
Εάν ζείτε στο Ηνωμένο Βασίλειο, το αποτύπωμα άνθρακα του πλυντηρίου πιάτων και του ψυγείου σας έχει συρρικνωθεί κατά πολύ, κυρίως επειδή η κυβέρνηση και οι εταιρείες έχουν ξοδέψει δισεκατομμύρια λίρες για την εγκατάσταση αιολικής και ηλιακής ενέργειας, αναφέρει το Bloomberg.
Ζωή με μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα
Τα τελευταία χρόνια, αυτή η αλλαγή συνέβαλε στη μείωση των εκπομπών από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας κατά 80%. Η ρύπανση από το αυτοκίνητό σας και τον λέβητα έχει μειωθεί επίσης. Συνολικά, οι εκπομπές από τα σπίτια και τα αυτοκίνητα μειώθηκαν κατά ένα τρίτο και ένα έκτο από το 1990, αντίστοιχα. Αυτό πρέπει να αλλάξει, είπαν οι επίσημοι σύμβουλοι της κυβέρνησης για το κλίμα στις προβλέψεις τους για τον άνθρακα τον περασμένο μήνα. Εάν το Ηνωμένο Βασίλειο θέλει να πετύχει τους στόχους του για μείωση των εκπομπών κατά 87% έως το 2040 και μηδενικό καθαρό έως το 2050, οι καταναλωτές πρέπει να διαδραματίσουν μεγαλύτερο ρόλο.
Πολλές πλούσιες οικονομίες, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν κάνει μεγάλα βήματα στην εξυγίανση των αποτυπωμάτων άνθρακα τους, αλλά οι πληθυσμοί τους εξακολουθούν να ζουν μια ζωή με υψηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα. Σε αντίθεση με τους λιγότερο πλούσιους ομοτίμους που εξακολουθούν να εργάζονται για ένα δίκτυο χωρίς άνθρακα, αυτό το σύμπλεγμα κυρίως ευρωπαϊκών εθνών αντιμετωπίζει τώρα μια νέα πρόκληση: να πείσει το κοινό να ζήσει διαφορετικά.
«Οι υπόλοιπες περικοπές που πρέπει να κάνουμε στις εγχώριες εκπομπές αφορούν τομείς, επιλογές, και αλλαγές στις τεχνολογίες και σε κάποιο βαθμό στον τρόπο ζωής, που έχουν πραγματικό αντίκτυπο και επηρεάζουν τη ζωή μας καθημερινά», λέει ο Toby Park, ειδικός στην επιστήμη της συμπεριφοράς που έχει συμβουλεύσει την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου για τη μείωση των εκπομπών των καταναλωτών.
Οι απαιτούμενες αλλαγές
Οι σύμβουλοι του Ηνωμένου Βασιλείου για το κλίμα, η Επιτροπή Κλιματικής Αλλαγής, προσπάθησαν να βάλουν ένα συγκεκριμένο ποσό για το μερίδιο των καταναλωτών στη συνολική μείωση του άνθρακα που απαιτείται για να φτάσει η χώρα στο καθαρό μηδέν έως το 2050 — 136 μετρικούς τόνους, ή περίπου το ένα τρίτο του συνόλου.
Η μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα και αντλίες θερμότητας αντιπροσωπεύει περισσότερα από τα δύο τρίτα των απαραίτητων περικοπών, ενώ η λιγότερη οδήγηση και η κατανάλωση λιγότερων κρεάτων και γαλακτοκομικών αποτελούν την ισορροπία. Για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, οι πωλήσεις αντλιών θερμότητας και ηλεκτρικών οχημάτων πρέπει να αυξηθούν κατά πολύ τα επόμενα 15 χρόνια — κάτι που σύμφωνα με το CCC είναι εφικτό. Χρειάστηκαν μόνο λίγα χρόνια, επισημαίνει, για να υιοθετήσουν οι καταναλωτές άλλες τεχνολογίες που αλλάζουν τον τρόπο ζωής, όπως το διαδίκτυο, τα κινητά τηλέφωνα και τα ψυγεία.
Τα ηλεκτρικά οχήματα
Τα ηλεκτρικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται σε αντιπροσωπείες εδώ και δύο δεκαετίες, αλλά μέχρι στιγμής αποτελούν το 5% των αυτοκινήτων στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου, πολύ λιγότερο από το μερίδιο 80% που χρειάζεται να φτάσουν έως το 2040 για να διατηρήσουν τη χώρα εντός του προϋπολογισμού της για άνθρακα. Αυτό όμως αρχίζει να αλλάζει.
Καθώς το κόστος των EV μειώνεται, οι πωλήσεις αυξάνονται γρήγορα - τον περασμένο μήνα, ένα στα τέσσερα νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν ηλεκτρικό.
Οι αντλίες θερμότητας
Οι αντλίες θερμότητας είναι μια πιο δύσκολη προοπτική. Τα νοικοκυριά του Ηνωμένου Βασιλείου άργησαν να τα εγκαταστήσουν και περισσότερα από τα δύο τρίτα βασίζονται σε λέβητες αερίου για θέρμανση. Η μετάβαση σε μια αντλία θερμότητας συνήθως διαρκεί περισσότερο και είναι πιο ενοχλητική από την αντικατάσταση ενός λέβητα αερίου, οι εγκαταστάτες είναι σε έλλειψη και η τεχνολογία είναι άγνωστη. Προκειμένου το μερίδιο των νοικοκυριών με αντλίες θερμότητας να μεταβεί από το 1% τώρα στον στόχο του 50% έως το 2040, η CCC λέει ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να δελεαστούν με επιδοτήσεις.
Αλλά η κυβέρνηση δεν μπορεί να καλύψει το πλήρες κόστος της μετάβασης. Οι αξιωματούχοι θα πρέπει επίσης να συγκεντρώσουν την υποστήριξη του κοινού, όπως έχει γίνει σε προηγούμενες κρίσεις, όπως οι πολεμικές προσπάθειες και η πανδημία του Covid, λέει η Ruth Townend, περιβαλλοντική ερευνήτρια στο Chatham House.
«Πρέπει να είναι σαφές ότι υπάρχει ένα σχέδιο στο οποίο το κοινό έχει έναν ρόλο να παίξει, και στο οποίο τους δίνεται η δυνατότητα και υποστηρίζεται να το κάνει, με τρόπο δίκαιο σε όλη την κοινωνία». Ο στόχος του 2050 είναι νομικά δεσμευτικός. Εάν η χώρα το χάσει επειδή οι καταναλωτές δεν κάνουν αυτό που τους αναλογεί, η κυβέρνηση υπόκειται σε αγωγές.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, το τμήμα κυκλοφόρησε μια διαφήμιση για την επιχορήγηση αντλίας θερμότητας των 7.500 λιρών, δηλαδή της τάξης των 9.400 $, στην οποία εμφανίζονται απλοί άνθρωποι, με κινούμενα σχέδια για να φαίνονται σαν να είναι κατασκευασμένοι από μαλλί, που μιλούν για το τι τους αρέσει στη νέα τους αντλία θερμότητας. «Το σπίτι έχει καλή θερμοκρασία όλη μέρα τώρα. Οι γάτες το λατρεύουν», είπε ένας. «Είναι πολύ πιο φιλικό προς το περιβάλλον από τον λέβητά μου και απλώς μια ομαλή θερμότητα», είπε ένας άλλος. Αν αλλάξουν, λέει η διαφήμιση, οι ιδιοκτήτες σπιτιού μπορούν να «νιώσουν ζεστά και θολά μέσα τους».
www.worldenergynews.gr