Η αύξηση του κόστους ενέργειας, παρότι αποκλιμακώθηκε σε έναν βαθμό το 2023, συνεχίζει να επιβαρύνει σημαντικά τους συγκοινωνιακούς φορείς
Ενώ οι επιβάτες επιστρέφουν στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας, με συνολικά 451,34 εκατ. επιβιβάσεις το 2023, οι ζημιές έκαναν και πάλι την εμφάνισή τους.
Τα κόστη που φόρτωσαν στους συγκοινωνιακούς φορείς η πανδημία, με την καθιέρωση των συμβάσεων ανάθεσης έργου και του leasing, αλλά και η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους στοίχισαν ακριβά στις εταιρείες του ΟΑΣΑ και τον κρατικό προϋπολογισμό.
Λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό και τραμ κατέγραψαν έσοδα από εισιτήρια και κάρτες 234,29 εκατ. ευρώ το 2023, αυξημένα κατά 12% συγκριτικά με το 2022.
Όμως το αποτέλεσμα προ φόρων ήταν αρνητικό, με τον όμιλο να παρουσιάζει ζημιές προ φόρων ύψους 29,6 εκατ. ευρώ, εκεί που την προηγούμενη χρονιά ήταν κέρδη 4,22 εκατ. ευρώ.
Η ενεργειακή επιβάρυνση
Η αύξηση του κόστους ενέργειας, παρότι αποκλιμακώθηκε σε έναν βαθμό το 2023, συνεχίζει να επιβαρύνει σημαντικά τους συγκοινωνιακούς φορείς. Το κόστος ενέργειας, φυσικού αερίου και λοιπόν πηγών έπεσε μεν στα 52,7 εκατ. ευρώ το 2023 από τα 64,27 εκατ. ευρώ για τον όμιλο ΟΑΣΑ την προηγούμενη χρονιά, παρέμεινε όμως κατά πολύ υψηλότερο των 30,2 εκατ. ευρώ του 2021.
Σημειώνεται ότι η κρατική επιχορήγηση σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ για να κλείσουν οι τρύπες στα έσοδα προσέγγισε τα 400 εκατ. ευρώ στη διετία 2022-2023.
Ειδικότερα, για τις οδικές συγκοινωνίες το σύνολο της κρατικής στήριξης το 2023 ανήλθε σε 121,44 εκατ. ευρώ, με την τακτική κρατική επιχορήγηση σταθερή στα 104 εκατ. ευρώ.
Ενώ το 2022 ο οργανισμός έλαβε ειδική στήριξη κατά το πρώτο εξάμηνο προκειμένου να ανταποκριθεί στις τεράστιες ανατιμήσεις στην ενέργεια, ύψους 4,387 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, στα αποτελέσματα του 2022, είχε συμπεριληφθεί επιδότηση ενεργειακής κάλυψης ύψους επιπλέον 12,65 εκατ. ευρώ, προς εκταμίευση το 2023, αυξάνοντας έτσι το επιπλέον κόστος της ενεργειακής κρίσης για την ΟΣΥ σε 17 εκατ. ευρώ.
Χάρη στην καλύτερη εκτίμηση του ενεργειακού κόστους στον προϋπολογισμό του 2023, η επιπλέον κρατική επιδότηση που απαιτήθηκε το 2023 ήταν μόλις 370.651 ευρώ.
Όσον αφορά στις σταθερές συγκοινωνίες, για το 2023 μειώθηκε σε ποσοστό 45,86% η κρατική επιχορήγηση που από 77,6 εκατ. ευρώ το 2022 έπεσε στα 42 εκατ. ευρώ.
Ποσό που περιλαμβάνει και 20,51 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή υποχρεώσεων προς την ΔΕΗ.
Ειδικότερα, 7,7 εκατ. ευρώ αφορούν επιχορήγηση για αύξηση της τιμής μεγαβατώρας για το σύνολο του 2022 και 12,74 εκατ. ευρώ για κάλυψη υποχρεώσεων αύξησης ενεργειακού κόστους κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2023.
Εντός του 2022 λογιστικοποιήθηκαν επιπλέον επιχορηγήσεις ύψους 51,87 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τη ΔΕΗ για την ενεργειακή κρίση.
Στη συνολική εικόνα, πάντως, των λειτουργικών εξόδων της ΣΤΑ.ΣΥ. για το 2023 το αποτύπωμα της ενέργειας περιορίσθηκε σε σχέση με το 2022 κατά 19,24%, φτάνοντας στα 10,3 εκατ. ευρώ.
Ακόμα, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις του ΟΑΣΑ, η νέα συμφωνία της εταιρείας για την ενέργεια έφερε μέσα στην προηγούμενη χρονιά μείωση περίπου 2,67 εκατ. ευρώ των δαπανών ενέργειας που λήγουν το επόμενο έτος.
Τα κόστη που φόρτωσαν στους συγκοινωνιακούς φορείς η πανδημία, με την καθιέρωση των συμβάσεων ανάθεσης έργου και του leasing, αλλά και η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους στοίχισαν ακριβά στις εταιρείες του ΟΑΣΑ και τον κρατικό προϋπολογισμό.
Λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό και τραμ κατέγραψαν έσοδα από εισιτήρια και κάρτες 234,29 εκατ. ευρώ το 2023, αυξημένα κατά 12% συγκριτικά με το 2022.
Όμως το αποτέλεσμα προ φόρων ήταν αρνητικό, με τον όμιλο να παρουσιάζει ζημιές προ φόρων ύψους 29,6 εκατ. ευρώ, εκεί που την προηγούμενη χρονιά ήταν κέρδη 4,22 εκατ. ευρώ.
Η ενεργειακή επιβάρυνση
Η αύξηση του κόστους ενέργειας, παρότι αποκλιμακώθηκε σε έναν βαθμό το 2023, συνεχίζει να επιβαρύνει σημαντικά τους συγκοινωνιακούς φορείς. Το κόστος ενέργειας, φυσικού αερίου και λοιπόν πηγών έπεσε μεν στα 52,7 εκατ. ευρώ το 2023 από τα 64,27 εκατ. ευρώ για τον όμιλο ΟΑΣΑ την προηγούμενη χρονιά, παρέμεινε όμως κατά πολύ υψηλότερο των 30,2 εκατ. ευρώ του 2021.
Σημειώνεται ότι η κρατική επιχορήγηση σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ για να κλείσουν οι τρύπες στα έσοδα προσέγγισε τα 400 εκατ. ευρώ στη διετία 2022-2023.
Ειδικότερα, για τις οδικές συγκοινωνίες το σύνολο της κρατικής στήριξης το 2023 ανήλθε σε 121,44 εκατ. ευρώ, με την τακτική κρατική επιχορήγηση σταθερή στα 104 εκατ. ευρώ.
Ενώ το 2022 ο οργανισμός έλαβε ειδική στήριξη κατά το πρώτο εξάμηνο προκειμένου να ανταποκριθεί στις τεράστιες ανατιμήσεις στην ενέργεια, ύψους 4,387 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, στα αποτελέσματα του 2022, είχε συμπεριληφθεί επιδότηση ενεργειακής κάλυψης ύψους επιπλέον 12,65 εκατ. ευρώ, προς εκταμίευση το 2023, αυξάνοντας έτσι το επιπλέον κόστος της ενεργειακής κρίσης για την ΟΣΥ σε 17 εκατ. ευρώ.
Χάρη στην καλύτερη εκτίμηση του ενεργειακού κόστους στον προϋπολογισμό του 2023, η επιπλέον κρατική επιδότηση που απαιτήθηκε το 2023 ήταν μόλις 370.651 ευρώ.
Όσον αφορά στις σταθερές συγκοινωνίες, για το 2023 μειώθηκε σε ποσοστό 45,86% η κρατική επιχορήγηση που από 77,6 εκατ. ευρώ το 2022 έπεσε στα 42 εκατ. ευρώ.
Ποσό που περιλαμβάνει και 20,51 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή υποχρεώσεων προς την ΔΕΗ.
Ειδικότερα, 7,7 εκατ. ευρώ αφορούν επιχορήγηση για αύξηση της τιμής μεγαβατώρας για το σύνολο του 2022 και 12,74 εκατ. ευρώ για κάλυψη υποχρεώσεων αύξησης ενεργειακού κόστους κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2023.
Εντός του 2022 λογιστικοποιήθηκαν επιπλέον επιχορηγήσεις ύψους 51,87 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τη ΔΕΗ για την ενεργειακή κρίση.
Στη συνολική εικόνα, πάντως, των λειτουργικών εξόδων της ΣΤΑ.ΣΥ. για το 2023 το αποτύπωμα της ενέργειας περιορίσθηκε σε σχέση με το 2022 κατά 19,24%, φτάνοντας στα 10,3 εκατ. ευρώ.
Ακόμα, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις του ΟΑΣΑ, η νέα συμφωνία της εταιρείας για την ενέργεια έφερε μέσα στην προηγούμενη χρονιά μείωση περίπου 2,67 εκατ. ευρώ των δαπανών ενέργειας που λήγουν το επόμενο έτος.
www.worldenergynews.gr