Σχεδόν μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης ο υπερ-κόμβος του Ελαιώνα - Μπαταρίες ηλεκτροκίνησης και υδρογόνο στις προβλέψεις

Σχεδόν μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης ο υπερ-κόμβος του Ελαιώνα - Μπαταρίες ηλεκτροκίνησης και υδρογόνο στις προβλέψεις

 Ο νέος Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων θα προβλέπει την ενσωμάτωση υδρογόνου, μπαταριών ηλεκτροκίνησης και άλλων προηγμένων πράσινων τεχνολογιών για τον ανεφοδιασμό των οχημάτων

 

Με χαρακτήρα κτηρίου σχεδόν μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης, θα αναπτυχθεί ο νέος υπερ-κόμβος των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα. Ο διαγωνισμός για το πολυαναμενόμενο έργο, που είχε μείνει στο συρτάρι από τη δεκαετία του 1990, ενώ πάγωσε μετά την παρουσίασή του το 2018, μπαίνει στην τελική ευθεία με την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου. Με αέρα τέρμιναλ αεροδρομίου, ο νέος Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ), αποτελεί σημαντικό πόλο του ολικού λίφτινγκ της περιοχής του Ελαιώνα, όπου ξεκίνησε ήδη η κατασκευή της νέας αρένας του Παναθηναϊκού. Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 140 εκατ. ευρώ.


Ο νέος τερματικός σταθμός θα δώσει κυκλοφοριακές ανάσες σε πυκνοδομημένες περιοχές της πόλης και επιβαρυμένους δρόμους, από τους οποίους περνούν σήμερα τα ΚΤΕΛ που ξεκινούν από την πρωτεύουσα. Στην ανάπτυξή του θα αποτελέσει τη δεύτερη μεγαλύτερη συγκοινωνιακή πύλη της Αθήνας, μετά το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Το νέο ΚΣΥΛ Ελαιώνα θα στεγάσει, σε έκταση 66.420 τ.μ. επί του υφιστάμενου αμαξοστασίου της Αττικό Μετρό, τις υπεραστικές λεωφορειακές συνδέσεις της Αθήνας με την υπόλοιπη Ελλάδα, τη σύνδεση με τον σταθμό του μετρό «Ελαιώνας», τον τοπικό σταθμό διεθνών λεωφορειακών γραμμών, οργανωμένους χώρους στάσης για απο-επιβιβάσεις από/ προς ταξί και ΙΧ, καθώς και χώρο στάθμευσης για τους επιβάτες του μετρό και για τις ανάγκες των υπεραστικών λεωφορείων.

Παράλληλα, θα εκσυγχρονίσει τις υπεραστικές μετακινήσεις, σε σχέση με τις τριτοκοσμικές καταστάσεις που επικρατούν στους δύο υφιστάμενους σταθμούς, στον Κηφισό που εξυπηρετεί 36 λεωφορειακές γραμμές και στη Λιοσίων που εξυπηρετεί 13. Οι δύο σταθμοί, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι λεωφορειακές γραμμές εξωτερικού που βρίσκονται σκόρπιες ανά την Αθήνα, εξυπηρετούν συνολικά 24.650-44.200 επιβάτες ημερησίως. Περίπου δηλαδή 12 εκατ. επιβάτες ετησίως, όσους ένα μεγάλο αεροδρόμιο.

Σήμερα, η προσβασιμότητα εξασφαλίζεται κυρίως με ιδιωτικά οδικά μέσα (Ι.Χ., ταξί) και με λίγες λεωφορειακές γραμμές, ενώ οι χώροι αναμονής δεν επαρκούν. Επίσης, επικρατούν απαράδεκτες συνθήκες αερισμού/κλιματισμού αιθουσών.

Το προφίλ του νέου τέρμιναλ

Ο νέος υπερ-κόμβος των ΚΤΕΛ, επιφάνειας 43.880 τ.μ., θα εξυπηρετεί 16 εκατ. επιβάτες ετησίως. Θα είναι μια συστάδα τριών βασικών κτηρίων κι ενός συνοδευτικού. Στο Κτήριο Α, θα φιλοξενούνται οι αποβάθρες των εθνικών λεωφορειακών γραμμών ΚΤΕΛ, τους χώρους στάθμευσης των ιδιωτικών αυτοκινήτων, καθώς και ξενοδοχειακή μονάδα. Το Κεντρικό Κτήριο Β θα είναι ο πυρήνας υποδοχής επιβατών και επισκεπτών του σταθμού. Περιλαμβάνει τη βασική αίθουσα αφίξεων και αναχωρήσεων, εμπορικές χρήσεις υπηρεσιών και καταστημάτων, χώρους εστίασης, συνεδριακό κέντρο και εκθεσιακούς χώρους.

Το Κτήριο Γ θα στεγάσει τις αποβάθρες των λεωφορείων διεθνών προορισμών, ενώ στο Συνοδευτικό Κτήριο Δ θα βρίσκονται οι χώροι στάθμευσης/απόσυρσης των λεωφορείων. Το νέο τέρμιναλ θα περιλαμβάνει εμπορικούς χώρους 11.750 τ.μ., χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος 1.500 τ.μ. και ελεύθερους χώρους πρασίνου 20.000 τ.μ.


Ενεργειακά υπεύθυνος σχεδιασμός

Εντός των βασικών στόχων των επόμενων σταδίων σχεδιασμού είναι η επίτευξη χαρακτήρα «Κτηρίου σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης» - nearly Zero Energy Building – nZEB. Η προσέγγιση αυτού του στόχου καταλήγει σε δείκτη ενεργειακής απόδοσης για το κτήριο 139,54 kwh/m2 a. Το στάδιο της υλοποίησης των σχεδίων εκπόνησης του έργου αναμένεται να διαρκέσει 16 μήνες από την έκδοση της σχετικής πολεοδομικής άδειας κατασκευής του κτηρίου.

Ο σταθμός ανεφοδιασμού των λεωφορείων του κόμβου με καύσιμα θα πρέπει να ενσωματώνει πρόβλεψη για ενσωμάτωση υδρογόνου, εναλλαγής μπαταριών ηλεκτροκίνησης και άλλων προηγμένων πράσινων τεχνολογιών.
Στη φάση της οριστικοποίησης του σχεδιασμού θα πρέπει ακόμα να ενσωματωθούν, κατόπιν κατάλληλης μελέτης, όλες οι υποδομές και πρόνοιες λειτουργικότητας που είναι αναγκαίες για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, συμπεριλαμβανομένων των φορτιστών λεωφορείων και ταξί́ σε επαρκή αριθμό και κατάλληλες θέσεις, πρόνοιες στάσης/στάθμευσης ηλεκτρικών Ι.Χ. οχημάτων με ταχυφορτιστές κ.ά.

Ως προς τον τελικό σχεδιασμό των διαμορφώσεων στα κτήρια και στους εξωτερικούς χώρους του σταθμού θα πρέπει να επιδιωχθεί η βέλτιστη δυνατή προσαρμογή στις αστικές κλιματικές συνθήκες, αξιοποιώντας όλες τις σύγχρονες εξελίξεις στους κλάδους των ψυχρών δομικών υλικών και της βιοκλιματικής δόμησης.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης