Ενέργεια

Η ΡΑΕΚ υιοθέτησε τις ρυθμιστικές που ζήτησε ο ΑΔΜΗΕ – ΕΤΕπ: Ανοιχτή η χρηματοδότηση για τη διασύνδεση

Η ΡΑΕΚ υιοθέτησε τις ρυθμιστικές που ζήτησε ο ΑΔΜΗΕ – ΕΤΕπ: Ανοιχτή η χρηματοδότηση για τη διασύνδεση

Οι αλλαγές που αφορούν τον διασυνοριακό επιμερισμό εξόδων (CBCA) θα γίνουν σε επόμενο στάδιο

Σχετικά Άρθρα

(upd 15:29) Ολοκληρώθηκε πριν από λίγα λεπτά η συνεδρία της ΡΑΕΚ, όπου επισημοποιήθηκε η απόφασή της για νέα αλλαγή στο ρυθμιστικό πλαίσιο για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου.

Σύμφωνα με το Philenews, η ρυθμιστική αρχή υιοθέτησε δύο αλλαγές: Την έναρξη ανάκτησης εξόδων από τον φορέα υλοποίησης από το 2025 μέχρι και το 2029, έναντι 25 εκατ. ευρώ τον χρόνο, τα οποία θα αποκόπτονται από τους καταναλωτές αλλά θα επιστρέφονται σε αυτούς με κρατική επιδότηση, που θα διατίθεται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρισμού.

Επίσης, παρατείνεται για 17 χρόνια η παραχώρηση προνομιακού ποσοστού απόδοσης κεφαλαίου (8.3%) στον φορέα υλοποίησης.

Άλλες αλλαγές που αφορούν τον διασυνοριακό επιμερισμό εξόδων (CBCA) θα γίνουν σε επόμενο στάδιο.

Τις σχετικές ανακινώσεις που δημοσίευσε η ΡΑΕΚ στον ιστότοπό της μπορείτε να τις διαβάσετε εδώ και εδώ.

Αναλυτικά η απόφαση

Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΝ

-Να εγκρίνουν στη βάση του Άρθρου 3  «Πεδίο Εφαρμογής της Μεθοδολογίας», παράγραφος 6, της «Μεθοδολογίας Αναπροσαρμογής των Επιτρεπόμενων Εσόδων και Διατιμήσεων των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Γραμμής Διασύνδεσης», η οποία καθορίστηκε με την Απόφαση υπ’ αριθμόν 22/2023 της ΡΑΕΚ, την ανάκτηση των πράγματι προκυψάσων επενδυτικών δαπανών για το Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος 2.6.2, για τα έτη 2025 έως 2029, θέτοντας ως επιτρεπόμενο έσοδο προς ανάκτηση για την περίοδο 1 Ιανουαρίου 2025 έως την 31 Δεκεμβρίου του 2029 το ποσό των είκοσι πέντε εκατομμυρίων ευρώ (€25.000.000) ανά έτος, με συνολικό ανώτατο όριο επιτρεπόμενου εσόδου προς ανάκτηση για τα εν λόγω πέντε έτη τα εκατόν είκοσι πέντε εκατομμύρια ευρώ (€125.000.000). Το οποιοδήποτε υπόλοιπο ποσό προκύψει στη  βάση του υπολογισμού του πραγματικού  ετήσιου  εγκεκριμένου πραγματικού εσόδου θα συνυπολογίζεται και θα ανακτηθεί μετά την έναρξη και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της γραμμής διασύνδεσης.

-Η ως άνω κατ’ έτος ανάκτηση δαπανών θα μπορεί να ολοκληρωθεί μόνο εφόσον έχει διατεθεί το σχετικό ετήσιο πόσο από το Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας για την οριζόντια μείωση των τιμολογίων των καταναλωτών ηλεκτρισμού στη βάση της εφαρμογής της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου ημερομηνίας 17 Σεπτεμβρίου 2024.

-Σε περίπτωση που δεν διατεθεί το ποσό από το Πάγιο Ταμείο της Κυπριακής Δημοκρατίας για οποιοδήποτε έτος της υπό αναφορά περιόδου κατασκευής του έργου, ο τελικός καταναλωτής ηλεκτρισμού δεν θα επωμιστεί οποιοδήποτε κόστος κατά την εν λόγω περίοδο.

-Σε περίπτωση που διατεθεί μερικώς το ποσό από το Πάγιο Ταμείο της Κυπριακής Δημοκρατίας για οποιοδήποτε έτος της υπό αναφορά περιόδου κατασκευής του έργου, το ποσό ανάκτησης από τους καταναλωτές θα ισούται με το διαθέσιμο ποσό από τη Κυπριακή Δημοκρατία έτσι ώστε να μην επωμισθεί οποιοδήποτε επιπρόσθετο κόστος ο τελικός καταναλωτής ηλεκτρισμού κατά την εν λόγω περίοδο.
-Νοείται ότι το πραγματικό επιτρεπόμενο έσοδο κατά τη διάρκεια της κατασκευής θα κατατίθεται από τον Φορέα Υλοποίησης ΑΔΜΗΕ A.E. στις δύο Ρυθμιστικές Αρχές και θα εγκρίνεται από κοινού.

- Να διαφοροποιήσουν τη διάρκεια της χρονικής περιόδου παροχής της επιπλέον απόδοσης (WACC premium) ύψους 3,7% για το επενδυθέν στο έργο κεφάλαιο το οποίο αποτελεί μέρος του WACC του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος `Euroasia Interconnector ΕΚΕ 3.10.2’ ως αυτή καθορίζεται στις Aποφάσεις της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμό 303/2021 και 236/2022, ημερομηνίας 24 Σεπτεμβρίου 2021 και 19 Ιουλίου 2022 αντίστοιχα, καθορίζοντας την  για ρυθμιστική χρονική περίοδο δεκαεπτά (17) ετών με ημερομηνία έναρξης παροχής επιπλέον απόδοσης την 1 Ιανουαρίου 2025.

-Νοείται ότι η ετήσια διαφορά μεταξύ των εγκεκριμένων πράγματι προκυψάσων δαπανών και των είκοσι πέντε εκατομμυρίων ευρώ (€25.000.000) για την περίοδο 2025-2029 θα κεφαλαιοποιείται με WACC 8,3%. Τα πιο πάνω κεφαλαιοποιημένα έσοδα κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου 2025-2029 θα αποτελέσουν μέρος της Ρυθμιζόμενης Βάσης Αξιών Παγίων (ΡΒΑΠ) και θα αποσβεστούν με τους κανόνες της ΡΒΑΠ κατά τη διάρκεια της εμπορικής λειτουργίας της γραμμής διασύνδεσης.

-Τα πιο πάνω κίνητρα παρέχονται και στο πλαίσιο των δηλώσεων και στη βάση των αναφορών και διαβεβαιώσεων του Φορέα Υλοποίησης ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και της εταιρείας Nexans Norway AS ότι το συνολικό κόστος του έργου, που έχει καθορισθεί στα €1,939.200 εκ., δεν θα αυξηθεί πέραν του 5% με την ολοκλήρωση της μελέτης βυθογράφησης που διεξάγει η εταιρεία Nexans Norway AS παράλληλα με την κατασκευή του καλωδίου ούτε και με την ολοκλήρωση της τελικής προσφοράς από την ανάδοχο εταιρεία για την κατασκευή των σταθμών μετατροπής.

Μειοψήφισε ο αντιπρόεδρος της ΡΑΕΚ - Τι ζήτησε

Σύμφωνα με την απόφαση που έλαβε πριν από λίγο η ΡΑΕΚ, με την οποία εγκρίθηκαν δύο νέα κίνητρα προς τον φορέα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης, ο αντιπρόεδρος της κυπριακής ρυθμιστικής αρχής, Άλκης Φιλίππου, ζήτησε όπως καταγραφεί στη νέα ρυθμιστική απόφαση η υποχρέωση του ΑΔΜΗΕ να αναλάβει την καταβολή οποιουδήποτε κόστους πέραν του 1.94 δισ που έχει προϋπολογιστεί μέχρι στιγμής.

Ο πρόεδρος της ΡΑΕΚ Ανδρέας Πουλλικκάς και το μέλος Άκης Χατζηγεωργίου επικαλέστηκαν αρνητική νομική γνωμάτευση επί της θέσης του αντιπροέδρου και απέρριψαν την πρότασή του.

Όπως αναφέρεται στην απόφαση της ΡΑΕΚ: «Ο Αντιπρόεδρος της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ (σ.σ. Άλκης Φιλίππου), ανέφερε ότι: «Ο Φορέας Υλοποίησης έχει την υποχρέωση να δεσμεύσει με συμβόλαια τους εργολάβους στους οποίους θα αναθέσει έργα και να παρουσιάσει την ολοκληρωμένη εικόνα του έργου. Στα συμβόλαια αυτά θα πρέπει να αναφέρεται, μεταξύ άλλων, το συνολικό κόστος του έργου.

Στη περίπτωση αυτή εκκρεμούν (α) το Συμβόλαιο με τον εργολάβο ο οποίος θα αναλάβει την κατασκευή των υποσταθμών, διότι ο Φορέας Υλοποίησης και ο εργολάβος ακόμα διαπραγματεύονται και (β) ενώ υπάρχει συμφωνία με την εταιρεία που θα κατασκευάσει το καλώδιο εντούτοις η ίδια εταιρεία δεν έχει ολοκληρώσει την γεωφυσική μελέτη βυθογράφησης η οποία θα καταδείξει την ακριβή πορεία του καλωδίου.

Αν και υπάρχουν διαβεβαιώσεις από το Φορέα Υλοποίησης και την εταιρεία κατασκευής του καλωδίου ότι με την ολοκλήρωση των πιο πάνω εκκρεμοτήτων το συνολικό κόστος δεν θα αυξηθεί, εντούτοις στην απουσία τελικών συμβολαίων, θεωρώ ότι υπάρχει σοβαρή πιθανότητα το συνολικό κόστος του έργου να αυξηθεί σημαντικά με την ολοκλήρωση των πιο πάνω εκκρεμοτήτων.

Επίσης, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα κίνητρα που προσφέρονται βασίζονται στις διαβεβαιώσεις του Φορέα Υλοποίησης ότι το κόστος δεν θα αυξηθεί, θεωρώ ότι τα κίνητρα και το συνολικό κόστος του έργου είναι συνδεδεμένα και ότι ο Φορέας Υλοποίησης θα πρέπει να αναλάβει ρητά την υποχρέωση να καλύψει οποιαδήποτε αύξηση στο κόστος που αφορά αυτές τις συμβάσεις».

Αμέσως μετά αναφέρεται το εξής στη σημερινή απόφαση: «Ο Πρόεδρος και το Μέλος της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ, υιοθετώντας τη θέση των εξωτερικών νομικών συμβούλων της ΡΑΕΚ, ανέφεραν ότι τυχόν πρόνοια για επιβολή όρου στην παροχή κινήτρων ώστε οποιαδήποτε αύξηση στο κόστος του έργου πέραν από τα €1.9δις θα την επωμιστεί ο Φορέας Υλοποίησης, είναι γενική και αόριστη με τρόπο που δεν μπορεί να τεθεί στην παρούσα Απόφαση της ΡΑΕΚ και ότι το εν λόγω ζήτημα θα τυγχάνει ξεχωριστής εξέτασης κατά περίπτωση και/ή σε περίπτωση που προκύψει σχετικό αίτημα του Φορέα Υλοποίησης για διαφοροποίηση του κόστους, όπως προβλέπεται στη Συμφωνία Διασυνοριακού Επιμερισμού Κόστους του έργου «CBCA».

Επίσης, ο Πρόεδρος και το Μέλος αναφέρθηκαν και στη δέσμευση της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ όπως αποτυπώνεται στο πρακτικό της σύσκεψης της 30ής Αυγούστου 2024 μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, των Κυβερνήσεων Κύπρου και Ελλάδας, των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας Κύπρου και Ελλάδας και του Φορέα Υλοποίησης, για τη χορήγηση εύλογων και αναλογικών κινήτρων προς το έργο».



Δείτε ΕΔΩ όλη την Απόφαση της ΡΑΕΚ



Νωρίτερα το WEN έγραφε


Συγκρατημένα αισιόδοξη εμφανίζεται η ελληνική κυβέρνηση για το μέλλον της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας -Κύπρου (Great Sea Interconnector, GSI), μετά τη χθεσινή συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη.

Η συνάντηση που βεβαίως δεν αφορούσε μόνο το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης διήρκεσε επί μακρό, γεγονός που θεωρείται ότι αποδεικνύει την πρόθεση και των δυο πλευρών να προχωρήσει το έργο. Μάλιστα πληροφορίες αναφέρουν ότι πέραν της συνάντησης των δυο ηγετών συνεχίζονται οι επαφές τόσο σε πολιτικό όσο και σε τεχνικό επίπεδο κυρίως εν όψει της σημερινής συνεδρίασης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Κύπρου.

Ο Κύπριος πρόεδρος επανέλαβε χθες την πολιτική δέσμευση της Λευκωσίας για τη συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου, το συντομότερο δυνατόν και αφού ολοκληρωθεί ο οικονομικός και νομικός έλεγχος με στόχο τη σύσταση της εταιρίας ειδικού σκοπού που θα αναλάβει την υλοποίηση του. Όπως είναι γνωστό η κυπριακή πλευρά έχει εξαγγείλει ότι θα συμμετάσχει στη διασύνδεση με 100 εκατ. ευρώ και περίπου το 30% των μετοχών της εταιρίας ειδικού σκοπού. Η χθεσινή δήλωση του κ. Χριστοδουλίδη επαναβεβαιώνει την πρόθεση αυτή, αν και εκτιμάται ότι θα χρειαστεί χρόνος έως ότου οριστικοποιηθεί το μετοχικό σχήματα της εταιρίας ειδικού σκοπού στην οποία έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον και από τρίτους να συμμετάσχουν.

Κ. Κακουρής: Το έργο θα αξιολογηθεί από τεχνικής άποψης αν είναι επιλέξιμο για δανειοδότηση

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) Κυριάκος Κακουρής, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο χρηματοδότησης του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου Ελλάδας, τονίζοντας ότι το έργο θα αξιολογηθεί κυρίως από τεχνικής άποψης αν είναι επιλέξιμο για δανειοδότηση.

Σε δηλώσεις που έκανε μετά την τελετή υπογραφής συμφωνιών δανείων με τον Υπουργό Οικονομικών, τον Δήμαρχο Πάφου και το ΤΕΠΑΚ, ο Κύπριος Αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ είπε παράλληλα ότι η εξέταση της μελέτης κόστους οφέλους του έργου, που υπέβαλε ο φορέας υλοποίησης του έργου ΑΔΜΗΕ, θα ολοκληρωθεί σύντομα. Από τα αποτελέσματα της μελέτης θα εξαρτηθεί και τελική επενδυτική απόφαση της Δημοκρατίας για είσοδο στο κεφάλαιο του οχήματος ειδικού σκοπού με €100 εκατ.

Απαντώντας σε ερωτήσεις, ο κ. Κακουρής επιβεβαίωσε ότι λήφθηκε τόσο από τον ΑΔΜΗΕ όσο και τον Υπουργό Οικονομικών η ανάλυση κόστους οφέλους περί τα τέλη Ιουλίου και είχαν ζητηθεί μια επιβεβαίωση των υποθέσεων που γίνονται και αφορούσαν τους ενεργειακούς σχεδιασμούς της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Σημείωσε ότι λήφθηκαν οι απαντήσεις από την Κυβέρνηση αλλά ζητήθηκαν κάποιες επιπρόσθετες πληροφορίες κυρίως για τον οικονομικό σχεδιασμό που υπάρχει για το συγκεκριμένο έργο και οι υπηρεσίες της τράπεζας τα εξετάζουν.

«Επί του παρόντος δεν έχουν ολοκληρώσει τη μελέτη, αναμένεται όμως αυτό να γίνει σύντομα, αυτό με διαβεβαιώνουν ότι παρακολουθώντας τις εξελίξεις τόσο στην Κύπρο όσο και στην Ελλάδα αναμένεται ότι αυτό θα γίνει σύντομα», είπε.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Κακουρής είπε ότι η απάντηση της τράπεζας θα δοθεί πολύ νωρίτερα από το τέλος του χρόνου.

Ερωτηθείς αν η ΕΤΕπ έχει αλλάξει την κατ’ αρχήν επιφυλακτική στάση τους για χρηματοδότηση του έργου, ο κ. Κακουρής είπε ότι από την στιγμή που ο ανάδοχος υπέβαλε την μελέτη κόστους οφέλους είναι διότι αναζητεί χρηματοδότηση. Σημείωσε ότι η «βασικά ήταν η ίδια μελέτη με νέες υποθέσεις που υποβλήθηκαν από τον ανάδοχο»

«Δεν τίθεται θέμα αν έχουμε αλλάξει κάτι, δεν μπορώ να προδικάσω την απόφαση των υπηρεσιών της τράπεζας, οι οποίες εξετάζουν με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, όπως πάντα, όπως σε κάθε έργο γίνεται μια τεχνική αξιολόγηση κυρίως της πρότασης», συνέχισε.

Τροποποίηση αποφάσεων


Εν τω μεταξύ, κρίσιμη θεωρείται και η σημερινή συνεδρίαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Κύπρου (ΡΑΕΚ) για να τροποποιήσει προηγούμενες αποφάσεις της, βάσει των αλλαγών που εγκρίθηκαν από το υπουργικό συμβούλιο της Κύπρου την περασμένη Τρίτη (17/9).

Πρόκειται για την απόφαση που αφορά στην ανάκτηση δαπανών του φορέα υλοποίησης, του GSI, κατά την κατασκευαστική περίοδο του έργου, δηλαδή από το 2025 ως το 2030. Οι δαπάνες αυτές, ως 25 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, θα καλυφθούν με κρατική επιδότηση από τα έσοδα ρύπων της Κύπρου. Ας σημειωθεί ότι η ΡΑΕΚ στην αρχική της απόφαση προέβλεπε την ανάκτηση των δαπανών μετά την έναρξη λειτουργίας του καλωδίου.

Επίσης, αναμένεται να επεκταθεί σε 17 χρόνια, από 12 που ήταν αρχικώς, το προνομιακό καθεστώς απόδοσης κεφαλαίου (premium WACC) του GSI, από το οποίο καθορίζεται το ρυθμιζόμενο έσοδο του καλωδίου.

Σε ότι αφορά τον όρο για επιμερισμό 50-50 του γεωπολιτικού ρίσκου της διασύνδεσης, δηλαδή της κάλυψης των δαπανών που θα κάνει ο φορέας του έργου, ακόμα και αν η διασύνδεση δεν ολοκληρωθεί λόγω παρέμβασης τρίτων, δεν είναι βέβαιο ότι θα συμπεριληφθεί στη σημερινή απόφαση της ΡΑΕΚ. Επίσης εκτιμάται ότι θα χρειαστεί και τροποποίηση σχετικής απόφασης της ελληνικής ΡΑΑΕΥ, που προέβλεπε κάλυψη του γεωπολιτικού ρίσκου κατά 37% από την Ελλάδα.


Σήμερα η ανακοίνωση

Πάντως πληροφορίες από το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας αναφέρουν ότι ενδέχεται σήμερα να προχωρήσει σε ανακοίνωση για το έργο και τους όρους της συμφωνίας, όπως αυτοί διαμορφώνονται μέχρι στιγμής.

Οι ίδιες πηγές πάντως τονίζουν ότι οι διαβουλεύσεις συνεχίζονται και ότι υπήρξε πρόοδος στη συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού με τον Κύπριο Πρόεδρο και επαναβεβαιώθηκε η πολιτική δέσμευση των δύο αρχηγών για την υλοποίηση του έργου.
Σε ανάλογο μήκος κύματος εξάλλου κινήθηκαν και οι χθεσινές δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη ο οποίος τόνισε «Είμαστε αισιόδοξοι ότι θα υπάρξει θετική έκβαση ως προς το οικονομικό σκέλος γιατί αυτό είναι το ζήτημα και θα έχουμε θετικά νέα σύντομα. Αλλά ας περιμένουμε γιατί είναι εν εξελίξει αυτές οι συζητήσεις που δεν έχουν καμία σχέση με γεωπολιτικής φύσεως ζητήματα ».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης