Η ΔΕΠΑ δεν θα μείνει με "σταυρωμένα χέρια" να παρακολουθεί τις εξελίξεις
Σχέδιο «αντεπίθεσης» στον ανταγωνισμό που έχει ήδη αρχίσει να δέχεται στο επίπεδο της προμήθειας αερίου, αλλά και στις πιέσεις που υφίσταται λόγω του υποχρεωτικού ανοίγματος της αγοράς και της διαδικασίας διαχωρισμού της σε δυο εταιρίες (εμπορίας και διανομής) ετοιμάζει η ΔΕΠΑ.
Στελέχη της κρατικής εταιρίας αερίου, μιλούν για οικονομική και εμπορική «αντεπίθεση» εντός των επιτρεπόμενων από το καθεστώς ανταγωνισμού πλαισίων, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι η ΔΕΠΑ δεν είναι διατεθειμένη να μείνει σταυρωμένα χέρια και να παρακολουθεί απλώς τις εξελίξεις.
Μεταξύ των σχεδιασμών της ΔΕΠΑ σύμφωνα με πληροφορίες περιλαμβάνεται η αυτόνομη επέκταση της σε νέες περιοχές όπου δεν υπάρχει δίκτυο φυσικού αερίου, όπως και σε νέες δραστηριότητες σε συνεργασία με τρίτους.
Ήδη έχει συνάψει σχετική συμφωνία με τη ΔΕΗ, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Θεόδωρος Κιτσάκος, απηύθυνε πρόσφατα ανοιχτή πρόσκληση σε ιδιώτες για συνεργασία.
Στην κατεύθυνση της διαμόρφωσης των τιμών προμήθειας - διάθεσης ο κ. Κιτσάκος προτοεμάζεται για να μεταβεί στην Αγία Πετρούπολη όπου θα αναζητήσει νέες ισορροπίες με την GAZPROM μετά τις πρωτοβουλίες του Promithea.
Σημαντικό επίσης για τον ομιλο ΔΕΠΑ είναι το ύψος της διαπραγμάτευσης για αποζημίωση εφόσον αποχωρήσει από την εμπορία,που αποτελεί και κεντρικό στόχο της διαπραγμάτευσης μεταξύ Σταθάκη - Θεσμών.
Το νέο περιβάλλον που καλείται να αντιμετωπίσει η ΔΕΠΑ
Το νέο καθεστώς που διαμορφώνεται λόγω των πιέσεων που ασκούνται από τους δανειστές για πλήρη και ταχεία συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό μοντέλο λειτουργίας των ενεργειακών αγορών έχει ως αποτέλεσμα η ΔΕΠΑ να βρίσκεται αντιμέτωπη:
• Πρώτον με την υποχρεωτική διάθεση, μέσω δημοπρασιών σημαντικών ποσοτήτων φυσικού αερίου που η ίδια προμηθεύεται μέσω συμβάσεων με την ρωσική Gazprom, την αλγερινή Sonatrach και την τουρκική Botas. Στόχος είναι οι ποσότητες αερίου που θα διαθέτει στον ανταγωνισμό το 2020 να φθάνουν το 20% του συνόλου των προμηθειών της.
• Δεύτερον υποχρεούται να απελευθερώσει δυναμικότητα στις εισόδους του συστήματος φυσικού αερίου (Σιδηρόκαστρο – Κήποι) με αποτέλεσμα να αυξάνεται η δυνατότητα εισαγωγής και διάθεσης αερίου στην εγχώρια αγορά από ιδιώτες προμηθευτές.
• Τρίτον υποχρεούται σε πλήρη διοικητικό και λειτουργικό διαχωρισμό, των δραστηριοτήτων εμπορίας και διανομής αερίου και τη δημιουργία δυο νέων εταιριών.
Ειδικά το τρίτο αυτό σημείο που επιβλήθηκε από τους δανειστές με τη συμφωνία του περασμένου καλοκαιρού, προβλέπει ότι η ΔΕΠΑ θα σπάσει σε μια εταιρία holding, τη «νέα ΔΕΠΑ», η οποία θα ασκεί την εμπορία φυσικού αερίου και θα συνάπτει τις διεθνείς συμβάσεις προμήθειας και μια εταιρία κατά 100% θυγατρική της «νέας ΔΕΠΑ» που θα αναλάβει το έργο της διανομής.
Στη δεύτερη αυτή εταιρία θα περάσουν τα νέα αστικά δίκτυα που θα κατασκευαστούν στην περιφέρεια (Χαλκίδα, Λαμία, Θήβα- Λειβαδιά κλπ), καθώς και τα μερίδια συμμετοχής τρεις νέες Εταιρίες Διανομής Αερίου (ΕΔΑ) Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας.
Ετοιμότητα για τον διοικητικό και λειτουργικό διαχωρισμό της ΔΕΠΑ και των ΕΠΑ
Οι διαδικασίες για την προετοιμασία του νέου σχήματος υλοποιούνται όλο το προηγούμενο εξάμηνο και πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΔΕΠΑ θα είναι έτοιμη να το εφαρμόσει στις αρχές του επομένου έτους.
Μάλιστα ήδη ορίστηκε γενική συνέλευση των μετόχων της ΔΕΠΑ για την επόμενη Πέμπτη 24 Νοεμβρίου η οποία θα εγκρίνει το διαχωρισμό.
Παράλληλα προχωρούν οι διαδικασίες για τον λειτουργικό διαχωρισμό και των τριών ΕΠΑ (Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης σε εταιρίες εμπορίας και σε Διαχείρισης του Δικτύου (ΕΔΑ), στις οποίες η ΔΕΠΑ συμμετέχει με ποσοστό 51% και το υπόλοιπο 49% ανήκει στη Shell για την ΕΠΑ Αττικής και στην ΕΝΙ για τις ΕΠΑ Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι πιθανόν η ελληνική πλευρά να ζητήσει από τους εκπροσώπους των θεσμών μία παράταση 3 μηνών στο σχετικό χρονοδιάγραμμα λόγω της πληθώρας των διαδικασιών που απαιτούνται για τον διαχωρισμό.
Πάντως στέλεχος της ΕΠΑ Αττικής ανέφερε ότι με βάση τα βήματα που έχουν γίνει είναι εφικτός ο στόχος του Ιανουαρίου.
Πρόσθεσε ότι καταρτίζεται νέο οργανόγραμμα των δυο εταιριών και ότι η όποια διαδικασία εσωτερικής αναβάθμισης των νέων σχημάτων απαιτηθεί αυτό θα γίνει κατά τη διάρκεια του 2017.
Ανάλογη είναι η πορεία και των άλλων δυο ΕΠΑ.
Τέλος σε ότι αφορά στις ταρίφες για τη διάθεση του αερίου στους καταναλωτές, αναμένεται η ΡΑΕ να εκδώσει την απόφαση για τις ρυθμιζόμενες ταρίφες προμήθειας για τους μη επιλέγοντες πελάτες, η οποία θα ισχύσει το 2017, ενώ έχουν ήδη προσδιοριστεί τα τέλη διανομής.
Οι ταρίφες προμήθειας αναμένεται να εκδοθούν στα μέσα Δεκεμβρίου, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι βρίσκονται σε εξέλιξη επαφές της κυβέρνησης και με τους ιδιώτες επενδυτές στις τρεις ΕΠΑ Shell και ENI καθώς όλες αυτές οι αλλαγές επηρεάζουν τις αποδώσεις των επενδύσεων τους και όλα δείχνουν ότι σύντομα θα επαναφέρουν το ζήτημα της αποζημίωσης τους.
www.worldenergynews.gr
Στελέχη της κρατικής εταιρίας αερίου, μιλούν για οικονομική και εμπορική «αντεπίθεση» εντός των επιτρεπόμενων από το καθεστώς ανταγωνισμού πλαισίων, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι η ΔΕΠΑ δεν είναι διατεθειμένη να μείνει σταυρωμένα χέρια και να παρακολουθεί απλώς τις εξελίξεις.
Μεταξύ των σχεδιασμών της ΔΕΠΑ σύμφωνα με πληροφορίες περιλαμβάνεται η αυτόνομη επέκταση της σε νέες περιοχές όπου δεν υπάρχει δίκτυο φυσικού αερίου, όπως και σε νέες δραστηριότητες σε συνεργασία με τρίτους.
Ήδη έχει συνάψει σχετική συμφωνία με τη ΔΕΗ, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Θεόδωρος Κιτσάκος, απηύθυνε πρόσφατα ανοιχτή πρόσκληση σε ιδιώτες για συνεργασία.
Στην κατεύθυνση της διαμόρφωσης των τιμών προμήθειας - διάθεσης ο κ. Κιτσάκος προτοεμάζεται για να μεταβεί στην Αγία Πετρούπολη όπου θα αναζητήσει νέες ισορροπίες με την GAZPROM μετά τις πρωτοβουλίες του Promithea.
Σημαντικό επίσης για τον ομιλο ΔΕΠΑ είναι το ύψος της διαπραγμάτευσης για αποζημίωση εφόσον αποχωρήσει από την εμπορία,που αποτελεί και κεντρικό στόχο της διαπραγμάτευσης μεταξύ Σταθάκη - Θεσμών.
Το νέο περιβάλλον που καλείται να αντιμετωπίσει η ΔΕΠΑ
Το νέο καθεστώς που διαμορφώνεται λόγω των πιέσεων που ασκούνται από τους δανειστές για πλήρη και ταχεία συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό μοντέλο λειτουργίας των ενεργειακών αγορών έχει ως αποτέλεσμα η ΔΕΠΑ να βρίσκεται αντιμέτωπη:
• Πρώτον με την υποχρεωτική διάθεση, μέσω δημοπρασιών σημαντικών ποσοτήτων φυσικού αερίου που η ίδια προμηθεύεται μέσω συμβάσεων με την ρωσική Gazprom, την αλγερινή Sonatrach και την τουρκική Botas. Στόχος είναι οι ποσότητες αερίου που θα διαθέτει στον ανταγωνισμό το 2020 να φθάνουν το 20% του συνόλου των προμηθειών της.
• Δεύτερον υποχρεούται να απελευθερώσει δυναμικότητα στις εισόδους του συστήματος φυσικού αερίου (Σιδηρόκαστρο – Κήποι) με αποτέλεσμα να αυξάνεται η δυνατότητα εισαγωγής και διάθεσης αερίου στην εγχώρια αγορά από ιδιώτες προμηθευτές.
• Τρίτον υποχρεούται σε πλήρη διοικητικό και λειτουργικό διαχωρισμό, των δραστηριοτήτων εμπορίας και διανομής αερίου και τη δημιουργία δυο νέων εταιριών.
Ειδικά το τρίτο αυτό σημείο που επιβλήθηκε από τους δανειστές με τη συμφωνία του περασμένου καλοκαιρού, προβλέπει ότι η ΔΕΠΑ θα σπάσει σε μια εταιρία holding, τη «νέα ΔΕΠΑ», η οποία θα ασκεί την εμπορία φυσικού αερίου και θα συνάπτει τις διεθνείς συμβάσεις προμήθειας και μια εταιρία κατά 100% θυγατρική της «νέας ΔΕΠΑ» που θα αναλάβει το έργο της διανομής.
Στη δεύτερη αυτή εταιρία θα περάσουν τα νέα αστικά δίκτυα που θα κατασκευαστούν στην περιφέρεια (Χαλκίδα, Λαμία, Θήβα- Λειβαδιά κλπ), καθώς και τα μερίδια συμμετοχής τρεις νέες Εταιρίες Διανομής Αερίου (ΕΔΑ) Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας.
Ετοιμότητα για τον διοικητικό και λειτουργικό διαχωρισμό της ΔΕΠΑ και των ΕΠΑ
Οι διαδικασίες για την προετοιμασία του νέου σχήματος υλοποιούνται όλο το προηγούμενο εξάμηνο και πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΔΕΠΑ θα είναι έτοιμη να το εφαρμόσει στις αρχές του επομένου έτους.
Μάλιστα ήδη ορίστηκε γενική συνέλευση των μετόχων της ΔΕΠΑ για την επόμενη Πέμπτη 24 Νοεμβρίου η οποία θα εγκρίνει το διαχωρισμό.
Παράλληλα προχωρούν οι διαδικασίες για τον λειτουργικό διαχωρισμό και των τριών ΕΠΑ (Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης σε εταιρίες εμπορίας και σε Διαχείρισης του Δικτύου (ΕΔΑ), στις οποίες η ΔΕΠΑ συμμετέχει με ποσοστό 51% και το υπόλοιπο 49% ανήκει στη Shell για την ΕΠΑ Αττικής και στην ΕΝΙ για τις ΕΠΑ Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι πιθανόν η ελληνική πλευρά να ζητήσει από τους εκπροσώπους των θεσμών μία παράταση 3 μηνών στο σχετικό χρονοδιάγραμμα λόγω της πληθώρας των διαδικασιών που απαιτούνται για τον διαχωρισμό.
Πάντως στέλεχος της ΕΠΑ Αττικής ανέφερε ότι με βάση τα βήματα που έχουν γίνει είναι εφικτός ο στόχος του Ιανουαρίου.
Πρόσθεσε ότι καταρτίζεται νέο οργανόγραμμα των δυο εταιριών και ότι η όποια διαδικασία εσωτερικής αναβάθμισης των νέων σχημάτων απαιτηθεί αυτό θα γίνει κατά τη διάρκεια του 2017.
Ανάλογη είναι η πορεία και των άλλων δυο ΕΠΑ.
Τέλος σε ότι αφορά στις ταρίφες για τη διάθεση του αερίου στους καταναλωτές, αναμένεται η ΡΑΕ να εκδώσει την απόφαση για τις ρυθμιζόμενες ταρίφες προμήθειας για τους μη επιλέγοντες πελάτες, η οποία θα ισχύσει το 2017, ενώ έχουν ήδη προσδιοριστεί τα τέλη διανομής.
Οι ταρίφες προμήθειας αναμένεται να εκδοθούν στα μέσα Δεκεμβρίου, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι βρίσκονται σε εξέλιξη επαφές της κυβέρνησης και με τους ιδιώτες επενδυτές στις τρεις ΕΠΑ Shell και ENI καθώς όλες αυτές οι αλλαγές επηρεάζουν τις αποδώσεις των επενδύσεων τους και όλα δείχνουν ότι σύντομα θα επαναφέρουν το ζήτημα της αποζημίωσης τους.
www.worldenergynews.gr