Διακριτική και εντός παρενθέσεως αναφορά για την εναλλακτική λύση των υδροηλεκτρικών
Η πώληση περίπου του 40% των λιγνιτικών μονάδων και των ορυχείων της ΔΕΗ, αλλά και η αύξηση των ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας που διατίθενται μέσω των δημοπρασιών ΝΟΜΕ, υπό τον όρο ότι αυτές θα μειωθούν όταν θα πωληθούν μονάδες παραγωγής, προβλέπονται στο τελικό σχέδιο συμφωνίας με τους δανειστές το οποίο κατά πάσα πιθανότητα θα επικυρωθεί σήμερα 2.5.2017, σε συνάντηση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη με τους επικεφαλής της Τρόικας.
Στο σχέδιο της συμφωνίας υπάρχει αναφορά στις υδροηλεκτρικές μονάδες της ΔΕΗ, μετά τα όσα προβλέπονται για τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ. Συγκεκριμένα αναφέρονται τα εξής:
Οι ενδεχόμενες ανάγκες για πρόσθετα διαρθρωτικά μέτρα περιλαμβάνουν τα υδροηλεκτρικά.
Αξίζει να αναφερθεί ότι αυτό αναγράφεται μέσα σε παρένθεση και συμπληρώνεται στο κείμενο:
Μόνον όταν τα αρχικά διαρθρωτικά που αφορούν λιγνιτικά, θα έχουν εφαρμοστεί πλήρως, τότε θα ληφθεί υπόψη αν χρειάζεται η πρόσθετη διαδικασία.
Προβλέπεται ότι το market test για την πώληση των λινγιτικών θα έχει ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο του 2017 με την προοπτική ο σχετικός διαγωνισμός να προκηρυχθεί το 2018 και να έχει ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του ίδιου έτους.
Η συμφωνία προβλέπει ακόμη ότι οι υποψήφιοι επενδυτές θα πρέπει να έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία στην αγορά ενέργειας, καθώς και τα αναγκαία κεφάλαια, ενώ οι μομάδες που θα πουληθούν θα λειτουργούν τελείως ανεξάρτητα από την ΔΕΗ.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι υπάρχει ειδική αναφορά στην αυξομείωση του παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ από λιγνίτη, όπως αυτή θα εξελίσσεται λόγω της απόσυρσης μονάδων, ή της προσθήκης νέων.
ΝΟΜΕ
Σε ότι αφορά τις δημοπρατούμενες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίες υλοποιούνται προκειμένου να μειωθεί το μερίδιο της ΔΕΗ, αυξάνονται μεν αλλά σε χαμηλότερο ποσοστό σε σχέση με τις αρχικές απαιτήσεις των δανειστών.
Συγκεκριμένα τα ποσοστά των δημοπρασιών ΝΟΜΕ θα διαμορφωθούν σε 16% για το 2017, 19% για το 2018 και 22% για το 2019.
Σε ότι αφορά την τιμή εκκίνησης των δημοπρασιών αυτή θα αναθεωρείται ανά έτος αρχής γενομένης από τον Ιούνιο του 2017.
Η συμφωνία προβλέπει επίσης ότι οι δημοπρατούμενες ποσότητες θα μειωθούν μετά την εφαρμογή των μέτρων για τον περιορισμό του μεριδίου της ΔΕΗ στους λιγνίτες.
ΔΕΗ -ΥΚΩ
Ως προαπαιτούμενη δράση, οι ελληνικές αρχές και η ΔΕΗ θα συμφωνήσουν με τους Θεσμούς ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης, συμπεριλαμβανομένου ενός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος εφαρμογής του, προκειμένου να αντιμετωπίσει το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τη ΔΕΗ.
Θα πρέπει να ξεκαθαριστούν τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τους στρατηγικούς κακοπληρωτές και τις κλοπές ρεύματος, καθώς και με όλες τις καθυστερήσεις οφειλών από το δημόσιο μέσα στο 2017.
Παράλληλα θα πρέπει να μηδενιστεί το σωρευμένο έλλειμμα των ΥΚΩ προς τη ΔΕΗ, το οποίο θα προσδιοριστεί μέσα στον Μάιο του 2017.
Θα πρέπει να έχει εκμηδενιστεί μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019.
Αντίστοιχα το επίπεδο των ΥΚΩ του 2016 θα πρέπει να προσδιοριστεί μέχρι τον Ιούλιο του 2017.
Όπως είναι γνωστό η ΔΕΗ διεκδικεί 735 εκατ. ευρώ, αλλά το τελικό ποσό θα αποφασιστεί από τη ΡΑΕ, η οποία θα προτείνει σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων για τις χρεώσεις των ΥΚΩ αλλά και για τα φθηνότερα ειδικά τιμολόγια που αφορούν τις κοινωνικά ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.
ΔΕΠΑ - Φυσικό Αέριο
Εξάλλου το σχέδιο συμφωνίας προβλέπει τη διαμόρφωση έως το Σεπτέμβριο, οδικού χάρτη για την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου.
Με τον τρόπο αυτό θα αρθούν τα εμπόδια που αφορούν την χονδρική είτε λιανική αγορά, θα εξασφαλιστεί η ενδοσύνδεση του συστήματος, η ισορροπημένη διαφοροποίηση των πηγών τροφοδοσίας και η ανάπτυξη δικτύου.
Παράλληλα η ελληνική κυβέρνηση ουσιαστικά θα δεσμεύεται για την αποχώρηση της ΔΕΠΑ από τις θυγατρικές της Εταιρείες Παροχής Αερίου Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης στις οποίες κατέχει ποσοστό 51%.
Θα υπάρξει πλήρης διαχωρισμός όσον αφορά τα δικαιώματα μάνατζμεντ, βέτο, προνομιακής πληροφόρησης κλπ.
Η πρώτη δημοπρασία φυσικού αερίου σε ετήσια βάση θα αφορά ποσότητα ίση με το 16% που προμηθεύει η ΔΕΠΑ στους πελάτες της.
Η ΡΑΕ θα δώσει στους θεσμούς αναλυτική έκθεση για την δημοπρασία.
ΑΔΜΗΕ
Αν μέσα στον Μάιο δεν ολοκληρωθεί η τρέχουσα διαδικασία μεταβίβασης του 24% στην State Grid και εισαγωγής στο χρηματιστήριο, τότε θα ιδιωτικοποιηθεί το 100% της εταιρίας.
Συγκεκριμένα στο κείμενο αναφέρεται ότι:
"Εάν οι Θεσμοί, μετά από διαβουλεύσεις με τις ελληνικές αρχές, διαπιστώσουν ότι δεν υπάρχει επαρκής πρόοδος για την ολοκλήρωση του κλεισίματος μέχρι τον Μάιο του 2017, ιδίως σε σχέση με την αγορά από τον στρατηγικό επενδυτή, η Ελληνική Δημοκρατία, σε συμφωνία με τους Θεσμούς θα προχωρήσει σε διαγωνισμό για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την πώληση του 100% των μετοχών της ΔΕΗ στον ΑΔΜΗΕ και θα ιδιωτικοποιήσει πλήρως τον ΑΔΜΗΕ εντός του 2017."
Τέλος η συμφωνία προβλέπει ότι πρέπει άμεσα να υποβληθεί στους θεσμούς ένας οδικός χάρτης για την προσαρμογή της εγχώριας αγοράς ηλεκτρισμού στους κανόνες της ενοποιημένης ευρωπαϊκής αγοράς στο πλαίσιο του Μοντέλου Στόχου Target Model.
Στόχος είναι η σύζευξη να ξεκινήσει από 1/1/2018, το δε θεσμικό πλαίσιο θα πρέπει να είναι έτοιμο από τον Σεπτέμβριο του 2017.
Αναλυτικά, το κείμενο της συμφωνίας που αφορά στα ενεργειακά θέματα έχει ως εξής:
Οι ελληνικές αγορές ενέργειας χρειάζονται ευρείες και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για να ευθυγραμμιστούν με τη νομοθεσία και τις πολιτικές της ΕΕ, να καταστούν πιο σύγχρονες και ανταγωνιστικές, να μειώσουν τα μονοπωλιακά βάρη και τις ανεπάρκειες, να προωθήσουν την καινοτομία, να ευνοήσουν την ευρύτερη υιοθέτηση των ΑΠΕ και του φυσικού αερίου και να επιβεβαιώσουν τη μεταφορά των οφελών, όλων αυτών των αλλαγών, στους καταναλωτές.
Διαρθρωτικά μέτρα σχετικά με την ικανότητα παραγωγής λιγνίτη
Οι ελληνικές αρχές θα προτείνουν επίσημα τα διαρθρωτικά μέτρα που θα εφαρμοστούν, ως προαπαιτούμενες δράσεις, για να συμμορφωθούν με τις πρόσφατες αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου σε σχέση με τις αποφάσεις C (2008) 824 και C (2009) 6244 της Κομισιόν σχετικά με τον λιγνίτη.
Οι ακόλουθες αρχές, οι οποίες θα εγκριθούν από την ΚΥΣΟΙΠ ως prior action, θα ισχύουν για τα διαρθρωτικά μέτρα που αφορούν την ικανότητα παραγωγής λιγνίτη:
Α. Τα μέτρα συνίστανται στην εκποίηση της δυναμικότητας παραγωγής λιγνίτη της ΔΕΗ σε υφιστάμενους ή νέους εναλλακτικούς προμηθευτές και άλλους επενδυτές.
Β. Η ΔΕΗ δεν θα έχει καμία συμμετοχή ή σύνδεσμο, συμπεριλαμβανομένης της προνομιακής παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, με οποιαδήποτε εκποιούμενη οντότητα.
Σύμφωνα με την πρακτική της Επιτροπής όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση για τα διορθωτικά μέτρα για τις συγκεντρώσεις, ο αγοραστής ή οι αγοραστές:
• Θα είναι ανεξάρτητοι και δεν θα έχουν καμία σχέση με τη ΔΕΗ και τις συνδεδεμένες με αυτή επιχειρήσεις.
• Θα διαθέτει τους χρηματοοικονομικούς πόρους, αποδεδειγμένη τεχνογνωσία και κίνητρο για τη διατήρηση και ανάπτυξη της αποκεντρωμένης παραγωγικής ικανότητας ως βιώσιμης και ενεργού ανταγωνιστικής δύναμης, σε ανταγωνισμό με τη ΔΕΗ και άλλους ανταγωνιστές.
• Δεν θα είναι πιθανό να δημιουργήσει, υπό το πρίσμα των διαθέσιμων πληροφοριών, εκ πρώτης όψεως, προβλήματα ανταγωνισμού, ούτε να δημιουργήσει κίνδυνο για την καθυστέρηση της εφαρμογής των διαρθρωτικών μέτρων.
Γ. Η εκποίηση θα αντιπροσωπεύει περίπου το 40% της παραγωγικής ικανότητας παραγωγής λιγνίτη της ΔΕΗ. Το ακριβές ποσοστό θα καθοριστεί σε τεχνικές συζητήσεις με την Επιτροπή, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες δικαστικές αποφάσεις και αποφάσεις σχετικά με τον λιγνίτη.
Η εκποίηση θα έχει ισοδύναμα οικονομικά χαρακτηριστικά με τη δυναμικότητα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ από λιγνίτη, ιδίως σε ότι αφορά την αποδοτικότητα και τη διάρκεια ζωής, αντανακλώντας τη θέση σε λειτουργία και τον παροπλισμό της παραγωγικής ικανότητας από λιγνίτη.
Δ. Τα μέτρα θα σχεδιαστούν και θα εφαρμοστούν σύμφωνα με τους ισχύοντες διαδικαστικούς κανόνες του διαγωνισμού. Ολοκληρώνονται με την επίσημη υποβολή της δεσμευτικής προσφοράς της Ελληνικής Δημοκρατίας προς τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ΓΔ COMP) ως βασικό παραδοτέο μέχρι τον Νοέμβριο του 2017 και θα πρέπει να έχει υλοποιηθεί έως τον Ιούνιο του 2018.
NOME και πιθανά πρόσθετα διαρθρωτικά μέτρα
Οι δημοπρασίες NOME θα συνεχιστούν, με τις ποσότητες προς δημοπράτηση προσαρμοσμένες σύμφωνα με τον μηχανισμό παρακολούθησης, έτσι ώστε, σε συνδυασμό με τα διαρθρωτικά μέτρα που εγκρίθηκαν, να εξασφαλίσουν τους συμφωνημένους στόχους μείωσης των μεριδίων αγοράς για τη ΔΕΗ, όπως ορίζεται στο MoU.
Ενόψει της συνεχούς μείωσης, σταδιακά, του μεριδίου της λιανικής και της χονδρικής αγοράς της ΔΕΗ κάτω του 50% με βιώσιμο και μόνιμο τρόπο, την προώθηση του ανταγωνισμού στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την εξάλειψη των στρεβλώσεων:
• Οι αρχές θα ολοκληρώσουν την πώληση και θα αρχίσουν να παραδίδουν το 8% του συνολικού όγκου ηλεκτρικής ενέργειας του 2015 στο διασυνδεδεμένο σύστημα (prior action).
• Η ΡΑΕ θα αποφασίσει, σύμφωνα με τις διατάξεις του Σχεδίου Δράσης του ΚΥΣΟΙΠ για τα NOME, i) τις πρόσθετες ποσότητες προς δημοπράτηση, οι οποίες θα ισούνται με την ετήσια στοχοθετημένη μείωση του μεριδίου αγοράς λιανικής της ΔΕΗ, δηλ. 12% για το 2017 πολλαπλασιασμένο με το συνολικό όγκο του διασυνδεδεμένου συστήματος το 2016, ii) τον αριθμό των δημοπρασιών που πρέπει να δρομολογηθούν το 2017 για την επίτευξη του στόχου και iii) τις ποσότητες ανά δημοπρασία (prior action).
• Η Υπουργική Απόφαση για την τιμή εκκίνησης των δημοπρασιών θα τροποποιηθεί (prior action) έτσι ώστε τον Ιούνιο κάθε έτους, αρχής γενομένης από τον Ιούνιο του 2017, οι αρχές να αναθεωρούν την τιμή εκκίνησης των δημοπρασιών με βάση την πρόταση της ΡΑΕ, που σχετίζεται με (i) Τις τιμές του CO2 όπως ορίζει ο νόμος 4389/2016, όπως τροποποιήθηκε από το νόμο 4393/2016, και (ii) τα ενημερωμένα στοιχεία για το κόστος παραγωγής της ΔΕΗ, σύμφωνα με τη μεθοδολογία που προέβλεπε η αρχική τιμή εκκίνησης.
Επιπλέον, ως prior action το σχέδιο δράσης του ΚΥΣΟΙΠ και η νομοθεσία που σχετίζεται με τα NOME θα τροποποιηθούν αναλόγως προκειμένου:
• Να τροποποιήσει τον μηχανισμό παρακολούθησης έτσι ώστε οι προσαρμοσμένες ποσότητες να ισχύουν στο S+1 σε περίπτωση απόκλισης από τον στόχο που προσδιορίζεται στο εξάμηνο S. Η πρώτη διαδικασία παρακολούθησης θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2017.
• Να εισαχθεί η ανατροπή του μισού από το 8% που πωλήθηκε το 2016 (δηλ. 4% του συνολικού όγκου ηλεκτρικής ενέργειας στο 2015 στο διασυνδεδεμένο σύστημα), με φυσικές παραδόσεις που αρχίζουν τον Δεκέμβριο του 2017, διασφαλίζοντας τη συνέχεια μεταξύ των περιόδων παράδοσης, αποφεύγοντας τις διακοπές. Για το 2018 και το 2019, 6% και 9% των ποσοτήτων που πωλούνται αντιστοίχως το 2017 και το 2018 θα μεταφερθούν, με φυσικές παραδόσεις που αρχίζουν τον Δεκέμβριο κάθε αντίστοιχου έτους. Βάσει των ανωτέρω, οι συνολικές ποσότητες NOME των ετών 2017, 2018 και 2019 θα είναι αντίστοιχα 16%, 19% και 22%, εκτός εάν προσαρμοσθούν έγκαιρα από τον προαναφερθέντα μηχανισμό προσαρμογής στο S + 1.
• Παράλληλα με την εξαμηνιαία εκτίμηση των επιπτώσεων του Δεκεμβρίου 2017 (βασικό παραδοτέο) και κάθε επόμενη εκτίμηση των αποτελεσμάτων θα γίνεται κοινή αξιολόγηση από τις ελληνικές αρχές και τους θεσμούς, λαμβάνοντας υπόψη την εισαγωγή της μελλοντικής αγοράς του target model, η οποία θα αξιολογήσει i) ενδεχόμενη προσαρμογή του μηχανισμού NOME και ii) ενδεχόμενη ανάγκη λήψης πρόσθετων διαρθρωτικών μέτρων [συμπεριλαμβανομένης της υδροηλεκτρικής παραγωγής, σύμφωνα με τις αρχές που ορίζονται στο μέρος Α]. Μόνο όταν εφαρμόζονται πλήρως τα διαρθρωτικά μέτρα που αφορούν την ικανότητα παραγωγής λιγνίτη , θα ληφθούν υπόψη για την κοινή αξιολόγηση.
• Η ΡΑΕ και ο ΛΑΓΗΕ παρέχουν πλήρη και έγκαιρη ενημέρωση για τα αποτελέσματα των δημοπρασιών, τις υποψηφιότητες, τις παραδόσεις και την επαναδιάθεση στη δευτερογενή αγορά, καθώς και τα μερίδια αγοράς ανά παίκτη σε μηνιαία βάση [να διευκρινιστούν περαιτέρω].
Οικονομική κατάσταση της ΔΕΗ
Ως προαπαιτούμενη δράση (prior action), οι αρχές και η ΔΕΗ θα συμφωνήσουν με τους Θεσμούς ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης, συμπεριλαμβανομένου ενός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος για την εφαρμογή του, προκειμένου να αντιμετωπίσει το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τη ΔΕΗ. Αυτό το σχέδιο δράσης θα βασίζεται στις βέλτιστες πρακτικές όσον αφορά τη συλλογή καθυστερημένων οφειλών και τη μη σώρευση και θα περιλαμβάνει τουλάχιστον (i) ένα χρονοδιάγραμμα για την εκκαθάριση όλων των καθυστερούμενων οφειλών του δημόσιου τομέα έως το τέλος του 2017, (ii) ένα λεπτομερές σχέδιο για τον τρόπο αντιμετώπισης του ζητήματος (Iii) διαδικασία αναγνώρισης και προσφυγής κατά στρατηγικών κακοπληρωτών, σύμφωνα με τον Κώδικα Διαχείρισης Δικτύου Διανομής της Ελληνικής Ηλεκτρικής Ενέργειας που εκδόθηκε από τη ΡΑΕ και την προστασία των ευάλωτων πελατών, όπως ορίζεται από το νόμο, (iv) σαφές χρονοδιάγραμμα για την ανάπτυξη έξυπνων και ενδεχομένως προπληρωμένων μετρητών, και (v) ανασκόπηση της συχνότητας χρέωσης.
Επιπλέον, ως προαπαιτούμενη δράση, οι ελληνικές αρχές και οι Θεσμοί θα συμφωνήσουν έναν οδικό χάρτη για την εκκαθάριση του συσσωρευμένου ελλείμματος των ΥΚΩ για τη ΔΕΗ. Κατόπιν σύστασης της ΡΑΕ, το επίπεδο των ΥΚΩ θα αναπροσαρμοστεί μέχρι το Μάιο του 2017 (βασικό παραδοτέο), έτσι ώστε το συσσωρευμένο έλλειμμα της ΔΕΗ να εξαλειφθεί μέσα από ένα χρονοδιάγραμμα κατάλληλο για τη ΔΕΗ και τους καταναλωτές. Και οπωσδήποτε όχι αργότερα από τον Δεκέμβριο [2019] / [2020]. Τα επίπεδα των ΥΚΩ για το 2016 θα καθοριστούν τον Ιούλιο του 2017.]
ΑΔΜΗΕ
Μετά την εξουσιοδότηση της Γενικής Συνέλευσης της ΔΕΗ για την πώληση τουλάχιστον 20% του ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή και τον προσδιορισμό του στρατηγικού επενδυτή που θα αγοράσει το 24% του ΑΔΜΗΕ, η ΔΕΗ και ο στρατηγικός επενδυτής θα υπογράψουν το Shareholders' Agreement για το 24% του ΑΔΜΗΕ (prior action).
Η Συμφωνία Μετόχων θα υπογραφεί πριν από το κλείσιμο.
Μέχρι τα μέσα Απριλίου 2017, (ii) η ΔΕΗ θα συνεισφέρει το 51% του μετοχικού κεφαλαίου του ΑΔΜΗΕ στην HoldCo, (iii) η HoldCo θα προβεί στην επίσημη κατάθεση του ενημερωτικού δελτίου στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. (ιv) η συναλλαγή θα κοινοποιηθεί επισήμως στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κανονιστική ρύθμιση και εκκαθάριση συγκεντρώσεων (βασικά παραδοτέα).
Εάν οι Θεσμοί, μετά από διαβουλεύσεις με τις ελληνικές αρχές, διαπιστώσουν ότι δεν υπάρχει επαρκής πρόοδος για την ολοκλήρωση του κλεισίματος μέχρι τον Μάιο του 2017, ιδίως σε σχέση με την αγορά από τον στρατηγικό επενδυτή, η Ελληνική Δημοκρατία, σε συμφωνία με τους Θεσμούς θα προχωρήσει σε διαγωνισμό για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την πώληση του 100% των μετοχών της ΔΕΗ στον ΑΔΜΗΕ και θα ιδιωτικοποιήσει πλήρως τον ΑΔΜΗΕ εντός του 2017.
Μηχανισμός επάρκειας
Οι αρχές θα γνωστοποιήσουν εκ των προτέρων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έναν νέο μηχανισμό επάρκειας (prior action), αντικαθιστώντας τον προσωρινό που λήγει τον Απρίλιο του 2017 (προσωρινά ΑΔΙ), σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της ενεργειακής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας.
Ειδικότερα, ο μηχανισμός επάρκειας θα πρέπει να βασίζεται σε διεξοδική αξιολόγηση της επάρκειας, συμπεριλαμβανομένου ενός προτύπου αξιοπιστίας και θα πρέπει να βασίζεται σε μια ανταγωνιστική διαδικασία κατανομής.
Οι αρχές θα εφαρμόσουν την αναθεωρημένη νομοθεσία για το λογαριασμό ΑΠΕ εφαρμόζοντας τον μηχανισμό προσαρμογής για τον Δεκέμβριο του 2016 με προσαρμογές που θα ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου 2017, όπως ορίζεται στη νομοθεσία που εγκρίθηκε τον Οκτώβριο του 2016 (prior action). Η τριμηνιαία εφαρμογή του μηχανισμού προσαρμογής, όπως προβλέπεται στη νομοθεσία, θα πραγματοποιηθεί το 2017, όπως προβλέπεται στο TMU.
Φυσικό Αέριο
Μετά τη θέσπιση από την ΡΑΕ τιμολογίων διανομής φυσικού αερίου, τη θέσπιση νομοθεσίας για τον περαιτέρω διαχωρισμό της προμήθειας και διανομής και την αναθεώρηση του προγράμματος απελευθέρωσης φυσικού αερίου τον Οκτώβριο του 2016, η ΡΑΕ θα παρακολουθεί την εκτέλεση της εγκριθείσας νομοθεσίας, καθώς και τον αντίκτυπό της στις επενδύσεις και στον ανταγωνισμό.
Μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2017, το ΚΥΣΟΙΠ, ακολουθώντας τη γνώμη της ΡΑΕ και με βάση την έκβαση της τεχνικής βοήθειας, θα υιοθετήσει έναν μεσοπρόθεσμο οδικό χάρτη (2017-2020), ο οποίος θα περιλαμβάνει ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης που θα οδηγήσει, μεταξύ άλλων, στις διατάξεις των Κωδίκων Δικτύου της ΕΕ, ιδίως, αλλά χωρίς περιορισμό, τον Κώδικα Διαλειτουργικότητας του Δικτύου, τους Μηχανισμούς Κατανομής Χωρητικότητας και Εξισορρόπησης και στον τρόπο με τον οποίο θα αναπτυχθούν ή / και θα παρασχεθούν οι απαιτούμενες πλατφόρμες πληροφόρησης (βασικό παραδοτέο).
Ο οδικός χάρτης θα περιλαμβάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την άρση των εναπομενόντων εμποδίων για τον αποτελεσματικό ανταγωνισμό στις αγορές χονδρικής και λιανικής, τη διαχείριση και την προώθηση των διασυνδέσεων, την προώθηση της διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού, την επέκταση του δικτύου διανομής και μεταφοράς και τη δημιουργία πλατφόρμας εξισορρόπησης.
Ο οδικός χάρτης θα περιλαμβάνει επίσης όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την εξάλειψη οποιασδήποτε υπάρχουσας σύγκρουσης συμφερόντων μεταξύ της ΔΕΠΑ και των εταιρειών προμήθειας ΕΠΑ, με ιδιαίτερη αναφορά στη σύνθεση των μετοχών, τα δικαιώματα διαχείρισης, τα δικαιώματα αρνησικυρίας και τις προνομιακές πληροφορίες.
Ένα σχέδιο του οδικού χάρτη θα υποβληθεί στους Θεσμούς μέχρι τον Ιούνιο του 2017 (prior action).
Η πρώτη δημοπρασία στο πλαίσιο του αναθεωρημένου προγράμματος απελευθέρωσης φυσικού αερίου όπως εγκρίθηκε με απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα πραγματοποιηθεί (prior action), ακολουθούμενη από τριμηνιαίες δημοπρασίες σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα.
Η ποσότητα που θα δημοπρατηθούν για το 2017 θα ανέλθουν στο 16% της ετήσιας προμήθειας φυσικού αερίου της ΔΕΠΑ στους πελάτες της.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού και η ΡΑΕ θα παρέχουν στους Θεσμούς, μετά από κάθε δημοπρασία, έκθεση σχετικά με τα αποτελέσματά τους [να διευκρινιστούν περαιτέρω στην TMU].
Μέχρι τον Απρίλιο του 2017, οι αρχές: (i) θα εφαρμόσουν το νέο πλαίσιο για την υποστήριξη των ΑΠΕ, συμπεριλαμβανομένης της απαραίτητης παράγωγης νομοθεσίας και θα ολοκληρώσουν τις πιλοτικές δημοπρασίες για τις φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις.
Η πλήρης διαδικασία δημοπράτησης θα καθοριστεί και θα κοινοποιηθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή · (ιι) να παράσχει ένα συμφωνημένο και επικυρωμένο σχέδιο συμμόρφωσης με την τελική απόφαση που εγκρίθηκε τον Σεπτέμβριο του 2016 σχετικά με τον συμψηφισμό καθυστερούμενων οφειλών μεταξύ της ΔΕΗ και του διαχειριστή της αγοράς στους Θεσμούς και να αρχίσει την εφαρμογή της · (ιιι) να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις που συμφωνήθηκαν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο της απόφασης έγκρισης σχετικά με το προσωρινό μηχανισμό μεταφορικής ικανότητας (επανεξέταση του ανώτατου ορίου για τις τιμές των δευτερογενών αποθεμάτων, πραγματική διαθεσιμότητα υδροηλεκτρικής ενέργειας, μέθοδοι που βασίζονται στην αγορά για το τριτογενές απόθεμα).
Μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού 2015/1222 της ΕΕ για τη θέσπιση κατευθυντήριων γραμμών για την κατανομή της χωρητικότητας και τη διαχείριση της συμφόρησης (CACM) και το σχέδιο κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας να τεθεί σε ισχύ το 2017, η Ελλάδα πρέπει να λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την ένταξή της και της σύναψης ενδοημερήσιας αγοράς στα σύνορά της και τη δημιουργία της αγοράς εξισορρόπησης (μοντέλο-στόχος).
Ο ΛΑΓΗΕ, ενεργώντας ως NEMO σύμφωνα με την CACM και με τις εθνικές νομοθεσίες / αποφάσεις που θεσπίστηκαν το 2016, πρέπει να διαθέτει όλους τους απαιτούμενους κώδικες και τεχνικά μέσα για να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της CACM ή να διορίσει άλλο τρίτο μέρος για την εκτέλεση των καθηκόντων αυτών. Οι αντίστοιχοι κώδικες πρέπει να συνταχθούν από το ΛΑΓΗΕ και να εγκριθούν από τη ΡΑΕ.
Ο ΑΔΜΗΕ θα λειτουργεί ως φορέας εκμετάλλευσης της αγοράς εξισορρόπησης με βάση τον κώδικα εξισορρόπησης που θα εκπονήσει ο ΑΔΜΗΕ και θα εγκριθεί από τη ΡΑΕ. Οι αρχές θα παράσχουν ως προγενέστερη δράση έναν οδικό χάρτη για την έκδοση των απαραίτητων ρυθμιστικών αποφάσεων, την προσέγγιση που ακολουθείται στην εκπόνηση των απαιτούμενων τεχνικών κωδίκων και τα βήματα για τη δημιουργία των τεχνικών εργαλείων (π.χ. συστήματα ΤΠ) για την εφαρμογή της αγοράς επόμενης ημέρας, της ενδοημερήσιας αγοράς, της προθεσμιακής αγοράς και της αγοράς εξισορρόπησης έως την 1η Ιανουαρίου 2018 (βασικά παραδοτέα).
Συγκεκριμένα, η Ελλάδα θα ενταχθεί στο σχέδιο σύζευξης της αγοράς της ΕΕ μέχρι τον Δεκέμβριο του 2017 (βασικό παραδοτέο) για την σύζευξη της αγοράς της επόμενης μέρας (Ιταλία-Ελλάδα και Βουλγαρία-Ελλάδα).
Όσον αφορά τις αγορές εξισορρόπησης, το σχέδιο κώδικα θα προετοιμαστεί και θα μοιραστεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έως το Σεπτέμβριο του 2017.
Οι αρχές θα κάνουν χρήση της τεχνικής βοήθειας που παρέχεται από το SRSS της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εφαρμογή όλων των μεταρρυθμίσεων της αγοράς ενέργειας.
www.worldenenrgynews.gr
Στο σχέδιο της συμφωνίας υπάρχει αναφορά στις υδροηλεκτρικές μονάδες της ΔΕΗ, μετά τα όσα προβλέπονται για τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ. Συγκεκριμένα αναφέρονται τα εξής:
Οι ενδεχόμενες ανάγκες για πρόσθετα διαρθρωτικά μέτρα περιλαμβάνουν τα υδροηλεκτρικά.
Αξίζει να αναφερθεί ότι αυτό αναγράφεται μέσα σε παρένθεση και συμπληρώνεται στο κείμενο:
Μόνον όταν τα αρχικά διαρθρωτικά που αφορούν λιγνιτικά, θα έχουν εφαρμοστεί πλήρως, τότε θα ληφθεί υπόψη αν χρειάζεται η πρόσθετη διαδικασία.
Προβλέπεται ότι το market test για την πώληση των λινγιτικών θα έχει ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο του 2017 με την προοπτική ο σχετικός διαγωνισμός να προκηρυχθεί το 2018 και να έχει ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του ίδιου έτους.
Η συμφωνία προβλέπει ακόμη ότι οι υποψήφιοι επενδυτές θα πρέπει να έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία στην αγορά ενέργειας, καθώς και τα αναγκαία κεφάλαια, ενώ οι μομάδες που θα πουληθούν θα λειτουργούν τελείως ανεξάρτητα από την ΔΕΗ.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι υπάρχει ειδική αναφορά στην αυξομείωση του παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ από λιγνίτη, όπως αυτή θα εξελίσσεται λόγω της απόσυρσης μονάδων, ή της προσθήκης νέων.
ΝΟΜΕ
Σε ότι αφορά τις δημοπρατούμενες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίες υλοποιούνται προκειμένου να μειωθεί το μερίδιο της ΔΕΗ, αυξάνονται μεν αλλά σε χαμηλότερο ποσοστό σε σχέση με τις αρχικές απαιτήσεις των δανειστών.
Συγκεκριμένα τα ποσοστά των δημοπρασιών ΝΟΜΕ θα διαμορφωθούν σε 16% για το 2017, 19% για το 2018 και 22% για το 2019.
Σε ότι αφορά την τιμή εκκίνησης των δημοπρασιών αυτή θα αναθεωρείται ανά έτος αρχής γενομένης από τον Ιούνιο του 2017.
Η συμφωνία προβλέπει επίσης ότι οι δημοπρατούμενες ποσότητες θα μειωθούν μετά την εφαρμογή των μέτρων για τον περιορισμό του μεριδίου της ΔΕΗ στους λιγνίτες.
ΔΕΗ -ΥΚΩ
Ως προαπαιτούμενη δράση, οι ελληνικές αρχές και η ΔΕΗ θα συμφωνήσουν με τους Θεσμούς ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης, συμπεριλαμβανομένου ενός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος εφαρμογής του, προκειμένου να αντιμετωπίσει το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τη ΔΕΗ.
Θα πρέπει να ξεκαθαριστούν τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τους στρατηγικούς κακοπληρωτές και τις κλοπές ρεύματος, καθώς και με όλες τις καθυστερήσεις οφειλών από το δημόσιο μέσα στο 2017.
Παράλληλα θα πρέπει να μηδενιστεί το σωρευμένο έλλειμμα των ΥΚΩ προς τη ΔΕΗ, το οποίο θα προσδιοριστεί μέσα στον Μάιο του 2017.
Θα πρέπει να έχει εκμηδενιστεί μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019.
Αντίστοιχα το επίπεδο των ΥΚΩ του 2016 θα πρέπει να προσδιοριστεί μέχρι τον Ιούλιο του 2017.
Όπως είναι γνωστό η ΔΕΗ διεκδικεί 735 εκατ. ευρώ, αλλά το τελικό ποσό θα αποφασιστεί από τη ΡΑΕ, η οποία θα προτείνει σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων για τις χρεώσεις των ΥΚΩ αλλά και για τα φθηνότερα ειδικά τιμολόγια που αφορούν τις κοινωνικά ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.
ΔΕΠΑ - Φυσικό Αέριο
Εξάλλου το σχέδιο συμφωνίας προβλέπει τη διαμόρφωση έως το Σεπτέμβριο, οδικού χάρτη για την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου.
Με τον τρόπο αυτό θα αρθούν τα εμπόδια που αφορούν την χονδρική είτε λιανική αγορά, θα εξασφαλιστεί η ενδοσύνδεση του συστήματος, η ισορροπημένη διαφοροποίηση των πηγών τροφοδοσίας και η ανάπτυξη δικτύου.
Παράλληλα η ελληνική κυβέρνηση ουσιαστικά θα δεσμεύεται για την αποχώρηση της ΔΕΠΑ από τις θυγατρικές της Εταιρείες Παροχής Αερίου Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης στις οποίες κατέχει ποσοστό 51%.
Θα υπάρξει πλήρης διαχωρισμός όσον αφορά τα δικαιώματα μάνατζμεντ, βέτο, προνομιακής πληροφόρησης κλπ.
Η πρώτη δημοπρασία φυσικού αερίου σε ετήσια βάση θα αφορά ποσότητα ίση με το 16% που προμηθεύει η ΔΕΠΑ στους πελάτες της.
Η ΡΑΕ θα δώσει στους θεσμούς αναλυτική έκθεση για την δημοπρασία.
ΑΔΜΗΕ
Αν μέσα στον Μάιο δεν ολοκληρωθεί η τρέχουσα διαδικασία μεταβίβασης του 24% στην State Grid και εισαγωγής στο χρηματιστήριο, τότε θα ιδιωτικοποιηθεί το 100% της εταιρίας.
Συγκεκριμένα στο κείμενο αναφέρεται ότι:
"Εάν οι Θεσμοί, μετά από διαβουλεύσεις με τις ελληνικές αρχές, διαπιστώσουν ότι δεν υπάρχει επαρκής πρόοδος για την ολοκλήρωση του κλεισίματος μέχρι τον Μάιο του 2017, ιδίως σε σχέση με την αγορά από τον στρατηγικό επενδυτή, η Ελληνική Δημοκρατία, σε συμφωνία με τους Θεσμούς θα προχωρήσει σε διαγωνισμό για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την πώληση του 100% των μετοχών της ΔΕΗ στον ΑΔΜΗΕ και θα ιδιωτικοποιήσει πλήρως τον ΑΔΜΗΕ εντός του 2017."
Τέλος η συμφωνία προβλέπει ότι πρέπει άμεσα να υποβληθεί στους θεσμούς ένας οδικός χάρτης για την προσαρμογή της εγχώριας αγοράς ηλεκτρισμού στους κανόνες της ενοποιημένης ευρωπαϊκής αγοράς στο πλαίσιο του Μοντέλου Στόχου Target Model.
Στόχος είναι η σύζευξη να ξεκινήσει από 1/1/2018, το δε θεσμικό πλαίσιο θα πρέπει να είναι έτοιμο από τον Σεπτέμβριο του 2017.
Αναλυτικά, το κείμενο της συμφωνίας που αφορά στα ενεργειακά θέματα έχει ως εξής:
Οι ελληνικές αγορές ενέργειας χρειάζονται ευρείες και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για να ευθυγραμμιστούν με τη νομοθεσία και τις πολιτικές της ΕΕ, να καταστούν πιο σύγχρονες και ανταγωνιστικές, να μειώσουν τα μονοπωλιακά βάρη και τις ανεπάρκειες, να προωθήσουν την καινοτομία, να ευνοήσουν την ευρύτερη υιοθέτηση των ΑΠΕ και του φυσικού αερίου και να επιβεβαιώσουν τη μεταφορά των οφελών, όλων αυτών των αλλαγών, στους καταναλωτές.
Διαρθρωτικά μέτρα σχετικά με την ικανότητα παραγωγής λιγνίτη
Οι ελληνικές αρχές θα προτείνουν επίσημα τα διαρθρωτικά μέτρα που θα εφαρμοστούν, ως προαπαιτούμενες δράσεις, για να συμμορφωθούν με τις πρόσφατες αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου σε σχέση με τις αποφάσεις C (2008) 824 και C (2009) 6244 της Κομισιόν σχετικά με τον λιγνίτη.
Οι ακόλουθες αρχές, οι οποίες θα εγκριθούν από την ΚΥΣΟΙΠ ως prior action, θα ισχύουν για τα διαρθρωτικά μέτρα που αφορούν την ικανότητα παραγωγής λιγνίτη:
Α. Τα μέτρα συνίστανται στην εκποίηση της δυναμικότητας παραγωγής λιγνίτη της ΔΕΗ σε υφιστάμενους ή νέους εναλλακτικούς προμηθευτές και άλλους επενδυτές.
Β. Η ΔΕΗ δεν θα έχει καμία συμμετοχή ή σύνδεσμο, συμπεριλαμβανομένης της προνομιακής παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, με οποιαδήποτε εκποιούμενη οντότητα.
Σύμφωνα με την πρακτική της Επιτροπής όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση για τα διορθωτικά μέτρα για τις συγκεντρώσεις, ο αγοραστής ή οι αγοραστές:
• Θα είναι ανεξάρτητοι και δεν θα έχουν καμία σχέση με τη ΔΕΗ και τις συνδεδεμένες με αυτή επιχειρήσεις.
• Θα διαθέτει τους χρηματοοικονομικούς πόρους, αποδεδειγμένη τεχνογνωσία και κίνητρο για τη διατήρηση και ανάπτυξη της αποκεντρωμένης παραγωγικής ικανότητας ως βιώσιμης και ενεργού ανταγωνιστικής δύναμης, σε ανταγωνισμό με τη ΔΕΗ και άλλους ανταγωνιστές.
• Δεν θα είναι πιθανό να δημιουργήσει, υπό το πρίσμα των διαθέσιμων πληροφοριών, εκ πρώτης όψεως, προβλήματα ανταγωνισμού, ούτε να δημιουργήσει κίνδυνο για την καθυστέρηση της εφαρμογής των διαρθρωτικών μέτρων.
Γ. Η εκποίηση θα αντιπροσωπεύει περίπου το 40% της παραγωγικής ικανότητας παραγωγής λιγνίτη της ΔΕΗ. Το ακριβές ποσοστό θα καθοριστεί σε τεχνικές συζητήσεις με την Επιτροπή, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες δικαστικές αποφάσεις και αποφάσεις σχετικά με τον λιγνίτη.
Η εκποίηση θα έχει ισοδύναμα οικονομικά χαρακτηριστικά με τη δυναμικότητα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ από λιγνίτη, ιδίως σε ότι αφορά την αποδοτικότητα και τη διάρκεια ζωής, αντανακλώντας τη θέση σε λειτουργία και τον παροπλισμό της παραγωγικής ικανότητας από λιγνίτη.
Δ. Τα μέτρα θα σχεδιαστούν και θα εφαρμοστούν σύμφωνα με τους ισχύοντες διαδικαστικούς κανόνες του διαγωνισμού. Ολοκληρώνονται με την επίσημη υποβολή της δεσμευτικής προσφοράς της Ελληνικής Δημοκρατίας προς τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ΓΔ COMP) ως βασικό παραδοτέο μέχρι τον Νοέμβριο του 2017 και θα πρέπει να έχει υλοποιηθεί έως τον Ιούνιο του 2018.
NOME και πιθανά πρόσθετα διαρθρωτικά μέτρα
Οι δημοπρασίες NOME θα συνεχιστούν, με τις ποσότητες προς δημοπράτηση προσαρμοσμένες σύμφωνα με τον μηχανισμό παρακολούθησης, έτσι ώστε, σε συνδυασμό με τα διαρθρωτικά μέτρα που εγκρίθηκαν, να εξασφαλίσουν τους συμφωνημένους στόχους μείωσης των μεριδίων αγοράς για τη ΔΕΗ, όπως ορίζεται στο MoU.
Ενόψει της συνεχούς μείωσης, σταδιακά, του μεριδίου της λιανικής και της χονδρικής αγοράς της ΔΕΗ κάτω του 50% με βιώσιμο και μόνιμο τρόπο, την προώθηση του ανταγωνισμού στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την εξάλειψη των στρεβλώσεων:
• Οι αρχές θα ολοκληρώσουν την πώληση και θα αρχίσουν να παραδίδουν το 8% του συνολικού όγκου ηλεκτρικής ενέργειας του 2015 στο διασυνδεδεμένο σύστημα (prior action).
• Η ΡΑΕ θα αποφασίσει, σύμφωνα με τις διατάξεις του Σχεδίου Δράσης του ΚΥΣΟΙΠ για τα NOME, i) τις πρόσθετες ποσότητες προς δημοπράτηση, οι οποίες θα ισούνται με την ετήσια στοχοθετημένη μείωση του μεριδίου αγοράς λιανικής της ΔΕΗ, δηλ. 12% για το 2017 πολλαπλασιασμένο με το συνολικό όγκο του διασυνδεδεμένου συστήματος το 2016, ii) τον αριθμό των δημοπρασιών που πρέπει να δρομολογηθούν το 2017 για την επίτευξη του στόχου και iii) τις ποσότητες ανά δημοπρασία (prior action).
• Η Υπουργική Απόφαση για την τιμή εκκίνησης των δημοπρασιών θα τροποποιηθεί (prior action) έτσι ώστε τον Ιούνιο κάθε έτους, αρχής γενομένης από τον Ιούνιο του 2017, οι αρχές να αναθεωρούν την τιμή εκκίνησης των δημοπρασιών με βάση την πρόταση της ΡΑΕ, που σχετίζεται με (i) Τις τιμές του CO2 όπως ορίζει ο νόμος 4389/2016, όπως τροποποιήθηκε από το νόμο 4393/2016, και (ii) τα ενημερωμένα στοιχεία για το κόστος παραγωγής της ΔΕΗ, σύμφωνα με τη μεθοδολογία που προέβλεπε η αρχική τιμή εκκίνησης.
Επιπλέον, ως prior action το σχέδιο δράσης του ΚΥΣΟΙΠ και η νομοθεσία που σχετίζεται με τα NOME θα τροποποιηθούν αναλόγως προκειμένου:
• Να τροποποιήσει τον μηχανισμό παρακολούθησης έτσι ώστε οι προσαρμοσμένες ποσότητες να ισχύουν στο S+1 σε περίπτωση απόκλισης από τον στόχο που προσδιορίζεται στο εξάμηνο S. Η πρώτη διαδικασία παρακολούθησης θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2017.
• Να εισαχθεί η ανατροπή του μισού από το 8% που πωλήθηκε το 2016 (δηλ. 4% του συνολικού όγκου ηλεκτρικής ενέργειας στο 2015 στο διασυνδεδεμένο σύστημα), με φυσικές παραδόσεις που αρχίζουν τον Δεκέμβριο του 2017, διασφαλίζοντας τη συνέχεια μεταξύ των περιόδων παράδοσης, αποφεύγοντας τις διακοπές. Για το 2018 και το 2019, 6% και 9% των ποσοτήτων που πωλούνται αντιστοίχως το 2017 και το 2018 θα μεταφερθούν, με φυσικές παραδόσεις που αρχίζουν τον Δεκέμβριο κάθε αντίστοιχου έτους. Βάσει των ανωτέρω, οι συνολικές ποσότητες NOME των ετών 2017, 2018 και 2019 θα είναι αντίστοιχα 16%, 19% και 22%, εκτός εάν προσαρμοσθούν έγκαιρα από τον προαναφερθέντα μηχανισμό προσαρμογής στο S + 1.
• Παράλληλα με την εξαμηνιαία εκτίμηση των επιπτώσεων του Δεκεμβρίου 2017 (βασικό παραδοτέο) και κάθε επόμενη εκτίμηση των αποτελεσμάτων θα γίνεται κοινή αξιολόγηση από τις ελληνικές αρχές και τους θεσμούς, λαμβάνοντας υπόψη την εισαγωγή της μελλοντικής αγοράς του target model, η οποία θα αξιολογήσει i) ενδεχόμενη προσαρμογή του μηχανισμού NOME και ii) ενδεχόμενη ανάγκη λήψης πρόσθετων διαρθρωτικών μέτρων [συμπεριλαμβανομένης της υδροηλεκτρικής παραγωγής, σύμφωνα με τις αρχές που ορίζονται στο μέρος Α]. Μόνο όταν εφαρμόζονται πλήρως τα διαρθρωτικά μέτρα που αφορούν την ικανότητα παραγωγής λιγνίτη , θα ληφθούν υπόψη για την κοινή αξιολόγηση.
• Η ΡΑΕ και ο ΛΑΓΗΕ παρέχουν πλήρη και έγκαιρη ενημέρωση για τα αποτελέσματα των δημοπρασιών, τις υποψηφιότητες, τις παραδόσεις και την επαναδιάθεση στη δευτερογενή αγορά, καθώς και τα μερίδια αγοράς ανά παίκτη σε μηνιαία βάση [να διευκρινιστούν περαιτέρω].
Οικονομική κατάσταση της ΔΕΗ
Ως προαπαιτούμενη δράση (prior action), οι αρχές και η ΔΕΗ θα συμφωνήσουν με τους Θεσμούς ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης, συμπεριλαμβανομένου ενός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος για την εφαρμογή του, προκειμένου να αντιμετωπίσει το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τη ΔΕΗ. Αυτό το σχέδιο δράσης θα βασίζεται στις βέλτιστες πρακτικές όσον αφορά τη συλλογή καθυστερημένων οφειλών και τη μη σώρευση και θα περιλαμβάνει τουλάχιστον (i) ένα χρονοδιάγραμμα για την εκκαθάριση όλων των καθυστερούμενων οφειλών του δημόσιου τομέα έως το τέλος του 2017, (ii) ένα λεπτομερές σχέδιο για τον τρόπο αντιμετώπισης του ζητήματος (Iii) διαδικασία αναγνώρισης και προσφυγής κατά στρατηγικών κακοπληρωτών, σύμφωνα με τον Κώδικα Διαχείρισης Δικτύου Διανομής της Ελληνικής Ηλεκτρικής Ενέργειας που εκδόθηκε από τη ΡΑΕ και την προστασία των ευάλωτων πελατών, όπως ορίζεται από το νόμο, (iv) σαφές χρονοδιάγραμμα για την ανάπτυξη έξυπνων και ενδεχομένως προπληρωμένων μετρητών, και (v) ανασκόπηση της συχνότητας χρέωσης.
Επιπλέον, ως προαπαιτούμενη δράση, οι ελληνικές αρχές και οι Θεσμοί θα συμφωνήσουν έναν οδικό χάρτη για την εκκαθάριση του συσσωρευμένου ελλείμματος των ΥΚΩ για τη ΔΕΗ. Κατόπιν σύστασης της ΡΑΕ, το επίπεδο των ΥΚΩ θα αναπροσαρμοστεί μέχρι το Μάιο του 2017 (βασικό παραδοτέο), έτσι ώστε το συσσωρευμένο έλλειμμα της ΔΕΗ να εξαλειφθεί μέσα από ένα χρονοδιάγραμμα κατάλληλο για τη ΔΕΗ και τους καταναλωτές. Και οπωσδήποτε όχι αργότερα από τον Δεκέμβριο [2019] / [2020]. Τα επίπεδα των ΥΚΩ για το 2016 θα καθοριστούν τον Ιούλιο του 2017.]
ΑΔΜΗΕ
Μετά την εξουσιοδότηση της Γενικής Συνέλευσης της ΔΕΗ για την πώληση τουλάχιστον 20% του ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή και τον προσδιορισμό του στρατηγικού επενδυτή που θα αγοράσει το 24% του ΑΔΜΗΕ, η ΔΕΗ και ο στρατηγικός επενδυτής θα υπογράψουν το Shareholders' Agreement για το 24% του ΑΔΜΗΕ (prior action).
Η Συμφωνία Μετόχων θα υπογραφεί πριν από το κλείσιμο.
Μέχρι τα μέσα Απριλίου 2017, (ii) η ΔΕΗ θα συνεισφέρει το 51% του μετοχικού κεφαλαίου του ΑΔΜΗΕ στην HoldCo, (iii) η HoldCo θα προβεί στην επίσημη κατάθεση του ενημερωτικού δελτίου στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. (ιv) η συναλλαγή θα κοινοποιηθεί επισήμως στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κανονιστική ρύθμιση και εκκαθάριση συγκεντρώσεων (βασικά παραδοτέα).
Εάν οι Θεσμοί, μετά από διαβουλεύσεις με τις ελληνικές αρχές, διαπιστώσουν ότι δεν υπάρχει επαρκής πρόοδος για την ολοκλήρωση του κλεισίματος μέχρι τον Μάιο του 2017, ιδίως σε σχέση με την αγορά από τον στρατηγικό επενδυτή, η Ελληνική Δημοκρατία, σε συμφωνία με τους Θεσμούς θα προχωρήσει σε διαγωνισμό για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την πώληση του 100% των μετοχών της ΔΕΗ στον ΑΔΜΗΕ και θα ιδιωτικοποιήσει πλήρως τον ΑΔΜΗΕ εντός του 2017.
Μηχανισμός επάρκειας
Οι αρχές θα γνωστοποιήσουν εκ των προτέρων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή έναν νέο μηχανισμό επάρκειας (prior action), αντικαθιστώντας τον προσωρινό που λήγει τον Απρίλιο του 2017 (προσωρινά ΑΔΙ), σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της ενεργειακής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας.
Ειδικότερα, ο μηχανισμός επάρκειας θα πρέπει να βασίζεται σε διεξοδική αξιολόγηση της επάρκειας, συμπεριλαμβανομένου ενός προτύπου αξιοπιστίας και θα πρέπει να βασίζεται σε μια ανταγωνιστική διαδικασία κατανομής.
Οι αρχές θα εφαρμόσουν την αναθεωρημένη νομοθεσία για το λογαριασμό ΑΠΕ εφαρμόζοντας τον μηχανισμό προσαρμογής για τον Δεκέμβριο του 2016 με προσαρμογές που θα ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου 2017, όπως ορίζεται στη νομοθεσία που εγκρίθηκε τον Οκτώβριο του 2016 (prior action). Η τριμηνιαία εφαρμογή του μηχανισμού προσαρμογής, όπως προβλέπεται στη νομοθεσία, θα πραγματοποιηθεί το 2017, όπως προβλέπεται στο TMU.
Φυσικό Αέριο
Μετά τη θέσπιση από την ΡΑΕ τιμολογίων διανομής φυσικού αερίου, τη θέσπιση νομοθεσίας για τον περαιτέρω διαχωρισμό της προμήθειας και διανομής και την αναθεώρηση του προγράμματος απελευθέρωσης φυσικού αερίου τον Οκτώβριο του 2016, η ΡΑΕ θα παρακολουθεί την εκτέλεση της εγκριθείσας νομοθεσίας, καθώς και τον αντίκτυπό της στις επενδύσεις και στον ανταγωνισμό.
Μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2017, το ΚΥΣΟΙΠ, ακολουθώντας τη γνώμη της ΡΑΕ και με βάση την έκβαση της τεχνικής βοήθειας, θα υιοθετήσει έναν μεσοπρόθεσμο οδικό χάρτη (2017-2020), ο οποίος θα περιλαμβάνει ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης που θα οδηγήσει, μεταξύ άλλων, στις διατάξεις των Κωδίκων Δικτύου της ΕΕ, ιδίως, αλλά χωρίς περιορισμό, τον Κώδικα Διαλειτουργικότητας του Δικτύου, τους Μηχανισμούς Κατανομής Χωρητικότητας και Εξισορρόπησης και στον τρόπο με τον οποίο θα αναπτυχθούν ή / και θα παρασχεθούν οι απαιτούμενες πλατφόρμες πληροφόρησης (βασικό παραδοτέο).
Ο οδικός χάρτης θα περιλαμβάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την άρση των εναπομενόντων εμποδίων για τον αποτελεσματικό ανταγωνισμό στις αγορές χονδρικής και λιανικής, τη διαχείριση και την προώθηση των διασυνδέσεων, την προώθηση της διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού, την επέκταση του δικτύου διανομής και μεταφοράς και τη δημιουργία πλατφόρμας εξισορρόπησης.
Ο οδικός χάρτης θα περιλαμβάνει επίσης όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την εξάλειψη οποιασδήποτε υπάρχουσας σύγκρουσης συμφερόντων μεταξύ της ΔΕΠΑ και των εταιρειών προμήθειας ΕΠΑ, με ιδιαίτερη αναφορά στη σύνθεση των μετοχών, τα δικαιώματα διαχείρισης, τα δικαιώματα αρνησικυρίας και τις προνομιακές πληροφορίες.
Ένα σχέδιο του οδικού χάρτη θα υποβληθεί στους Θεσμούς μέχρι τον Ιούνιο του 2017 (prior action).
Η πρώτη δημοπρασία στο πλαίσιο του αναθεωρημένου προγράμματος απελευθέρωσης φυσικού αερίου όπως εγκρίθηκε με απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα πραγματοποιηθεί (prior action), ακολουθούμενη από τριμηνιαίες δημοπρασίες σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα.
Η ποσότητα που θα δημοπρατηθούν για το 2017 θα ανέλθουν στο 16% της ετήσιας προμήθειας φυσικού αερίου της ΔΕΠΑ στους πελάτες της.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού και η ΡΑΕ θα παρέχουν στους Θεσμούς, μετά από κάθε δημοπρασία, έκθεση σχετικά με τα αποτελέσματά τους [να διευκρινιστούν περαιτέρω στην TMU].
Μέχρι τον Απρίλιο του 2017, οι αρχές: (i) θα εφαρμόσουν το νέο πλαίσιο για την υποστήριξη των ΑΠΕ, συμπεριλαμβανομένης της απαραίτητης παράγωγης νομοθεσίας και θα ολοκληρώσουν τις πιλοτικές δημοπρασίες για τις φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις.
Η πλήρης διαδικασία δημοπράτησης θα καθοριστεί και θα κοινοποιηθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή · (ιι) να παράσχει ένα συμφωνημένο και επικυρωμένο σχέδιο συμμόρφωσης με την τελική απόφαση που εγκρίθηκε τον Σεπτέμβριο του 2016 σχετικά με τον συμψηφισμό καθυστερούμενων οφειλών μεταξύ της ΔΕΗ και του διαχειριστή της αγοράς στους Θεσμούς και να αρχίσει την εφαρμογή της · (ιιι) να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις που συμφωνήθηκαν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο της απόφασης έγκρισης σχετικά με το προσωρινό μηχανισμό μεταφορικής ικανότητας (επανεξέταση του ανώτατου ορίου για τις τιμές των δευτερογενών αποθεμάτων, πραγματική διαθεσιμότητα υδροηλεκτρικής ενέργειας, μέθοδοι που βασίζονται στην αγορά για το τριτογενές απόθεμα).
Μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού 2015/1222 της ΕΕ για τη θέσπιση κατευθυντήριων γραμμών για την κατανομή της χωρητικότητας και τη διαχείριση της συμφόρησης (CACM) και το σχέδιο κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας να τεθεί σε ισχύ το 2017, η Ελλάδα πρέπει να λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την ένταξή της και της σύναψης ενδοημερήσιας αγοράς στα σύνορά της και τη δημιουργία της αγοράς εξισορρόπησης (μοντέλο-στόχος).
Ο ΛΑΓΗΕ, ενεργώντας ως NEMO σύμφωνα με την CACM και με τις εθνικές νομοθεσίες / αποφάσεις που θεσπίστηκαν το 2016, πρέπει να διαθέτει όλους τους απαιτούμενους κώδικες και τεχνικά μέσα για να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της CACM ή να διορίσει άλλο τρίτο μέρος για την εκτέλεση των καθηκόντων αυτών. Οι αντίστοιχοι κώδικες πρέπει να συνταχθούν από το ΛΑΓΗΕ και να εγκριθούν από τη ΡΑΕ.
Ο ΑΔΜΗΕ θα λειτουργεί ως φορέας εκμετάλλευσης της αγοράς εξισορρόπησης με βάση τον κώδικα εξισορρόπησης που θα εκπονήσει ο ΑΔΜΗΕ και θα εγκριθεί από τη ΡΑΕ. Οι αρχές θα παράσχουν ως προγενέστερη δράση έναν οδικό χάρτη για την έκδοση των απαραίτητων ρυθμιστικών αποφάσεων, την προσέγγιση που ακολουθείται στην εκπόνηση των απαιτούμενων τεχνικών κωδίκων και τα βήματα για τη δημιουργία των τεχνικών εργαλείων (π.χ. συστήματα ΤΠ) για την εφαρμογή της αγοράς επόμενης ημέρας, της ενδοημερήσιας αγοράς, της προθεσμιακής αγοράς και της αγοράς εξισορρόπησης έως την 1η Ιανουαρίου 2018 (βασικά παραδοτέα).
Συγκεκριμένα, η Ελλάδα θα ενταχθεί στο σχέδιο σύζευξης της αγοράς της ΕΕ μέχρι τον Δεκέμβριο του 2017 (βασικό παραδοτέο) για την σύζευξη της αγοράς της επόμενης μέρας (Ιταλία-Ελλάδα και Βουλγαρία-Ελλάδα).
Όσον αφορά τις αγορές εξισορρόπησης, το σχέδιο κώδικα θα προετοιμαστεί και θα μοιραστεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έως το Σεπτέμβριο του 2017.
Οι αρχές θα κάνουν χρήση της τεχνικής βοήθειας που παρέχεται από το SRSS της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εφαρμογή όλων των μεταρρυθμίσεων της αγοράς ενέργειας.
www.worldenenrgynews.gr