Σε δημόσια διαβούλευση η πρόταση για την ανάθεση της Αμφιτρίτης στη Bulgartransgaz
Σήμερα αναμένεται να προσεγγίσει στο FSRU της Αλεξανδρούπολης το πρώτο φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου το οποίο θα αρχίσει να εκφορτώνεται και να αεριοποιείται την Πέμπτη. Πρόκειται για καράβι της Total που μεταφέρει νορβηγικό αέριο από τη Βόρεια Θάλασσα. Το φορτίο έχει αγοραστεί από βουλγαρική εταιρία προμήθειας φυσικού αερίου Bulgargaz και θα τροφοδοτήσει τη βουλγαρική αγορά. Το επόμενο φορτίο φυσικού αερίου αναμένεται να έρθει στο FSRU της Αλεξανδρούπολης τον Νοέμβριο.
Το έργο που τέθηκε επισήμως σε λειτουργία την 1η Οκτωβρίου αναδεικνύει την Αλεξανδρούπολη σε μια νέα ενεργειακή πύλη για ολόκληρη την Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη, ενώ παράλληλα συμβάλλει στην ενεργειακή ασφάλεια και στη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών προμήθειας ενέργειας της περιοχής, αναβαθμίζοντας τον ρόλο και τη σημασία της Ελλάδας στον ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης.
Παράλληλα με την έναρξη λειτουργίας του FSRU χθες η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έθεσε σε δημόσια διαβούλευση πρόταση για την ανάληψη της διαχείρισης του αγωγού (υποθαλάσσιου και χερσαίου), που συνδέει τον σταθμό αεριοποίησης με το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ στο σημείο Αμφιτρίτη, στη βουλγαρική εταιρία Bulgartransgaz. Πρέπει να σημειωθεί ότι η βουλγαρική εταιρία συμμετέχει Gastrade την εταιρία διαχείρισης του σταθμού αεριοποίησης, μαζί με τον όμιλο Κοπελούζου, την Gaslog, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, και τον ΔΕΣΦΑ.
Μάλιστα η Gastrade ως εταιρία διαχείρισης του Ανεξάρτητου Δικτύου Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) έχει επιλέξει την ανάθεση επιμέρους τεχνικών εργασιών διαχείρισης των τμημάτων του έργου, στους μετόχους της οι οποίοι διαθέτουν εμπειρία και γνώση. Έτσι ήδη η Gastrade έχει αναθέσει στην Gaslog της διαχείριση του σταθμού αεριοποίησης ενώ αναμένονται κι άλλες ανάλογες κινήσεις.
Άλλωστε σύμφωνα με το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο ο διαχειριστής του ΑΣΦΑ έχει το δικαίωμα ανάθεσης σε τρίτους των πράξεων διαχείρισης εξασφαλίζοντας τεχνογνωσία αλλά και μειωμένο κόστος.
H αίτηση της Gastrade
Στο πλαίσιο αυτό η Gastrade υπέβαλε στη ΡΑΑΕΥ στις 26 Σεπτεμβρίου αίτηση για την ανάθεση στην Bulgartransgaz των ακόλουθων πράξεων διαχείρισης:
• Συντήρηση, επισκευή και λειτουργία του Αγωγού και των Χερσαίων Εγκαταστάσεων. Σημειώνεται ότι ο υποθαλάσσιος αγωγός έχει μήκος 24 χλμ και ο χερσαίος 4 χλμ
• Προετοιμασία και διατήρηση στοιχείων σχετικά με τη συντήρηση του Αγωγού και των Χερσαίων Εγκαταστάσεων.
• Εκτέλεση της τακτικής και έκτακτης συντήρησης που απαιτείται.
• Σύσταση τροποποιήσεων, επισκευών κεφαλαίου, αντικαταστάσεων και βελτιώσεων για τον Αγωγό και τις Χερσαίες Εγκαταστάσεις.
• Στελέχωση, μισθοδοσία και εκπαίδευση του προσωπικού.
• Εφαρμογή διαδικασιών και μέτρων για τη διασφάλιση της υγείας, της ασφάλειας και της προστασίας του Αγωγού και των Χερσαίων Εγκαταστάσεων.
• Aνάπτυξη διαδικασιών για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
• Παροχή και αποθήκευση όλων των προμηθειών και των ανταλλακτικών του Αγωγού και των Χερσαίων Εγκαταστάσεων.
• Διατήρηση της Εγγύησης Καλής Εκτέλεσης σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες για τη λειτουργία και συντήρηση του Αγωγού και των Χερσαίων Εγκαταστάσεων.
• Παροχή και διατήρηση όλων των ασφαλιστικών καλύψεων που αφορούν το προσωπικό και τα οχήματα σε σχέση με τη συμφωνία λειτουργίας και συντήρησης.
• Παροχή στον κάτοχο της Άδειας Διαχείρισης του ΑΣΦΑ (Gastrade) τακτικών εκθέσεων λειτουργίας και συντήρησης.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το FSRU της Αλεξανδρούπολης που είναι πλέον μια πραγματικότητα για το ελληνικό σύστημα φυσικού είναι ένα έργο που οραματίστηκε πριν από 15 χρόνια ο Δημήτρης Κοπελούζος και μέσω αυτού θα παραδίδεται φυσικό αέριο εκτός από την Ελλάδα και στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Σερβία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία, καθώς και την Ουγγαρία και Σλοβακία.
Η μέγιστη δυναμικότητα επαναεριοποίησης του σταθμού είναι 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως, ενώ 14 ελληνικές και διεθνείς εταιρείες συμμετέχουν εμπορικά στο έργο έχοντας δεσμεύσει σχεδόν το σύνολο της δυναμικότητας του με χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον μέχρι το 2030.
www.worldenergynews.gr