Ο χαλκός έχει από καιρό αναδειχθεί ως μεγάλος κερδισμένος από την παγκόσμια μεταστροφή στην ηλεκτροκίνηση, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων και των τεράστιων αναβαθμίσεων του δικτύου, λένε οι αναλυτές
Το καυτό ράλι του χαλκού έχει υποχωρήσει τις τελευταίες εβδομάδες, με τις τιμές να υποχωρούν από το ιστορικό υψηλό του Μαΐου και να κλείνουν κάτω από τα 9.000 δολάρια/τόνο.
Ακριβώς όπως και στις αγορές πετρελαίου, το κλίμα στις αγορές χαλκού έχει αλλάξει, κυρίως λόγω των αδύναμων στοιχείων για τη μεταποίηση και την αγορά εργασίας των ΗΠΑ, των αδύναμων στοιχείων για την Κίνα και της σημαντικής συσσώρευσης αποθεμάτων στο LME.
Την περασμένη εβδομάδα, η Goldman Sachs αναθεώρησε προς τα κάτω την πρόβλεψή της για την τιμή του χαλκού, εξαιτίας της εξασθένησης της ζήτησης από την Κίνα.
Η επενδυτική τράπεζα τώρα βλέπει τις τιμές του χαλκού να διαμορφώνονται κατά μέσο όρο στα 10.100 δολάρια ανά τόνο το 2025, μια απότομη μείωση από την προηγούμενη πρόβλεψή της για 15.000 δολάρια.
Παράλληλα, η BHP Group υποβάθμισε πρόσφατα την πρόβλεψή της για τη ζήτηση χαλκού στην Κίνα, εν μέσω ανησυχιών για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας.
Ευτυχώς για τους «ταύρους» της αγοράς μετάλλων, οι μακροπρόθεσμες προοπτικές του χαλκού παραμένουν ισχυρές.
Πριν από μερικούς μήνες, η ελβετική Trafigura προέβλεψε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα, η τεχνητή νοημοσύνη (AI), οι υποδομές ηλεκτρικής ενέργειας και η έκρηξη της αυτοματοποίησης θα οδηγήσουν σε τουλάχιστον 10 εκατομμύρια μετρικούς τόνους πρόσθετης ζήτησης χαλκού μέχρι το 2035.
Σύμφωνα με τον Graeme Train, επικεφαλής ανάλυσης μετάλλων της Trafigura, το 1/3 των 10 εκατομμυρίων τόνων νέας ζήτησης θα προέλθει από τον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων.
Από την πλευρά του, ο Saad Rahim, επικεφαλής οικονομολόγος της Trafigura, έχει προβλέψει ότι μόνο η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί πιθανότατα να προσθέσει ένα εκατομμύριο τόνους ετησίως στη ζήτηση χαλκού μέχρι το 2030.
Ο Jeff Currie, επικεφαλής στρατηγικής του ομίλου Carlyle Group, δήλωσε ότι ο χαλκός είναι το νέο πετρέλαιο και το καλύτερο commodity που έχει δει στην καριέρα του.
Ο αναλυτής επεσήμανε ότι ο χαλκός έχει από καιρό αναδειχθεί ως μεγάλος κερδισμένος από την παγκόσμια μεταστροφή στην ηλεκτροκίνηση, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων και των τεράστιων αναβαθμίσεων του δικτύου.
Ταυτόχρονα, ο Currie σημειώνει ότι χρειάζονται χρόνια για να τεθεί πραγματικά σε λειτουργία η νέα δυναμικότητα εξόρυξης χαλκού.
Ωστόσο, οι τιμές του χαλκού έχουν, απροσδόκητα, υποχωρήσει απότομα αρκετές φορές τα τελευταία δύο χρόνια.
Ο Currie λέει ότι αυτό έχει δημιουργήσει μια αναντιστοιχία μεταξύ των βραχυπρόθεσμων τιμών και της μακροπρόθεσμης προσφοράς.
Εν τω μεταξύ, μια πρόσφατη μελέτη, που δημοσιεύθηκε από το Διεθνές Ενεργειακό Φόρουμ (IEF) αναφέρει ότι μόνο και μόνο η «έκρηξη» των ηλεκτρικών οχημάτων θα οδηγήσει σε τόση ζήτηση χαλκού που θα ξεπεράσει την προσφορά τις επόμενες δύο δεκαετίες.
Σύμφωνα με το IEF, οι τρέχουσες προβλέψεις δείχνουν ότι η παραγωγή χαλκού θα αυξηθεί κατά 82% και θα φθάσει τους 37,1 εκατομμύρια τόνους μέχρι το 2050- ωστόσο, η προσφορά θα πρέπει να αυξηθεί κατά 55% για να τροφοδοτήσει τον μελλοντικό παγκόσμιο στόλο ηλεκτροκίνητων οχημάτων - που ισοδυναμεί με τη δημιουργία 194 νέων ορυχείων ή έξι ορυχείων κάθε χρόνο μέχρι το 2050.
Με εκτιμώμενους 6,66 δισ. τόνους παγκόσμιων πόρων χαλκού, η έλλειψη χαλκού δεν είναι το κύριο ζήτημα εδώ, παρά το γεγονός ότι χρειάζονται περίπου 23 χρόνια για να μετατραπεί η ανακάλυψη ενός κοιτάσματος χαλκού σε λειτουργικό ορυχείο.
Η έκθεση, ωστόσο, σημειώνει ότι αν η ανακύκλωση χαλκού παραμείνει σταθερή στο επίπεδο του 2018 αντί να αυξηθεί όπως υποτίθεται, θα πρέπει να τίθενται σε λειτουργία 43 νέα ορυχεία κάθε χρόνο, με το κενό ζήτησης χαλκού να ανέρχεται σε 8,1 εκατομμύρια τόνους το 2035 και σε 9,6 εκατομμύρια τόνους το 2040.
Στα υβριδικά η λύση
Το IEF πρότεινε επίσης μια άλλη λύση για να εγκαταλειφθούν οι προσπάθειες αντικατάστασης των οχημάτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα με αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και αντ' αυτού να αντικατασταθούν με υβριδικά οχήματα.
Πιο αναλυτικά, οι ερευνητές επισημαίνουν ότι τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα απαιτούν 29 κιλά χαλκού σε σύγκριση με τα 24 κιλά για ένα όχημα εσωτερικής καύσης (ICE).
«Επομένως, θα ήταν συνετό να στοχεύσουμε στη μετάβαση στην κατασκευή 100% υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2035, αντί να μεταβούμε στην κατασκευή 100% ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία, τα οποία απαιτούν 60 kg.
Ο χαλκός που απαιτείται για αυτή τη μετάβαση είναι μόνο λίγο πάνω από το βασικό επίπεδο και δεν απαιτεί σημαντικές βελτιώσεις του δικτύου», ανέφεραν οι συντάκτες της έκθεσης.
Οι επενδυτές ορυκτών καυσίμων θα χαρούν αναμφίβολα να γνωρίζουν ότι τα υβριδικά οχήματα παραμένουν εξαιρετικά δημοφιλή σε αυτή την εποχή όπου τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα έχουν γίνει κυρίαρχα, 25 ολόκληρα χρόνια από τότε που η Toyota Motor λάνσαρε το Prius.
Σχεδόν 3 εκατομμύρια υβριδικά EV πωλήθηκαν το 2022, που αντιστοιχούν σχεδόν στο 30% του συνόλου των EV που πωλήθηκαν, παραμένοντας δημοφιλή επειδή εξοικονομούν σημαντικά καύσιμα και μειώνουν το αποτύπωμα άνθρακα χωρίς το συνακόλουθο άγχος φόρτισης που συνοδεύει τα αμιγή EVs.
www.worldenergynews.gr
Ακριβώς όπως και στις αγορές πετρελαίου, το κλίμα στις αγορές χαλκού έχει αλλάξει, κυρίως λόγω των αδύναμων στοιχείων για τη μεταποίηση και την αγορά εργασίας των ΗΠΑ, των αδύναμων στοιχείων για την Κίνα και της σημαντικής συσσώρευσης αποθεμάτων στο LME.
Την περασμένη εβδομάδα, η Goldman Sachs αναθεώρησε προς τα κάτω την πρόβλεψή της για την τιμή του χαλκού, εξαιτίας της εξασθένησης της ζήτησης από την Κίνα.
Η επενδυτική τράπεζα τώρα βλέπει τις τιμές του χαλκού να διαμορφώνονται κατά μέσο όρο στα 10.100 δολάρια ανά τόνο το 2025, μια απότομη μείωση από την προηγούμενη πρόβλεψή της για 15.000 δολάρια.
Παράλληλα, η BHP Group υποβάθμισε πρόσφατα την πρόβλεψή της για τη ζήτηση χαλκού στην Κίνα, εν μέσω ανησυχιών για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας.
Ευτυχώς για τους «ταύρους» της αγοράς μετάλλων, οι μακροπρόθεσμες προοπτικές του χαλκού παραμένουν ισχυρές.
Πριν από μερικούς μήνες, η ελβετική Trafigura προέβλεψε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα, η τεχνητή νοημοσύνη (AI), οι υποδομές ηλεκτρικής ενέργειας και η έκρηξη της αυτοματοποίησης θα οδηγήσουν σε τουλάχιστον 10 εκατομμύρια μετρικούς τόνους πρόσθετης ζήτησης χαλκού μέχρι το 2035.
Σύμφωνα με τον Graeme Train, επικεφαλής ανάλυσης μετάλλων της Trafigura, το 1/3 των 10 εκατομμυρίων τόνων νέας ζήτησης θα προέλθει από τον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων.
Από την πλευρά του, ο Saad Rahim, επικεφαλής οικονομολόγος της Trafigura, έχει προβλέψει ότι μόνο η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί πιθανότατα να προσθέσει ένα εκατομμύριο τόνους ετησίως στη ζήτηση χαλκού μέχρι το 2030.
Ο Jeff Currie, επικεφαλής στρατηγικής του ομίλου Carlyle Group, δήλωσε ότι ο χαλκός είναι το νέο πετρέλαιο και το καλύτερο commodity που έχει δει στην καριέρα του.
Ο αναλυτής επεσήμανε ότι ο χαλκός έχει από καιρό αναδειχθεί ως μεγάλος κερδισμένος από την παγκόσμια μεταστροφή στην ηλεκτροκίνηση, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων και των τεράστιων αναβαθμίσεων του δικτύου.
Ταυτόχρονα, ο Currie σημειώνει ότι χρειάζονται χρόνια για να τεθεί πραγματικά σε λειτουργία η νέα δυναμικότητα εξόρυξης χαλκού.
Ωστόσο, οι τιμές του χαλκού έχουν, απροσδόκητα, υποχωρήσει απότομα αρκετές φορές τα τελευταία δύο χρόνια.
Ο Currie λέει ότι αυτό έχει δημιουργήσει μια αναντιστοιχία μεταξύ των βραχυπρόθεσμων τιμών και της μακροπρόθεσμης προσφοράς.
Εν τω μεταξύ, μια πρόσφατη μελέτη, που δημοσιεύθηκε από το Διεθνές Ενεργειακό Φόρουμ (IEF) αναφέρει ότι μόνο και μόνο η «έκρηξη» των ηλεκτρικών οχημάτων θα οδηγήσει σε τόση ζήτηση χαλκού που θα ξεπεράσει την προσφορά τις επόμενες δύο δεκαετίες.
Σύμφωνα με το IEF, οι τρέχουσες προβλέψεις δείχνουν ότι η παραγωγή χαλκού θα αυξηθεί κατά 82% και θα φθάσει τους 37,1 εκατομμύρια τόνους μέχρι το 2050- ωστόσο, η προσφορά θα πρέπει να αυξηθεί κατά 55% για να τροφοδοτήσει τον μελλοντικό παγκόσμιο στόλο ηλεκτροκίνητων οχημάτων - που ισοδυναμεί με τη δημιουργία 194 νέων ορυχείων ή έξι ορυχείων κάθε χρόνο μέχρι το 2050.
Με εκτιμώμενους 6,66 δισ. τόνους παγκόσμιων πόρων χαλκού, η έλλειψη χαλκού δεν είναι το κύριο ζήτημα εδώ, παρά το γεγονός ότι χρειάζονται περίπου 23 χρόνια για να μετατραπεί η ανακάλυψη ενός κοιτάσματος χαλκού σε λειτουργικό ορυχείο.
Η έκθεση, ωστόσο, σημειώνει ότι αν η ανακύκλωση χαλκού παραμείνει σταθερή στο επίπεδο του 2018 αντί να αυξηθεί όπως υποτίθεται, θα πρέπει να τίθενται σε λειτουργία 43 νέα ορυχεία κάθε χρόνο, με το κενό ζήτησης χαλκού να ανέρχεται σε 8,1 εκατομμύρια τόνους το 2035 και σε 9,6 εκατομμύρια τόνους το 2040.
Στα υβριδικά η λύση
Το IEF πρότεινε επίσης μια άλλη λύση για να εγκαταλειφθούν οι προσπάθειες αντικατάστασης των οχημάτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα με αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και αντ' αυτού να αντικατασταθούν με υβριδικά οχήματα.
Πιο αναλυτικά, οι ερευνητές επισημαίνουν ότι τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα απαιτούν 29 κιλά χαλκού σε σύγκριση με τα 24 κιλά για ένα όχημα εσωτερικής καύσης (ICE).
«Επομένως, θα ήταν συνετό να στοχεύσουμε στη μετάβαση στην κατασκευή 100% υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2035, αντί να μεταβούμε στην κατασκευή 100% ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία, τα οποία απαιτούν 60 kg.
Ο χαλκός που απαιτείται για αυτή τη μετάβαση είναι μόνο λίγο πάνω από το βασικό επίπεδο και δεν απαιτεί σημαντικές βελτιώσεις του δικτύου», ανέφεραν οι συντάκτες της έκθεσης.
Οι επενδυτές ορυκτών καυσίμων θα χαρούν αναμφίβολα να γνωρίζουν ότι τα υβριδικά οχήματα παραμένουν εξαιρετικά δημοφιλή σε αυτή την εποχή όπου τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα έχουν γίνει κυρίαρχα, 25 ολόκληρα χρόνια από τότε που η Toyota Motor λάνσαρε το Prius.
Σχεδόν 3 εκατομμύρια υβριδικά EV πωλήθηκαν το 2022, που αντιστοιχούν σχεδόν στο 30% του συνόλου των EV που πωλήθηκαν, παραμένοντας δημοφιλή επειδή εξοικονομούν σημαντικά καύσιμα και μειώνουν το αποτύπωμα άνθρακα χωρίς το συνακόλουθο άγχος φόρτισης που συνοδεύει τα αμιγή EVs.
www.worldenergynews.gr