να τεθεί εκτός χρονοδιαγράμματος η υπογραφή της συμφωνίας μετοχών.
Με δεδομένο πως δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθούν και τα δύο projects ανεξάρτητα, το ευκταίο σενάριο για τη ΡΑΕ παραμένει η σύμπραξη των δύο πλευρών.
Η σύμπραξη, πέρα από το ότι είναι η «φόρμουλα» που έχει εγκρίνει η ΡΑΕ δίνοντας το «πράσινο φως», αποτελεί και τη λύση που δεν θα προκαλέσει άλλα εμπόδια (όπως π.χ. προσφυγές), τα οποία θα θέσουν σε κίνδυνο την ενεργειακή ασφάλεια του νησιού.
Εξάλλου, η κατάσταση περιπλέκεται από το γεγονός ότι το σχέδιο του EuroΑsia Interconnector για το ηλεκτρικό καλώδιο διασύνδεσης των συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ, έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ε.Ε.
Αυτό σημαίνει από τη μια μεριά πως είναι υποχρέωση των χωρών να διευκολύνουν την υλοποίηση του έργου, ακόμη και αναφορικά με τον χρόνο των αδειοδοτήσεων. Από την άλλη, δεν είναι καθόλου βέβαιο πως μία ρυθμιστική αρχή μπορεί να επιβάλει συνεταίρους σε ένα έργο PCI.
www.worldenergynews.gr