Η νέα προειδοποίηση της Lagarde του ΔΝΤ ότι εάν δεν καταστεί βιώσιμο το ελληνικό χρέος το Ταμείο δεν θα συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα, καταδεικνύει ότι δεν υπάρχει κοινή πλατφόρμα συνεργασίας μεταξύ της ΕΕ και ΔΝΤ.
Σοβαρές είναι οι ανησυχίες μεταξύ θεσμικών και άλλων παραγόντων τόσο για την βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους όσο και για την συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα.
Παρ΄ ότι είχε καλλιεργηθεί η εντύπωση ότι έως τις 22 Μαίου του 2017 θα βρεθεί η λύση και θα διευθετηθούν όλα τα ανοικτά ζητήματα, τίποτε δεν είναι και δεν μπορεί να είναι σίγουρο.
Η νέα προειδοποίηση της Lagarde του ΔΝΤ ότι εάν δεν καταστεί βιώσιμο το ελληνικό χρέος το Ταμείο δεν θα συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα καταδεικνύει ότι σε αυτή την φάση δεν υπάρχει κοινή πλατφόρμα συνεργασίας μεταξύ της ΕΕ και του ΔΝΤ για τα δύο βασικά ζητήματα του ελληνικού προγράμματος
Βιώσιμο χρέος
Συμμετοχή του ΔΝΤ στο τρίτο ελληνικό πρόγραμμα με μέγιστο 3 δισεκ. ευρώ.
Πηγή που μίλησε στο bankingnews και η οποία γνωρίζει κυρίως την εκδοχή του ΔΝΤ αναφέρει τα εξής
«Είναι προφανές ότι μέχρι τώρα δεν έχει βρεθεί η φόρμουλα για το πώς το ελληνικό χρέος θα καταστεί βιώσιμο.
Θα αναμενόταν ΔΝΤ, ESM και Γερμανία να έχουν βρει την φόρμουλα και μετά την ολοκλήρωση των υποχρεώσεων της Ελλάδος να ξεδιπλωθούν σχέδια και προτάσεις.
Ο ESM πάντως φαίνεται ότι έχει διερευνήσει το ελληνικό ζήτημα του χρέους αλλά οι προτεινόμενες λύσεις θα χαρακτηριστούν μη επαρκείς από το ΔΝΤ»
Στις 21 με 23 Απριλίου θα αποφασιστεί εάν το ΔΝΤ θα συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα καθώς θα εξακριβωθεί τι είναι διατεθειμένοι οι ευρωπαίοι να δώσουν στο ζήτημα του ελληνικού χρέους.
Μια πολιτική δέσμευση δεν επαρκεί, είναι απόλυτο.
Χρειάζεται ανάλυση μέτρων για το χρέος, αποτίμηση, έκθεση βιωσιμότητας και τελικό συμπέρασμα ότι το ελληνικό χρέος από εξαιρετικά μη βιώσιμο θα μετατραπεί σε βιώσιμο.
Για να γίνει αυτό απαιτούνται όχι απλά ισχυρές πολιτικές δεσμεύσεις αλλά η Γερμανία να αποδεχθεί σχεδόν όλα τα μέτρα από το μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο σκέλος για το χρέος να εμφανιστούν τώρα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων να αποτιμηθούν και αυτά τα μέτρα να δεσμεύσουν την Γερμανία το 2018 όπου θα είναι υποχρεωμένη να τα ψηφίσει.
Μπορεί η Γερμανία να δεσμευθεί ότι θα αποδεχθεί μέτρα για το 2018 μέτρα που θα αφορούν την αναδιάρθρωση – ελάφρυνση του ελληνικού χρέους;
Μάλλον είναι υπερβολικά δύσκολο έως αδύνατο.
Όμως υπάρχει ένα μεγάλο δίλημμα.
Εάν με το πακέτο των μέτρων για το χρέος που συμφωνηθεί – εάν συμφωνηθεί – το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο τότε τα υπόλοιπα μέτρα που θα έχουν απομείνει για το 2018 δεν θα χρειάζονται… αφού το χρέος θα είναι βιώσιμο.
Συν τοις άλλοις η στρατηγική της Ελλάδος για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα 4% για το 2016 και 5% για το 2018 αδυνατίζει, σοβαρά την προσπάθεια για την επίλυση του ελληνικού χρέους.
Το συμπέρασμα
Για να μπορέσει το ΔΝΤ να φέρει στο διοικητικό του συμβούλιο θέμα συμμετοχής εκ νέου με δάνειο 2 ή 3 δισεκ. όχι 5 ή 6 δισεκ. που αρχικώς είχε εκτιμηθεί θα πρέπει να έχει προηγηθεί θετική έκθεση βιωσιμότητας για το ελληνικό χρέος.
Ήδη το ΔΝΤ έχει χαρακτηρίσει το ελληνικό χρέος ως εξαιρετικά μη βιώσιμο.
Έγκαιρα το ΔΝΤ είχε θέσει δύο παραμέτρους
- Πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% ώστε να εξασφαλιστεί η ρευστότητα για τις αποπληρωμές χρέους και άλλων υποχρεώσεων
- Πακέτο μέτρων για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Στην εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ στις 21 με 23 Απριλίου είναι βέβαιο ότι το Ταμείο θα ζητήσει συγκεκριμένη δέσμη μέτρων για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Όμως επειδή είναι πιθανό μόνο τα μεσοπρόθεσμα μέτρα να μην επαρκούν να ζητηθεί να συμπεριληφθούν και ορισμένα μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος να υπάρξει δηλαδή ένα ευρύ φάσμα μέτρων.
Ούτως ή άλλως όλοι έχουν συμφωνήσει ότι τα μέτρα αυτά δεν θα εφαρμοστούν το 2017 αλλά το Καλοκαίρι του 2018.
Πρακτικά ποιο είναι το ζητούμενο;
Μόνο μια πολιτική δέσμευση για το χρέος δεν φθάνει.
Απαιτείται να συμφωνηθούν τα μέτρα που θα συμπεριληφθούν στην αποτίμηση και ο ESM να αποτιμήσει τα μέτρα αυτά και πάνω σε αυτές τις παραδοχές το ΔΝΤ να αξιολογήσει εάν το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο ή όχι.
Το ΔΝΤ όσο και η ΕΚΤ θα αποτιμήσουν αριθμούς όχι θεωρητικές πολιτικές δεσμεύσεις»
Με βάση αυτές τις παραδοχές μετά την εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ στις 21 με 23 Απριλίου κάποια στιγμή αρχές Μαΐου θα πρέπει ο ESM να παρουσιάσει την γκάμα των παρεμβάσεων – μέτρων που θα αποτελέσουν την φόρμα αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους.
Να σημειωθεί πάντως ότι στα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος περιλαμβάνονται…
Μέτρα για το χρέος – Νέα επιμήκυνση πάνω από 10 χρόνια και μηχανισμός παρέμβασης στα επιτόκια
Το σχέδιο για το ελληνικό χρέος εκπονεί ο ESM καθώς σύμφωνα με καλά ενημερωμένη πηγή ο Μόνιμος Μηχανισμός Στήριξης ήδη επεξεργάζεται σχέδια για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους που όμως θα εφαρμοστούν από το 2018.
Ο ESM ο οποίος επηρεάζεται σημαντικά από την Γερμανία και τον ΥΠΟΙΚ W. Schaeuble έχει αποκλείσει
1) Το πάγωμα της καταβολής των τόκων και της κεφαλαιοποίησης τους σε επόμενη φάση.
Είναι αληθές ότι το μέτρο αυτό είναι όντως σοβαρός μηχανισμός αναδιάρθρωσης αλλά ως σχέδιο έχει αποκλειστεί.
2) Έχει αποκλειστεί και το σχέδιο να κλειδώσει το επιτόκιο που κατά βάση είναι κυμαινόμενα στο 1,4% κατά μέσο όρο στο 2% όταν θα αρχίσουν να αυξάνονται τα επιτόκια
3) Έχει αποκλειστεί προφανώς και το ονομαστικό κούρεμα – haircut στο ελληνικό χρέος.
Ποιο είναι το σχέδιο που επεξεργάζεται ο ESM για την Ελλάδα;
Α) Εξετάζεται η νέα επιμήκυνση των δανείων που έχουν χορηγηθεί στην Ελλάδα κατά 10 χρόνια ενώ κάποιοι θεωρούν ότι η επιμήκυνση θα μπορούσε να κινηθεί μεταξύ 10 και 18 χρόνια.
Στα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος όπου υπήρξε επιμήκυνση ήταν για διάστημα 3,5 ετών ενώ στα μεσοπρόθεσμα μέτρα θα είναι τουλάχιστον 10 χρόνια.
Το ΔΝΤ είναι ξεκάθαρο ότι θα ζητήσει από την Γερμανία άπαξ και δεν θα υλοποιηθεί το μέτρο του παγώματος των τόκων να επιμηκυνθούν περισσότερα τα δάνεια στήριξης περί τα 250 δισεκ.
Η Γερμανία έχει προτείνει 5 χρόνια.
Άλλοι ευρωπαίοι έως 10 χρόνια
Το ΔΝΤ θα ζητήσει επιμήκυνση πάνω από 10 χρόνια.
Μια επιμήκυνση έως 10 χρόνια σημαίνει ότι η διάρκεια των δανείων από 32,5 χρόνια θα παραταθεί στα 42,5 χρόνια.
Εάν η επιμήκυνση είναι 18 χρόνια θα φθάσει τα 50 χρόνια.
Πάντως πιθανό σενάριο είναι έως 10 χρόνια επιμήκυνση των δανείων.
Β) Η Γερμανία ήδη από τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος έχει αποκλείσει το πάγωμα των επιτοκίων π.χ. στο 2%
Η νέα πρόταση που εξετάζεται είναι ότι όσα δάνεια κυμαινόμενου επιτοκίου έχουν απομείνει π.χ. κινείται το επιτόκιο στο 1,4% περίπου εάν μετά από χρόνια ξεκινήσει μια σημαντική αύξηση του να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός παρέμβασης με στόχο να μην επιδεινώσει την DSA την έκθεση βιωσιμότητας.
Π.χ. εάν τα επιτόκια φθάσουν στο 4% το ελληνικό χρέος και με πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% δεν θα είναι βιώσιμο.
Εάν π.χ. τα επιτόκια ξεπεράσουν το 3% θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός παρέμβασης στα επιτόκια.
Πηγή: www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Παρ΄ ότι είχε καλλιεργηθεί η εντύπωση ότι έως τις 22 Μαίου του 2017 θα βρεθεί η λύση και θα διευθετηθούν όλα τα ανοικτά ζητήματα, τίποτε δεν είναι και δεν μπορεί να είναι σίγουρο.
Η νέα προειδοποίηση της Lagarde του ΔΝΤ ότι εάν δεν καταστεί βιώσιμο το ελληνικό χρέος το Ταμείο δεν θα συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα καταδεικνύει ότι σε αυτή την φάση δεν υπάρχει κοινή πλατφόρμα συνεργασίας μεταξύ της ΕΕ και του ΔΝΤ για τα δύο βασικά ζητήματα του ελληνικού προγράμματος
Βιώσιμο χρέος
Συμμετοχή του ΔΝΤ στο τρίτο ελληνικό πρόγραμμα με μέγιστο 3 δισεκ. ευρώ.
Πηγή που μίλησε στο bankingnews και η οποία γνωρίζει κυρίως την εκδοχή του ΔΝΤ αναφέρει τα εξής
«Είναι προφανές ότι μέχρι τώρα δεν έχει βρεθεί η φόρμουλα για το πώς το ελληνικό χρέος θα καταστεί βιώσιμο.
Θα αναμενόταν ΔΝΤ, ESM και Γερμανία να έχουν βρει την φόρμουλα και μετά την ολοκλήρωση των υποχρεώσεων της Ελλάδος να ξεδιπλωθούν σχέδια και προτάσεις.
Ο ESM πάντως φαίνεται ότι έχει διερευνήσει το ελληνικό ζήτημα του χρέους αλλά οι προτεινόμενες λύσεις θα χαρακτηριστούν μη επαρκείς από το ΔΝΤ»
Στις 21 με 23 Απριλίου θα αποφασιστεί εάν το ΔΝΤ θα συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα καθώς θα εξακριβωθεί τι είναι διατεθειμένοι οι ευρωπαίοι να δώσουν στο ζήτημα του ελληνικού χρέους.
Μια πολιτική δέσμευση δεν επαρκεί, είναι απόλυτο.
Χρειάζεται ανάλυση μέτρων για το χρέος, αποτίμηση, έκθεση βιωσιμότητας και τελικό συμπέρασμα ότι το ελληνικό χρέος από εξαιρετικά μη βιώσιμο θα μετατραπεί σε βιώσιμο.
Για να γίνει αυτό απαιτούνται όχι απλά ισχυρές πολιτικές δεσμεύσεις αλλά η Γερμανία να αποδεχθεί σχεδόν όλα τα μέτρα από το μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο σκέλος για το χρέος να εμφανιστούν τώρα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων να αποτιμηθούν και αυτά τα μέτρα να δεσμεύσουν την Γερμανία το 2018 όπου θα είναι υποχρεωμένη να τα ψηφίσει.
Μπορεί η Γερμανία να δεσμευθεί ότι θα αποδεχθεί μέτρα για το 2018 μέτρα που θα αφορούν την αναδιάρθρωση – ελάφρυνση του ελληνικού χρέους;
Μάλλον είναι υπερβολικά δύσκολο έως αδύνατο.
Όμως υπάρχει ένα μεγάλο δίλημμα.
Εάν με το πακέτο των μέτρων για το χρέος που συμφωνηθεί – εάν συμφωνηθεί – το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο τότε τα υπόλοιπα μέτρα που θα έχουν απομείνει για το 2018 δεν θα χρειάζονται… αφού το χρέος θα είναι βιώσιμο.
Συν τοις άλλοις η στρατηγική της Ελλάδος για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα 4% για το 2016 και 5% για το 2018 αδυνατίζει, σοβαρά την προσπάθεια για την επίλυση του ελληνικού χρέους.
Το συμπέρασμα
Για να μπορέσει το ΔΝΤ να φέρει στο διοικητικό του συμβούλιο θέμα συμμετοχής εκ νέου με δάνειο 2 ή 3 δισεκ. όχι 5 ή 6 δισεκ. που αρχικώς είχε εκτιμηθεί θα πρέπει να έχει προηγηθεί θετική έκθεση βιωσιμότητας για το ελληνικό χρέος.
Ήδη το ΔΝΤ έχει χαρακτηρίσει το ελληνικό χρέος ως εξαιρετικά μη βιώσιμο.
Έγκαιρα το ΔΝΤ είχε θέσει δύο παραμέτρους
- Πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% ώστε να εξασφαλιστεί η ρευστότητα για τις αποπληρωμές χρέους και άλλων υποχρεώσεων
- Πακέτο μέτρων για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Στην εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ στις 21 με 23 Απριλίου είναι βέβαιο ότι το Ταμείο θα ζητήσει συγκεκριμένη δέσμη μέτρων για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Όμως επειδή είναι πιθανό μόνο τα μεσοπρόθεσμα μέτρα να μην επαρκούν να ζητηθεί να συμπεριληφθούν και ορισμένα μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος να υπάρξει δηλαδή ένα ευρύ φάσμα μέτρων.
Ούτως ή άλλως όλοι έχουν συμφωνήσει ότι τα μέτρα αυτά δεν θα εφαρμοστούν το 2017 αλλά το Καλοκαίρι του 2018.
Πρακτικά ποιο είναι το ζητούμενο;
Μόνο μια πολιτική δέσμευση για το χρέος δεν φθάνει.
Απαιτείται να συμφωνηθούν τα μέτρα που θα συμπεριληφθούν στην αποτίμηση και ο ESM να αποτιμήσει τα μέτρα αυτά και πάνω σε αυτές τις παραδοχές το ΔΝΤ να αξιολογήσει εάν το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο ή όχι.
Το ΔΝΤ όσο και η ΕΚΤ θα αποτιμήσουν αριθμούς όχι θεωρητικές πολιτικές δεσμεύσεις»
Με βάση αυτές τις παραδοχές μετά την εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ στις 21 με 23 Απριλίου κάποια στιγμή αρχές Μαΐου θα πρέπει ο ESM να παρουσιάσει την γκάμα των παρεμβάσεων – μέτρων που θα αποτελέσουν την φόρμα αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους.
Να σημειωθεί πάντως ότι στα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος περιλαμβάνονται…
Μέτρα για το χρέος – Νέα επιμήκυνση πάνω από 10 χρόνια και μηχανισμός παρέμβασης στα επιτόκια
Το σχέδιο για το ελληνικό χρέος εκπονεί ο ESM καθώς σύμφωνα με καλά ενημερωμένη πηγή ο Μόνιμος Μηχανισμός Στήριξης ήδη επεξεργάζεται σχέδια για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους που όμως θα εφαρμοστούν από το 2018.
Ο ESM ο οποίος επηρεάζεται σημαντικά από την Γερμανία και τον ΥΠΟΙΚ W. Schaeuble έχει αποκλείσει
1) Το πάγωμα της καταβολής των τόκων και της κεφαλαιοποίησης τους σε επόμενη φάση.
Είναι αληθές ότι το μέτρο αυτό είναι όντως σοβαρός μηχανισμός αναδιάρθρωσης αλλά ως σχέδιο έχει αποκλειστεί.
2) Έχει αποκλειστεί και το σχέδιο να κλειδώσει το επιτόκιο που κατά βάση είναι κυμαινόμενα στο 1,4% κατά μέσο όρο στο 2% όταν θα αρχίσουν να αυξάνονται τα επιτόκια
3) Έχει αποκλειστεί προφανώς και το ονομαστικό κούρεμα – haircut στο ελληνικό χρέος.
Ποιο είναι το σχέδιο που επεξεργάζεται ο ESM για την Ελλάδα;
Α) Εξετάζεται η νέα επιμήκυνση των δανείων που έχουν χορηγηθεί στην Ελλάδα κατά 10 χρόνια ενώ κάποιοι θεωρούν ότι η επιμήκυνση θα μπορούσε να κινηθεί μεταξύ 10 και 18 χρόνια.
Στα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος όπου υπήρξε επιμήκυνση ήταν για διάστημα 3,5 ετών ενώ στα μεσοπρόθεσμα μέτρα θα είναι τουλάχιστον 10 χρόνια.
Το ΔΝΤ είναι ξεκάθαρο ότι θα ζητήσει από την Γερμανία άπαξ και δεν θα υλοποιηθεί το μέτρο του παγώματος των τόκων να επιμηκυνθούν περισσότερα τα δάνεια στήριξης περί τα 250 δισεκ.
Η Γερμανία έχει προτείνει 5 χρόνια.
Άλλοι ευρωπαίοι έως 10 χρόνια
Το ΔΝΤ θα ζητήσει επιμήκυνση πάνω από 10 χρόνια.
Μια επιμήκυνση έως 10 χρόνια σημαίνει ότι η διάρκεια των δανείων από 32,5 χρόνια θα παραταθεί στα 42,5 χρόνια.
Εάν η επιμήκυνση είναι 18 χρόνια θα φθάσει τα 50 χρόνια.
Πάντως πιθανό σενάριο είναι έως 10 χρόνια επιμήκυνση των δανείων.
Β) Η Γερμανία ήδη από τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος έχει αποκλείσει το πάγωμα των επιτοκίων π.χ. στο 2%
Η νέα πρόταση που εξετάζεται είναι ότι όσα δάνεια κυμαινόμενου επιτοκίου έχουν απομείνει π.χ. κινείται το επιτόκιο στο 1,4% περίπου εάν μετά από χρόνια ξεκινήσει μια σημαντική αύξηση του να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός παρέμβασης με στόχο να μην επιδεινώσει την DSA την έκθεση βιωσιμότητας.
Π.χ. εάν τα επιτόκια φθάσουν στο 4% το ελληνικό χρέος και με πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% δεν θα είναι βιώσιμο.
Εάν π.χ. τα επιτόκια ξεπεράσουν το 3% θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός παρέμβασης στα επιτόκια.
Πηγή: www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr