Η Συμφωνία υπογράφηκε αργά χθες το βράδυ 20/9 και απομένει να περάσει από την ελληνική βουλή ο όρος 50 - 50 για το γεωπολιτικό ρίσκο
Υπογράφηκε η Διακρατική Συμφωνία Ελλαδας - Κύπρου για τον Great Sea Interconnector, στοιχείο που επισφραγίζει την πορεία υλοποίησης του έργου και δικαιώνει τις πληροφορίες του WEN όταν άλλοι επέμεναν ότι κρεμόταν επι ξηρού ακμής.
Η Συμφωνία υπογράφηκε αργά χθες το βράδυ 20/9 και απομένει να περάσει από την ελληνική βουλή ο όρος 50 - 50 για το γεωπολιτικό ρίσκο.
Μια τελευταία αλλά σημαντική εκκρεμότητα για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου, έφερε νέο γύρο πιέσεων χθες στη ΡΑΕΚ για να αποφευχθεί, λόγω γραφειοκρατίας, το penalty εκατομμυρίων της Nexans στον ΑΔΜΗΕ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν υπέγραψε μέχρι αργά χθες η ΡΑΕΚ την τρίτη διαδικαστική αλλά σημαντική ρυθμιστική απόφαση, που θα καθορίσει το έσοδο του ΑΔΜΗΕ για το 2025.
Αυτό έφερε νέο συναγερμό μεταξύ των υπουργείων Ελλάδας και Κύπρου χθες και νέες πιέσεις προς την κυπριακή Ρυθμιστική Αρχή να προχωρήσει άμεσα στην επίλυση της εκκρεμότητας γιατί χωρίς και αυτή την απόφαση, δεν θεωρείται ολοκληρωμένο το ρυθμιστικό πλαίσιο, και η απειλή της Nexans για αναστολή εργασιών και penalty παραμένει.
Κρίσιμη μέρα είναι η Δευτέρα, καθώς, αν μέχρι τότε δεν έχει λυθεί και αυτή η τελευταία εκκρεμότητα, σύμφωνα με πηγές, θα ενεργοποιηθεί το penalty των 9,5 εκ. ευρώ, που θα πρέπει να πληρώσει ο ΑΔΜΗΕ στη Nexans.
H καθυστέρηση από τη ΡΑΕΚ στην υπογραφή της τρίτης απόφασης οφείλεται σε θέματα γραφειοκρατικών διαδικασιών απαραίτητων όμως για να βγει το έσοδο του 2025.
Τελικά το εμπόδιο ξεπεράστηκε.
Υπενθυμίζεται ότι χθες η ΡΑΕΚ δημοσίευσε τις δύο αποφάσεις που καθορίζουν το έσοδο του ΑΔΜΗΕ από το έργο της διασύνδεσης, που καθορίζει γενικά το έσοδο του έργου ως εξής:
-Την έναρξη ανάκτησης εξόδων από τον φορέα υλοποίησης από το 2025 μέχρι και το 2029, έναντι 25 εκατ. ευρώ τον χρόνο, τα οποία θα αποκόπτονται από τους καταναλωτές αλλά θα επιστρέφονται σε αυτούς με κρατική επιδότηση, που θα διατίθεται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρισμού.
-Επίσης, παρατείνεται στα 17 χρόνια η παραχώρηση προνομιακού ποσοστού απόδοσης κεφαλαίου (8,3%) στον φορέα υλοποίησης.
Με νόμο θα καθοριστεί η επιπλέον ελληνική συμμετοχή στο γεωπολιτικό κίνδυνο
Η πρόταση της Ελλάδας να συμμετέχει κατά 50% στον γεωπολιτικό κίνδυνο, δηλαδή στο κόστος του έργου αν τελικά ανασταλεί λόγω προβλήματος με την Τουρκία, αναμένεται να επισημοποιηθεί με Διακρατική Συμφωνία Ελλάδας-Κύπρου.
Υπενθυμίζεται ότι ο διαμερισμός του κόστους του έργου είναι 37-63 για Ελλάδα και Τουρκία, αλλά προκειμένου να αμβλυνθούν οι επιφυλάξεις της κυπριακής πλευράς η Ελλάδα πρότεινε μεγαλύτερη συμμετοχή της σε περίπτωση ζημιάς λόγω γεωπολιτικού κινδύνου.
Στην περίπτωση αυτή, όμως, το επιπλέον κόστος, δεν θα πληρωθεί ρυθμιστικά, από τους καταναλωτές, αλλά από τον προϋπολογισμό.
Ειδικότερα το υπουργείο Ενέργειας ετοιμάζει σχετικό νόμο, που θα προβλέπει ότι στην περίπτωση που ανασταλεί το έργο λόγω γεωπολιτικών κινδύνων το 13% του κόστους θα καλυφθεί από τον εθνικό προϋπολογισμό.
H κοινή ανακοίνωση των Υπουργείων Ενέργειας Κύπρου και Ελλάδας για την υπογραφή Πλαισίου Κατανόησης για την Ηλεκτρική Διασύνδεση Κύπρου – Κρήτης
"Σε συνέχεια των αποφάσεων που ελήφθησαν κατά την πρόσφατη συνάντηση στην Αθήνα, μεταξύ του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη και του Πρωθυπουργού της Ελλάδος κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, υπεγράφη χθες το βράδυ, Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2024, Πλαίσιο Κατανόησης μεταξύ των δύο χωρών για την προώθηση της Ηλεκτρικής Διασύνδεσης Κύπρου–Κρήτης, μεταξύ του Υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Γιώργου Παπαναστασίου και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδος κ. Θόδωρου Σκυλακάκη. Στη βάση του Πλαισίου αυτού, και σε συνέχεια των σχετικών αποφάσεων των Ρυθμιστικών Αρχών των δύο χωρών που προβλέπονται σ’ αυτό, το έργο αναμένεται να επανεκκινήσει στις αμέσως επόμενες μέρες.
Όπως αναφέρεται στο Πλαίσιο Κατανόησης, η Ηλεκτρική Διασύνδεση Κύπρου–Κρήτης θα συμβάλει στην άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου, διασυνδέοντας το εθνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Κύπρου με τα αντίστοιχα διευρωπαϊκά συστήματα. Πρόκειται δε, για ένα έργο στρατηγικής σημασίας για την Κύπρο, την Ελλάδα, αλλά και για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς το έργο αυτό, όχι μόνο θα συνδέσει την Κύπρο με το ηλεκτρικό σύστημα της Ευρώπης, διευκολύνοντας την ενεργειακή της μετάβαση, αλλά παράλληλα θα προωθήσει και τον στόχο της Ελλάδας να καταστεί διάδρομος μεταφοράς καθαρής ενέργειας".