
Στόχος είναι η πλεύση πλοίων προηγμένης τεχνολογίας με καύσιμα χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών άνθρακα
Η Βραζιλία και η Νορβηγία αποφάσισαν να δημιουργήσουν έναν πράσινο ναυτιλιακό διάδρομο μεταξύ των δύο χωρών σε μια προσπάθεια να συμβάλουν στις εκπομπές μηδενικών εκπομπών άνθρακα στις θαλάσσιες μεταφορές.
Η κυοφορούμενη συνεργασία έρχεται σε αντίθεση με την απορριφθείσα (από τη «χώρα του καφέ») της προτεινόμενης εισφοράς άνθρακα στη ναυτιλία, με τις φήμες για τη συγκεκριμένη απόφαση να «δίνουν και να παίρνουν».
Ο Silvio Costa Filho (Υπουργός Λιμένων και Αερολιμένων) και ο Odd Magne Ruud (πρεσβευτής της Νορβηγίας στη Βραζιλία), υπέγραψαν πρόσφατα ένα μνημόνιο κατανόησης (MOU) για την προώθηση των βιώσιμων θαλάσσιων μεταφορών.
Όπως εξηγήθηκε, στόχος της συνεργασίας είναι η δημιουργία ενός θαλάσσιου διαδρόμου για πλοία που χρησιμοποιούν προηγμένη τεχνολογία και καύσιμα χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών άνθρακα και μειώνουν σημαντικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG).
Δηλώσεις
«Πρόκειται για ένα έργο που θα φέρει οφέλη σε ολόκληρο τον κόσμο, όχι μόνο στις δύο χώρες.
Μαζί με τη νορβηγική κυβέρνηση, δεσμευόμαστε να κάνουμε τον θαλάσσιο τρόπο ακόμη πιο βιώσιμο και οικολογικά αναπτυγμένο.
Επιδιώκουμε να οικοδομήσουμε έναν τομέα που συνδυάζει την οικονομική ανάπτυξη και την περιβαλλοντική ευθύνη, τοποθετώντας τη Βραζιλία ως σημείο αναφοράς στην παγκόσμια σκηνή», τόνισε ο Silvio Costa Filho.
«Από την αρχή των σχέσεών μας, ο ωκεανός είναι ο σύνδεσμος που ενώνει τη Βραζιλία και τη Νορβηγία.
Αμφότερες οι χώρες διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις και τεχνολογία για να προχωρήσουν προς πιο βιώσιμες θαλάσσιες μεταφορές.
Με μια σταθερή ναυτιλιακή ιστορία, η Νορβηγία επιβεβαιώνει τη δέσμευσή της στην ενεργειακή μετάβαση και αναγνωρίζει, σε αυτό το καινοτόμο έργο, μια στρατηγική ευκαιρία να επιδείξει στον κόσμο τις δυνατότητες μιας πιο βιώσιμης πλοήγησης», σχολίασε ο Ruud.
Περιεχόμενο MOU
Συγκεκριμένα, το MOU περιλαμβάνει μια σειρά από πρωτοβουλίες που θα ωφελήσουν ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιαστικής, όπως η εφαρμογή του πράσινου θαλάσσιου διαδρόμου, η προώθηση της επιχειρηματικής συνεργασίας μεταξύ Βραζιλίας και Νορβηγίας για την προώθηση της βιωσιμότητας, η έναρξη αλυσίδων εφοδιασμού χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών άνθρακα, καθώς και η συμβολή στην Ατζέντα των Ηνωμένων Εθνών 2030 και στη Συμφωνία του Παρισιού.
Λέγεται ότι αποτελεί μέρος των παγκόσμιων προσπαθειών για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Μάλιστα η πρωτοβουλία είναι σύμφωνη με τη Διακήρυξη της Clydebank για τους πράσινους θαλάσσιους διαδρόμους, που υπογράφηκε κατά τη Διάσκεψη Κορυφής για το Κλίμα στη Γλασκώβη το 2021 (COP26).
Η διακήρυξη ήταν ένα από τα πρώτα μεγάλα βήματα για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες θαλάσσιες μεταφορές.
Περιεχόμενο πιλοτικού έργου
Το πιλοτικό έργο θα περιλαμβάνει βασικούς βιομηχανικούς εταίρους και ερευνητικά ινστιτούτα και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού για τον εντοπισμό στρατηγικών διαδρομών και λιμανιών, καθώς και για την ανάπτυξη και τη δυνατότητα χρήσης καυσίμων μηδενικών εκπομπών.
Η Νορβηγία και η Βραζιλία σκοπεύουν να παρουσιάσουν μία ή περισσότερες επιλογές για έναν βιώσιμο διατλαντικό διάδρομο στη Σύνοδο Κορυφής για το Κλίμα (COP30), η οποία θα διεξαχθεί στο Belém από τις 10 έως τις 21 Νοεμβρίου του τρέχοντος έτους.
Δεσμεύσεις για την αειφορία
Δεσμευμένο στην εφαρμογή βιώσιμων μέτρων στους τρόπους μεταφοράς, το Υπουργείο Λιμένων και Αερολιμένων ξεκίνησε πρόσφατα την πρώτη πολιτική βιωσιμότητας της χώρας για τον τρόπο εφοδιαστικής.
Η πρωτοβουλία επιδιώκει να ενθαρρύνει βιώσιμες πρακτικές και να προωθήσει (μέσω κοινών δράσεων με βιομηχανικές ενώσεις και άλλους φορείς), μια ατζέντα βιωσιμότητας που επικεντρώνεται στη βιώσιμη ανάπτυξη των τομέων λιμένων, πλωτών οδών και αεροδρομίων στη Βραζιλία.
Στον δημόσιο τομέα, θα καταρτιστεί η Ετήσια Ατζέντα Πολιτικής Αειφορίας και θα περιλαμβάνει έργα, μελέτες και πιθανές ρυθμιστικές αλλαγές. Για τον ιδιωτικό τομέα, με τη σειρά του, η εφαρμογή της πολιτικής θα καταστεί δυνατή μέσω του Συμφώνου για την Αειφορία, μια δέσμευση που στοχεύει σε εταιρείες που ενδιαφέρονται να υιοθετήσουν περιβαλλοντικές, κοινωνικές και πρακτικές διακυβέρνησης (ESG).
Η αποστολή για την προώθηση της βιωσιμότητας και της απαλλαγής από τον άνθρακα στον τομέα των μεταφορών περιλαμβάνει μια αρχική ατζέντα που περιλαμβάνει 15 δράσεις, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτροδότησης λιμένων, για την εξασφάλιση καθαρής ενέργειας για πλοία που αναμένουν άδεια ελλιμενισμού και διεθνείς συμφωνίες και τη χρήση βιώσιμων καυσίμων για αεροσκάφη, γνωστά και ως SAF.
Η υλοποίηση του σχεδίου πρωτοβουλίας για την πράσινη ναυτιλία πρόκειται να ξεκινήσει φέτος στα λιμάνια της Βραζιλίας.
Δυνατότητα της Βραζιλίας για κομβικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση
Καθώς η Βραζιλία ετοιμάζεται να φιλοξενήσει εντός του 2025 τη «Σύμβαση Πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή», η κυβέρνησή της προωθεί τη βιώσιμη ανάπτυξη ως μέρος της ατζέντας της για μια πιο βιώσιμη Βραζιλία που παρουσιάστηκε το 2022.
Σύμφωνα με την McKinsey & Company (εταιρεία συμβούλων διαχείρισης), η χώρα της Νότιας Αμερικής (από τις μεγαλύτερες σε εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στον κόσμο), έχει τη δυνατότητα να γίνει «αειφόρος δύναμη» και να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση.
Λόγω της αφθονίας των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στη χώρα, βρίσκεται επίσης σε θέση να γίνει ο μεγαλύτερος παραγωγός βιώσιμων καυσίμων στον κόσμο σε μια εποχή που η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να στραφεί σε εναλλακτικά καύσιμα όπως το υδρογόνο, η αμμωνία και η μεθανόλη.
Με πάνω από το 95% των εμπορικών της συναλλαγών να διεξάγονται δια θαλάσσης, η Βραζιλία είναι μία από τις χώρες του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το θαλάσσιο εμπόριο.
Η Βραζιλία κατά της προτεινόμενης εισφοράς άνθρακα στη ναυτιλία
Ωστόσο, η Βραζιλία πρόσφατα αντιτάχθηκε στην προτεινόμενη εισφορά άνθρακα στη ναυτιλία, την πρώτη καθολική αμοιβή στον κόσμο σε έναν διεθνή ρυπαίνοντα.
Η Βραζιλία μαζί με πολλές άλλες χώρες, φέρεται να πιστεύει ότι η προτεινόμενη εισφορά θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τις εξαγωγές από τις αναπτυσσόμενες χώρες, να αυξήσει τις τιμές των τροφίμων και να αυξήσει τις ανισότητες μεταξύ και εντός των χωρών.
Το κίνητρο πίσω από τον πραγματικό λόγο της Βραζιλίας για τον αποκλεισμό της δράσης της ναυτιλιακής βιομηχανίας για το κλίμα παραμένει μυστήριο και ανοιχτό σε ερμηνείες, συμπεριλαμβανομένης της πιθανότητας η χώρα (θεωρείται ο μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου και φυσικού αερίου στη Λατινική Αμερική), να έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τα οικονομικά της συμφέροντα κινδυνεύουν με το νέο μέτρο άνθρακα.
www.worldenergynews.gr