Tο ενδεχόμενο δημιουργίας διαδρόμου μεταφοράς υδρογόνου (Hydrogen Corridor) από την Ελλάδα στην Γερμανία εξετάζουν τα υπουργεία Ενέργειας των δύο χωρών, θέμα που συζητήθηκε σε ευρεία τηλεδιάσκεψη τις προηγούμενες μέρες, σε συνέχεια κάποιων πρώτων συζητήσεων που έγιναν το Σεπτέμβριο στο πλαίσιο της ΔΕΘ.
Ακολούθησε μελέτη του ΔΕΣΦΑ που εστάλη το προηγούμενο δίμηνο στο υπουργείο Ενέργειας της Γερμανίας και περιγράφει τις δυνατότητες της ελληνικής αγοράς να παράγει υδρογόνο και τις επενδύσεις. που απαιτούνται για τη μεταφορά του στη Γερμανία. Σημειώνεται ότι ότι είναι μεγάλη η ανάγκη της γερμανικής βιομηχανίας για υδρογόνο, που δεν μπορεί να καλυφθεί από παραγωγή και αναζητούνται εισαγωγές από χώρες που έχουν πλεόνασμα παραγωγής ενέργειας.
Σε τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα συζητήθηκαν σε τεχνικό επίπεδο οι προϋποθέσεις και τα βήματα και τονίστηκε και πάλι το μεγάλο ενδιαφέρον της γερμανικής πλευράς να εισάγει υδρογόνο από Ελλάδα. Η μεγάλη ποσότητα ενέργειας παραγόμενης από ΑΠΕ που θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια, δίνει στη χώρα τη δυνατότητα να παράξει και υδρογόνο εφόσον προχωρήσουν οι σχετικές επενδύσεις.
Υπενθυμίζεται ότι ακόμη η Ελλάδα δεν έχει νομικό και θεσμικό πλαίσιο για το υδρογόνο. Σύμφωνα με πληροφορίες το Υπουργείο Ενέργειας έχει αναθέσει σε εξωτερικούς Συμβούλους την εταιρεία GIZ τη δημιουργία του θεσμικού πλαισίου, πληροφορίες αναφέρουν ότι η προετοιμασία προχωρά και ότι θα είναι έτοιμο το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Επίσης για την εκκίνηση της αγοράς υδρογόνου, απαιτείται και η Ελλάδα να ορίσει ποιος φορέας θα είναι ο Διαχειριστής της αγοράς Υδρογόνου, (ίσως ο ΔΕΣΦΑ), και εκτός από το θεσμικό, νομικό και ρυθμιστικό πλαίσιο αλλά να έχει και Σχέδιο για το Υδρογόνο.
Ο ΔΕΣΦΑ ήδη σχεδιάζει τους νέους αγωγούς φυσικού αερίου ως ικανούς να μεταφέρουν υδρογόνο, προετοιμάζοντας τη χώρα για μελλοντική ζήτηση της νέας ενεργειακής πηγής αλλά θα πρέπει να προχωρήσει η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου νομικού πλαισίου για τις υποδομές υδρογόνου.
Το έργο «Dedicated H2 Backbone», αφορά την κατασκευή αγωγού για τη μεταφορά καθαρού υδρογόνου από τη Νότια Ελλάδα στη Βουλγαρία, προϋπολογισμού 1 δισεκατομμυρίου ευρώ και μήκους 540 χιλιομέτρων. Το έργο, που έχει ενταχθεί στην έκτη λίστα των Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI), στοχεύει στη διασύνδεση των δύο χωρών και στην ανάπτυξη της αγοράς υδρογόνου στην περιοχή, με τη συνεργασία του ΔΕΣΦΑ και του Bulgartransgaz. Παρά τη σημασία του, η ζήτηση για υδρογόνο στην Ελλάδα παραμένει περιορισμένη, κάτι που καθορίζει τον σχεδιασμό και τις επενδύσεις στον τομέα.
Ποιές μονάδες ετοιμάζονται
Η πρώτη μονάδα ηλεκτρόλυσης στην Ελλάδα, είναι η North 1, και θα γίνει από την Hellenic Hydrogen , την κοινοπραξία των Motor Oil - ΔΕΗ και σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο για την ανάπτυξη της οικονομίας του πράσινου υδρογόνου στη χώρα. Ωστόσο, η επιτυχία του εγχειρήματος εξαρτάται από μια σειρά παραγόντων, όπως η διαμόρφωση ενός ευνοϊκού επενδυτικού περιβάλλοντος, η εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης και η ανάπτυξη των κατάλληλων υποδομών.
Η μονάδα θα λειτουργήσει στο Αμύνταιο της Φλώρινας, ενώ βασικός σκοπός της Hellenic Hydrogen είναι οι εξαγωγές υδρογόνου σε Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, προκειμένου να καταστήσει την Ελλάδα ένα σημαντικό hub πράσινου υδρογόνου, αξιοποιώντας τη γεωγραφική της θέση και τις υπάρχουσες υποδομές.
Το ύψος της επένδυσης εκτιμάται πως ανέρχεται σε περίπου 120 εκατ. ευρώ. Σε πρώτη φάση, η Hellenic Hydrogen έχει αποφασίσει να υιοθετήσει μία πιο συντηρητική προσέγγιση, περιορίζοντας τη δυναμικότητα της μονάδας στα 50-100 MW, ανάλογα με τη ζήτηση της αγοράς.
Η εταιρεία εκτιμά ότι θα έχει εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση του έργου έως τις αρχές του 2025, ενώ η κατασκευή αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2027.
ProEuropean : Παραγωγή 100 MW στην Κρήτη
Μια από τις εταιρείες που προγραμματίζουν επενδύσεις για την παραγωγή υδρογόνου στην Ελλάδα, είναι η γερμανική ProEuropean που σχεδιάζει επένδυση ύψους 360 εκ. ευρώ στην Κρήτη για την παραγωγή 100 MW πράσινου υδρογόνου από ΑΠΕ αν και έχει λάβει την επενδυτική απόφαση για το έργο είναι σε αναμονή καθώς απουσιάζει το θεσμικού πλαισίου.
Η περιοχή όπου σχεδιάζεται να κατασκευαστεί το H2Crete, η περιοχή Αθερινόλακος, έχει ανατεθεί να φιλοξενήσει δύο κοιλάδες υδρογόνου που χρηματοδοτούνται από το Horizon Europe, υποστηρίζοντας την ανάπτυξη και λειτουργία τεχνολογιών αιχμής H2, εισάγοντας την Κρήτη και την Ελλάδα στον δυναμικό χάρτη ενεργειακής μετάβασης προς μια οικονομία βασισμένη στο Υδρογόνο. Η εταιρεία έχει λάβει την επενδυτική απόφαση, και δεν μπορούμε να προχωρήσιε ούτε στην αδειοδότηση ούτε στη χρηματοδότηση του έργου αν δεν υπάρχει το νομικό και θεσμικό πλαίσιο.
Dedicated H2 Backbone
Το project Hydrogen Backbone που ωριμάζει ο ΔΕΣΦΑ (και έχει ενταχθεί στην έκτη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος PCI) ύψους 1 δισ. ευρώ, αφορά στην κατασκευή αγωγού μεταφοράς καθαρού υδρογόνου, συνολικού μήκους 540 χιλιομέτρων που θα ξεκινά από τη Νότια Ελλάδα και θα καταλήγει στο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τη Βουλγαρία.
Το έργο βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη φάση της εκπόνησης της Μελέτης Βασικού Σχεδιασμού FEED, με το χρονοδιάγραμμα να κάνει λόγο για λήψη Τελικής Επενδυτικής Απόφασης μέσα στην περίοδο 2026-2028 και εφόσον αυτή είναι θετική ο αγωγός πρόκειται να λειτουργήσει μέχρι το 2035.
Ο ΔΕΣΦΑ και η Bulgartransgaz (διαχειριστής του συστήματος αερίου στην Βουλγαρία), πραγματοποίησαν σε από κοινού Πρόσκληση Ενδιαφέροντος, ώστε να καταγραφεί το ενδιαφέρον εταιρειών για τη χρήση του υδρογόνου, επιχειρώντας να χαρτογραφήσουν τις ανάγκες της αγοράς αλλά και να καταλήξουν στο αν συμφέρει τελικά να επενδύσουν στο υδρογόνο.
Κίνητρο για τη συμμετοχή στη διαδικασία έχουν επιχειρήσεις οι οποίες σχεδιάζουν είτε να παράγουν υδρογόνο στην Ελλάδα ή στη Βουλγαρία, είτε να ενσωματώσουν την κατανάλωση ανανεώσιμου αερίου στην παραγωγική τους διαδικασία, είτε να δραστηριοποιηθούν στην εμπορία και την προμήθεια Η2.
Ο ΔΕΣΦΑ επίσης, κατασκευάζει όλους τους νέους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου με προδιαγραφές «Hydrogen Ready», ώστε να είναι συμβατοί με τη μεταφορά έως και 100% υδρογόνου. Τέτοιο έργο είναι ο υπό ανάπτυξη αγωγός που θα επεκτείνει το σύστημα μεταφοράς στη Δυτική Μακεδονία, ο οποίος αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία τον Μάιο του 2025.
Συμβατός με την οικονομία του υδρογόνου θα είναι και ο διασυνδετήριος αγωγός αερίου Ελλάδας - Βόρειας Μακεδονίας που εκτιμάται πως μέσα στο 2025 θα μπει σε τροχιά υλοποίησης.
HELLENiQ ENERGY: Και παραγωγή υδρογόνου στο «Green Hub North»
Με γοργά βήματα, η HELLENiQ ENERGY πρoχωρά το «Green Hub North», ένα επενδυτικό project άνω του 1 δισ. ευρώ, που στοχεύει στη λειτουργία των βιομηχανικών εγκαταστάσεων Θεσσαλονίκης αποκλειστικά με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια.
Το «Green Hub North», το φιλόδοξο αυτό σχέδιο της ενεργειακής αυτονομίας των Βιομηχανικών Εγκαταστάσεων Θεσσαλονίκης του Ομίλου, θα απελευθερώσει σημαντικό χώρο στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, ενισχύοντας τη σταθερότητά του, ενώ, εκτός από την ανάπτυξη Φωτοβολταϊκών Πάρκων και Συστημάτων Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας, προβλέπει και τη δημιουργία μονάδων παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου και «πράσινης» αμμωνίας.
Να σημειωθεί πως τα διυλιστήρια σε όλο τον κόσμο συγκαταλέγονται ανάμεσα στις πιο ενεργοβόρες βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Έτσι, η αξιοποίηση «πράσινης» ηλεκτρικής ενέργειας θα αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση μείωσης του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος.
Motor Oil: Το έργο EPHYRA
Δύο μονάδες παραγωγής πράσινου υδρογόνου, στα διυλιστήρια Κορίνθου και στο Αμύνταιο περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στην στρατηγική του ομίλου Motor Oil. Πρόκειται για το έργο EPHYRA που περιλαμβάνει την εγκατάσταση μονάδας παραγωγής υδρογόνου ισχύος 30 MW που θα ενσωματωθεί στις βιομηχανικές λειτουργίες του διυλιστηρίου της Motor Oil.
Το σύστημα ηλεκτρόλυσης στο διυλιστήριο Κορίνθου θα συνδυαστεί με την παραγωγή και αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, με μία καινοτόμο τεχνολογία ανάκτησης απορριπτόμενης θερμότητας, με την περιβαλλοντική βελτιστοποίηση της χρήσης νερού και με την αξιοποίηση του παραγόμενου οξυγόνου στις τρέχουσες λειτουργίες του διυλιστηρίου.
Το έργο ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2023 και υλοποιείται μέσω κοινοπραξίας 10 εταίρων από 7 διαφορετικές χώρες της ΕΕ και τη Μεγάλη Βρετανία, υπό τον συντονισμό της Motor Oil. Η αναμενόμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου υπολογίζεται στα τέλη Μαΐου του 2028.
www.worldenergynews.gr