Mέχρι τον Σεπτέμβριο του 2024 η διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για κατανομή δυναμικότητας
Η διαδικασία έχει τέσσερα στάδια:
α) Τη Φάση Πληροφόρησης
β) Την Δεσμευτική Φάση Υποβολής Προσφορών
γ) την Κατανομή Δυναμικότητας και
δ) την Υλοποίηση των συμβάσεων μεταφοράς φυσικού αερίου
Η πρόσκληση ενδιαφέροντος έχει ήδη δημοσευτεί από τις 2/5 από το ΔΕΣΦΑ που θα γνωστοποιήσει τον κατάλογο με τα απαραίτητα έγγραφα για τη συμμετοχή στη δεσμευτική φάση κατανομής δυναμικότητας και ορίζει την περίοδο εγγραφής με ενδεικτική καταληκτική ημερομηνία εγγραφής την 24η Ιουνίου 2024.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ο ΔΕΣΦΑ θα αξιολογήσει την επιλεξιμότητα των συμμετεχόντων μέχρι τις αρχές Ιουλίου 2024, ενώ μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2024, θα διαρκέσει η διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για κατανομή δυναμικότητας.
Η χρονική διάρκεια υποβολής προσφορών ανέρχεται σε έντεκα (11) ημέρες, από τις 2 Ιουλίου 2024 μέχρι τις 12 Ιουλίου 2024 και στην συνέχεια εκκινεί η αξιολόγηση των προσφορών.
Προκαταρκτική κατανομή δυναμικότητας
Τον Αύγουστο του 2024 θα πραγματοποιηθεί η προκαταρκτική κατανομή δυναμικότητας και θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της Οικονομικής Δοκιμής (Economic Viability Test, EVT) στις 31 Αυγούστου 2024, ημερομηνία που λαμβάνει χώρα και η κατανομή δυναμικότητας. Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου του 2024 υπολογίζεται ότι θα έχουν υλοποιηθεί οι Συμφωνίες Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (Gas Transmission Agreements, GTAs).
Με βάση τις Κατευθυντήριες Γραμμές, ο ΔΕΣΦΑ θα οριστικοποιήσει την εκτίμηση του κόστους, ανά πρόταση επέκτασης, μετά την ολοκλήρωση της δεσμευτικής φάσης, καθότι ειδικά η αναβάθμιση των συμπιεστών, σε επίπεδα πέραν αυτών που έχει αποφασιστεί από την Αρχή να υλοποιηθούν στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Ανάπτυξης ΕΣΦΑ, εξαρτάται σημαντικά από την δυναμικότητα που θα ζητηθεί από χρήστες ανά σημείο εισόδου και εξόδου του ΕΣΦΑ στο πλαίσιο της δεσμευτικής φάσης του Market Test.
Οι νέες επενδύσεις για την επέκταση των αγωγών φυσικού αερίου, σύμφωνα με τη ΡΑΑΕΥ πρέπει να γίνονται μόνο στη βάση εκπεφρασμένου ενδιαφέροντος των χρηστών. Γι αυτό και για πρώτη φορά ζητά η συμμετοχή των χρηστών στις επενδύσεις να φτάνει το 70% ενώ στις μέχρι σήμερα επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ ανερχόταν στο 50%.
Ειδικότερα, η ΡΑΑΕΥ τονίζει ότι με δεδομένο ότι η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπει σημαντική μείωση στη χρήση του φυσικού αερίου τα επόμενα χρόνια, οποιεσδήποτε νέες επενδύσεις πρέπει να λάβουν χώρα μόνο στη βάση εκπεφρασμένου ενδιαφέροντος χρηστών, για την αποπληρωμή των οποίων είναι διατεθειμένοι (έστω μερικώς) να δεσμευθούν.
Όπως τονίζει η ΡΑΑΕΥ το ενδιαφέρον από χρήστες για δέσμευση μελλοντικής αδιάλειπτης δυναμικότητας στα σημεία αυτά του ΕΣΦΑ, είναι καθοριστικό προκειμένου ο Διαχειριστής να σχεδιάσει κατάλληλα τα απαραίτητα έργα τεχνικής αναβάθμισης του ΕΣΦΑ, τα οποία θα καλύπτουν τις ανάγκες περισσοτέρων του ενός ενδιαφερόμενων μερών, μειώνοντας έτσι το κόστος ανά ενδιαφερόμενο μέρος και αυξάνοντας τις πιθανότητες υλοποίησης των έργων αυτών, με γνώμονα την αποφυγή αδικαιολόγητης επιβάρυνσης των χρεώσεων χρήσης του ΕΣΦΑ από την κατασκευή των έργων.
Μεγάλο ενδιαφέρον στο μη δεσμευτικό market test
Σημειώνεται ότι στο μη δεσμευτικό market test που είχε πραγματοποιηθεί το 2023 είκοσι επτά εταιρείες εκδήλωσαν ενδιαφέρον, υποβάλλοντας σχετικές μη δεσμευτικές προσφορές. Το ενδιαφέρον αφορά σε δέσμευση μελλοντικής αδιάλειπτης δυναμικότητας σε τέσσερα (4) υπάρχοντα Σημεία Εισόδου του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (Σιδηρόκαστρο, Νέα Μεσημβρία, Κήποι, Αγία Τριάδα) και τέσσερα (4) νέα σημεία σύνδεσης του συστήματος μεταφοράς με τους τερματικούς σταθμούς ΥΦΑ στην Αλεξανδρούπολη (Αμφιτρίτη), Κόρινθο (σημείο σύνδεσης με το FSRU της Διώρυγα Gas), Βόλο (σημείο σύνδεσης με το FSRU ARGO) και Θεσσαλονίκη (σημείο σύνδεσης με το FSRU ELPEDISON).
Ενδιαφέρον καταγράφηκε επίσης για δέσμευση μελλοντικής δυναμικότητας σε 30 Σημεία Εξόδου του ΕΣΦΑ, συμπεριλαμβανομένου του Σιδηροκάστρου (Σημείο Διασύνδεσης των εθνικών συστημάτων φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βουλγαρίας) και της Κομοτηνής (Σημείο Διασύνδεσης του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου της Ελλάδας με τον αγωγό IGB), για ροή φυσικού αερίου από Ελλάδα προς Βουλγαρία.
www.worldenergynews.gr