Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Μ. Μανουσάκης: Το α’ τρίμηνο του 2025 η μελέτη κόστους-οφέλους για τη διασύνδεση Κύπρου – Ισραήλ - Συζητήσεις για εναλλακτική Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας

Μ. Μανουσάκης: Το α’ τρίμηνο του 2025 η μελέτη κόστους-οφέλους για τη διασύνδεση Κύπρου – Ισραήλ -  Συζητήσεις για εναλλακτική Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας
Όπως είπε, πραγματοποιούνται συζητήσεις με επενδυτές από Γαλλία, Ισραήλ, ΗΠΑ και Αραβικά Εμιράτα και μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2025 θα έχουμε τουλάχιστον ένα επιπλέον μέτοχο στη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ Great Sea Interconnector 
Στο πρώτο τρίμηνο του 2025 θα ολοκληρωθεί η μελέτη κόστους οφέλους για τη διασύνδεση Κύπρος-Ισραήλ, ενώ προχωρούν οι λεπτομερείς έρευνες βυθού  για το τμήμα της Διασυνδεσης Ελλαδας-Κύπρου, είπε χθες μιλώντας στο συνέδριο του ot, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης.

Ειδικότερα, σημείωσε ότι για το πρώτο τμήμα της Διασύνδεσης, Ελλάδας- δύο πλοία είναι στη θάλασσα ταυτόχρονα στα ελληνικά και κυπριακά ύδατα. Το αμέσως επόμενο διάστημα μέσα στο 2025 θα πραγματοποιηθούν οι έρευνες στα διεθνή χωρικά ύδατα  και εν τω μεταξύ κατασκευάζεται το καλώδιο και στις αρχές του 2026 θα ξεκινήσει η πόντιση του καλωδίου μεταξύ της Κρήτης και της Κύπρου.

Ταυτόχρονα,  όπως είπε, πραγματοποιούνται συζητήσεις με επενδυτές από Γαλλία, Ισραήλ, ΗΠΑ και Αραβικά Εμιράτα και μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2025 θα έχουμε τουλάχιστον ένα επιπλέον μέτοχο στη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ Great Sea Interconnector που προς το παρόν ανήκει 100% στον ΑΔΜΗΕ.

"Πρόκεται για ένα έργο κρίσιμο για την Κύπρο και χρήσιμο για την Ελλάδα όχι μόνο ενεργειακά αλλά και γεωπολιτικά", τόνισε ο κ. Μανουσάκης.

Σημείωσε ότι το Ισραήλ δείχνει έντονο ενδιαφέρον για το έργο αυτό. "Είμαστε σε συνεχείς επαφές με την ισραηλινή κυβέρνηση. Πρόσφατα συνάντησα τον υπουργό Ενέργειας του Ισραήλ και συζητήσαμε για το έργο, ενδιαφέρονται για την πρόοδό του και ζητούν να επιταχυνθεί. Στο πρώτο τρίμηνο του 2025 θα έχει τελειώσει η μελέτη κόστους οφέλους για το τμήμα Κύπρος-Ισραήλ προκειμένου οι ρυθμιστικές αρχές των δύο κρατών να κάνουν το διαμοιρασμό του κόστους και να περάσουμε στην ωρίμανση του έργου, ώστε να μπορέσει να ξεκινήσει η κατασκευή του" τόνισε.

Όπως εξήγησε το Ισραήλ ενδιαφέρεται γιατί το Ισραήλ είναι ενεργειακά ένα νησί και ενδιαφέρεται για την ενεργειακή του ασφάλεια, και σημείωσε ότι το έργο θα προχωρήσει και θα ολοκληρωθεί, καθιστώντας τον ΑΔΜΗΕ ένα παίκτη της πειροχής που θα έχει την εμπειρία και θα προχωρήσει πιο εύκολα σε άλλα έργα που είναι υπό ανάπτυξη.

GREGY : Είναι ένα έργο που έχει νόημα να γίνει και θα γίνει

Σχετικά με το GREGY σημείωσε ότι είναι ένα ιδιωτικό έργο του ομίλου Κοπελούζου, ο οποίος είναι σε συζητήσεις με την Κομισιόν για να χρηματοδοτηθεί για τις μελέτες και σε αυτές τις συζητήσεις είναι αρωγοί η ελληνική κυβέρνηση και ο ΑΔΜΗΕ.

Όπως είπε είναι ένα έργο που ο ΑΔΜΗΕ το πιστεύει γιατί είναι σημαντικό και ενεργειακά και γεωπολιτικά και είναι σε συζητήσεις για να συμμετάσχει. Διευκρίνισε ότι η διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου δεν είναι ρυθμιζόμενη και δεν θα επιβαρύνει τους καταναλωτές με ρυθμιστικές χρεώσεις.

Θα υπάρξουν διμερή συμβόλαια μεταξύ παραγωγών και καταναλωτών και αυτοί θα πληρώνουν το κόστος μέσω των συμβολαίων. Σημείωσε ότι δεν θα προκαλέσει ανταραχή στην ελληνική αγορά ενέργειας, το έργο αυτό αφού το αιολικό δυναμικό της Αιγύπτου είναι σε διαφορετική χρονικότητα από την  παραγωγή στην Ελλάδα και τόνισε ότι "είναι ένα έργο που έχει πολύ νόημα να γίνει και θα γίνει".

Πρόταση για Διασύνδεση Ελλάδας-Βουγαρίας-Ρουμανίας-Ουγγαρίας

Ο κ. Μανουσάκης τόνισε τη σημασία των διασυνδέσεων για να έχουμε τα οφέλη μια πραγματικά ενιαίας αγοράς ενέργειας στην Ευρώπη.

"Το γεγονός ότι το δίκτυο είναι πιο αραιό στη Νοτιοανατολική Ευρώπη από ότι είναι στη Δυτική Ευρώπη δημιουργεί μια κατάσταση που  χαλάει την ενότητα της ευρωπαϊκής αγορά και έχουμε υψηλότερες τιμές στη Νοτιοανατλική Ευρώπη", τόνισε.

Ειναι επιτακτική ανάγκη να δημιουργηθούν νέοι ενεργειακοί διάδρομοι, είπε ο κ. Μανουσάκης. Στο πλαίσιο αυτό ο ΑΔΜΗΕ έχει πάρει μια πρωτοβουλία  και ήδη την έχει καταθέσει στα αρμόδια κοινοτικά όργανα, για τη διασύνδεσης της Ελλάδας με την Κεντρική Ευρώπη μέσω της Αδριατικής θάλασσας, το οποίο είναι ο Green Aegean Interconnector.

"Το τελευταίο διάστημα είμαστε σε συζητήσεις για ένα εναλλακτικό διάδρομο, με τους Διαχειριστές της Βουλγαρίας της Ρουμανίας και της Ουγγαρίας για να περάσει μια διασυνδεση απο αυτή την πλευρά που είναι πολύ αραιές οι διασυνδέσεις", σημείωσε.

Όπως είπε θα μπορούσε να γίνουν και τα δύο έργα αλλά επειδή είναι υψηλού κόστους το πιθανότερο είναι να γίνει ένα από τα δύο.

"Πρέπει να λάβουμε τολμηρές πρωτοβουλίες, και οι διαχειριστές και τα κράτη της Ευρώπης, προκειμένου, η ενιαία αγορά ενέργειας της Ευρώπης να λειτουργήσει θετικά υπέρ του συνόλου των καταναλωτών της Ευρώπης. Το θέμα το έχει θέσει ο Πρωθυπουργός, τόνισε κια ο ΑΔΜΗΕ συνδράμει με όλες του τις δυνάμεις συμμετέχοντας στα αντίστοιχα φόρα για να πείσουμε όλους τος εταίρους αλλά και με την ανάπτυξη νεών έργων να δώσουμε ώθηση προς την κατεύθυνση αυτή", σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μανουσάκης.

Επενδύσεις 2 δισ. τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα

Σχετικά με τα εργα που πραγματοποιεί ο ΑΔΜΗΕ στην Ελλάδα, σημείωσε, ότι τα τελευταία 7 χρόνια ο ΑΔΜΗΕ έχει διπλασιάσει τις διασυνδέσεις στην Ελλάδα και έχει κάνει επενδύσεις πάνω από 2 δισ. ευρώ.

"Σε ένα μήνα από σήμερα ολοκληρώνεται η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής και από το καλοκαίρι του 2025 μπαίνει σε λειτουργία", σημείωσε προσθέτοντας ότι θα ακολουθήσουν οι διασυνδέσεις των νησιών του Βορειονατολικού Αιγαίου και των Δωδεκανήσων, με σημαντικά οφέλη για τους κατοίκους των νησιών.

Ο ρυθμιστής έχει αποδεχτεί ότι τα έργα αυτά είναι η καλύτερη λύση για τους καταναλωτές ενώ είναι μεγάλςη σημασίας τα νησιά να είναι διασυνδεδεμένα με την ηπειρωτική Ελλάδα.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης