Ο Σύνδεσμος των Ανεξάρτητων Παραγωγών και Προμηθευτών Ηλεκτρισμού διαπιστώνει σοβαρές καθυστερήσεις αλλά και αντιφάσεις σε ότι αφορά στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των διασυνδέσεων με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας
Αντιφάσεις και καθυστερήσεις σε ότι αφορά το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, αλλά και σοβαρή καθυστέρηση στον προγραμματισμό των διασυνδέσεων των νησιών του Αιγαίου με το ηπειρωτικό σύστημα διαπιστώνει ο Σύνδεσμος των Ανεξάρτητων Παραγωγών και Προμηθευτών Ηλεκτρισμού (ΕΣΑΗ) στο τελευταίο σχέδιο του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας που έχει δώσει σε δημόσια διαβούλευση ο ΑΔΜΗΕ.
Παράλληλα ο Σύνδεσμος υπογραμμίζει ότι είναι θέμα πρώτης προτεραιότητας η διερεύνηση των συνεργιών ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και το φορέα προώθησης του Eurasia Interconnector, δηλαδή της ηλεκτρικής διασύνδεσης του Ισραήλ με την Κύπρο και την Ελλάδα, με στόχο την ταχύτερη και αποδοτικότερη υλοποίηση της διασύνδεσης Αττική - Κρήτη.
Οι βασικότερες από τις παρατηρήσεις του ΕΣΑΗ στο τελευταίο σχέδιο ΔΠΑ του ΑΔΜΗΕ, συνοψίζονται στα εξής:
• Το σχέδιο επικαιροποιεί τις προβλέψεις για την ετήσια συνολική καθαρή ζήτηση ενέργειας στο ΕΣΜΗΕ την περίοδο 2018-2027 ενσωματώνοντας, από το 2020, στη ζήτηση του διασυνδεδεμένου συστήματος, το μέρος της ζήτησης της Κρήτης που θα εξυπηρετείται από το καλώδιο Πελοπόννησος – Κρήτη. Παράλληλα όμως υπάρχει αναντιστοιχία στη χρονική ένταξη του συνόλου της ζήτησης της Κρήτης, που προβλέπεται για το 2025, σε σχέση με το χρόνο ολοκλήρωσης του της διασύνδεσης Αττική - Κρήτη η οποία σύμφωνα με το παρόν σχέδιο προβλέπεται να ολοκληρωθεί το Δεκέμβριο του 2023.
• Η ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων με το κλείσιμο του βρόχου μεταξύ Πάρου Νάξου και Μυκόνου, εμφανίζει καθυστέρηση, καθώς δεν ολοκληρώνεται πριν το 2019. Μάλιστα με βάση αυτό το δεδομένο ο ΕΣΑΗ, θέτει το εξής ερώτημα: «Αν για τη διασύνδεση των τριών νησιών που βρίσκονται σχετικά κοντά στο ηπειρωτικό σύστημα απαιτείται χρόνος σχεδόν μιας δεκαετίας ποιος θα είναι ο χρόνος υλοποίησης των διασυνδέσεων των υπολοίπων νησιών του Αιγαίου με το ηπειρωτικό σύστημα». Το ερώτημα αυτό αφορά τόσο τη διασύνδεση της Κρήτης όσο και τις διασυνδέσεις των νησιών του Βορείου Αιγαίου και των Δωδεκανήσων για τις οποίες δεν υπάρχει ακόμη κανένα χρονοδιάγραμμα.
• Όσον αφορά την ενσωμάτωση της Κρήτης στο ηπειρωτικό σύστημα το σχέδιο του ΔΠΑ περιέχει μια αναλυτική περιγραφή των σταδίων υλοποίησης των δυο φάσεων, ενώ για πρώτη φορά ορίζονται με ακρίβεια και οι θέσεις εγκατάστασης σε Αττική, Πελοπόννησο και Κρήτη των επίγειων τμημάτων των δυο διασυνδέσεων. Το σχέδιο εκτιμά ακόμη ότι η μεταφορική ικανότητα της διασύνδεσης εναλλασσόμενου ρεύματος Πελοπόννησος - Κρήτη θα κυμαίνεται στα 150-180 MW. Η εκτίμηση αυτή προσδίδει μεγαλύτερη σαφήνεια στο ποιες ανάγκες ζήτησης και αιχμών ζήτησης του συστήματος της Κρήτης μπορεί να καλύψει αυτή η διασύνδεση και για το λόγο αυτό αναδεικνύει την επιβεβλημένη ανάγκη επιτάχυνσης των εργασιών της διασύνδεσης συνεχούς ρεύματος Αττικής - Κρήτης με μεταφορική ικανότητα 700 MW.
Με αργά βήματα οι αδειοδοτήσεις
Όμως σύμφωνα με τον Σύνδεσμο αυτή η επιτάχυνση φαίνεται ότι δύσκολα θα επέλθει, καθώς οι διαδικασίες αδειοδότησης της διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης σύμφωνα με το παράρτημα του ΔΠΑ φαίνεται να μην ολοκληρώνεται πριν από τον Σεπτέμβριο του 2019 παρόλο που το κείμενο του σχεδίου αναφέρει ότι οι διασυνδέσεις Αττική - Κρήτη και Πελοπόννησος - Κρήτη αδειοδοτούνται παράλληλα.
Όσον αφορά στο συνολικό χρόνο υλοποίησης της διασύνδεσης Αττική Κρήτη το σχέδιο αναφέρει ότι αυτή θα γίνει το Δεκέμβριο του 2023 ενώ το προσχέδιο που είχε δώσει σε διαβούλευση ο ΑΔΜΗΕ το Μάρτιο ανέφερε το δεύτερο εξάμηνο του 2024.
Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο ΕΣΑΗ αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια μικρή επιτάχυνση του έργου εάν ταυτόχρονα ο ίδιος ο ΑΔΜΗΕ δεν ανέφερε στη Μελέτη Επάρκειας Ισχύος που δημοσίευσε στις αρχές Ιουνίου ότι το σύνολο της ζήτησης της Κρήτης με την υλοποίηση της διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης, θα λαμβάνεται υπόψη από το 2025 και μετά.
Ουσιαστικά δηλαδή ο σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ παραμένει ότι η διασύνδεση της Αττικής με την Κρήτη θα τεθεί σε λειτουργία το δεύτερο εξάμηνο του 2024.
Ένα επιπλέον στοιχείο που προκαλεί ανησυχία σχετικά με το συγκεκριμένο έργο είναι η αναφορά ότι η μεταφορική ικανότητα της διασύνδεσης Αττική - Κρήτη θα επανεξετάζεται τα επόμενα χρόνια για πιθανή αναθεώρηση.
Η μη οριστικοποίηση ενός τέτοιου πολύ βασικού μεγέθους για το σχεδιασμό την αδειοδότηση και την υλοποίηση του έργου σύμφωνα με τον ΕΣΑΗ μόνο καθυστερήσεις μπορεί να προκαλέσει.
Τέλος ο Σύνδεσμος υπογραμμίζετε την ανάγκη επιτάχυνσης όλων των διαδικασιών που αφορούν τη λειτουργία των νέων αγορών ηλεκτρισμού. Η αναφορά αυτή γίνεται με αφορμή την πρόβλεψη του ΔΠΑ ότι η προμήθεια του απαραίτητου συστήματος για τη λειτουργία της αγοράς εξισορρόπησης θα γίνει το 2018.
Όμως σύμφωνα με τον ΕΣΑΗ θα πρέπει να επιταχυνθούν όλες οι διαδικασίες που αφορούν τη λειτουργία των νέων αγορών, ώστε να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2017 ή με κάποια καθυστέρηση εντός του πρώτου εξαμήνου του 2018.
www.worldenergynews.gr
Παράλληλα ο Σύνδεσμος υπογραμμίζει ότι είναι θέμα πρώτης προτεραιότητας η διερεύνηση των συνεργιών ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και το φορέα προώθησης του Eurasia Interconnector, δηλαδή της ηλεκτρικής διασύνδεσης του Ισραήλ με την Κύπρο και την Ελλάδα, με στόχο την ταχύτερη και αποδοτικότερη υλοποίηση της διασύνδεσης Αττική - Κρήτη.
Οι βασικότερες από τις παρατηρήσεις του ΕΣΑΗ στο τελευταίο σχέδιο ΔΠΑ του ΑΔΜΗΕ, συνοψίζονται στα εξής:
• Το σχέδιο επικαιροποιεί τις προβλέψεις για την ετήσια συνολική καθαρή ζήτηση ενέργειας στο ΕΣΜΗΕ την περίοδο 2018-2027 ενσωματώνοντας, από το 2020, στη ζήτηση του διασυνδεδεμένου συστήματος, το μέρος της ζήτησης της Κρήτης που θα εξυπηρετείται από το καλώδιο Πελοπόννησος – Κρήτη. Παράλληλα όμως υπάρχει αναντιστοιχία στη χρονική ένταξη του συνόλου της ζήτησης της Κρήτης, που προβλέπεται για το 2025, σε σχέση με το χρόνο ολοκλήρωσης του της διασύνδεσης Αττική - Κρήτη η οποία σύμφωνα με το παρόν σχέδιο προβλέπεται να ολοκληρωθεί το Δεκέμβριο του 2023.
• Η ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων με το κλείσιμο του βρόχου μεταξύ Πάρου Νάξου και Μυκόνου, εμφανίζει καθυστέρηση, καθώς δεν ολοκληρώνεται πριν το 2019. Μάλιστα με βάση αυτό το δεδομένο ο ΕΣΑΗ, θέτει το εξής ερώτημα: «Αν για τη διασύνδεση των τριών νησιών που βρίσκονται σχετικά κοντά στο ηπειρωτικό σύστημα απαιτείται χρόνος σχεδόν μιας δεκαετίας ποιος θα είναι ο χρόνος υλοποίησης των διασυνδέσεων των υπολοίπων νησιών του Αιγαίου με το ηπειρωτικό σύστημα». Το ερώτημα αυτό αφορά τόσο τη διασύνδεση της Κρήτης όσο και τις διασυνδέσεις των νησιών του Βορείου Αιγαίου και των Δωδεκανήσων για τις οποίες δεν υπάρχει ακόμη κανένα χρονοδιάγραμμα.
• Όσον αφορά την ενσωμάτωση της Κρήτης στο ηπειρωτικό σύστημα το σχέδιο του ΔΠΑ περιέχει μια αναλυτική περιγραφή των σταδίων υλοποίησης των δυο φάσεων, ενώ για πρώτη φορά ορίζονται με ακρίβεια και οι θέσεις εγκατάστασης σε Αττική, Πελοπόννησο και Κρήτη των επίγειων τμημάτων των δυο διασυνδέσεων. Το σχέδιο εκτιμά ακόμη ότι η μεταφορική ικανότητα της διασύνδεσης εναλλασσόμενου ρεύματος Πελοπόννησος - Κρήτη θα κυμαίνεται στα 150-180 MW. Η εκτίμηση αυτή προσδίδει μεγαλύτερη σαφήνεια στο ποιες ανάγκες ζήτησης και αιχμών ζήτησης του συστήματος της Κρήτης μπορεί να καλύψει αυτή η διασύνδεση και για το λόγο αυτό αναδεικνύει την επιβεβλημένη ανάγκη επιτάχυνσης των εργασιών της διασύνδεσης συνεχούς ρεύματος Αττικής - Κρήτης με μεταφορική ικανότητα 700 MW.
Με αργά βήματα οι αδειοδοτήσεις
Όμως σύμφωνα με τον Σύνδεσμο αυτή η επιτάχυνση φαίνεται ότι δύσκολα θα επέλθει, καθώς οι διαδικασίες αδειοδότησης της διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης σύμφωνα με το παράρτημα του ΔΠΑ φαίνεται να μην ολοκληρώνεται πριν από τον Σεπτέμβριο του 2019 παρόλο που το κείμενο του σχεδίου αναφέρει ότι οι διασυνδέσεις Αττική - Κρήτη και Πελοπόννησος - Κρήτη αδειοδοτούνται παράλληλα.
Όσον αφορά στο συνολικό χρόνο υλοποίησης της διασύνδεσης Αττική Κρήτη το σχέδιο αναφέρει ότι αυτή θα γίνει το Δεκέμβριο του 2023 ενώ το προσχέδιο που είχε δώσει σε διαβούλευση ο ΑΔΜΗΕ το Μάρτιο ανέφερε το δεύτερο εξάμηνο του 2024.
Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο ΕΣΑΗ αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια μικρή επιτάχυνση του έργου εάν ταυτόχρονα ο ίδιος ο ΑΔΜΗΕ δεν ανέφερε στη Μελέτη Επάρκειας Ισχύος που δημοσίευσε στις αρχές Ιουνίου ότι το σύνολο της ζήτησης της Κρήτης με την υλοποίηση της διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης, θα λαμβάνεται υπόψη από το 2025 και μετά.
Ουσιαστικά δηλαδή ο σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ παραμένει ότι η διασύνδεση της Αττικής με την Κρήτη θα τεθεί σε λειτουργία το δεύτερο εξάμηνο του 2024.
Ένα επιπλέον στοιχείο που προκαλεί ανησυχία σχετικά με το συγκεκριμένο έργο είναι η αναφορά ότι η μεταφορική ικανότητα της διασύνδεσης Αττική - Κρήτη θα επανεξετάζεται τα επόμενα χρόνια για πιθανή αναθεώρηση.
Η μη οριστικοποίηση ενός τέτοιου πολύ βασικού μεγέθους για το σχεδιασμό την αδειοδότηση και την υλοποίηση του έργου σύμφωνα με τον ΕΣΑΗ μόνο καθυστερήσεις μπορεί να προκαλέσει.
Τέλος ο Σύνδεσμος υπογραμμίζετε την ανάγκη επιτάχυνσης όλων των διαδικασιών που αφορούν τη λειτουργία των νέων αγορών ηλεκτρισμού. Η αναφορά αυτή γίνεται με αφορμή την πρόβλεψη του ΔΠΑ ότι η προμήθεια του απαραίτητου συστήματος για τη λειτουργία της αγοράς εξισορρόπησης θα γίνει το 2018.
Όμως σύμφωνα με τον ΕΣΑΗ θα πρέπει να επιταχυνθούν όλες οι διαδικασίες που αφορούν τη λειτουργία των νέων αγορών, ώστε να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2017 ή με κάποια καθυστέρηση εντός του πρώτου εξαμήνου του 2018.
www.worldenergynews.gr