Πιθανή η αναβολή της πρώτης δημοπρασίας ηλεκτρικής ενέργειας. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας υιοθετεί τη θέση των προμηθευτών για το "μεγάλο" σενάριο δημοπράτησης και δίνει περιθώριο χρόνου στη βιομηχανία να προετοιμαστεί
Σε αναβολή τουλάχιστον μιας εβδομάδας, θα οδηγηθεί όπως όλα δείχνουν, η πρώτη δημοπρασία λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής της ΔΕΗ.
Αυτό προκύπτει από την απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας που αναρτήθηκε αργά χθες το βράδυ και η οποία καθορίζει την ετήσια ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που θα διατεθεί μέσω της δημοπρασίας, καθώς και τον καταμερισμό της ποσότητας σε επιμέρους προθεσμιακά προϊόντα.
Η ΡΑΕ με την απόφαση της αποδέχεται την επιχειρηματολογία των ιδιωτών προμηθευτών ρεύματος και προχωρεί στη δημοπράτηση 460 MWh/h για την περίοδο Δεκέμβριος 2016 - Νοέμβριος 2017, απορρίπτοντας παράλληλα την επιχειρηματολογία της βιομηχανίας υπέρ της δημοπράτησης 48 MWh/h για την ίδια περίοδο.
Παράλληλα επιχειρεί να συμβιβάσει την έντονη αντιπαράθεση που ξέσπασε τις προηγούμενες ημέρες μεταξύ των "παικτών" της αγοράς ηλεκτρισμού, υιοθετώντας μεν το σενάριο της διάθεσης μεγάλης ποσότητας ρεύματος στη δημοπρασία το οποίο υποστήριξαν οι προμηθευτές, δίνοντας όμως χρόνο τουλάχιστον πέντε εργάσιμων ημερών στις βιομηχανίες να προετοιμαστούν για να συμμετάσχουν σε αυτή.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ, ο ΛΑΓΗΕ έχει τη δυνατότητα μόνος του να αναβάλει για πέντε εργάσιμες ημέρες, την δημοπρασία που είναι προγραμματισμένη για τις 25 Οκτωβρίου επικαλούμενους τεχνικούς λόγους, ενώ εφόσον το κρίνει αναγκαίο μπορεί να υποβάλει νέα εισήγηση στη ΡΑΕ για το χρόνο διεξαγωγής της δημοπρασίας, αναβάλλοντας τη δημοπρασία για μεγαλύτερο διάστημα.
Με άλλα λόγια ο ΛΑΓΗΕ είτε θα προχωρήσει σε ολιγοήμερη αναβολή και θα διεξάγει τελικώς τη δημοπρασία στις 3 Νοεμβρίου, είτε θα εισηγηθεί στη ΡΑΕ νέα παράταση προκειμένου να δώσει χρόνο στους συμμετέχοντες να προετοιμαστούν, ικανοποιώντας έτσι τη βιομηχανία.
Με την απόφαση της η ΡΑΕ υιοθετεί την επιχειρηματολογία των εναλλακτικών προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας σε δυο εξαιρετικά μεγάλης σημασίας ζητήματα.
Συγκεκριμένα αποδέχεται το "μεγάλο" σενάριο της δημοπράτησης 460 MWh/h για την περίοδο Δεκέμβριος 2016 - Νοέμβριος 2017, έναντι του "μικρού" σεναρίου που προέβλεπε τη δημοπράτηση 48 MWh/h για την ίδια περίοδο. Παράλληλα προβλέπει ότι η ποσότητα αυτή, θα διατεθεί με τη μορφή ενός και μόνου προθεσμιακού προϊόντος και όχι "σπασμένο" στα δυο όπως ήταν η πρόταση του ΛΑΓΗΕ.
Για ποιους λόγους ξέσπασε η κόντρα;
Στο πλαίσιο της διαβούλευσης οι παίκτες της αγοράς υπέβαλαν στη ΡΑΕ επιστολές με τις θέσεις τους. Οι εναλλακτικοί προμηθευτές μέσω του ΕΣΑΗ υποστήριξαν ότι ο ΛΑΓΗΕ θα έπρεπε να προτείνει μόνο το "μεγάλο" σενάριο των 460 MWh/h, αφού αυτό αντιστοιχεί στη μεθοδολογία που περιγράφεται σε όλους τους σχετικούς νόμους και αποφάσεις και όχι τη διάθεση ελάχιστης ποσότητας 48 MWh/h εντός του 2016, επικαλούμενος τη μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού τους πρώτους 8 μήνες του 2016.
Σύμφωνα με τον ΕΣΑΗ η πρόσφατη νομοθεσία αναφέρει ρητά πως η ετήσια ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας προς δημοπράτηση για την πρώτη δημοπρασία το 2016, πρέπει να ισούται με ποσοστό 8% της κατανάλωσης του διασυνδεδεμένου συστήματος, ενώ τυχόν αναπροσαρμογή των νομοθετημένων ποσοτήτων με βάση την πορεία μείωσης των μεριδίων της ΔΕΗ προβλέπεται για τις επόμενες δημοπρασίες, από το 2017 και μετά.
Σε ότι αφορά τα δυο προϊόντα ο ΕΣΑΗ υποστήριξε ότι με την πρόταση του ΛΑΓΗΕ να προχωρήσει σε κατάτμηση της συνολικής ποσότητας των 460 MWh/h σε δύο προϊόντα, 200 MWh/h και 260 MWh/h αντίστοιχα, με ακριβώς ίδια διάρκεια, μπορεί να οδηγήσει σε φαινόμενα τεχνητής ανόδου των τιμών, λόγω σημαντικού περιορισμού της προσφερόμενης ποσότητας σε κάθε δημοπρασία καταρρίπτοντας στην πράξη το στόχο των δημοπρασιών, δηλαδή τη δημιουργία ανταγωνισμού και τη μείωση των τιμών του ρεύματος για τους τελικούς καταναλωτές.
Από την πλευρά τους οι βιομηχανίες, που επιθυμιών να συμμετάσχουν στις δημοπρασίες μέσω των εταιριών προμήθειας που έχουν συστήσει και να εξασφαλίσουν έτσι φθηνότερο ρεύμα, τάχθηκαν υπέρ του "μικρού" σεναρίου.
Συγκεκριμένα η ΕΒΙΚΕΝ (Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας) υποστήριξε ότι η δημοπράτηση 460 MWh/h θα λειτουργήσει υπέρ των ήδη τοποθετημένων προμηθευτών καθώς δεν δίνεται επαρκής χρόνος στους νεοεισερχόμενους.
Με άλλα λόγια η ΕΒΙΚΕΝ θεωρεί ότι, επειδή μια εταιρία για να συμμετάσχει στη δημοπρασία θα πρέπει να δηλώσει τους καταναλωτές που εκπροσωπεί ως πελάτες, δεν επαρκεί ο χρόνος την αναθεώρηση των συμβάσεων των μελών της με τη ΔΕΗ.
Έτσι η ΕΒΙΚΕΝ τάχθηκε σαφώς υπέρ της δημοπράτησης 48 MWh/h, υποστηρίζοντας ότι δεν μπορούν να υπολογιστούν οι προς δημοπράτηση ποσότητες χωρίς να ληφθεί υπόψη η ήδη επιτευχθείσα μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στη λιανική αγορά, όπως καταγράφεται έως και τον Σεπτέμβριο 2016.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΛΑΓΗΕ υποστηρίζει ότι στο νομοθετημένο σχεδιασμό υπάρχει ασάφεια μεταξύ των ποσοτήτων μείωσης από συγκεκριμένο μήνα αναφοράς (ετήσια δημοπρατούμενη ποσότητα) και του μεριδίου στόχου για τη λιανική της ΔΕΗ στο τέλος κάθε έτους και για αυτό το λόγο τόσο στην ημερίδα που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα, όσο και στην πρότασή του στη διαβούλευση, έθεσε και τις δύο προσεγγίσεις (460 και 48 MWh/h)
Η ΡΑΕ πάντως στην απόφαση απαντά σε όλα αυτά αναφέροντας ότι ο ν. 4389/2016 στην παράγραφο 1 του άρθρου 135 ορίζει σαφώς ότι η ετήσια ποσότητα της ηλεκτρικής ενέργειας προς δημοπράτηση για το 2016 είναι 8% .
www.worldenergynews.gr
Αυτό προκύπτει από την απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας που αναρτήθηκε αργά χθες το βράδυ και η οποία καθορίζει την ετήσια ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που θα διατεθεί μέσω της δημοπρασίας, καθώς και τον καταμερισμό της ποσότητας σε επιμέρους προθεσμιακά προϊόντα.
Η ΡΑΕ με την απόφαση της αποδέχεται την επιχειρηματολογία των ιδιωτών προμηθευτών ρεύματος και προχωρεί στη δημοπράτηση 460 MWh/h για την περίοδο Δεκέμβριος 2016 - Νοέμβριος 2017, απορρίπτοντας παράλληλα την επιχειρηματολογία της βιομηχανίας υπέρ της δημοπράτησης 48 MWh/h για την ίδια περίοδο.
Παράλληλα επιχειρεί να συμβιβάσει την έντονη αντιπαράθεση που ξέσπασε τις προηγούμενες ημέρες μεταξύ των "παικτών" της αγοράς ηλεκτρισμού, υιοθετώντας μεν το σενάριο της διάθεσης μεγάλης ποσότητας ρεύματος στη δημοπρασία το οποίο υποστήριξαν οι προμηθευτές, δίνοντας όμως χρόνο τουλάχιστον πέντε εργάσιμων ημερών στις βιομηχανίες να προετοιμαστούν για να συμμετάσχουν σε αυτή.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ, ο ΛΑΓΗΕ έχει τη δυνατότητα μόνος του να αναβάλει για πέντε εργάσιμες ημέρες, την δημοπρασία που είναι προγραμματισμένη για τις 25 Οκτωβρίου επικαλούμενους τεχνικούς λόγους, ενώ εφόσον το κρίνει αναγκαίο μπορεί να υποβάλει νέα εισήγηση στη ΡΑΕ για το χρόνο διεξαγωγής της δημοπρασίας, αναβάλλοντας τη δημοπρασία για μεγαλύτερο διάστημα.
Με άλλα λόγια ο ΛΑΓΗΕ είτε θα προχωρήσει σε ολιγοήμερη αναβολή και θα διεξάγει τελικώς τη δημοπρασία στις 3 Νοεμβρίου, είτε θα εισηγηθεί στη ΡΑΕ νέα παράταση προκειμένου να δώσει χρόνο στους συμμετέχοντες να προετοιμαστούν, ικανοποιώντας έτσι τη βιομηχανία.
Με την απόφαση της η ΡΑΕ υιοθετεί την επιχειρηματολογία των εναλλακτικών προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας σε δυο εξαιρετικά μεγάλης σημασίας ζητήματα.
Συγκεκριμένα αποδέχεται το "μεγάλο" σενάριο της δημοπράτησης 460 MWh/h για την περίοδο Δεκέμβριος 2016 - Νοέμβριος 2017, έναντι του "μικρού" σεναρίου που προέβλεπε τη δημοπράτηση 48 MWh/h για την ίδια περίοδο. Παράλληλα προβλέπει ότι η ποσότητα αυτή, θα διατεθεί με τη μορφή ενός και μόνου προθεσμιακού προϊόντος και όχι "σπασμένο" στα δυο όπως ήταν η πρόταση του ΛΑΓΗΕ.
Για ποιους λόγους ξέσπασε η κόντρα;
Στο πλαίσιο της διαβούλευσης οι παίκτες της αγοράς υπέβαλαν στη ΡΑΕ επιστολές με τις θέσεις τους. Οι εναλλακτικοί προμηθευτές μέσω του ΕΣΑΗ υποστήριξαν ότι ο ΛΑΓΗΕ θα έπρεπε να προτείνει μόνο το "μεγάλο" σενάριο των 460 MWh/h, αφού αυτό αντιστοιχεί στη μεθοδολογία που περιγράφεται σε όλους τους σχετικούς νόμους και αποφάσεις και όχι τη διάθεση ελάχιστης ποσότητας 48 MWh/h εντός του 2016, επικαλούμενος τη μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού τους πρώτους 8 μήνες του 2016.
Σύμφωνα με τον ΕΣΑΗ η πρόσφατη νομοθεσία αναφέρει ρητά πως η ετήσια ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας προς δημοπράτηση για την πρώτη δημοπρασία το 2016, πρέπει να ισούται με ποσοστό 8% της κατανάλωσης του διασυνδεδεμένου συστήματος, ενώ τυχόν αναπροσαρμογή των νομοθετημένων ποσοτήτων με βάση την πορεία μείωσης των μεριδίων της ΔΕΗ προβλέπεται για τις επόμενες δημοπρασίες, από το 2017 και μετά.
Σε ότι αφορά τα δυο προϊόντα ο ΕΣΑΗ υποστήριξε ότι με την πρόταση του ΛΑΓΗΕ να προχωρήσει σε κατάτμηση της συνολικής ποσότητας των 460 MWh/h σε δύο προϊόντα, 200 MWh/h και 260 MWh/h αντίστοιχα, με ακριβώς ίδια διάρκεια, μπορεί να οδηγήσει σε φαινόμενα τεχνητής ανόδου των τιμών, λόγω σημαντικού περιορισμού της προσφερόμενης ποσότητας σε κάθε δημοπρασία καταρρίπτοντας στην πράξη το στόχο των δημοπρασιών, δηλαδή τη δημιουργία ανταγωνισμού και τη μείωση των τιμών του ρεύματος για τους τελικούς καταναλωτές.
Από την πλευρά τους οι βιομηχανίες, που επιθυμιών να συμμετάσχουν στις δημοπρασίες μέσω των εταιριών προμήθειας που έχουν συστήσει και να εξασφαλίσουν έτσι φθηνότερο ρεύμα, τάχθηκαν υπέρ του "μικρού" σεναρίου.
Συγκεκριμένα η ΕΒΙΚΕΝ (Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας) υποστήριξε ότι η δημοπράτηση 460 MWh/h θα λειτουργήσει υπέρ των ήδη τοποθετημένων προμηθευτών καθώς δεν δίνεται επαρκής χρόνος στους νεοεισερχόμενους.
Με άλλα λόγια η ΕΒΙΚΕΝ θεωρεί ότι, επειδή μια εταιρία για να συμμετάσχει στη δημοπρασία θα πρέπει να δηλώσει τους καταναλωτές που εκπροσωπεί ως πελάτες, δεν επαρκεί ο χρόνος την αναθεώρηση των συμβάσεων των μελών της με τη ΔΕΗ.
Έτσι η ΕΒΙΚΕΝ τάχθηκε σαφώς υπέρ της δημοπράτησης 48 MWh/h, υποστηρίζοντας ότι δεν μπορούν να υπολογιστούν οι προς δημοπράτηση ποσότητες χωρίς να ληφθεί υπόψη η ήδη επιτευχθείσα μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στη λιανική αγορά, όπως καταγράφεται έως και τον Σεπτέμβριο 2016.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΛΑΓΗΕ υποστηρίζει ότι στο νομοθετημένο σχεδιασμό υπάρχει ασάφεια μεταξύ των ποσοτήτων μείωσης από συγκεκριμένο μήνα αναφοράς (ετήσια δημοπρατούμενη ποσότητα) και του μεριδίου στόχου για τη λιανική της ΔΕΗ στο τέλος κάθε έτους και για αυτό το λόγο τόσο στην ημερίδα που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα, όσο και στην πρότασή του στη διαβούλευση, έθεσε και τις δύο προσεγγίσεις (460 και 48 MWh/h)
Η ΡΑΕ πάντως στην απόφαση απαντά σε όλα αυτά αναφέροντας ότι ο ν. 4389/2016 στην παράγραφο 1 του άρθρου 135 ορίζει σαφώς ότι η ετήσια ποσότητα της ηλεκτρικής ενέργειας προς δημοπράτηση για το 2016 είναι 8% .
www.worldenergynews.gr