Βασικός στόχος είναι οι επικείμενες αλλαγές να περιλαμβάνουν παρεμβάσεις που θα επιταχύνουν τις διαδικασίες για την προκήρυξη των διαγωνισμών, την αξιολόγηση των προσφορών και την ανάθεση των ερευνητικών εργασιών
Επιπλέον πέντε μήνες θα έχει στη διάθεσή της η Ομάδας Εργασίας για την προετοιμασία προτάσεων αναθεώρησης του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου παραχωρήσεων δικαιωμάτων έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων, προκειμένου να υποβάλει τα πορίσματά της στον υπουργό Ενέργειας.
Έτσι, αν και η αρχική υπουργική απόφαση για τη σύσταση της Ομάδας προέβλεπε πως η υποβολή της μελέτης θα γινόταν στις 30 Απριλίου 2018, νέα απόφαση που υπέγραψε ο κ. Σταθάκης πριν από λίγες ημέρες παρατείνει αυτή τη διορία έως τις 30 Σεπτεμβρίου.
Στην Ομάδα συμμετέχουν μεταξύ άλλων ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Μιχάλης Βερροιόπουλος, ο αντιπρόεδρος της ΕΔΕΥ Σπυρίδων Μπέλλας, στελέχη του ΥΠΕΝ και του ΥΠΟΙΚ, καθώς και σύμβουλοι του Γ. Σταθάκη.
Ο λόγος σύστασής της είναι, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, η αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού του νομοθετικού πλαισίου της έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων.
Έτσι, σε αυτό το πλαίσιο, η Ομάδα εξετάζει τα ζητήματα που ανέκυψαν από την μέχρι σήμερα εφαρμογή του ισχύοντος θεσμικού πεδίου, ώστε να εντοπίσει τυχόν παραμέτρους που χρήζουν βελτίωσης και συμπλήρωσης.
Επίσης, έργο της είναι να μελετήσει και να αξιολογήσει τις διαδικασίες και πρακτικές που εφαρμόσθηκαν στο διαγωνιστικό, αλλά και στο αξιολογικό μέρος των έως σήμερα παραχωρήσεων.
Σύμφωνα πάντως με τοποθετήσεις που έχει κάνει τους τελευταίους μήνες ο υπουργός Ενέργειας, στόχος είναι τα πορίσματά της να αξιοποιηθούν για την πραγματοποίηση «στοχευμένων» παρεμβάσεων στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων.
Κι αυτό, γιατί σε γενικές γραμμές κρίνεται θετικός ο τρόπος με τον οποίο έχουν εξελιχθεί έως σήμερα όσοι διαγωνισμοί έχουν προκηρυχθεί και οι αξιολογήσεις των προτάσεων που κατατέθηκαν.
Επιτάχυνση των διαδικασιών σε όλα τα στάδια
Μέσα σε αυτές τις «στοχευμένες» παρεμβάσεις θα πρέπει να θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως θα περιλαμβάνονται αλλαγές που θα επιταχύνουν τις διαδικασίες για την προκήρυξη, την αξιολόγηση των προσφορών και την ανάθεση των ερευνητικών εργασιών.
Εξάλλου, ήδη από την υπογραφή των συμβάσεων για τα τρία χερσαία «οικόπεδα» στη Δυτική Ελλάδα, ο κ, Σταθάκης είχε αναφέρει πως θα καταβληθεί προσπάθεια για να περιορισθεί σημαντικά το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί μεταξύ της εκδήλωσης ενδιαφέροντος και της υπογραφής συμβάσεων.
Παράλληλα, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση σύστασης της Ομάδας, μία από τις αρμοδιότητες της Ομάδας θα είναι να εξετάσει τα νομοθετικά και όποια άλλα ζητήματα σχετίζονται με την παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων μέσω της σύμβασης διαμοιρασμού της παραγωγής (Production Share Agreement).
Κάτι που φαινόταν να υποδεικνύει πως σκοπός του υπουργείου είναι να ανοίξει τη συζήτηση για αλλαγή του μοντέλου παραχώρησης, από τη σύμβαση μίσθωσης (Lease agreement) που έχει χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά έως σήμερα.
Πάντως, στην ομιλία του στη Βουλή στα τέλη Φεβρουαρίου, κατά την κύρωση των συμβάσεων για το θαλάσσιο μπλοκ και τα 3 χερσαία οικόπεδα σε Άρτα - Πρέβεζα, Αιτωλοακαρνανία και Βορειοδυτική Πελοπόννησο, ο κ. Σταθάκης είχε παραπέμψει στο απώτερο μέλλον, και όταν θα πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις που δεν ικανοποιούνται σήμερα, την εξέταση ενδεχόμενης αλλαγής του μοντέλου παραχώρησης.
Μάλιστα, είχε σημειώσει πως οι συμβάσεις διάθεσης της παραγωγής εφαρμόζονται κατά κύριο λόγο σε χώρες που είτε αποδεδειγμένα διαθέτουν πολύ μεγάλα αποθέματα υδρογονανθράκων είτε έχουν συσσωρεύσει τεχνογνωσία στο συγκεκριμένο τομέα.
Όπως είχε συμπληρώσει, οι συμβάσεις μίσθωσης χρησιμοποιούνται από οικονομίες που δεν διαθέτουν εμπειρία στις εξορύξεις, κάτι που σημαίνει πως είναι το πιο κατάλληλο μοντέλο για την περίπτωση της Ελλάδας.
www.worldenergynews.gr
Έτσι, αν και η αρχική υπουργική απόφαση για τη σύσταση της Ομάδας προέβλεπε πως η υποβολή της μελέτης θα γινόταν στις 30 Απριλίου 2018, νέα απόφαση που υπέγραψε ο κ. Σταθάκης πριν από λίγες ημέρες παρατείνει αυτή τη διορία έως τις 30 Σεπτεμβρίου.
Στην Ομάδα συμμετέχουν μεταξύ άλλων ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Μιχάλης Βερροιόπουλος, ο αντιπρόεδρος της ΕΔΕΥ Σπυρίδων Μπέλλας, στελέχη του ΥΠΕΝ και του ΥΠΟΙΚ, καθώς και σύμβουλοι του Γ. Σταθάκη.
Ο λόγος σύστασής της είναι, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, η αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού του νομοθετικού πλαισίου της έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων.
Έτσι, σε αυτό το πλαίσιο, η Ομάδα εξετάζει τα ζητήματα που ανέκυψαν από την μέχρι σήμερα εφαρμογή του ισχύοντος θεσμικού πεδίου, ώστε να εντοπίσει τυχόν παραμέτρους που χρήζουν βελτίωσης και συμπλήρωσης.
Επίσης, έργο της είναι να μελετήσει και να αξιολογήσει τις διαδικασίες και πρακτικές που εφαρμόσθηκαν στο διαγωνιστικό, αλλά και στο αξιολογικό μέρος των έως σήμερα παραχωρήσεων.
Σύμφωνα πάντως με τοποθετήσεις που έχει κάνει τους τελευταίους μήνες ο υπουργός Ενέργειας, στόχος είναι τα πορίσματά της να αξιοποιηθούν για την πραγματοποίηση «στοχευμένων» παρεμβάσεων στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων.
Κι αυτό, γιατί σε γενικές γραμμές κρίνεται θετικός ο τρόπος με τον οποίο έχουν εξελιχθεί έως σήμερα όσοι διαγωνισμοί έχουν προκηρυχθεί και οι αξιολογήσεις των προτάσεων που κατατέθηκαν.
Επιτάχυνση των διαδικασιών σε όλα τα στάδια
Μέσα σε αυτές τις «στοχευμένες» παρεμβάσεις θα πρέπει να θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως θα περιλαμβάνονται αλλαγές που θα επιταχύνουν τις διαδικασίες για την προκήρυξη, την αξιολόγηση των προσφορών και την ανάθεση των ερευνητικών εργασιών.
Εξάλλου, ήδη από την υπογραφή των συμβάσεων για τα τρία χερσαία «οικόπεδα» στη Δυτική Ελλάδα, ο κ, Σταθάκης είχε αναφέρει πως θα καταβληθεί προσπάθεια για να περιορισθεί σημαντικά το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί μεταξύ της εκδήλωσης ενδιαφέροντος και της υπογραφής συμβάσεων.
Παράλληλα, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση σύστασης της Ομάδας, μία από τις αρμοδιότητες της Ομάδας θα είναι να εξετάσει τα νομοθετικά και όποια άλλα ζητήματα σχετίζονται με την παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων μέσω της σύμβασης διαμοιρασμού της παραγωγής (Production Share Agreement).
Κάτι που φαινόταν να υποδεικνύει πως σκοπός του υπουργείου είναι να ανοίξει τη συζήτηση για αλλαγή του μοντέλου παραχώρησης, από τη σύμβαση μίσθωσης (Lease agreement) που έχει χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά έως σήμερα.
Πάντως, στην ομιλία του στη Βουλή στα τέλη Φεβρουαρίου, κατά την κύρωση των συμβάσεων για το θαλάσσιο μπλοκ και τα 3 χερσαία οικόπεδα σε Άρτα - Πρέβεζα, Αιτωλοακαρνανία και Βορειοδυτική Πελοπόννησο, ο κ. Σταθάκης είχε παραπέμψει στο απώτερο μέλλον, και όταν θα πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις που δεν ικανοποιούνται σήμερα, την εξέταση ενδεχόμενης αλλαγής του μοντέλου παραχώρησης.
Μάλιστα, είχε σημειώσει πως οι συμβάσεις διάθεσης της παραγωγής εφαρμόζονται κατά κύριο λόγο σε χώρες που είτε αποδεδειγμένα διαθέτουν πολύ μεγάλα αποθέματα υδρογονανθράκων είτε έχουν συσσωρεύσει τεχνογνωσία στο συγκεκριμένο τομέα.
Όπως είχε συμπληρώσει, οι συμβάσεις μίσθωσης χρησιμοποιούνται από οικονομίες που δεν διαθέτουν εμπειρία στις εξορύξεις, κάτι που σημαίνει πως είναι το πιο κατάλληλο μοντέλο για την περίπτωση της Ελλάδας.
www.worldenergynews.gr