Πριν μερικές μέρες ανακοινώθηκε ότι εντοπίσθηκαν τουρκικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη (ΜΕΑ), στο χώρο του Αιγαίου, τα οποία κυρίως χρησιμοποιούνται σε αποστολές κατασκοπείας, σε μια χρονική στιγμή που συμπίπτει με την ποιοτική και ποσοτική αναβάθμιση της προκλητικότητας της Άγκυρας.
Το γεγονός των πτήσεων στο Αιγαίο θα πρέπει να προβληματίσει το ελληνικό Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας για το σκοπό αυτών, τον τρόπο εντοπισμού των ΜΕΑ, τους τρόπους αντίδρασης σε περίπτωση που υφίσταται παραβίαση ή παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας, αλλά και ανάπτυξη επιχειρησιακών δράσεων για την αντιμετώπισής τους. Αυτή την περίοδο στην Τουρκία βρίσκεται σε εξέλιξη ένα τεράστιο εξοπλιστικό πρόγραμμα, που εντάσσεται στους μεγαλεπήβολους στόχους του Ερντογάν και έχουν σκοπό να καταστήσουν τη γείτονα χώρα παγκόσμια υπερδύναμη μέσα στις επόμενες πέντε δεκαετίες. Η Τουρκία ξοδεύει περίπου 18 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο για την άμυνα, με άνω του μισού ποσοστού του εξοπλισμού της να γίνονται στην εγχώρια αγορά και κατασκευάζει από τυφέκια μέχρι άρματα και πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς. Ένα μέρος του εν λόγω προγράμματος περιλαμβάνει και την κατασκευή ΜΕΑ κατασκοπείας. Η πρώτη πειραματική δοκιμαστική πτήση αεροσκαφών αυτού του τύπου έγινε το 2010, με δυνατότητα πτήσης σε ύψος μέχρι 23 χιλιάδες μέτρα επί 18 συνεχείς ώρες. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες τα ΜΕΑ της Τουρκίας θα πετούν και θα επιτηρούν τον εναέριο χώρο πάνω από το Αιγαίο και τη Ν.Α. Μεσόγειο. Διαθέτουν σύστημα συλλογής πληροφοριών και εκτελούν αποστολές παρακολούθησης, καθώς επίσης αναγνωρίζουν οικεία ή εχθρικά αεροσκάφη και μέσω συστήματος υπολογιστή μεταδίδουν ό,τι «βλέπουν».
Μη επανδρωμένα ιπτάμενα οχήματα (ΜΕΑ ή Unmanned Aerial Vehicle - UAV), ονομάζονται αυτά που δεν έχουν χειριστή στην άτρακτό τους, αλλά πραγματοποιούν πτήσεις είτε αυτόνομα είτε μέσω τηλεκατεύθυνσης. Τα αεροσκάφη αυτά συνήθως έχουν τη μορφή μικρού αεροπλάνου ή ελικοπτέρου, με έναν ή περισσότερους κινητήρες και έλικες συντονισμένους για πλήρως ελεγχόμενη πτήση, από ειδικό πρόγραμμα ή χειριστήριο εδάφους. Η εμφάνιση των ΜΕΑ στο θέατρο επιχειρήσεων τα τελευταία χρόνια δεν έφερε νέες τακτικές στη διεξαγωγή του πολέμου. Τα αεροσκάφη αυτά φρόντισαν με πολύ χαμηλό κόστος να εκτελέσουν αποτελεσματικά ένα μεγάλο αριθμό ειδικών αποστολών, που μέχρι τότε για να πραγματοποιηθούν απορροφούσαν ένα μεγάλο ποσοστό από τα διατιθέμενα μέσα και προσωπικό που είχε ένας τακτικός διοικητής κατά τη διάρκεια των διεξαγομένων επιχειρήσεων. Η ανάγκη της συνεχούς επιτήρησης του πεδίου της μάχης προϋπήρχε από την εμφάνιση των ΜΕΑ. Σήμερα όμως αυτή μπορεί να εκτελεστεί από αυτά με οποιεσδήποτε συνθήκες καιρού ή φωτός επί 24 ώρες, σε μεγάλα βάθη πίσω από τη γραμμή των εχθροπραξιών, χωρίς την απώλεια πολύτιμου εκπαιδευμένου έμψυχου υλικού. Επιπρόσθετα η ακρίβεια των βολών (πυροβολικού, ναυτικού και αεροπορίας) καθώς και η εκτίμηση των αποτελεσμάτων, απαιτούσε εναέριες επανδρωμένες αποστολές σε περιοχές που είχαν υψηλό ρίσκο λόγο αντιαεροπορικής άμυνας του αντιπάλου.
Σε ένα σύγχρονο πεδίο μάχης η δυνατότητα συλλογής πληροφοριών, διανομής, επεξεργασίας και εκμετάλλευσης τους το συντομότερο δυνατό χρόνο, είναι καθοριστικός παράγων που θα έχει σοβαρή επίδραση στην εξέλιξη των επιχειρήσεων. Οι τακτικές πληροφορίες που έχει ανάγκη ένας στρατιωτικός διοικητής οι οποίες αφορούν, το έδαφος, τη διάταξη των εχθρικών δυνάμεων, τις κινήσεις και την τακτική του, θα είναι ζωτικές σε περιόδους ειρήνης, κρίσης και πολέμου για την λήψη απόφασης που αφορά την καλύτερη εμπλοκή των δυνάμεών του. Από τις πρόσφατες επιχειρήσεις των ΗΠΑ σε διάφορα θέατρα επιχειρήσεων, καταδείχθηκε ότι η αιχμή του δόρατος στην προσπάθεια συλλογής στρατηγικών και τακτικών πληροφοριών, ήταν τα μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα. Απέδειξαν ότι μπορούν να δώσουν λύσεις σε αρκετά προβλήματα, μεγιστοποιώντας το αποτέλεσμα έναντι ελάχιστου κόστους.
www.worldenergynews.gr
Το γεγονός των πτήσεων στο Αιγαίο θα πρέπει να προβληματίσει το ελληνικό Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας για το σκοπό αυτών, τον τρόπο εντοπισμού των ΜΕΑ, τους τρόπους αντίδρασης σε περίπτωση που υφίσταται παραβίαση ή παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας, αλλά και ανάπτυξη επιχειρησιακών δράσεων για την αντιμετώπισής τους. Αυτή την περίοδο στην Τουρκία βρίσκεται σε εξέλιξη ένα τεράστιο εξοπλιστικό πρόγραμμα, που εντάσσεται στους μεγαλεπήβολους στόχους του Ερντογάν και έχουν σκοπό να καταστήσουν τη γείτονα χώρα παγκόσμια υπερδύναμη μέσα στις επόμενες πέντε δεκαετίες. Η Τουρκία ξοδεύει περίπου 18 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο για την άμυνα, με άνω του μισού ποσοστού του εξοπλισμού της να γίνονται στην εγχώρια αγορά και κατασκευάζει από τυφέκια μέχρι άρματα και πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς. Ένα μέρος του εν λόγω προγράμματος περιλαμβάνει και την κατασκευή ΜΕΑ κατασκοπείας. Η πρώτη πειραματική δοκιμαστική πτήση αεροσκαφών αυτού του τύπου έγινε το 2010, με δυνατότητα πτήσης σε ύψος μέχρι 23 χιλιάδες μέτρα επί 18 συνεχείς ώρες. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες τα ΜΕΑ της Τουρκίας θα πετούν και θα επιτηρούν τον εναέριο χώρο πάνω από το Αιγαίο και τη Ν.Α. Μεσόγειο. Διαθέτουν σύστημα συλλογής πληροφοριών και εκτελούν αποστολές παρακολούθησης, καθώς επίσης αναγνωρίζουν οικεία ή εχθρικά αεροσκάφη και μέσω συστήματος υπολογιστή μεταδίδουν ό,τι «βλέπουν».
Μη επανδρωμένα ιπτάμενα οχήματα (ΜΕΑ ή Unmanned Aerial Vehicle - UAV), ονομάζονται αυτά που δεν έχουν χειριστή στην άτρακτό τους, αλλά πραγματοποιούν πτήσεις είτε αυτόνομα είτε μέσω τηλεκατεύθυνσης. Τα αεροσκάφη αυτά συνήθως έχουν τη μορφή μικρού αεροπλάνου ή ελικοπτέρου, με έναν ή περισσότερους κινητήρες και έλικες συντονισμένους για πλήρως ελεγχόμενη πτήση, από ειδικό πρόγραμμα ή χειριστήριο εδάφους. Η εμφάνιση των ΜΕΑ στο θέατρο επιχειρήσεων τα τελευταία χρόνια δεν έφερε νέες τακτικές στη διεξαγωγή του πολέμου. Τα αεροσκάφη αυτά φρόντισαν με πολύ χαμηλό κόστος να εκτελέσουν αποτελεσματικά ένα μεγάλο αριθμό ειδικών αποστολών, που μέχρι τότε για να πραγματοποιηθούν απορροφούσαν ένα μεγάλο ποσοστό από τα διατιθέμενα μέσα και προσωπικό που είχε ένας τακτικός διοικητής κατά τη διάρκεια των διεξαγομένων επιχειρήσεων. Η ανάγκη της συνεχούς επιτήρησης του πεδίου της μάχης προϋπήρχε από την εμφάνιση των ΜΕΑ. Σήμερα όμως αυτή μπορεί να εκτελεστεί από αυτά με οποιεσδήποτε συνθήκες καιρού ή φωτός επί 24 ώρες, σε μεγάλα βάθη πίσω από τη γραμμή των εχθροπραξιών, χωρίς την απώλεια πολύτιμου εκπαιδευμένου έμψυχου υλικού. Επιπρόσθετα η ακρίβεια των βολών (πυροβολικού, ναυτικού και αεροπορίας) καθώς και η εκτίμηση των αποτελεσμάτων, απαιτούσε εναέριες επανδρωμένες αποστολές σε περιοχές που είχαν υψηλό ρίσκο λόγο αντιαεροπορικής άμυνας του αντιπάλου.
Σε ένα σύγχρονο πεδίο μάχης η δυνατότητα συλλογής πληροφοριών, διανομής, επεξεργασίας και εκμετάλλευσης τους το συντομότερο δυνατό χρόνο, είναι καθοριστικός παράγων που θα έχει σοβαρή επίδραση στην εξέλιξη των επιχειρήσεων. Οι τακτικές πληροφορίες που έχει ανάγκη ένας στρατιωτικός διοικητής οι οποίες αφορούν, το έδαφος, τη διάταξη των εχθρικών δυνάμεων, τις κινήσεις και την τακτική του, θα είναι ζωτικές σε περιόδους ειρήνης, κρίσης και πολέμου για την λήψη απόφασης που αφορά την καλύτερη εμπλοκή των δυνάμεών του. Από τις πρόσφατες επιχειρήσεις των ΗΠΑ σε διάφορα θέατρα επιχειρήσεων, καταδείχθηκε ότι η αιχμή του δόρατος στην προσπάθεια συλλογής στρατηγικών και τακτικών πληροφοριών, ήταν τα μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα. Απέδειξαν ότι μπορούν να δώσουν λύσεις σε αρκετά προβλήματα, μεγιστοποιώντας το αποτέλεσμα έναντι ελάχιστου κόστους.
www.worldenergynews.gr