Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) τον περασμένο μήνα δημοσίευσε την ετήσια έκθεσή του για την Παγκόσμια Ενεργειακή Προοπτική. Σε αυτή προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση για όλα τα ορυκτά καύσιμα θα σταματήσει να αυξάνεται μέσα στην δεκαετία που διανύουμε. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι αυτές που θα πάρουν την θέση τους, αντιπροσωπεύοντας στα επόμενα χρόνια το ήμισυ της παγκόσμιας παραγωγής.
Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, σύμφωνα με όσα δημοσιεύτηκαν στην έρευνα, θα πρέπει να μειωθεί από το τρέχον κλιπ των 103 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα περίπου σε 85 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2030, ώστε να επιτευχθεί ο καθαρός μηδενικός στόχος μέχρι το 2050. Δηλαδή, απαιτείται μείωση 3-4 εκατομμυρίων βαρελιών μέχρι το 2030.
Οι προβλέψεις του Bloomberg
Τον περασμένο Απρίλιο το Bloomberg είχε προβλέψει ότι η παγκόσμια ζήτηση για οδικά καύσιμα θα κορυφώνονταν το 2027, με 49 εκατομμύρια βαρέλια/ημέρα πριν αρχίσει να μειώνεται. Τα ηλεκτρικά οχήματα, παρουσιάζουν μια συνεχώς βελτιωμένη απόδοση σε σχέση με το καύσιμο που αναμένεται να εκτοπίσει την ζήτηση πετρελαίου κατά 20 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως το 2040, από 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα σήμερα.
Εκτιμά, επίσης, ότι η ζήτηση για βενζίνη και ντίζελ για τις οδικές μεταφορές έχει ήδη κορυφωθεί στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, ενώ η ζήτηση στην Κίνα αναμένεται να κορυφωθεί το 2024. Η ζήτηση σε άλλες μεγάλες καταναλωτικές χώρες όπως η Ινδία θα πέσει στο τέλος της δεκαετίας του 2030.
Άλλες αναλύσεις
Άλλος αναλυτής επισημαίνει ότι τα πτωτικά σενάρια είναι απίθανο να υλοποιηθούν. Ο Al Salazar της Enverus Intelligence Research σε συνέντευξή του επισήμανε ότι ότι 85 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα είναι έξι εκατομμύρια βαρέλια λιγότερα από τα επίπεδα ζήτησης που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια του COVID-19, όταν η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου μειώθηκε στα 91 MMbbl /d περίπου το 2020 και έστειλε τις τιμές του πετρελαίου σε αρνητικά επίπεδα για πρώτη φορά. Ρόλο θα παίξουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και όσα απορρέουν από τις δυσκολίες τους, λόγω των ανανεώσιμων πηγών και των μεγάλων δασμών στην Κίνα.
Επιβολή δασμών
Η πολιτική του Μπάιντεν ήταν το ίδιο σκληρή με του Τράμπ. Το Γραφείο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR), πριν λίγο καιρό, ολοκλήρωσε το σχέδιό του να αυξήσει τους δασμούς σε μια σειρά κινεζικών προϊόντων, υιοθετώντας αυξήσεις που είχαν προταθεί από τον Μάιο. Αυτές στόχευαν, κυρίως, σε στρατηγικές κατηγορίες προϊόντων όπως των ηλεκτρικών οχημάτων, των μπαταριών, των ηλιακών κυψελών, των ημιαγωγών και των κρίσιμων ορυκτών. Καλύπτονται χιλιάδες είδη από 14 κατηγορίες προϊόντων, με τις πρώτες αυξήσεις δασμών να τίθενται σε ισχύ στις 27 Σεπτεμβρίου και οι υπόλοιπες τα επόμενα δύο χρόνια. Για να καταλάβουμε καλύτερα: Τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα δασμολογήθηκαν με 100%. 25% για τις μπαταρίες ιόντων λιθίου EV και ένα τιμολόγιο 50% για τα φωτοβολταϊκά ηλιακά κύτταρα, ενώ ένας δασμός 50% στους ημιαγωγούς που κατασκευάζονται στην Κίνα θα τεθεί σε ισχύ το 2025.
Η ΕΕ βρίσκεται κι αυτή σε σκέψεις σχετικά με την επιβολή δασμών. Η Φον ντερ Λάιεν πριν από ένα χρόνο ξεκίνησε έρευνα κατά των επιδοτήσεων και πρότεινε δασμούς που κυμαίνονται μεταξύ 8 τοις εκατό και 35 τοις εκατό στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Φαίνεται πως μια ομάδα χωρών που αντιπροσωπεύουν μεγάλο ποσοστό των ευρωπαίων πολιτών είναι υπερ των δασμών. Με την επιβολή τους θα μπορούσε να κερδηθεί χρόνος για τις μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν περιέλθει σε κρίση.
Στις ΗΠΑ ο Τράμπ, έχει προτείνει δασμούς 10 έως 20 τοις εκατό σε όλες τις εισαγωγές και 60 τοις εκατό σε όλες τις εισαγωγές από την Κίνα. Επιθυμεί να αναιρέσει κάποιες πολιτικές των Δημοκρατικών, αλλά είναι πιθανό να συμβιβαστεί με την ήδη υπάρχουσα πολιτική, λόγω της Τesla και της προνομιακής σχέσης του με τον Μάσκ.
Με την TSLA να έχει εκτιναχθεί περισσότερο από 20% από τις 6 Νοεμβρίου, αναλυτή της Wedbush Securities σημειώνει ότι, η νίκη του Trump στον Λευκό Οίκο θα αλλάξει το παιχνίδι για την ιστορία του αυτόνομου και της τεχνητής νοημοσύνης για Tesla και Musk τα επόμενα χρόνια.
www.worldenergynews.gr