Η ενίσχυση του τομέα υδρογόνου αποτελεί μέρος των προσπαθειών της ΕΕ να ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και να μειώσει την εξάρτησή της από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα πολύ πριν από το 2030
Ωστόσο, σύμφωνα με το Offshore Energy, μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες υδρογόνου υποστηρίζουν ότι η ΕΕ πρέπει επίσης να απαιτήσει περισσότερα πρότυπα «made in Europe» για τη βιομηχανία.
Στη στρατηγική της για το υδρογόνο, η ΕΕ αναφέρει ότι αυτό είναι απαραίτητο για την επίτευξη του net zero έως το 2050.
Παρόλο που η ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές αναμένεται να δώσει σημαντική ώθηση στην ΕΕ έως το 2050, δεν θα καλύψει όλες τις ενεργειακές ανάγκες και το υδρογόνο που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές έχει τη δυνατότητα να καλύψει αυτό το κενό.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπάρχουν 254 έργα υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές στην ΕΕ, εκ των οποίων τα 170 βρίσκονται ήδη σε λειτουργία και τα 84 υπό κατασκευή.
Συνολικά, περίπου 18 δισ. ευρώ έχουν επενδυθεί στην Ευρώπη στον συγκεκριμένο τομέα, συμπεριλαμβανομένων των προγραμμάτων των κρατών μελών και διαφόρων περιφερειακών προγραμμάτων καινοτμίας για την ενίσχυση των έργων παραγωγής υδρογόνου, την υποστήριξη της αλλαγής καυσίμου και την ανάπτυξη των κατάλληλων υποδομών.
Κανόνες εσωτερικής αγοράς
Τον Μάιο του 2024, το Συμβούλιο της ΕΕ εξέδωσε κανονισμό και οδηγία για τη θέσπιση κοινών κανόνων εσωτερικής αγοράς για τις ΑΠΕ, το φυσικό αέριο και το υδρογόνο.
Οι νέοι κανόνες απαιτούν «ολοκληρωμένο και διαφανή σχεδιασμό του δικτύου σε ολόκληρη την ΕΕ, σύμφωνα με την αρχή “πρώτα η ενεργειακή απόδοση” και με μια μελλοντική προσέγγιση», δήλωσε το Συμβούλιο, προσθέτοντας ότι οι φορείς εκμετάλλευσης δικτύων φυσικού αερίου και υδρογόνου θα εκπονήσουν ένα δεκαετές σχέδιο ανάπτυξης του δικτύου της ΕΕ.
Επιτάχυνση των επενδύσεων μέσω ενός νέου μηχανισμού
Στο πλαίσιο της εγκριθείσας δέσμης μέτρων για την απανθρακοποίηση και το υδρογόνο, η Κομισιόν ξεκίνησε τις εργασίες της για έναν νέο μηχανισμό που αποσκοπεί στην τόνωση των επενδύσεων, παρέχοντας μια «σαφέστερη» εικόνα της κατάστασης της αγοράς τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τους προμηθευτές και διευκολύνοντας τις επαφές μεταξύ τους.
Ο μηχανισμός θα συλλέγει, θα επεξεργάζεται και θα παρέχει πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τη ζήτηση και την προσφορά ανανεώσιμου υδρογόνου και παραγώγων με χαμηλές εκπομπές άνθρακα.
Επιπλέον, θα συλλέγει και θα επεξεργάζεται δεδομένα της αγοράς σχετικά με την εξέλιξη των ροών και των τιμών του υδρογόνου.
Η Επιτροπή αποκάλυψε ότι έχει ξεκινήσει διαδικασία σύναψης σύμβασης για την εξεύρεση παρόχου υπηρεσιών που θα αναπτύξει το λογισμικό της εν λόγω πλατφόρμας για τη λειτουργία του μηχανισμού, προσθέτοντας ότι σχεδιάζει να υπογράψει σύμβαση έως το τέλος του 2024, ώστε να μπορέσει να ξεκινήσει τη λειτουργία του στα μέσα του 2025.
H Kadri Simson, Επίτροπος Ενέργειας, δήλωσε: «Αυτός ο νέος μηχανισμός θα διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην εκκίνηση μιας λειτουργικής ευρωπαϊκής αγοράς υδρογόνου. Εξακολουθούν να υπάρχουν πολύ λίγα έργα που κινούνται προς την τελική επενδυτική απόφαση, ενώ υπάρχουν και πολύ λίγοι παραλήπτες που υπογράφουν συμβάσεις για τη μετάβαση στο υδρογόνο. Ο μηχανισμός αυτός θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα και να εντοπίσουμε πού αναδύεται η ζήτηση και η προσφορά υδρογόνου».
Έκκληση για πρότυπα «made in Europe
Τον Ιούλιο του 2024, 20 μεγάλοι κατασκευαστές ηλεκτρολυτών, συμπεριλαμβανομένων των Nel Hydrogen, Siemens Energy και thyssenkrupp nucera, απέστειλαν κοινή επιστολή με την οποία καλούν την ΕΕ να διασφαλίσει ισότιμους όρους ανταγωνισμού και να απαιτήσει περισσότερα πρότυπα «made in Europe» για τον κλάδο.
Οι εταιρείες ισχυρίστηκαν ότι οι κινεζικές επιδοτήσεις για τις κρατικές εταιρείες υδρογόνου δημιουργούν ένα «στρεβλό» πεδίο ανταγωνισμού που θέτει τους ευρωπαίους κατασκευαστές σε μειονεκτική θέση έναντι των ασιατικών.
Σύμφωνα με αυτές τις εταιρείες, η ώθηση για ευρωπαϊκά κριτήρια ανθεκτικότητας αποσκοπεί στην υποστήριξη της δημιουργίας μιας ανθεκτικής αλυσίδας αξίας στην Ευρώπη, καθώς και στις φιλοδοξίες της Ευρώπης να καταστεί ηγέτης στην παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου, το οποίο θεωρείται βασικό εργαλείο για τη μείωση των εκπομπών από τη βαριά βιομηχανία και τις βαριές μεταφορές.
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές δήλωσαν ότι επιθυμούν σημαντικά τμήματα της διαδικασίας παραγωγής ηλεκτρολυτών, όπως η συναρμολόγηση κυψελών, η στοίβαξη κυψελών και η επεξεργασία επιφανειών, να κατασκευάζονται στην Ευρώπη για τον επόμενο γύρο χρηματοδότησης από την Τράπεζα Υδρογόνου της ΕΕ αργότερα το 2024, υποστηρίζοντας ότι τα αποτελέσματα της πιλοτικής δημοπρασίας της τράπεζας της ΕΕ αποκαλύπτουν ότι λιγότερα από τα μισά έργα που έχουν ανατεθεί θα βασιστούν σε ευρωπαϊκή τεχνολογία.
Η Nel Hydrogen δήλωσε ότι οι εταιρείες ελπίζουν ότι οι προσπάθειές τους θα οδηγήσουν σε νέους κανόνες που θα υποστηρίξουν την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αλυσίδας αξίας του ανανεώσιμου υδρογόνου και θα βοηθήσουν τους Ευρωπαίους κατασκευαστές ηλεκτρολυτών να ανταγωνιστούν τις κινεζικές εισαγωγές.
Χρηματοδότηση και εκτόξευση του υδρογόνου
Να σημειωθεί ότι η ΕΕ έχει περιγράψει τους βασικούς κανόνες σχετικά με το ανανεώσιμο υδρογόνο και η Επιτροπή σχεδιάζει να συγκεκριμενοποιήσει το κανονιστικό πλαίσιο έως το τέλος του 2024.
Τα έργα της αλυσίδας εφοδιασμού υδρογόνου θεωρούνται πλέον έργα στρατηγικού ενδιαφέροντος και, ως εκ τούτου, είναι επιλέξιμα για ταχύτερη αδειοδότηση.
Η Επιτροπή ασχολείται με την ανάπτυξη υποδομών υδρογόνου και έχει δημιουργήσει την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Υδρογόνου για την τόνωση των επενδύσεων σε σχετικά έργα και τη διευκόλυνση της δημιουργίας μιας πλήρους αλυσίδας αξίας υδρογόνου στην Ευρώπη.
Ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ ενέκρινε κρατικές ενισχύσεις για τέσσερα σημαντικά έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (IPCEIs) στην αλυσίδα αξίας του υδρογόνου, ύψους 18,9 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται τέλος, ότι η ενίσχυση του τομέα υδρογόνου αποτελεί μέρος των προσπαθειών της ΕΕ να ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και να μειώσει την εξάρτησή της από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα πολύ πριν από το 2030, καθώς και να επιταχύνει τη μετάβαση σε πιο πράσινες και καθαρές μορφές ενέργειας.
www.worldenergynews.gr