Η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης επιβάρυνε τις ταμειακές ροές των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών
Οι φόροι «σκοτώνουν» την αγορά και την οικονομία.
Αυτό προκύπτει από στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην διάρκεια του 13ου Athens Tax Forum που διοργανώθηκε από το Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο με θέμα «Φορολογικό Περιβάλλον: Μοχλός Ανάπτυξης ή Ανταγωνιστικό Μειονέκτημα».
O κοινός παρονομαστής των ομιλητών του συνεδρίου ήταν ότι σε κλάδους που έγινε αύξηση των ειδικών φορών κατανάλωσης σημειώθηκε κάμψη του τζίρου των επιχειρήσεων και σε ορισμένες περιπτώσεις στροφή του καταναλωτικού κοινού σε παράνομα και λαθραία προϊόντα.
Ειδικά στην αγορά των καπνικών προϊόντων όπου καταγράφεται μεγάλη αύξηση των φορολογικών συντελεστών από το 2009 έως σήμερα η αγορά έχει χάσει το 43% των πωλήσεων της, ενώ παράλληλα σημειώνεται μεγάλη αύξηση στην πώληση των παράνομων και αφορολόγητων τσιγάρων που πλέον καλύπτουν το 23,7% της αγοράς της συνολικής αγοράς.
Μάλιστα το 1 στα 5 ευρώ που εισπράττει το κράτος από φόρους προέρχεται από τη φορολόγηση των πετρελαιοειδών και των προϊόντων καπνού σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Μελετών (ΙΟΒΕ) που παρουσιάστηκε.
Στην αγορά των καπνικών προϊόντων οι τιμές των προϊόντων αυξήθηκαν κατά 43% αποκλειστικά λόγω των φόρων με τις συνολικές επιβαρύνσεις των φόρων στην τελική τιμή να είναι πλέον στο 85% από 75% που ήταν πριν τις τελευταίες αυξήσεις.
Μείωση τζίρου και "λουκέτα" σε πρατήρια
Ανάλογη είναι η εικόνα και στην αγορά των πετρελαιοειδών όπου σημειώνεται πτώση των εσόδων αλλά και του συνολικού οικονομικού αποτυπώματος του κλάδου.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ η μείωση του εισοδήματος των καταναλωτών σε συνδυασμό με την αύξηση των φόρων οδήγησε σε μείωση των πωλήσεων.
Επιπλέον η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα έφερε αύξηση του παράνομου εμπορίου, αύξηση του κόστους των καυσίμων για τις επιχειρήσεις καθώς αυξήθηκε το κόστος μεταφοράς αλλά και το κόστος παραγωγής των προϊόντων ενώ η μείωση της κατανάλωσης από τα νοικοκυριά έφερε λουκέτα πρατηρίων, μείωση της απασχόλησης και των επενδύσεων με σημαντική επίπτωση και στα δημόσια έσοδα.
Τα στοιχεία του ΙΟΒΕ δείχνουν ότι οι μέσες τιμές της βενζίνης, του πετρελαίου κίνησης και του πετρελαίου θέρμανσης αυξάνονται κατά περίπου 4,10 και 6,5 λεπτά ανά λίτρο, συγκριτικά με την περίπτωση μη αύξησης των φόρων.
Το στέλεχος των ΕΛΠΕ Παναγιώτης Δαβέρος ανέφερε ότι η αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα επιβαρύνουν τις ταμειακές ροές των εταιριών.
Πρότεινε δε στα πετρελαιοειδή να δίνεται η δυνατότητα συμψηφισμού με ανταπαντήσεις του δημοσίου (π.χ. ΦΠΑ) και να δίνεται η ευκαιρία να καταβάλλονται εκ των υστέρων όπως με το ΦΠΑ.
Η επιβάρυνση ειδικά στο πετρέλαιο θέρμανσης ήταν υπέρογκη και έφερε αύξηση φόρου κατά 1.200%.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
www.worldenergynews.gr
Αυτό προκύπτει από στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην διάρκεια του 13ου Athens Tax Forum που διοργανώθηκε από το Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο με θέμα «Φορολογικό Περιβάλλον: Μοχλός Ανάπτυξης ή Ανταγωνιστικό Μειονέκτημα».
O κοινός παρονομαστής των ομιλητών του συνεδρίου ήταν ότι σε κλάδους που έγινε αύξηση των ειδικών φορών κατανάλωσης σημειώθηκε κάμψη του τζίρου των επιχειρήσεων και σε ορισμένες περιπτώσεις στροφή του καταναλωτικού κοινού σε παράνομα και λαθραία προϊόντα.
Ειδικά στην αγορά των καπνικών προϊόντων όπου καταγράφεται μεγάλη αύξηση των φορολογικών συντελεστών από το 2009 έως σήμερα η αγορά έχει χάσει το 43% των πωλήσεων της, ενώ παράλληλα σημειώνεται μεγάλη αύξηση στην πώληση των παράνομων και αφορολόγητων τσιγάρων που πλέον καλύπτουν το 23,7% της αγοράς της συνολικής αγοράς.
Μάλιστα το 1 στα 5 ευρώ που εισπράττει το κράτος από φόρους προέρχεται από τη φορολόγηση των πετρελαιοειδών και των προϊόντων καπνού σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Μελετών (ΙΟΒΕ) που παρουσιάστηκε.
Στην αγορά των καπνικών προϊόντων οι τιμές των προϊόντων αυξήθηκαν κατά 43% αποκλειστικά λόγω των φόρων με τις συνολικές επιβαρύνσεις των φόρων στην τελική τιμή να είναι πλέον στο 85% από 75% που ήταν πριν τις τελευταίες αυξήσεις.
Μείωση τζίρου και "λουκέτα" σε πρατήρια
Ανάλογη είναι η εικόνα και στην αγορά των πετρελαιοειδών όπου σημειώνεται πτώση των εσόδων αλλά και του συνολικού οικονομικού αποτυπώματος του κλάδου.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ η μείωση του εισοδήματος των καταναλωτών σε συνδυασμό με την αύξηση των φόρων οδήγησε σε μείωση των πωλήσεων.
Επιπλέον η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα έφερε αύξηση του παράνομου εμπορίου, αύξηση του κόστους των καυσίμων για τις επιχειρήσεις καθώς αυξήθηκε το κόστος μεταφοράς αλλά και το κόστος παραγωγής των προϊόντων ενώ η μείωση της κατανάλωσης από τα νοικοκυριά έφερε λουκέτα πρατηρίων, μείωση της απασχόλησης και των επενδύσεων με σημαντική επίπτωση και στα δημόσια έσοδα.
Τα στοιχεία του ΙΟΒΕ δείχνουν ότι οι μέσες τιμές της βενζίνης, του πετρελαίου κίνησης και του πετρελαίου θέρμανσης αυξάνονται κατά περίπου 4,10 και 6,5 λεπτά ανά λίτρο, συγκριτικά με την περίπτωση μη αύξησης των φόρων.
Το στέλεχος των ΕΛΠΕ Παναγιώτης Δαβέρος ανέφερε ότι η αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα επιβαρύνουν τις ταμειακές ροές των εταιριών.
Πρότεινε δε στα πετρελαιοειδή να δίνεται η δυνατότητα συμψηφισμού με ανταπαντήσεις του δημοσίου (π.χ. ΦΠΑ) και να δίνεται η ευκαιρία να καταβάλλονται εκ των υστέρων όπως με το ΦΠΑ.
Η επιβάρυνση ειδικά στο πετρέλαιο θέρμανσης ήταν υπέρογκη και έφερε αύξηση φόρου κατά 1.200%.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
www.worldenergynews.gr