Με αρκετές αλλαγές εγκρίθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου η πρόταση της Κομισιόν για τροποποιήσεις στις δύο βασικές οδηγίες ενεργειακής απόδοσης, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η euractiv.
Η συζήτηση στο Συμβούλιο Υπουργών ήταν έντονη και προέκυψαν πολλά θέματα και προβλήματα, τα οποία η Κομισιόν και τα κράτη-μέλη ευελπιστούν ότι θα λύσουν με συμβιβασμούς τους επόμενους μήνες, δηλαδή κατά τη διαδικασία συζήτησης των νέων οδηγιών με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, που συνήθως είναι θετικό στις περιβαλλοντικές οδηγίες.
Αυτή τη φορά όμως, όπως επισημαίνει το euractiv, επειδή οι οδηγίες έχουν μεγάλη οικονομική σημασία και αντιδρούν αρκετά κράτη, ίσως η κατάσταση να μην είναι τόσο εύκολη.
Ένα από τα θέματα που υπάρχουν διαφωνίες είναι αυτό της ηλεκτροκίνησης.
Μάλιστα για πρώτη φορά τόσο έντονα τα τελευταία χρόνια παρουσιάστηκε τόσο μεγάλο «σχίσμα» μεταξύ των απόψεων των δύο από τους τρεις πυλώνες της διακυβέρνησης της ΕΕ.
Από τη μία πλευρά βρέθηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που υποτίθεται ότι εκφράζει το σύνολο της Ευρώπης, αλλά και ενσωματώνει τις ερευνητικές και οικονομικές προτάσεις χιλιάδων φορέων, η οποία έκανε πολύ φιλόδοξες προτάσεις για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη.
Από την άλλη πλευρά βρέθηκαν πολλά κράτη-μέλη, τα οποία αντέδρασαν στις «προωθημένες» προτάσεις της Κομισιόν ή στην κατεύθυνσή τους και οδήγησαν σε μια κόντρα που πήρε δημόσιες διαστάσεις.
Η βάση της διαφωνίας ήταν το πώς θα προωθηθεί η ηλεκτροκίνηση.
Η Κομισιόν πρότεινε στο πλαίσιο της αναθεώρησης της οδηγίας για την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια, να προβλεφθεί υποχρεωτικά η εγκατάσταση σημείων φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Δηλαδή, όπως είναι υποχρεωτική η δημιουργία θέσεων στάθμευσης στα νέα κτίρια, να είναι υποχρεωτική σε ίσο βαθμό η προκαλωδίωση και εγκατάσταση συστημάτων φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Μάλιστα η πρόβλεψη είναι να υπάρχει σε μεγαλύτερο αριθμό για τα δημόσια κτίρια και για τα κτίρια συνάθροισης κοινού, αλλά και στα κτίρια κατοικίας να είναι απολύτως υποχρεωτική.
Με βάση όλες τις μελέτες και την εμπειρία από διάφορες χώρες, δύο είναι τα βασικά ζητήματα που επηρεάζουν την επιλογή αγοράς ηλεκτροκίνητου οχήματος ιδιωτικής χρήσης, το ένα είναι το συγκριτικό κόστος του οχήματος και το δεύτερο η διαθεσιμότητα δικτύου φόρτισης ή η αυτονομία του οχήματος, θέματα που έχουν άμεση σχέση με την πρόταση της Κομισιόν.
Τα κράτη-μέλη αντέδρασαν, υποστηρίζοντας ότι είτε είναι τεράστιο το κόστος που θα κληθούν να καταβάλουν οι πολίτες και οι επενδυτές, είτε ότι δεν είναι «ξεκάθαρα» τα οφέλη, είτε ότι θα προκύψουν «εμπλοκές» της συγκεκριμένης ρύθμισης με άλλες ενεργειακές πολιτικές κλπ.
Η ουσία ωστόσο της αντίρρησης όπως επισημαίνει το euractiv, είναι κατά βάση οικονομική.
Τα κράτη-μέλη που έχουν αυτοκινητοβιομηχανίες, δεν θέλουν να επιβάλουν δεσμευτικό στόχο στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης, τόσο κοντινό χρονικά που θα επηρεάσει τη λειτουργία των εργοστασίων κινητήρων στη χώρα τους.
Στις περισσότερες περιπτώσεις οι κινητήρες εσωτερικής καύσης (πετρελαιοκινητήρες, βενζινοκινητήρες κλπ) κατασκευάζονται σε διαφορετικά εργοστάσια και σε διαφορετικές χώρες πολλές φορές, από τους ηλεκτροκινητήρες.
Ακόμη, υπάρχει ένα ζήτημα που δεν έχει λυθεί και έχει εξαιρετικά μεγάλο οικονομικό ενδιαφέρον, το ποια μορφή ηλεκτροκίνησης θα προωθηθεί.
Η πρόταση της Κομισιόν προάγει την μορφή της φόρτισης από πρίζα, αλλά και σε αυτή τη μορφή όμως υπάρχουν διαφορετικές τεχνολογίες από διαφορετικούς κατασκευαστές.
Ακόμη υπάρχει και η τεχνολογία της φόρτισης από την πέδηση του αυτοκινήτου ή η χρήση ΑΠΕ ή άλλων καινοτόμων καυσίμων (βιοντίζελ, υδρογόνο κλπ), που προωθούν άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες και έχουν σχέση με σημαντικές επενδύσεις σε πολλές χώρες.
Κάποια κράτη-μέλη μάλιστα προτιμούν την προσέγγιση επιδότησης αγοράς αυτοκινήτων από αυτήν της δημιουργίας επαρκούς δικτύου φόρτισης.
Τέλος, όπως επισημαίνει η euractiv, υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα τεραστίων οικονομικών διαστάσεων, το αν θα υπάρξει υποχρέωση εγκατάστασης συστημάτων φόρτισης και στα υπάρχοντα κτίρια.
Μπροστά σε όλο αυτό το εξαιρετικά μεγάλο και δύσκολο πρόβλημα, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και η Κομισιόν κατέληξαν σε έναν συμβιβασμό.
Θα υπάρχει υποχρέωση εγκατάστασης μικρού αριθμού σημείων φόρτισης σε νέα κτίρια, αλλά η πλευρά αυτή της οδηγίας θα έχει μάλλον μη δεσμευτικό χαρακτήρα.
Στην πραγματικότητα η Κομισιόν υποχρεώθηκε σε ήττα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, καθώς όπως ομολόγησε ο αρμόδιος Επίτροπος Εμμανουέλ Κανιέτε, η συμφωνία μειώνει τους στόχους της Κομισιόν για την ηλεκτροκίνηση κατά 96%.
Ωστόσο ο αρμόδιος Επίτροπος τόνισε, ότι αυτός ο οδυνηρός συμβιβασμός ήταν απαραίτητος, καθώς η οδηγία αφορά συνολικά την εξοικονόμηση ενέργειας και στην πραγματικότητα ολόκληρο το ενεργειακό πακέτο της ΕΕ, οπότε όπως είπε, μια κακή συμφωνία είναι καλύτερη από καθόλου συμφωνία.
Εξέφρασε μάλιστα την ελπίδα ότι οι προβλέψεις αυτές θα βελτιωθούν κατά τη συζήτηση των οδηγιών με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
www.worldenergynews.gr
Η συζήτηση στο Συμβούλιο Υπουργών ήταν έντονη και προέκυψαν πολλά θέματα και προβλήματα, τα οποία η Κομισιόν και τα κράτη-μέλη ευελπιστούν ότι θα λύσουν με συμβιβασμούς τους επόμενους μήνες, δηλαδή κατά τη διαδικασία συζήτησης των νέων οδηγιών με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, που συνήθως είναι θετικό στις περιβαλλοντικές οδηγίες.
Αυτή τη φορά όμως, όπως επισημαίνει το euractiv, επειδή οι οδηγίες έχουν μεγάλη οικονομική σημασία και αντιδρούν αρκετά κράτη, ίσως η κατάσταση να μην είναι τόσο εύκολη.
Ένα από τα θέματα που υπάρχουν διαφωνίες είναι αυτό της ηλεκτροκίνησης.
Μάλιστα για πρώτη φορά τόσο έντονα τα τελευταία χρόνια παρουσιάστηκε τόσο μεγάλο «σχίσμα» μεταξύ των απόψεων των δύο από τους τρεις πυλώνες της διακυβέρνησης της ΕΕ.
Από τη μία πλευρά βρέθηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που υποτίθεται ότι εκφράζει το σύνολο της Ευρώπης, αλλά και ενσωματώνει τις ερευνητικές και οικονομικές προτάσεις χιλιάδων φορέων, η οποία έκανε πολύ φιλόδοξες προτάσεις για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη.
Από την άλλη πλευρά βρέθηκαν πολλά κράτη-μέλη, τα οποία αντέδρασαν στις «προωθημένες» προτάσεις της Κομισιόν ή στην κατεύθυνσή τους και οδήγησαν σε μια κόντρα που πήρε δημόσιες διαστάσεις.
Η βάση της διαφωνίας ήταν το πώς θα προωθηθεί η ηλεκτροκίνηση.
Η Κομισιόν πρότεινε στο πλαίσιο της αναθεώρησης της οδηγίας για την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια, να προβλεφθεί υποχρεωτικά η εγκατάσταση σημείων φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Δηλαδή, όπως είναι υποχρεωτική η δημιουργία θέσεων στάθμευσης στα νέα κτίρια, να είναι υποχρεωτική σε ίσο βαθμό η προκαλωδίωση και εγκατάσταση συστημάτων φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Μάλιστα η πρόβλεψη είναι να υπάρχει σε μεγαλύτερο αριθμό για τα δημόσια κτίρια και για τα κτίρια συνάθροισης κοινού, αλλά και στα κτίρια κατοικίας να είναι απολύτως υποχρεωτική.
Με βάση όλες τις μελέτες και την εμπειρία από διάφορες χώρες, δύο είναι τα βασικά ζητήματα που επηρεάζουν την επιλογή αγοράς ηλεκτροκίνητου οχήματος ιδιωτικής χρήσης, το ένα είναι το συγκριτικό κόστος του οχήματος και το δεύτερο η διαθεσιμότητα δικτύου φόρτισης ή η αυτονομία του οχήματος, θέματα που έχουν άμεση σχέση με την πρόταση της Κομισιόν.
Τα κράτη-μέλη αντέδρασαν, υποστηρίζοντας ότι είτε είναι τεράστιο το κόστος που θα κληθούν να καταβάλουν οι πολίτες και οι επενδυτές, είτε ότι δεν είναι «ξεκάθαρα» τα οφέλη, είτε ότι θα προκύψουν «εμπλοκές» της συγκεκριμένης ρύθμισης με άλλες ενεργειακές πολιτικές κλπ.
Η ουσία ωστόσο της αντίρρησης όπως επισημαίνει το euractiv, είναι κατά βάση οικονομική.
Τα κράτη-μέλη που έχουν αυτοκινητοβιομηχανίες, δεν θέλουν να επιβάλουν δεσμευτικό στόχο στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης, τόσο κοντινό χρονικά που θα επηρεάσει τη λειτουργία των εργοστασίων κινητήρων στη χώρα τους.
Στις περισσότερες περιπτώσεις οι κινητήρες εσωτερικής καύσης (πετρελαιοκινητήρες, βενζινοκινητήρες κλπ) κατασκευάζονται σε διαφορετικά εργοστάσια και σε διαφορετικές χώρες πολλές φορές, από τους ηλεκτροκινητήρες.
Ακόμη, υπάρχει ένα ζήτημα που δεν έχει λυθεί και έχει εξαιρετικά μεγάλο οικονομικό ενδιαφέρον, το ποια μορφή ηλεκτροκίνησης θα προωθηθεί.
Η πρόταση της Κομισιόν προάγει την μορφή της φόρτισης από πρίζα, αλλά και σε αυτή τη μορφή όμως υπάρχουν διαφορετικές τεχνολογίες από διαφορετικούς κατασκευαστές.
Ακόμη υπάρχει και η τεχνολογία της φόρτισης από την πέδηση του αυτοκινήτου ή η χρήση ΑΠΕ ή άλλων καινοτόμων καυσίμων (βιοντίζελ, υδρογόνο κλπ), που προωθούν άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες και έχουν σχέση με σημαντικές επενδύσεις σε πολλές χώρες.
Κάποια κράτη-μέλη μάλιστα προτιμούν την προσέγγιση επιδότησης αγοράς αυτοκινήτων από αυτήν της δημιουργίας επαρκούς δικτύου φόρτισης.
Τέλος, όπως επισημαίνει η euractiv, υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα τεραστίων οικονομικών διαστάσεων, το αν θα υπάρξει υποχρέωση εγκατάστασης συστημάτων φόρτισης και στα υπάρχοντα κτίρια.
Μπροστά σε όλο αυτό το εξαιρετικά μεγάλο και δύσκολο πρόβλημα, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και η Κομισιόν κατέληξαν σε έναν συμβιβασμό.
Θα υπάρχει υποχρέωση εγκατάστασης μικρού αριθμού σημείων φόρτισης σε νέα κτίρια, αλλά η πλευρά αυτή της οδηγίας θα έχει μάλλον μη δεσμευτικό χαρακτήρα.
Στην πραγματικότητα η Κομισιόν υποχρεώθηκε σε ήττα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, καθώς όπως ομολόγησε ο αρμόδιος Επίτροπος Εμμανουέλ Κανιέτε, η συμφωνία μειώνει τους στόχους της Κομισιόν για την ηλεκτροκίνηση κατά 96%.
Ωστόσο ο αρμόδιος Επίτροπος τόνισε, ότι αυτός ο οδυνηρός συμβιβασμός ήταν απαραίτητος, καθώς η οδηγία αφορά συνολικά την εξοικονόμηση ενέργειας και στην πραγματικότητα ολόκληρο το ενεργειακό πακέτο της ΕΕ, οπότε όπως είπε, μια κακή συμφωνία είναι καλύτερη από καθόλου συμφωνία.
Εξέφρασε μάλιστα την ελπίδα ότι οι προβλέψεις αυτές θα βελτιωθούν κατά τη συζήτηση των οδηγιών με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
www.worldenergynews.gr