Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Κατατέθηκε η τροπολογία για τα υπερέσοδα των προμηθευτών - Δείτε την αναλυτικά

Κατατέθηκε η τροπολογία για τα υπερέσοδα των προμηθευτών - Δείτε την αναλυτικά
Αναλυτικά, ο τεχνικός υπολογισμός των υπερεσόδων των προμηθευτών που επιχειρεί να επιβάλλει έμμεσο πλαφόν

Κατατέθηκε η τροπολογία (διαβάστε ΕΔΩ αναλυτικά) για τα κέρδη των Προμηθευτών στην Βουλή και θα αφορά την περίοδο σε πρώτη φάση 1/8-31/10/2022.Γίνεται λόγος για την εύλογη μέγιστη τιμή λιανικής, η οποία θα ορίζεται κάθε μήνα για κάθε Προμηθευτή και θα συγκρίνεται με τις ονομαστικές χρεώσεις που θα έχουν ανακοινωθεί.

Χαρακτηριστικά, η τροπολογία αναφέρει:

4_86.JPG

8_45.JPG

Σύμφωνα με τις διατάξεις της τροπολογίας για τον προσδιορισμό των πρόσθετων εσόδων θα ορίζεται ανά μήνα  Εύλογη Μέγιστη Τιμή Λιανικής (Ε.Μ.Τ.Λ.), με βάση το κόστος προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, προσαυξημένο εύλογο μέγιστο περιθώριο κέρδους και λαμβάνοντας υπόψη εύλογο για απώλειες συστήματος, λειτουργικό κόστος και επισφάλειες.

Επιπλέον, όπως προβλέπεται από την τροπολογία υπολογίζεται Τιμή Χρέωσης (Μ.Τ.Χ.) ανά μήνα εξέτασης, ως μεσοσταθμική τιμή χρέωσης των τιμολογίων που παρέχονται από Προμηθευτή, βάσει των καταναλώσεων ανά τιμολόγιο, εξαιρουμένης κάθε κρατικής επιδότησης. Για υπολογισμό Μ.Τ.Χ. ανά μήνα εξέτασης, δύναται να συνυπολογίζονται και τύποι τιμολογίων σταθερής χρέωσης των καταναλωτών χαμηλής τάσης, καθώς και εκπτώσεις που παρέχουν οι προμηθευτές.

Τα υπερβάλλοντα έσοδα ανά μήνα για κάθε Προμηθευτή υπολογίζονται ως γινόμενο διαφοράς Μ.Τ.Χ. και αντίστοιχης Ε.Μ.Τ.Λ., επί την ποσότητα προμηθευόμενης ανά μήνα ηλεκτρικής ενέργειας, αφαιρουμένων των ποσών που ο υπόχρεος έχει καταβάλει στο πλαίσιο εκκαθάρισης μηνιαίων συμβάσεων αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και μηνιαίων πράξεων αντιστάθμισης κινδύνου.

Αν τα υπερβάλλοντα έσοδα του μήνα εξέτασης λάβουν αρνητική τιμή, η εισφορά μήνα για Προμηθευτή λογίζεται ως μηδενική και το εν λόγω αρνητικό ποσό απομειώνει έκτακτη εισφορά των αμέσως επόμενων μηνών, μέχρι πέρας εφαρμογής του παρόντος προσωρινσύ μηχανισμού.Μέχρι το πέρας του χρονικού διαστήματος ισχύος του παρόντος προσωρινού μηχανισμού επιβάλλεται και εισπράττεται τριμηνιαία το 60% της έκτακτης εισφοράς και το 40% με το πέρας του χρονικού διαστήματος ισχύος αυτού.

Η μέση τιμή χρέωσης αφορά την μεσοσταθμική ονομαστική χρέωση για τα τιμολόγια του προμηθευτή ανά μήνα. Τον υπολογισμό θα αναλάβει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.  Από την διαφορά της ΕΜΤΛ θα αφαιρείται το κόστος εκκαθάρισης μηνιαίων συμβάσεων και το κόστος αντιστάθμισης κινδύνου.Το 60% θα καταβάλλεται άμεσα με στόχο, μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου να γίνεται η ανάκτηση της α΄ περιόδου.

Σε μείζονα αντιπαράθεση μεταξύ της κυβέρνησης και των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας έχει εξελιχθεί η υπόθεση της φορολόγησης των υπερεσόδων και αυτού του κρίκου της αλυσίδας της αγοράς ηλεκτρισμού. Κρίσιμο θα είναι τι θα υιοθετήσει από τις προτάσεις των προμηθευτών η τελική ΚΥΑ, καθώς ήδη υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις.

Τι έχουν ζητήσει οι προμηθευτές

Οι προμηθευτές που θεωρούν ότι η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην αγορά είναι αποτέλεσμα των πρόσφατων παρεμβάσεων της κυβέρνησης, η οποία υποχρέωσε τις εταιρίες να προβλέπουν την εξέλιξη της χονδρεμπορικής αγοράς για τον επόμενο μήνα και βάση της πρόβλεψης αυτής να προσδιορίζουν τα τιμολόγια τους, δεν φαίνονται διατεθειμένοι να αποδεχθούν τη νομοθετική ρύθμιση που ετοιμάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να φορολογήσει με ποσοστό 90% τα υπερέσοδα του κλάδου. Πολύ δε περισσότερο που μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει η παραμικρή διαβούλευση επί του θέματος και οι εταιρίες περιμένουν να δουν τι θα προβλέπει η ρύθμιση όταν αυτή θα κατατεθεί στη Βουλή.


Παράγοντες του κλάδου υπενθυμίζουν ότι ο συγκεκριμένος τρόπος λειτουργίας της αγοράς ήταν απόφαση της κυβέρνησης η οποία δεν έδωσε το παραμικρό περιθώριο ευελιξίας στις εταιρίες να διαρθρώσουν τις υψηλές τιμές λιανικής που δεν επιβεβαιώθηκαν από την εξέλιξη της χονδρικής, μέσω της παροχής εκπτώσεων τον επόμενο μήνα.
Υποστηρίζουν δε ότι η φορολόγηση σε ποσοστό 90% δεν είναι τίποτε άλλο παρά δήμευση, ειδικά εάν δεν συνεξεταστούν κόστη που προκύπτουν για τις εταιρίες από το συγκεκριμένο τρόπο τιμολόγησης όπως τα κόστη για ασφάλιστρα κινδύνου, hedging, υψηλότατες ανάγκες ρευστότητας, επισφάλειες από ληξιπρόθεσμες οφειλές κλπ.


Ετοιμάζουν προσφυγές


Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς όλα αυτά τα κόστη θα πρέπει να αφαιρεθούν από τα έσοδα των εταιριών για να διαπιστωθεί εάν πράγματι υπάρχουν υπερβάλλοντα κέρδη και αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσω ορκωτών λογιστών που πρέπει οπωσδήποτε να εμπλακούν στην όλη διαδικασία. Μάλιστα προαναγγέλλουν ότι θα υπάρξουν προσφυγές στη δικαιοσύνη κατά της ρύθμισης που προωθεί το ΥΠΕΝ.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η αντίδραση των προμηθευτών στην κυοφορούμενη νομοθετική ρύθμιση καταγράφηκε και επισήμως μέσω επιστολής του συλλογικού φορέα εκπροσώπησης τους του ΕΣΠΕΝ προς τον υπουργό ΠΕΝ Κώστα Σκρέκα και τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θεόδωρο Σκυλακάκη.
Επιστολή, που ο κ. Σκρέκας χρησιμοποίησε σε ραδιοφωνική του συνέντευξη ως επιχείρημα για να απαντήσει στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί σύμπλευσης της κυβέρνησης με τους μεγάλους επιχειρηματίες του τομέα της ενέργειας. Όπως είπε έχει λάβει επιστολή των προμηθευτών που διαφωνούν με τη φορολόγηση των υπερκερδών και «αυτό νομίζω ότι τα λέει όλα».

Ο υπολογισμός των κερδών

Ο ΕΣΠΕΝ στην επιστολή του σημειώνει ότι ο όποιος σχεδιασμός σχετικής ρύθμισης για την έκτακτη φορολόγηση των προμηθευτών ενέργειας θα πρέπει να βασίζεται στις αυτοτελείς οικονομικές καταστάσεις των εταιρειών και το πραγματικό κόστος προμήθειας, σταθμίζοντας εκπτώσεις και άλλες ωφέλειες επί του ανταγωνιστικού σκέλους των τιμολογίων. Μεταξύ άλλων, θα πρέπει να συνυπολογίζεται τόσο το κόστος των ασφαλίστρων κινδύνου (risk premium) όσο και τα αποτελέσματα της αντιστάθμισης αυτού (hedging gains/ losses), καθώς και το κόστος για την κάλυψη των ιδιαιτέρως αυξημένων αναγκών χρηματοοικονομικής ρευστότητας κατά την τρέχουσα περίοδο.

Στην αξιολόγηση θα πρέπει προφανώς να ληφθούν υπόψη και οι επισφαλείς απαιτήσεις που σχετίζονται με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές και την Καθολική Υπηρεσία και οι οποίες εν τέλει αποτελούν ζημία για τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών», αναφέρει ο ΕΣΠΕΝ. Επισημαίνει ακόμη πως είχε από την πρώτη στιγμή επισημάνει ότι οι διατάξεις του Νόμου 4951/2022 (άρθ. 138) αναφορικά με την τιμολόγηση των τελικών πελατών βάσει προβλεπόμενων τιμών, σε τόσο ευμετάβλητες συνθήκες, εκ των πραγμάτων θα οδηγούσε σε αύξηση των τιμολογίων λόγω του πολύ υψηλού ασφάλιστρου (risk premium) που πρέπει να καταβληθεί από τους προμηθευτές στα πλαίσια της αντιστάθμισης του σχετικού κινδύνου μέσω χρηματοπιστωτικών παραγώγων (hedging). Ιδίως οι μακροχρόνιες προβλέψεις, για διάστημα σχεδόν δύο μηνών, δημιουργούν ακόμα υψηλότερο κόστος, εφόσον ο κίνδυνος των margin calls δρα πολλαπλασιαστικά επί των ήδη υψηλών ασφαλίστρων.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης