Εάν το Παρίσι συνεχίσει να αρνείται να συμπεριλάβει θετικό στόχο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με άξονα το 2030, ενδέχεται να αντιμετωπίσει τον κίνδυνο σοβαρού οικονομικού προστίμου
Αποτυγχάνοντας να επιτύχει τους στόχους της για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και αρνούμενη να θέσει κλιματικούς στόχους για το 2030, η Γαλλία κινδυνεύει με βαρύ πρόστιμο και με πάγωμα των ευρωπαϊκών κονδυλίων. Ωστόσο, σύμφωνα με το Euractiv, στην πράξη η επιβολή κυρώσεων από την ΕΕ φαίνεται είναι ένα σχεδόν εξωπραγματικό σενάριο.
Όπως όλες οι χώρες της ΕΕ, έτσι και η Γαλλία ήταν υποχρεωμένη να υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι χθες (30/6) ένα τελικό εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα (NECP).
Τα εθνικά αυτά σχέδια συνοψίζουν τον τρόπο με τον οποίο οι κλιματικές και ενεργειακές επιδιώξεις της κάθε χώρας-μέλους ευθυγραμμίζονται με τους ευρωπαϊκούς στόχους.
Όσο αφορά τη Γαλλία, το δικό της τελικό σχέδιο, όπως μαθαίνουμε, δεν υποβλήθηκε εντός της προθεσμίας.
Σε μια συγκρουσιακή προσέγγιση, η Γαλλία αρνήθηκε να συμπεριλάβει στο NECP της τον στόχο για το 2030 για 44% ανανεώσιμη ενέργεια στην τελική κατανάλωση ενέργειας.
Πονοκέφαλος για την Κομισιόν το Παρίσι
Από την πλευρά της η Κομισιόν έχει θέσει αυτόν τον στόχο για τη Γαλλία, στο πλαίσιο μιας πανευρωπαϊκής προσπάθειας για την επίτευξη του 42,5% των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως το 2030.
Η Επιτροπή έχει ήδη επικρίνει μια προηγούμενη έκδοση του σχεδίου της Γαλλίας, επειδή δεν περιελάμβανε στόχους για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Επιπλέον, ο στόχος της Γαλλίας που είχε θέσει πριν χρόνια για το 2020 - 23% ανανεώσιμη ενέργεια - δεν έχει ακόμη επιτευχθεί.
Εάν το Παρίσι συνεχίσει να αρνείται να συμπεριλάβει θετικό στόχο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με άξονα το 2030, ενδέχεται να αντιμετωπίσει τον κίνδυνο σοβαρού οικονομικού προστίμου.
Οι επιλογές
Εάν η Γαλλία θέλει να συμμορφωθεί έστω και καθυστερημένα με τον στόχο της για το 2020 και να μπει σε τροχιά επίτευξης των στόχων για το 2030, έχει κάποιες σοβαρές επιλογές, πέρα από την ανάπτυξη περισσότερων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Πρώτον, θα μπορούσε θεωρητικά να αγοράσει «στατιστικά MW», δηλαδή να πληρώσει χώρες που ξεπερνούν τους δικούς τους στόχους, με αντάλλαγμα το πλεόνασμα ανανεώσιμης ενέργειας να προσμετράται στον δικό της στόχο.
Η Γαλλίδα υπουργός Ενέργειας Agnès Pannier-Runacher ανακοίνωσε ότι η χώρα συζητά με τη Σουηδία και την Ιταλία για μια τέτοια συμφωνία τον Νοέμβριο του 2022.
Εναλλακτικά, η Γαλλία θα μπορούσε να συμμετάσχει σε πανευρωπαϊκούς διαγωνισμούς για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ώστε να συνεισφέρει σε έργα σε άλλες χώρες της ΕΕ.
Η συμμετοχή σε αυτόν τον μηχανισμό χρηματοδότησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι σε εθελοντική βάση και μέχρι σήμερα η Γαλλία δεν έχει εκφράσει την επιθυμία να συμμετάσχει.
Τρίτον, η κρατική χρηματοδότηση αιολικών ή ηλιακών έργων σε άλλα κράτη μέλη και όχι στη Γαλλία μπορεί επίσης να μην είναι πολιτικά ελκυστική επιλογή.
Δεν είναι σαφές ποιες προσπάθειες καταβάλλει επί του παρόντος η Γαλλία για να συμμορφωθεί.
Στα τέλη Μαΐου πάντως, εκπρόσωπος της Koμισιόν δήλωσε στο Euractiv ότι το θεσμικό όργανο εξακολουθεί να συζητά με τη Γαλλία για το θέμα αυτό.
Εάν δεν συμμορφωθεί, η Επιτροπή θα μπορούσε να ξεκινήσει νομικές διαδικασίες.
Νομικές διαδικασίες
Η διαδικασία προβλέπει αρχικά την επίσημη ειδοποίηση για τη συμμόρφωση με τη νομοθεσία της ΕΕ. Εάν αυτό δεν λειτουργήσει, η Επιτροπή θα παραπέμψει τελικά το θέμα στο Δικαστήριο της ΕΕ (ΔΕΕ), το οποίο θα μπορούσε να εκδώσει απόφαση για παράβαση υποχρεώσεων.
Σε περίπτωση συνεχιζόμενης μη συμμόρφωσης, η Επιτροπή θα πρέπει να περιμένει μια πιθανή δεύτερη απόφαση του ΔΕΕ πριν επιβάλει οικονομικές κυρώσεις.
Δεν υπάρχει νομική προθεσμία που να επιβάλλεται στην Επιτροπή για την κίνηση αυτών των διαδικασιών.
Σε γενικές γραμμές ωστόσο, η διαδικασία διαρκεί περισσότερο από δύο χρόνια από την πρώτη παραπομπή στο ΔΕΕ, αναφέρει στο Euractiv η καθηγήτρια Gaëlle Marti, ειδικός στο ευρωπαϊκό δίκαιο στο Πανεπιστήμιο Jean Moulin Lyon 3.
Όσον αφορά τις κυρώσεις, το ύψος του προστίμου εξαρτάται από τη σοβαρότητα της παράβασης, δήλωσε η καθηγήτρια Gaëlle Marti.
«Στην περίπτωση της Γαλλίας το ποσό που απαιτείται για την αγορά των στατιστικών MW, δηλαδή περίπου 500 εκατ. ευρώ, θα μπορούσε να παίξει ρόλο στον καθορισμό του ύψους του προστίμου», κατέληξε η ίδια.
www.worldenergynews.gr
Όπως όλες οι χώρες της ΕΕ, έτσι και η Γαλλία ήταν υποχρεωμένη να υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι χθες (30/6) ένα τελικό εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα (NECP).
Τα εθνικά αυτά σχέδια συνοψίζουν τον τρόπο με τον οποίο οι κλιματικές και ενεργειακές επιδιώξεις της κάθε χώρας-μέλους ευθυγραμμίζονται με τους ευρωπαϊκούς στόχους.
Όσο αφορά τη Γαλλία, το δικό της τελικό σχέδιο, όπως μαθαίνουμε, δεν υποβλήθηκε εντός της προθεσμίας.
Σε μια συγκρουσιακή προσέγγιση, η Γαλλία αρνήθηκε να συμπεριλάβει στο NECP της τον στόχο για το 2030 για 44% ανανεώσιμη ενέργεια στην τελική κατανάλωση ενέργειας.
Πονοκέφαλος για την Κομισιόν το Παρίσι
Από την πλευρά της η Κομισιόν έχει θέσει αυτόν τον στόχο για τη Γαλλία, στο πλαίσιο μιας πανευρωπαϊκής προσπάθειας για την επίτευξη του 42,5% των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως το 2030.
Η Επιτροπή έχει ήδη επικρίνει μια προηγούμενη έκδοση του σχεδίου της Γαλλίας, επειδή δεν περιελάμβανε στόχους για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Επιπλέον, ο στόχος της Γαλλίας που είχε θέσει πριν χρόνια για το 2020 - 23% ανανεώσιμη ενέργεια - δεν έχει ακόμη επιτευχθεί.
Εάν το Παρίσι συνεχίσει να αρνείται να συμπεριλάβει θετικό στόχο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με άξονα το 2030, ενδέχεται να αντιμετωπίσει τον κίνδυνο σοβαρού οικονομικού προστίμου.
Οι επιλογές
Εάν η Γαλλία θέλει να συμμορφωθεί έστω και καθυστερημένα με τον στόχο της για το 2020 και να μπει σε τροχιά επίτευξης των στόχων για το 2030, έχει κάποιες σοβαρές επιλογές, πέρα από την ανάπτυξη περισσότερων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Πρώτον, θα μπορούσε θεωρητικά να αγοράσει «στατιστικά MW», δηλαδή να πληρώσει χώρες που ξεπερνούν τους δικούς τους στόχους, με αντάλλαγμα το πλεόνασμα ανανεώσιμης ενέργειας να προσμετράται στον δικό της στόχο.
Η Γαλλίδα υπουργός Ενέργειας Agnès Pannier-Runacher ανακοίνωσε ότι η χώρα συζητά με τη Σουηδία και την Ιταλία για μια τέτοια συμφωνία τον Νοέμβριο του 2022.
Εναλλακτικά, η Γαλλία θα μπορούσε να συμμετάσχει σε πανευρωπαϊκούς διαγωνισμούς για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ώστε να συνεισφέρει σε έργα σε άλλες χώρες της ΕΕ.
Η συμμετοχή σε αυτόν τον μηχανισμό χρηματοδότησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι σε εθελοντική βάση και μέχρι σήμερα η Γαλλία δεν έχει εκφράσει την επιθυμία να συμμετάσχει.
Τρίτον, η κρατική χρηματοδότηση αιολικών ή ηλιακών έργων σε άλλα κράτη μέλη και όχι στη Γαλλία μπορεί επίσης να μην είναι πολιτικά ελκυστική επιλογή.
Δεν είναι σαφές ποιες προσπάθειες καταβάλλει επί του παρόντος η Γαλλία για να συμμορφωθεί.
Στα τέλη Μαΐου πάντως, εκπρόσωπος της Koμισιόν δήλωσε στο Euractiv ότι το θεσμικό όργανο εξακολουθεί να συζητά με τη Γαλλία για το θέμα αυτό.
Εάν δεν συμμορφωθεί, η Επιτροπή θα μπορούσε να ξεκινήσει νομικές διαδικασίες.
Νομικές διαδικασίες
Η διαδικασία προβλέπει αρχικά την επίσημη ειδοποίηση για τη συμμόρφωση με τη νομοθεσία της ΕΕ. Εάν αυτό δεν λειτουργήσει, η Επιτροπή θα παραπέμψει τελικά το θέμα στο Δικαστήριο της ΕΕ (ΔΕΕ), το οποίο θα μπορούσε να εκδώσει απόφαση για παράβαση υποχρεώσεων.
Σε περίπτωση συνεχιζόμενης μη συμμόρφωσης, η Επιτροπή θα πρέπει να περιμένει μια πιθανή δεύτερη απόφαση του ΔΕΕ πριν επιβάλει οικονομικές κυρώσεις.
Δεν υπάρχει νομική προθεσμία που να επιβάλλεται στην Επιτροπή για την κίνηση αυτών των διαδικασιών.
Σε γενικές γραμμές ωστόσο, η διαδικασία διαρκεί περισσότερο από δύο χρόνια από την πρώτη παραπομπή στο ΔΕΕ, αναφέρει στο Euractiv η καθηγήτρια Gaëlle Marti, ειδικός στο ευρωπαϊκό δίκαιο στο Πανεπιστήμιο Jean Moulin Lyon 3.
Όσον αφορά τις κυρώσεις, το ύψος του προστίμου εξαρτάται από τη σοβαρότητα της παράβασης, δήλωσε η καθηγήτρια Gaëlle Marti.
«Στην περίπτωση της Γαλλίας το ποσό που απαιτείται για την αγορά των στατιστικών MW, δηλαδή περίπου 500 εκατ. ευρώ, θα μπορούσε να παίξει ρόλο στον καθορισμό του ύψους του προστίμου», κατέληξε η ίδια.
www.worldenergynews.gr