Το ακριβό κόστος των EV φέρνει τη «γηραιά ήπειρο» πίσω από ΗΠΑ και Κίνα - Η Volkswagen επικεφαλής στον ανταγωνισμό με την Tesla
Η Ευρώπη έχει μείνει πίσω στον αγώνα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV), καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες της «γηραιάς ηπείρου» αγωνίζονται ενόψει της ενεργειακής μετάβαση και οι κυβερνήσεις είναι επιφυλακτικές στη νέα τεχνολογία οχημάτων που αποτελεί μέρος της μεταφοράς στην καθαρή ενέργεια, σύμφωνα με το Bloomberg.
Οι υψηλές τιμές σε σύγκριση με την Κίνα αποτελούν σημαντική αιτία στην οποία οφείλεται το πλεονέκτημα της ασιατικής χώρας.
Η Volkswagen AG και η Volvo Car AB αυτή την εβδομάδα μείωσαν τις μεγάλες φιλοδοξίες να αμφισβητήσουν την Tesla και τους νέους Κινέζους αντιπάλους.
Οι λόγοι για τις αποτυχίες είναι δύο:
α) δεν υπάρχουν αρκετά προσιτά μοντέλα για να ξεπεράσουν τους πρώτους χρήστες και τους πλούσιους και β) τα μειωμένα κρατικά κίνητρα έχουν περιορίσει περαιτέρω το ενδιαφέρον των πελατών.
Το αποτέλεσμα ήταν μια απότομη πτώση των πωλήσεων.
Τον Ιούλιο, οι παραδόσεις αυτοκινήτων με μπαταρίες μειώθηκαν περισσότερο από 10% σε ολόκληρη την περιοχή, κυρίως λόγω της πτώσης κατά 37% στη Γερμανία.
Η εξέλιξη ακινητοποίησε τους κατασκευαστές και οδήγησε σε αναντιστοιχία μεταξύ των επενδυτικών σχεδίων και της πραγματικότητας της αγοράς.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων της Ταϊλάνδης δεν έχουν στόχο καθώς οι τράπεζες περιορίζουν τα δάνεια αυτοκινήτων.
Αφρική και Ασία δυσκολεύουν την ευρωπαϊκή αγορά EV
Η Νότια Αφρική δελεάζει την BYD (κινέζικη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων) με κρίσιμα ορυκτά, δεξιότητες παραγωγής αυτοκινήτου
Η Νότια Κορέα εξουσιοδοτεί την αποκάλυψη κατασκευαστών μπαταριών EV μετά τη φωτιά
Οι στρατηγικές αλλαγές κινδυνεύουν να επαναφέρουν την Ευρώπη στην παγκόσμια μάχη για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Αν και η διαδρομή μπορεί να είναι ανώμαλη, υπάρχει ευρεία συναίνεση ότι οι προσωπικές μεταφορές πρέπει να απομακρυνθούν από τα ορυκτά καύσιμα για να αναχαιτιστούν οι χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
«Στην Ευρώπη, χάνουμε τα πλεονεκτήματα κόστους όλο και πιο γρήγορα.
Το αποτέλεσμα θα είναι ότι η Κίνα θα συνεχίσει να επεκτείνει τα φυσικά ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα στα EV και οι δομές κόστους στην Ευρώπη θα συνεχίσουν να μένουν πίσω», δήλωσε ο Ferdinand Dudenhöffer (Διευθυντής του CAR-Center Automotive Research στο Μπόχουμ).
Η Ευρώπη υπολείπεται ΗΠΑ και Κίνας
Η Tesla και η BYD πούλησαν περισσότερα BEV πέρυσι από ό,τι όλοι μαζί.
Η επιβράδυνση της ζήτησης EV έρχεται καθώς η αγορά αυτοκινήτων της περιοχής παραμένει σχεδόν το 1/5 κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα, μειώνοντας την κερδοφορία και για τα συμβατικά οχήματα.
Με την ευρωπαϊκή αγορά να μοιάζει να έχει χάσει την ακμή της, η Volkswagen ξεκίνησε μια πορεία αντιπαράθεσης με τα συνδικάτα. Στελέχη αυτή την εβδομάδα είπαν ότι η πτώση των πωλήσεων άφησε την εταιρεία με περίπου δύο εργοστάσια πάρα πολλά.
Οι Ευρωπαίοι αποσύρουν τα σχέδια για EV
Στις 4/9 η Volvo Cars απέσυρε ένα σχέδιο να πουλά μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2030, μετά την απογοήτευση της ζήτησης για τη σειρά EV.
Η αυτοκινητοβιομηχανία, που ανήκει στην κινεζική Geely, στοχεύει τώρα τα plug-in υβριδικά μοντέλα και τα μοντέλα μόνο με μπαταρία να αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 90% των πωλήσεών της στο τέλος της δεκαετίας.
Η Volkswagen και η Volvo είναι από τις τελευταίες που άλλαξαν πορεία.
Η Mercedes-Benz Group AG έχει επίσης εκφράσει ανησυχίες για τον ρυθμό των εξελίξεων στην αγορά.
Αφού δεσμεύτηκε αρχικά να γίνει πλήρως ηλεκτρική μέχρι το 2030, ο Ola Källenius (Διευθύνων Σύμβουλος της Mercedes-Benz), είπε σε συνέλευση των μετόχων τον περασμένο Μάιο ότι η εταιρεία πιθανότατα θα προσφέρει μοντέλα κινητήρων εσωτερικής καύσης μέσα στην επόμενη δεκαετία, σημειώνοντας ότι «ο μετασχηματισμός μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από το αναμενόμενο».
Ακριβά τα ευρωπαϊκά EV
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές δυσκολεύονται να παράγουν ένα EV μαζικής αγοράς.
Μοντέλα υψηλών προδιαγραφών όπως η Porsche Taycan των 107.000 € και η BMW i7 των 116.000 € εξυπηρετούν τους «εκλεκτούς» καταναλωτές, αλλά οι φθηνές εναλλακτικές λύσεις παραμένουν σπάνιες.
Η ηλεκτρική έκδοση του Fiat 500, παραδοσιακά σύμβολο προσιτής κινητικότητας, κοστίζει σχεδόν 35.000 € (διπλάσια από την τιμή του αντίστοιχου κινητήρα εσωτερικής καύσης).
«Όταν έθεταν στόχους για EV, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν εξέτασαν επαρκώς ποιες τιμές θα ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν οι άνθρωποι για τα EV και δεν διασφάλιζαν επαρκώς ότι θα ήταν κερδοφόρα», δήλωσε ο Wolfgang Bernhart (ανώτερος συνεργάτης στην εταιρεία συμβούλων Roland Berger), σημειώνοντας ότι οι κυβερνητικές απαγορεύσεις για νέα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα μπορούσαν να αναβληθούν.
Η Κίνα εκμεταλλεύεται την αδυναμία της Ευρώπης στα EV
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες κεφαλαιοποιούν την αργή μετάβαση της Ευρώπης, προχωρώντας σε επιθετικές πωλήσεις με EV σε ανταγωνιστικές τιμές όπως το BYD Dolphin των 33.000 ευρώ, σε σύγκριση με την αρχική τιμή των 37.000 ευρώ για το VW ID.3.
Ο γίγαντας αυτοκινήτων με έδρα το Βόλφσμπουργκ της Γερμανίας, έχει δεσμευτεί να εισαγάγει ένα οικονομικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά το υψηλό κόστος παραγωγής του αποτελεί εμπόδιο.
Η τιμολόγηση έχει γίνει ακόμη πιο σημαντική τους τελευταίους μήνες.
Οι αυξήσεις των επιτοκίων της κεντρικής τράπεζας πρόσθεσαν περαιτέρω το κόστος χρηματοδότησης των οχημάτων, ανεβάζοντας τον πήχη για τους καταναλωτές.
Οπισθοχώρηση κυβερνήσεων στα EV
Οι κυβερνήσεις έχουν επίσης κάνει βήματα πίσω από την ταχύτερη πορεία προς την πλήρως ηλεκτρική οδήγηση.
Γερμανοί αξιωματούχοι πίεσαν επιτυχώς πέρυσι για εξαίρεση των λεγόμενων ηλεκτρονικών καυσίμων από τη σχεδιαζόμενη απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για νέες πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035.
Επικαλούμενη τον αθέμιτο ανταγωνισμό από την Κίνα, το μπλοκ εισήγαγε νωρίτερα φέτος τιμωρητικούς δασμούς στις εισαγωγές EV που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Αναμένοντας την ευρωπαϊκή ανάκαμψη στα EV
Η επόμενη άνοδος της Ευρώπης από τους φιλόδοξους στόχους για το κλίμα φαίνεται να είναι ήδη στα σκαριά.
Η απαγόρευση των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης της ΕΕ μπορεί να επαναξιολογηθεί το 2026 και οι συζητήσεις παρασκηνιακά μεταξύ της βιομηχανίας και των κυβερνητικών εκπροσώπων έχουν ενταθεί τους τελευταίους μήνες για να μετριάσουν τον στόχο.
«Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι μια τεράστια πρόκληση για τους Γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Εκ των υστέρων, η Volkswagen ήταν πολύ γρήγορη για να εγκαταλείψει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτό το λάθος πρέπει τώρα να διορθωθεί, ακόμα κι αν έχει υψηλό τίμημα», δήλωσε ο Ράινχαρντ Χούμπεν (Πρόεδρος της επιτροπής οικονομίας στην κάτω βουλή του γερμανικού κοινοβουλίου και μέλος των συγκυβερνώντων Ελεύθερων Δημοκρατών).
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη δεν έχουν ανακάμψει από τον Covid.
Οι περιφερειακές εγγραφές οχημάτων παραμένουν κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα.
Προεξάρχουσα η Volkswagen στην «κόντρα» με την Tesla
Με επικεφαλής τη Volkswagen, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες επιδίωξαν επιθετικά τα ηλεκτρικά οχήματα για να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς εκπομπών ρύπων και να κλείσουν το χάσμα με την Tesla.
Το πρώτο προβάδισμα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην τεχνολογία EV έχει ανεβάσει 12 φορές την αξία της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης.
www.worldenergynews.gr