Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες πωλούν το 1/3 των αυτοκινήτων τους ετησίως στην Κίνα, ανησυχούν για τα μέτρα αντιποίνων
Η Γερμανία απείχε από την χθεσινή ψηφοφορία (15/7) των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την επιβολή προσωρινών δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Σύμφωνα με το Reuters, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιβάλλει προσωρινούς δασμούς έως και 37,6% στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, αυξάνοντας τις εντάσεις με το Πεκίνο στον μεγαλύτερο εμπορικό πόλεμο της ΕΕ μέχρι σήμερα.
Η Γερμανία απείχε επειδή η έρευνα κατά των επιδοτήσεων συνεχίζεται και οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της Επιτροπής της ΕΕ και της κινεζικής κυβέρνησης βρίσκονται σε εξέλιξη, ανέφεραν πηγές.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες πωλούν το 1/3 των αυτοκινήτων τους ετησίως στην Κίνα, ανησυχούν για τα μέτρα αντιποίνων και φοβούνται μια εμπορική σύγκρουση με έναν σημαντικό εμπορικό εταίρο.
Αυτή η πρώτη ψηφοφορία δεν είναι δεσμευτική. Στο προσωρινό στάδιο, η Επιτροπή έχει πλήρη εξουσία να επιβάλει δασμούς, αν και διαβουλεύεται με τα μέλη της ΕΕ και τυπικά λαμβάνει υπόψη τις θέσεις τους.
Θα ακολουθήσει τελική ψηφοφορία με το που ολοκληρωθεί η έρευνα, οπότε η Κομισιόν μπορεί να προτείνει οριστικούς δασμούς, οι οποίοι συνήθως έχουν πενταετή ισχύ.
Η πρότασή της θα μπορούσε να μπλοκαριστεί εάν αντιταχθεί η «ειδική» πλειοψηφία των 27 μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Για την ειδική πλειοψηφία απαιτείται να είναι υπέρ 15 μέλη της ΕΕ που εκπροσωπούν το 65% του πληθυσμού της ΕΕ.
Ο σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της Γερμανίας
Η Κίνα το 2023, διατήρησε για 8η σερί χρονιά τη θέση της ως ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Γερμανίας, αφήνοντας οριακά όμως στη δεύτερη θέση τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως ανακοίνωσε η Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία.
Ο όγκος του εμπορίου ανάμεσα στην Κίνα και τη Γερμανία έφτασε πέρυσι τα 253,1 δισ. ευρώ, κατά 0,7 δισ. ευρώ υψηλότερος από το εμπόριο με τις Ηνωμένες Πολιτείες, που ανήλθε στα 252,3 δισ. ευρώ. Το χάσμα έχει μειωθεί σημαντικά, καθώς το 2022 η διαφορά ήταν 50,1 δισ. ευρώ.
Η αξία των προϊόντων που εισήχθησαν στη Γερμανία από την Κίνα μειώθηκε πάντως πέρυσι κατά 19,2% στα 155,7 δισ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, η αξία των γερμανικών προϊόντων που εξήχθησαν στην Κίνα μειώθηκε κατά 8,8%, στα 97,3 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι το εμπορικό έλλειμμα της Γερμανίας ανήλθε στα 58,4 δισεκατομμύρια ευρώ – το δεύτερο μεγαλύτερο με την Κίνα από τότε που ξεκίνησε η μέτρηση των δεδομένων το 1950, μετά το ρεκόρ των 86,1 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2022.
Ρεκόρ στις γερμανικές επενδύσεις στην Κίνα
Σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Γερμανικής (IW), οι γερμανικές άμεσες επενδύσεις στην Κίνα έχουν αυξηθεί σε επίπεδο ρεκόρ παρά τις εκκλήσεις για μεγαλύτερη διαφοροποίηση.
Αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 4%το 2023, φθάνοντας αθροίζοντας 11,9 δισεκατομμύρια ευρώ, όπως υπολόγισε η IW Κολωνίας με βάση τα στοιχεία της Bundesbank. «Πρόκειται για ένα νέο υψηλό – μετά από ήδη αυξημένες τιμές τα προηγούμενα δύο χρόνια», δήλωσε ο Γιούργκεν Μάτες, επικεφαλής του τμήματος διεθνούς οικονομικής πολιτικής στο ινστιτούτο IW της Κολωνίας. Από το 2021 έως το 2023 οι γερμανικές άμεσες επενδύσεις στην Κίνα ήταν όσες από το 2015 έως το 2020.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ενθαρρύνει τις εταιρείες να μην βάζουν «όλα τα χαρτιά τους», στην Κίνα, καθώς ο κίνδυνος ενός πολέμου στην Ταϊβάν θα μπορούσε να οδηγήσει σε κυρώσεις κατά του Πεκίνου παρόμοιες με εκείνες κατά της Ρωσίας και να διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Συνολικά, σύμφωνα με την IW, υπάρχει μικτή εικόνα. «Από τη μια πλευρά, υπάρχουν οι νέες επενδύσεις στην Κίνα, οι οποίες χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από τα κέρδη που παράγονται εκεί», δήλωσε ο Μάτες. «Από την άλλη πλευρά, προφανώς υπήρξαν επίσης κινήσεις αποχώρησης από την Κίνα τα τελευταία τέσσερα χρόνια».
Σύμφωνα με το Reuters, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιβάλλει προσωρινούς δασμούς έως και 37,6% στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, αυξάνοντας τις εντάσεις με το Πεκίνο στον μεγαλύτερο εμπορικό πόλεμο της ΕΕ μέχρι σήμερα.
Η Γερμανία απείχε επειδή η έρευνα κατά των επιδοτήσεων συνεχίζεται και οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της Επιτροπής της ΕΕ και της κινεζικής κυβέρνησης βρίσκονται σε εξέλιξη, ανέφεραν πηγές.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες πωλούν το 1/3 των αυτοκινήτων τους ετησίως στην Κίνα, ανησυχούν για τα μέτρα αντιποίνων και φοβούνται μια εμπορική σύγκρουση με έναν σημαντικό εμπορικό εταίρο.
Αυτή η πρώτη ψηφοφορία δεν είναι δεσμευτική. Στο προσωρινό στάδιο, η Επιτροπή έχει πλήρη εξουσία να επιβάλει δασμούς, αν και διαβουλεύεται με τα μέλη της ΕΕ και τυπικά λαμβάνει υπόψη τις θέσεις τους.
Θα ακολουθήσει τελική ψηφοφορία με το που ολοκληρωθεί η έρευνα, οπότε η Κομισιόν μπορεί να προτείνει οριστικούς δασμούς, οι οποίοι συνήθως έχουν πενταετή ισχύ.
Η πρότασή της θα μπορούσε να μπλοκαριστεί εάν αντιταχθεί η «ειδική» πλειοψηφία των 27 μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Για την ειδική πλειοψηφία απαιτείται να είναι υπέρ 15 μέλη της ΕΕ που εκπροσωπούν το 65% του πληθυσμού της ΕΕ.
Ο σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της Γερμανίας
Η Κίνα το 2023, διατήρησε για 8η σερί χρονιά τη θέση της ως ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Γερμανίας, αφήνοντας οριακά όμως στη δεύτερη θέση τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως ανακοίνωσε η Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία.
Ο όγκος του εμπορίου ανάμεσα στην Κίνα και τη Γερμανία έφτασε πέρυσι τα 253,1 δισ. ευρώ, κατά 0,7 δισ. ευρώ υψηλότερος από το εμπόριο με τις Ηνωμένες Πολιτείες, που ανήλθε στα 252,3 δισ. ευρώ. Το χάσμα έχει μειωθεί σημαντικά, καθώς το 2022 η διαφορά ήταν 50,1 δισ. ευρώ.
Η αξία των προϊόντων που εισήχθησαν στη Γερμανία από την Κίνα μειώθηκε πάντως πέρυσι κατά 19,2% στα 155,7 δισ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, η αξία των γερμανικών προϊόντων που εξήχθησαν στην Κίνα μειώθηκε κατά 8,8%, στα 97,3 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι το εμπορικό έλλειμμα της Γερμανίας ανήλθε στα 58,4 δισεκατομμύρια ευρώ – το δεύτερο μεγαλύτερο με την Κίνα από τότε που ξεκίνησε η μέτρηση των δεδομένων το 1950, μετά το ρεκόρ των 86,1 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2022.
Ρεκόρ στις γερμανικές επενδύσεις στην Κίνα
Σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Γερμανικής (IW), οι γερμανικές άμεσες επενδύσεις στην Κίνα έχουν αυξηθεί σε επίπεδο ρεκόρ παρά τις εκκλήσεις για μεγαλύτερη διαφοροποίηση.
Αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 4%το 2023, φθάνοντας αθροίζοντας 11,9 δισεκατομμύρια ευρώ, όπως υπολόγισε η IW Κολωνίας με βάση τα στοιχεία της Bundesbank. «Πρόκειται για ένα νέο υψηλό – μετά από ήδη αυξημένες τιμές τα προηγούμενα δύο χρόνια», δήλωσε ο Γιούργκεν Μάτες, επικεφαλής του τμήματος διεθνούς οικονομικής πολιτικής στο ινστιτούτο IW της Κολωνίας. Από το 2021 έως το 2023 οι γερμανικές άμεσες επενδύσεις στην Κίνα ήταν όσες από το 2015 έως το 2020.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ενθαρρύνει τις εταιρείες να μην βάζουν «όλα τα χαρτιά τους», στην Κίνα, καθώς ο κίνδυνος ενός πολέμου στην Ταϊβάν θα μπορούσε να οδηγήσει σε κυρώσεις κατά του Πεκίνου παρόμοιες με εκείνες κατά της Ρωσίας και να διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Συνολικά, σύμφωνα με την IW, υπάρχει μικτή εικόνα. «Από τη μια πλευρά, υπάρχουν οι νέες επενδύσεις στην Κίνα, οι οποίες χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από τα κέρδη που παράγονται εκεί», δήλωσε ο Μάτες. «Από την άλλη πλευρά, προφανώς υπήρξαν επίσης κινήσεις αποχώρησης από την Κίνα τα τελευταία τέσσερα χρόνια».
www.worldenergynews.gr