Η Λευκωσία καταγράφει το ενδιαφέρον των ΗΑΕ για το συγκεκριμένο έργο, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα ότι το ταξίδι στο κρατίδιο του Κόλπου ήρθε σε ένα κομβικό σημείο των συζητήσεων για τον GSI
Οι προϋποθέσεις για την προώθηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου ωριμάζουν όλο και περισσότερο, με τους διεθνείς παίκτες που εμπλέκονται στο έργο να πιέζουν προς την ταχύτερη διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που έχουν καθυστερήσει το project.
Η συμμετοχή της TAQA από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στο έργο του Great Sea Interconnector ήταν το βασικό θέμα της συνάντησης που είχε ο Πρόεδρος της Κύπρου, Νίκος Χριστοδουλίδης στο Άμπου Ντάμπι, την Τετάρτη (11/9).
Σύμφωνα με το Philenews, ο Κύπριος πρόεδρος σε προηγούμενες δηλώσεις του είχε αναφερθεί ακροθιγώς στο όλο θέμα. Αφού σημείωσε πως το ταξίδι του στα ΗΑΕ δεν ήταν τυχαίο προχώρησε λέγοντας πως στο Άμπου Ντάμπι συζητήθηκαν τόσο θέματα συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα, όσο και το συγκεκριμένο έργο.
Κυβερνητικοί κύκλοι υπερτόνισαν τη σημασία των συνομιλιών που είχε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης στα ΗΑΕ, υπογραμμίζοντας παράλληλα την εμπλοκή που θα έχει η εθνική εταιρεία ενέργεια του Άμπου Ντάμπι, TAQA.
Η Λευκωσία καταγράφει το ενδιαφέρον των ΗΑΕ για το συγκεκριμένο έργο, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα ότι το ταξίδι στο κρατίδιο του Κόλπου ήρθε σε ένα κομβικό σημείο των συζητήσεων για τον GSI.
Θετικό πρόσημο μπαίνει και σ’ ότι αφορά τη διπλωματική πτυχή του όλου θέματος λαμβάνοντας υπόψη ότι ανάλογες συναντήσεις με την ηγεσία των ΗΑΕ δεν είναι εύκολη υπόθεση.
Η αραβική TAQA δεν είναι άγνωστη στη Λευκωσία και σ’ όσους εμπλέκονται στο θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου, Ελλάδας και Ισραήλ.
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Δεκέμβριο είχε υπογραφεί ανάμεσα στο υπουργείο Ενέργειας, τον ΑΔΜΗΕ και την TAQA μνημόνιο συναντίληψης για συνεργασία την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου, Ελλάδας και Ισραήλ.
Όπως αναφερόταν και σε σχετική ανακοίνωση που είχε βγάλει τότε το υπουργείο Ενέργειας: «Σκοπός του μνημονίου, που υπογράφηκε στο Ντουμπάι στο περιθώριο των εργασιών της 28ης Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (COP28), είναι το ΥΕΕΒ και η TAQA να εμπλακούν σε συζητήσεις με τον ΑΔΜΗΕ, για να μελετήσουν την πιθανότητα να συμμετέχουν στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας ειδικού σκοπού που θα αναλάβει ως Φορέας Υλοποίησης του έργου και θα έχει την επωνυμία «Great Sea Interconnector».
Προνοείται δε η σύσταση συμβουλευτικής Επιτροπής που θα συνεδριάζει δύο φορές τον μήνα και στην οποία θα συμμετέχουν δύο μέλη από κάθε μέρος και ένα επιπλέον άτομο από τον ΑΔΜΗΕ, που θα εκτελεί χρέη συντονιστή».
Πόσο κοντά είναι η συμφωνία
Ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με πληροφορίες του Philenews, πιστεύει πως η συμμετοχή της Κύπρου στην εταιρεία του καλωδίου θα ενισχύσει την ελκυστικότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης προς τους επενδυτές και τους δανειστές, ενώ εκτιμά, επίσης, ότι η αγορά μετοχών από την Κύπρο (περίπου το 30% σε πρώτη φάση) θα βοηθήσει στην επίτευξη ενός άλλου σημαντικού στόχου: Να πείσει την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να αναθεωρήσει την παλιά της απόφαση (όταν διαχειριστής ήταν η EuroAsia) και να εγκρίνει τη δανειοδότηση της διασύνδεσης με περίπου 500 εκατ. ευρώ, με επιτόκιο πολύ χαμηλότερο εκείνου που μπορεί να εξασφαλίσει ο ΑΔΜΗΕ από εμπορικές τράπεζες.
Η ΕΤΕπ μελετά το αίτημα του φορέα υλοποίησης και είναι σε επικοινωνία με το Υπουργείο Οικονομικών, από το οποίο έχει ζητήσει αρκετά στοιχεία. Η ΕΤΕπ αξιολογεί τη μελέτη κόστους – οφέλους που ετοίμασε η Exergia για λογαριασμό του ΑΔΜΗΕ και πληροφορούμαστε ότι σε συνεργασία με το ΥΠΟΙΚ προχωρεί σε επαλήθευση κρίσιμων παραδοχών που χρησιμοποιήθηκαν στη μελέτη, κυρίως αναφορικά με τη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και το τελικό περιεχόμενο του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το Κλίμα.
Δεν είναι γνωστό κατά πόσο η ΕΤΕπ είναι σε θέση να πάρει τις επόμενες μέρες την απόφασή της για τη δανειοδότηση ή όχι του ΑΔΜΗΕ με 500 εκατ. περίπου.
Αυτό που είναι γνωστό, είναι πως η Nexans πιέζει για να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες εντός Σεπτεμβρίου.
Υπό αυτή την πίεση, αναφέρουν κάποιες πληροφορίες, είναι δυνατό να εκδοθεί σε πρώτη φάση ένα letter of intent (δήλωση προθέσεων) μεταξύ της τράπεζας και του ΑΔΜΗΕ.
Από ελληνικής πλευράς εκφράζεται ανεπίσημα η αισιοδοξία ότι η κυπριακή Κυβέρνηση θα αποδεχθεί το πλαίσιο συμφωνίας που παρέλαβε από τον ΑΔΜΗΕ (απότοκο της σύσκεψης της Τρίτης), στο οποίο περιλαμβάνεται και η πρόνοια για συμμετοχή της Κύπρου στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector.
Στις 19/9 η συνάντηση Μητσοτάκη με Χριστοδουλίδη
Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης είπε εχθές ότι υπάρχει πρόοδος στις διαβουλεύσεις και ότι στις 19/9 θα συναντηθεί στην Αθήνα με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και γι’ αυτό το θέμα.
Τονίζεται και πάλι, ότι στην περίπτωση που επισημοποιηθεί η συμμετοχή του κράτους στον GSI, εκτιμάται ότι αυτή θα είναι σε ποσοστό περίπου 30% σε πρώτη φάση, αφού όπως γράψαμε και παλαιότερα το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας θα είναι 300 – 350 εκατ.
Η συμμετοχή της Κύπρου (100 εκατ.) θα χρηματοδοτηθεί με δάνειο από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στην παρούσα φάση, κάτοχος του 100% των μετοχών του Great Sea Interconnector είναι ο ΑΔΜΗΕ.
Η απόκτηση μετοχών στον φορέα υλοποίησης πιθανό να γίνει εξ ονόματος του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (ΔΣΜΚ). Μια τέτοια εξέλιξη θα ισοδυναμούσε με συμμετοχή του κράτους στα όποια μελλοντικά κέρδη του GSI, αλλά και σε οικονομικούς κινδύνους ή προβλήματα, που ίσως επιβάλουν μελλοντικά την αύξηση της συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο ή την αναλογική κάλυψη (εγγύηση) μέρους του τεράστιου δανείου που θα αναληφθεί από τον φορέα υλοποίησης (περίπου 1.2 δισ) για τη χρηματοδότηση της διασύνδεσης.
Αυτοί είναι οι βασικοί λόγοι των επιφυλάξεων που διατηρούσε ή διατηρεί ο Κύπριος υπουργός Οικονομικών Μάκης Κεραυνός και οι συνεργάτες του.
www.worldenergynews.gr
Η συμμετοχή της TAQA από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στο έργο του Great Sea Interconnector ήταν το βασικό θέμα της συνάντησης που είχε ο Πρόεδρος της Κύπρου, Νίκος Χριστοδουλίδης στο Άμπου Ντάμπι, την Τετάρτη (11/9).
Σύμφωνα με το Philenews, ο Κύπριος πρόεδρος σε προηγούμενες δηλώσεις του είχε αναφερθεί ακροθιγώς στο όλο θέμα. Αφού σημείωσε πως το ταξίδι του στα ΗΑΕ δεν ήταν τυχαίο προχώρησε λέγοντας πως στο Άμπου Ντάμπι συζητήθηκαν τόσο θέματα συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα, όσο και το συγκεκριμένο έργο.
Κυβερνητικοί κύκλοι υπερτόνισαν τη σημασία των συνομιλιών που είχε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης στα ΗΑΕ, υπογραμμίζοντας παράλληλα την εμπλοκή που θα έχει η εθνική εταιρεία ενέργεια του Άμπου Ντάμπι, TAQA.
Η Λευκωσία καταγράφει το ενδιαφέρον των ΗΑΕ για το συγκεκριμένο έργο, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα ότι το ταξίδι στο κρατίδιο του Κόλπου ήρθε σε ένα κομβικό σημείο των συζητήσεων για τον GSI.
Θετικό πρόσημο μπαίνει και σ’ ότι αφορά τη διπλωματική πτυχή του όλου θέματος λαμβάνοντας υπόψη ότι ανάλογες συναντήσεις με την ηγεσία των ΗΑΕ δεν είναι εύκολη υπόθεση.
Η αραβική TAQA δεν είναι άγνωστη στη Λευκωσία και σ’ όσους εμπλέκονται στο θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου, Ελλάδας και Ισραήλ.
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Δεκέμβριο είχε υπογραφεί ανάμεσα στο υπουργείο Ενέργειας, τον ΑΔΜΗΕ και την TAQA μνημόνιο συναντίληψης για συνεργασία την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου, Ελλάδας και Ισραήλ.
Όπως αναφερόταν και σε σχετική ανακοίνωση που είχε βγάλει τότε το υπουργείο Ενέργειας: «Σκοπός του μνημονίου, που υπογράφηκε στο Ντουμπάι στο περιθώριο των εργασιών της 28ης Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (COP28), είναι το ΥΕΕΒ και η TAQA να εμπλακούν σε συζητήσεις με τον ΑΔΜΗΕ, για να μελετήσουν την πιθανότητα να συμμετέχουν στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας ειδικού σκοπού που θα αναλάβει ως Φορέας Υλοποίησης του έργου και θα έχει την επωνυμία «Great Sea Interconnector».
Προνοείται δε η σύσταση συμβουλευτικής Επιτροπής που θα συνεδριάζει δύο φορές τον μήνα και στην οποία θα συμμετέχουν δύο μέλη από κάθε μέρος και ένα επιπλέον άτομο από τον ΑΔΜΗΕ, που θα εκτελεί χρέη συντονιστή».
Πόσο κοντά είναι η συμφωνία
Ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με πληροφορίες του Philenews, πιστεύει πως η συμμετοχή της Κύπρου στην εταιρεία του καλωδίου θα ενισχύσει την ελκυστικότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης προς τους επενδυτές και τους δανειστές, ενώ εκτιμά, επίσης, ότι η αγορά μετοχών από την Κύπρο (περίπου το 30% σε πρώτη φάση) θα βοηθήσει στην επίτευξη ενός άλλου σημαντικού στόχου: Να πείσει την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να αναθεωρήσει την παλιά της απόφαση (όταν διαχειριστής ήταν η EuroAsia) και να εγκρίνει τη δανειοδότηση της διασύνδεσης με περίπου 500 εκατ. ευρώ, με επιτόκιο πολύ χαμηλότερο εκείνου που μπορεί να εξασφαλίσει ο ΑΔΜΗΕ από εμπορικές τράπεζες.
Η ΕΤΕπ μελετά το αίτημα του φορέα υλοποίησης και είναι σε επικοινωνία με το Υπουργείο Οικονομικών, από το οποίο έχει ζητήσει αρκετά στοιχεία. Η ΕΤΕπ αξιολογεί τη μελέτη κόστους – οφέλους που ετοίμασε η Exergia για λογαριασμό του ΑΔΜΗΕ και πληροφορούμαστε ότι σε συνεργασία με το ΥΠΟΙΚ προχωρεί σε επαλήθευση κρίσιμων παραδοχών που χρησιμοποιήθηκαν στη μελέτη, κυρίως αναφορικά με τη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και το τελικό περιεχόμενο του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για το Κλίμα.
Δεν είναι γνωστό κατά πόσο η ΕΤΕπ είναι σε θέση να πάρει τις επόμενες μέρες την απόφασή της για τη δανειοδότηση ή όχι του ΑΔΜΗΕ με 500 εκατ. περίπου.
Αυτό που είναι γνωστό, είναι πως η Nexans πιέζει για να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες εντός Σεπτεμβρίου.
Υπό αυτή την πίεση, αναφέρουν κάποιες πληροφορίες, είναι δυνατό να εκδοθεί σε πρώτη φάση ένα letter of intent (δήλωση προθέσεων) μεταξύ της τράπεζας και του ΑΔΜΗΕ.
Από ελληνικής πλευράς εκφράζεται ανεπίσημα η αισιοδοξία ότι η κυπριακή Κυβέρνηση θα αποδεχθεί το πλαίσιο συμφωνίας που παρέλαβε από τον ΑΔΜΗΕ (απότοκο της σύσκεψης της Τρίτης), στο οποίο περιλαμβάνεται και η πρόνοια για συμμετοχή της Κύπρου στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector.
Στις 19/9 η συνάντηση Μητσοτάκη με Χριστοδουλίδη
Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης είπε εχθές ότι υπάρχει πρόοδος στις διαβουλεύσεις και ότι στις 19/9 θα συναντηθεί στην Αθήνα με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και γι’ αυτό το θέμα.
Τονίζεται και πάλι, ότι στην περίπτωση που επισημοποιηθεί η συμμετοχή του κράτους στον GSI, εκτιμάται ότι αυτή θα είναι σε ποσοστό περίπου 30% σε πρώτη φάση, αφού όπως γράψαμε και παλαιότερα το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας θα είναι 300 – 350 εκατ.
Η συμμετοχή της Κύπρου (100 εκατ.) θα χρηματοδοτηθεί με δάνειο από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στην παρούσα φάση, κάτοχος του 100% των μετοχών του Great Sea Interconnector είναι ο ΑΔΜΗΕ.
Η απόκτηση μετοχών στον φορέα υλοποίησης πιθανό να γίνει εξ ονόματος του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (ΔΣΜΚ). Μια τέτοια εξέλιξη θα ισοδυναμούσε με συμμετοχή του κράτους στα όποια μελλοντικά κέρδη του GSI, αλλά και σε οικονομικούς κινδύνους ή προβλήματα, που ίσως επιβάλουν μελλοντικά την αύξηση της συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο ή την αναλογική κάλυψη (εγγύηση) μέρους του τεράστιου δανείου που θα αναληφθεί από τον φορέα υλοποίησης (περίπου 1.2 δισ) για τη χρηματοδότηση της διασύνδεσης.
Αυτοί είναι οι βασικοί λόγοι των επιφυλάξεων που διατηρούσε ή διατηρεί ο Κύπριος υπουργός Οικονομικών Μάκης Κεραυνός και οι συνεργάτες του.
www.worldenergynews.gr