Η είσοδος στο δίκτυο νέων εργοστασίων οδηγεί τον κλάδο σε ύφεση - Μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζει η Ευρώπη
Τα διυλιστήρια πετρελαίου στην Ασία, την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες αντιμετωπίζουν πτώση της κερδοφορίας σε χαμηλά πολυετών, σηματοδοτώντας μια ύφεση για έναν κλάδο που είχε αυξημένες αποδόσεις μετά την πανδημία.
Τα νέα διυλιστήρια που έρχονται σε λειτουργία στην Αφρική, τη Μέση Ανατολή και την Ασία, έχουν προσθέσει την πτωτική πίεση, όπως υποστηρίζει το Reuters.
Διυλιστήρια όπως η TotalEnergies και εμπορικές εταιρείες όπως η Glencore είδαν μεγάλα κέρδη το 2022 και το 2023 καθώς εξαργύρωσαν τις ελλείψεις εφοδιασμού που προκλήθηκαν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, τις διακοπές στη ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα από μαχητές Χούτι και τη μεγάλη ανάκαμψη της ζήτησης μετά τον COVID- 19 πανδημία.
«Σίγουρα φαίνεται ότι ο υπερκύκλος διύλισης που βιώσαμε τα τελευταία χρόνια μπορεί τώρα να πλησιάζει στο τέλος του, με την προσφορά από τα πρόσφατα εγκαινιασμένα διυλιστήρια να καλύπτει τελικά τη βραδύτερα αυξανόμενη ζήτηση καυσίμων», δήλωσε ο Rory Johnston (αναλυτής Commodity Context).
Τα κέρδη της διύλισης της Σιγκαπούρης, που αποτελεί ορόσημο για την Ασία, μειώθηκαν στα 1,63 δολάρια το βαρέλι στις 17 Σεπτεμβρίου, εποχικό χαμηλό από την ίδια περίοδο του 2020.
Τα περιθώρια κέρδους ντίζελ της Ασίας έπεσαν σε χαμηλό 3 ετών την ίδια ημέρα, σύμφωνα με στοιχεία τoy LSEG (παγκόσμιος πάροχος δεδομένων και υποδομής για τις χρηματοοικονομικές αγορές).
Η αδύναμη κινεζική οικονομία είναι ένας βασικός λόγος. Η αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής στον κορυφαίο εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο υποχώρησε σε χαμηλό πέντε μηνών τον Αύγουστο, ενώ η παραγωγή των διυλιστηρίων πετρελαίου μειώθηκε για πέμπτο μήνα καθώς η ασθενής ζήτηση καυσίμων και τα ήπια περιθώρια εξαγωγών περιόρισαν την παραγωγή.
Επηρεάζει η υπερπροσφορά ντίζελ
Η υπερπροσφορά στην παγκόσμια αγορά ντίζελ λόγω της χαμηλής ζήτησης είναι ένας από τους κύριους λόγους για την αδυναμία των περιθωρίων.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) προβλέπει ότι η ζήτηση ντίζελ και βενζίνης φέτος θα είναι κατά μέσο όρο 28,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (bpd), πεσμένη κατά 0,9% από το 2023, ενώ η ζήτηση για βενζίνη, καύσιμα αεριωθουμένων, LPG και μαζούτ αυξάνεται την ίδια περίοδο.
Στα τέλη Αυγούστου, τα ευρωπαϊκά περιθώρια ντίζελ μειώθηκαν σε περίπου 13 δολάρια το βαρέλι, στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2021, σύμφωνα με στοιχεία της LSEG. Είχαν κατά μέσο όρο 16,6 δολάρια το βαρέλι τον Αύγουστο, λιγότερο από τα μισά από τα 38,3 δολάρια που είχαν κατά μέσο όρο τον Αύγουστο του 2023.
Οι άμεσες προοπτικές παραμένουν αδύναμες, αν και η εποχική ζήτηση θα μπορούσε να προσφέρει στήριξη.
Θα παραμείνουν χαμηλά τα κέρδη της διύλισης
Ο Raul Caldaria (αναλυτής της Energy Aspects) είπε ότι τα κέρδη της διύλισης αναμένεται να παραμείνουν χαμηλά για το υπόλοιπο του 2024, με κάποια ανοδική πορεία από την υψηλότερη χειμερινή ζήτηση ντίζελ στην Ευρώπη.
Τα περιθώρια κέρδους της βενζίνης βρίσκονται επίσης υπό πίεση στην Ευρώπη, παρά την ισχυρότερη ζήτηση. Ήταν κατά μέσο όρο 12,1 δολάρια το βαρέλι τον Αύγουστο, σημειώνοντας πτώση κατά 61% από τα επίπεδα του Αυγούστου του 2023 στα 31 δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG.
Ένας εκπρόσωπος της Eni είπε ότι το ιταλικό διυλιστήριο «εφαρμόζει μέτρα για να μετριάσει τη μείωση των περιθωρίων διύλισης», αλλά αρνήθηκε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για αυτά τα μέτρα.
Ένας εκπρόσωπος της ισπανικής εταιρείας διύλισης Cepsa είπε ότι παρακολουθούσαν τα περιθώρια κέρδους τους, αλλά δεν είχαν λάβει απόφαση για την επιβράδυνση της επεξεργασίας τους.
Αύξηση δυναμικότητας σε εργοστάσια εκτός Ευρώπης
Η έναρξη λειτουργίας ορισμένων νέων διυλιστηρίων έχει επιδεινώσει την πίεση στα περιθώρια κέρδους με τα παλαιότερα διυλιστήρια, ιδιαίτερα στην Ευρώπη η οποία αντιμετωπίζει μεγαλύτερο πρόβλημα.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η Petroineos επιβεβαίωσε ότι θα κλείσει το διυλιστήριο Grangemouth στη Σκωτία, ενώ αναμένονται διακοπές λειτουργίας και στη Γερμανία.
Φέτος, η νέα αύξηση της δυναμικότητας περιλαμβάνει το εργοστάσιο Dangote της Νιγηρίας 650.000 bpd, το Dos Bocas του Μεξικού 340.000 bpd, το Al Zour του Κουβέιτ 615.000 bpd και το Duqm του Ομάν 230.000 bpd.
«Σε παγκόσμιο επίπεδο υπάρχει σαφώς υπερβολική ικανότητα διύλισης επί του παρόντος σε σχέση με τα επίπεδα ζήτησης, με τη νέα δυναμικότητα απλώς να επιδεινώνει τα πράγματα», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Vortexa, Ντέιβιντ Γουετς.
Οι αναλυτές της Bank of America δήλωσαν στις 13 Σεπτεμβρίου ότι αναμένουν τα παγκόσμια περιθώρια διύλισης να συνεχίσουν την πτώση τους, αφού υποχώρησαν κατά 25% σε τρίμηνο έως σήμερα και 50% σε βάση spot, και καθώς η νέα ικανότητα διύλισης αυξάνεται κατά 1,5 εκατ. bpd από έτος σε έτος .
www.worldenergynews.gr